Před pár dny jsme konečně dostali možnost zúčastnit se české premiéry stylového Porsche Cayenne Coupé, které automobilka představila již v březnu tohoto roku. A dokonce jsme se na chvíli dostali i za volant.
Ze všech těch ošklivek a obludek od BMW a Mercedesu tohle vypadá nejlépe. Jednooký mezi slepými. Snad se jich dost prodá, nejlépe hybridů, EV, CNG, dieselů a podobných ptákovin, aby dál mohli dělat chuťovky jako Boxster Spyder, GT3, GT4...
Opět nemusí... stačilo by ho zastavit a počkat, až se právě jezdící auta vymění za ta, která vznikají pod současnými normami (u nás euro 5 a 6). A bylo by po problému.
Co se té ropy týká, tak to je taky poměrně liché, zvláště z perspektivy získávání (drancování) vzácných kovů (např. lithium a kobalt) z jejich slušně dostupných nalezišť. Ty jsou taky třeba a s raketově rostoucí poptávkou, v souvislosti s vývojem ve světě (Číně) a v Evropě (2021 a 2030), dojdou dříve. Teda zafunguje trh a stanou se nedostupnými a s tím i osobní dopravní prostředky, pokud vymažeme všechny ostatní možnosti, což se děje zase zásahy politiků a úředníků.
Cíle jistě, ale takto striktně stanovené mantinely tu nebyly. Snad jen v době ropné krize se vývoj soustředil jedním směrem. I proto jsou spalovací motory dnes tak dokonalé, jak jsou.
Tisíce inženýrů, celý životy, ale to se již podařilo. O tisíce procent. Ale vlak už jede a není vůle jej zastavit. Ono je v důsledku lepší pro všechny automobilky vědět, co se bude vyrábět k tomu a tomu datu. Je dán limit a metodika a nikdo se moc nemusí obávat, že by někdo jiný přišel s něčím převratným ve vývoji. Unifikace a stanovený cíl vede k snížení nákladů...a to je super pro velké automobilky mimo jiné. "Jen" to zabíjí vývoj a priority velkých hráčů se neshodují s prioritami běžných řidičů...pro ty je třeba vymyslet pohádku o ledním medvědovi.
Musím souhlasit s "indiánem" a specificky v tom, že kdyby zůstaly na silnicích jen vozy splňující euro 5/6 a výše, žádných jiných opatření ve směru snižování emisí by nebylo potřeba. Tečka!
O normách 2021 a 2030 dobře vím, komunikoval jsem o tom s europoslanci, podílel se na studii. Bohužel nerozhodují fakta, ale politika.
Automobilky závodí s časem, aby se jim podařilo splnit emisní limity na CO2 pro rok 2021. Ty nebudou smět přesáhnout v průměru 95 gramů CO2 na kilometr (v současnosti je to 118,5 gramu CO2 na kilometr). Pokud by se některé z automobilek limit splnit nepodařilo, hrozí jí tak velké pokuty počítané podle množství nadbytečných gramů, že by to u mnohých z nich vymazalo veškerý zisk a ohrozilo pracovní místa.
Schválené snížení o dalších 35 % tak znamená 62 g/km, respektive 2,65 l/100 km! Člověk nemusí být expertem na fyziku, aby mu bylo jasné, že sebelépe zkonstruované auto se sebeúčinnějším spalovacím motorem nemůže takové hodnoty dosáhnout. Fakticky se tak jedná o silnou regulaci nabídky, protože výrobci prostě nebudou smět nabízet auta s většími motory.
Přitom už dnes je změřeno, když se započítají i emise při výrobě, pak nejnovější současné benzíny i diesely vyjdou nastejno nebo lépe než EV auta. Momentálně se to ale záměrně do metodiky nezapočítává.
Jak jsem už psal, navrhoval bych to nechat rozhodnout zákazníka. Proč by za nás měly rozhodovat pomazané hlavy, která varianta je ta pravá a nejpravější? To bych sám nedokázal a to alespoň tuším, kde je potenciál.
Nechal bych to tak, jak to bylo...volnou hospodářskou soutěž, ať rozhodne neviditelná ruka trhu a ne úředník nebo politik. Nevnucovat, nepodbízet, poptávka a nabídka a ono se vykrystalizuje to, co je nejlepší.
Vše, co je vnucené a uspěchané, nutně musí u uvažujícího jedince vzbudit nedůvěru a pochybnost.
Pokud myslíš EV auta, hybridy a tříválce, tak to tímto směrem rozhodně nejde 60 let. Historie automobilismu je mi celkem dobře známa. Experimentuje se s tím již 100 let, ale nikdy nepřišla ta správná chvíle (normy, uměle vytvořený společenský tlak a za tím vším zase byznys).
Co se těch čísel týká, vše je to otázka metodiky měření. Započítáme-li výrobu, provoz, výrobu elektřiny tak jsou výsledky úplně jiné. A to se nemluví o těžbě a dostupnosti surovin, ekologickém a jiném riziku (mlčí se např. o tom, že hasiči nejen u nás, ale obecně vůbec nejsou připraveni na to řešit havárii elektrického auta. Současné doporučení je ponořit doutnající EV vůz do vodní lázně apod.).
No = na to se přece ptám! Jestli víš = proč to je? Nebo jak naznačuješ = myslíš že to je jen a pouze celý desítky let = od těch 60. let = rozmar politiků napříč planetou
Mimochodem běžná současná Corolla má 77 g/km a Prius Prime 29 g/km
Tobě něco vypadlo a dlouhodobě..., už jsi někdy slyšel o citaci (viz uvozovky!)???
Pokud ti v citaci něco chybí, musíš se obrátit na původního autora (citace).
Interiér (hlavně palubka) v Cayenne III mě taky spíš zklamal... a podobně velká tzv. SUV "kupé" (se dvěma páry dveří) mě příliš neoslovují, na druhou stranu, jak už bylo napsáno v úvodním příspěvku diskuse:
"Ze všech těch ošklivek a obludek od BMW a Mercedesu tohle vypadá nejlépe."
Právě, že nemusí. Může. Má se k tomu dospět. A ne z něčího rozhodnutí. A přesně k tomu došlo, zneužití, kdy menšina diktuje své představy většině. A dnes už to opravdu s ekologií nemá co dělat.
Ne, ne, ne. Po všech těch SUV kupé, co už na trhu jsou, či ťukaj na dveře, se Porsche probralo a vrhne do show roomů toto ošklivé vozidlo. Interiér bez nápadu a ta přední část... nevim, takovej má asi výhled na auta okolo ukrajinskej dělník ze stavby skrz plot ven.
Viz odkaz měření ADAC = v žádnym případě nestačí reálný Euro 5 ;-)
Ostatně proto = sou teď tyhle mezistupně TEMP = aby sme se jinym měřenim atd. dostali zas do běžnýho rytmu snižování = kterej funguje už ty desítky let. A automobilky měly dost častu se připravit na to nepodvádět http://www.autoforum.cz/…ed-ctyrmi-figly/ Myšleno reálnýho snižování = ne to fraškoidní období kdy auta z éry Dieselgate nezvládaly ani Euro 3
Eště jednou = zásahy politiků a úředníků abych tě citoval = dělaj celou dobu od těch 60. let posledního století minulýho tisíciletí = to samý. Rozdíl je v tom = že situace se od tý doby = dál výrazně zhoršila. Neni udržitelný aby skoro 100 milionů aut co ročně vychrlíme = dál bylo furt takovejhle = prostě je to neudržitelný. Je zajímavý kolik moc lidí = to odmítá
Přitom to je z víc důvodů logický = takže se dělíme víceméně jen na ty = který to vědi a ví že sme dokonce spíš pozadu. A na ty co si to nepřipouští = a chtěj absurditu = aby si většina lidí uvědomila sama od sebe jak moc vážný a proč to je z víc důvodů neudržitelnej stav = a sama od sebe začala hledat řešení. No a tak = to fakt nefunguje = opravdu ;-)
Stanovený cíle = tu byly právě už od těch 60. let = zvláštní že něco běží plynule tak dlouho = a najednou po tolika desítkách let = to část lidí začala vnímat.. no tak jako ty ;-)
Priority běžnejch řidičů = sou ty co sem napsal = hlavně levně
Ty myslíš maličkou okrajovou skupinu = co ocení ty https://autobible.euro.cz/…e-cim-dal-lepsi/ nebo atmo Porsche jak si napsal atp. = ty dál budou. Jiná věc je že asi dražší než dneska = ale to je zas jiná věc
Od 60. let minulýho století = takže zjednodušeně těch 60 let = sou snahy snížit emise. Že aktuálně to znamená část EV a posledních pár desetiletí hybridy a už taky dost let 3válce = to je furt jen to samý = desítky let trvající snaha = snížit emise. Případně úplně nahradit spalovací motor = zrušit závislost na ropě = a i to má víc důvodů. A dneska neni důvod nejezdit třeba na za pomoci mořský vody vyrobenej vodík https://www.novinky.cz/…ut-na-vodik.html + https://www.e15.cz/…sta-voda-1358387
Ptal sem se cheroka, kde dosel k rozumu, ze EU direktiva necha vyrabet poradny auta vymenou za odpustek v podobe eko aut. Mezi dinosaurama je to vzacny jev.
Najdi si na netu flotilove emise 2030 budes mit jasneji
I přes ty :no: co přiletěly = furt je to blbost :*)
Hele někdo z autorů :no: by uměl vysvětlit = proč nevidí rozdíl mezi tim prvnim nahoře v tabulce a tim poslednim dole? :-)
Fakt by mě to vysvětlení zajímalo! Dík