8 komentářů
To Mitsi: obávám se, že motor 1,4 16v jak o výkonu 55 tak 74 kW má stejný kompresní poměr a to 10,5:1 . Verze 100k má akorát hliníkové sání (55 kW má plastové), hliníkovou olejovou vanu a vetší průměr škrtící klapky.
Já nesrovnávám dvě výkonové verze téhož motoru, já se vyjadřuji k "politice koncernu VW". Dost si hraju se svíčkami, na nichž se obvykle na první pohled pozná, s jakou směsí pracuje motor: Proč jde z téměř každého Japonce, Korejce, Itala či Francouze vytáhnout krásně čisté zapalovací svíčky a z "koncernového vozu" snad nikdy, zvláště pokud je novějšího typu...?!
No já si sice se svíčkama nehraju, ale oproti jiným přispivatelům jsem poctěn tím, že Fabii s tímto motorem vlastním. V provozních pokynech i na víčku nádrže je uveden benzin, který lze tankovat, a to v tomto pořadí: Natural 98/95 Nejprve jsem z nadšení do ní tankoval Natural 98, nyní vzhledem k tomu, že se trh s benzinem v Americe pořád něčeho děsí (jednou obavy ze zvýšené spotřeby před motoristickou sezonou, podruhý z jakéhosi tajfunu, potřetí z nadcházející zimy... ) a v důsledku čehož stoupá cena benzinu, tak jsem přešel na Natural 95.
Praktický rozdíl mezi N95 a N98 u motoru 1,4/74 kW vidím v tom, že při natankování N95 je motor trošku hlučnější a jde pomaleji do otáček - obojí tak o 10%. Spíše je to taky o výběru benzinky, kdy po natankování N 95 u některých "No name" benzinek se motor vyloženě trápil. Taky si troufnu říct, že jsem jednou natankoval N98 u BČS AGIP, (jinak před i po jsem bral N95 u brněnského Makra) a nezaznamenal jsem změnu v dynamice. Co se týká spotřeby, tak tam při použití N95/N98 nevidím žádný rozdíl, možná tak 0,1 až 0,2 litru, víc NE. No a pokud by někoho zajímal graf průběhu výkonu a točivého momentu při použití N95 (výsledek: 74,0kW/5.700 ot/min. a 131,6Nm/4.800 ot/min. oproti deklarovaným 74 kW/6.000 ot/min. a 126 Nm/4.400 ot/min), tak se může podívat sem: [odkaz]
Tímto si současně nenápadně dovoluji upozornit na existenci samostatného fóra týkajícího se všeho kolem Fabií na [odkaz] (původní fórum) a na [odkaz] (nové fórum, vzniklé tento týden z toho původního), kde jsou podobné dotazy probírány prakticky neustále a fundovaněji.
Ještě by mohl Mitsi napsat, jakpak se to stane, že na N95 se dříve odkrágluje motor?
Praktický rozdíl mezi N95 a N98 u motoru 1,4/74 kW vidím v tom, že při natankování N95 je motor trošku hlučnější a jde pomaleji do otáček - obojí tak o 10%. Spíše je to taky o výběru benzinky, kdy po natankování N 95 u některých "No name" benzinek se motor vyloženě trápil. Taky si troufnu říct, že jsem jednou natankoval N98 u BČS AGIP, (jinak před i po jsem bral N95 u brněnského Makra) a nezaznamenal jsem změnu v dynamice. Co se týká spotřeby, tak tam při použití N95/N98 nevidím žádný rozdíl, možná tak 0,1 až 0,2 litru, víc NE. No a pokud by někoho zajímal graf průběhu výkonu a točivého momentu při použití N95 (výsledek: 74,0kW/5.700 ot/min. a 131,6Nm/4.800 ot/min. oproti deklarovaným 74 kW/6.000 ot/min. a 126 Nm/4.400 ot/min), tak se může podívat sem: [odkaz]
Tímto si současně nenápadně dovoluji upozornit na existenci samostatného fóra týkajícího se všeho kolem Fabií na [odkaz] (původní fórum) a na [odkaz] (nové fórum, vzniklé tento týden z toho původního), kde jsou podobné dotazy probírány prakticky neustále a fundovaněji.
Ještě by mohl Mitsi napsat, jakpak se to stane, že na N95 se dříve odkrágluje motor?
Milan.01: (Ad poslední věta) Já se vůbec divím, že všichni nejezdí na úplně nejlacinější RON 90. Vždyť je to přece úplně jedno - chytré ECUs (zvláště ty "koncernové") si s tím přece poradí... A "zvonění ventilů"? Jak že to vlastně může poškozovat motor?!
PS: Promiň, ale bydlím v táhlém stoupání u čtyřproudové dálniční výpadovky. Takže při otevřeném okně slyším ladaccos. Přitom těch starých křápů už moc nejezdí a řidiče plně naložených víkendových "kočárků" s maloobjemovými motory zřejmě v autoškole nikdo nenaučil podřazovat. Přitom při použití RON 98 zmíněný motor ani v případě silného podtáčení detonačním spalováním netrpí, pouze kvůli silně sniženému předstihu "nespolupracuje", čimž snad občas donutí alespoň některé řidiče všimnout si, že tam mají šaltpáku, která k něčemu slouží...
Netvrdím, že RON 95 ho okamžitě zničí, ale podívej se kolem sebe, kdo a jak s těmi komářími kubaturami jezdí (ve smyslu jak moc je dokáže podtáčet). Samozřejmě to neplatí jen pro řidiče vozů s motory VW 1.4 16V, ale výrobce asi ví, proč předepisuje to, co předepisuje.
Toť můj čistě soukromý názor na základě pár svezení za volantem a zvláště na místě spolujezdce, kde jsem tiše obdivoval schopnost rozjezdu i na trojku a marně přemýšlel, co by ten motor musel udělat "svému pánovi", kdyby jen trochu mohl...
PS: Promiň, ale bydlím v táhlém stoupání u čtyřproudové dálniční výpadovky. Takže při otevřeném okně slyším ladaccos. Přitom těch starých křápů už moc nejezdí a řidiče plně naložených víkendových "kočárků" s maloobjemovými motory zřejmě v autoškole nikdo nenaučil podřazovat. Přitom při použití RON 98 zmíněný motor ani v případě silného podtáčení detonačním spalováním netrpí, pouze kvůli silně sniženému předstihu "nespolupracuje", čimž snad občas donutí alespoň některé řidiče všimnout si, že tam mají šaltpáku, která k něčemu slouží...
Netvrdím, že RON 95 ho okamžitě zničí, ale podívej se kolem sebe, kdo a jak s těmi komářími kubaturami jezdí (ve smyslu jak moc je dokáže podtáčet). Samozřejmě to neplatí jen pro řidiče vozů s motory VW 1.4 16V, ale výrobce asi ví, proč předepisuje to, co předepisuje.
Toť můj čistě soukromý názor na základě pár svezení za volantem a zvláště na místě spolujezdce, kde jsem tiše obdivoval schopnost rozjezdu i na trojku a marně přemýšlel, co by ten motor musel udělat "svému pánovi", kdyby jen trochu mohl...
martin.z
Já měl tohle auto ve verzi combi jako služební a najel jsem s ním 230tkm než bylo vyřazeno. I přes dlouhé období kdy jsem tankval 95 slo auto do světa ve velmi dobrem stavu a motor nijak nepoznamenany. Jinak rozdily proti 98: Ve spotrebe-nepozoroval jsem rozdil, ale ani jsem se nijak vyrazne nesnazil, ad výkon-s 98 to o neco lip al ene o moc slo do vyssich otacek, coz jsou taky jedine v kterych to aspon neco dela a
myslim ze dalsi rozdil je ten ze na 95 to v nizkych otackach kdyz je motor podtoceny klepe nebo cinka(asi ventily jak tu nekdo psal)a tyhle nizke otacky jsou bohuzel stav kteremu se s tim motorem nevyhne ani Schumacher protoze tomu motoru se z nich moc nechce 😃
myslim ze dalsi rozdil je ten ze na 95 to v nizkych otackach kdyz je motor podtoceny klepe nebo cinka(asi ventily jak tu nekdo psal)a tyhle nizke otacky jsou bohuzel stav kteremu se s tim motorem nevyhne ani Schumacher protoze tomu motoru se z nich moc nechce 😃
Pokud to auto nemáš, tak s touto filozofií bych šel raději do té druhé 1,4 a ušetřené peníze bych dal do výbavy. Pokud chceš 74kW a Fabii, nemáš jinou volbu než N98.
Dříve úplně nejlepší volbou byla do nedávna dodávaná 1,6 s 55kW. Téměř všechny tyto motory měly daleko větší, než udávaný výkon.
PS: Silně mi to připomíná vytloukání klínu klínem. Abych (jako výrobce) dosáhl úspory paliva, zvýším stupeň komprese a ochudím směs, tudíž musím předepsat 98 oktanů. Co na tom, že úspora na množství spáleného benzínu je elimimnována podstatně vyšší cenou 98 oproti 95? Oni šetřiví Čecháčci přece stejně nakonec přijdou na to, že ve svých důsledcích se vyplatí lít tam 95 i za cenu vyšší spotřeby, horší dynamiky a dřívějšího odkráglování motoru. Však si zase ke mně přijdou koupit tu "svou milovanou" škodovku...