keby malo zaspaté protiidúce auto nejaký asistent a netrafilo ich čelne? Alebo už máme štatistiky, koľko zadkov zachránilo núdzové brzdenie? Sám som nedávno čítal jeden príbeh, kedy radar výrazne redukoval následky zrážky so zverou. Čiže nejaké asistenty asi budú na mieste, ale hlavne nech pomáhajú. A striktní odporcovia asistentov na ceste nie sú sami.
Je to choré. Prečo si musím kupovať asistenta, ktorého nechcem? Ako tu už niekto napísal, nech asistentov ponúkajú ako súčasti výbav, ale nech ich neurčujú ako povinné. Príde mi to horšie ako starý anglický zákon, ktorý prikazoval pred každým automobilom bežiaceho muža s červenou zástavkou, aby upozornil okolie pred blížiacim sa nebezpečenstvom...
Loni jsem si kupoval nový Opel Astra a musím přiznat, že mě asistenční systémy pěkně štvou.
1. - stop/start systém - povinný - jde sice vypnout tlačítkem, ale po každém nastartování se znovu aktivuje, takže si na to člověk hned tak nevzpomene - jednou jsem kvůli němu i málem naboural - od baráku jedu z kopce, kde pak najíždím na hlavní - vždy před ní vymáčknu spojku, dám 1, brzdím a když nic nejede tak tam vjedu. No a jelo auto, bylo docela daleko a tak jsem se rozhodl tam vjet, jenže motor se zastavil a než zase chytnul tak to bylo o prsa - ten co jel po hlavní mě pak hezky protroubil .....
2. - hlídání tlaku v pneumatikách - povinné - nikdy dřív jsem to nepotřeboval a obešel bych se bez toho i nadále, navíc to dělá problém při výměně pneu, originál ventilek je za 1500 a uvidíme kolik bude stát výměna baterie v něm (jestli to vůbec jde)
3. - automatické stěrače - v rámci výbavy - naštěstí lze natrvalo vypnout
4. - hlídání jízdního pruhu - v rámci výbavy - naštěstí lze natrvalo vypnout
5. - upozornění na možnou kolizi - v rámci výbavy - vypnout nelze a občas se to ozve naprosto zbytečně (oprávněně to ještě neřvalo)
6. - parkovací senzory + kamera - výbava navíc, objednáno kvůli drahé polovičce, ale zvykl jsem si na to a pomáhá to
Takže ze všech výše uvedených bych si tam dal jenom ty senzory. A za mě by bylo nejlepší, kdyby toto všechno automobilky nabízely, ale jen volitelně - a to klidně i bez příplatku
Problém je, keď si človek nemôže vybrať. Autá zdražujú a zákazník nemá na výber. Veľa ľudí to potom otravuje a ako bolo napísané, vypínajú všetko, čo sa dá.
Taká nová Mazda 3... Predošlý model bol s 2,0 L motorom od 17 200€, nová je od 19 990€ - podobný motor, celkom bohatá základná výbava. Podľa mňa porovnateľné autá. Ibaže to nové je výrazne drahšie. Koľko tých asistentov majiteľ po čase vypne?
Celá asistencia a ochrana má prebiehať tak, aby neznepriemňovala život vodičovi.
Mám v aute napr nejaký protinárazový systém a blikol na mňa výstražne 1x za 2 roky + občas sa znečistí senzor, tak svieti hláška + v zime to svieti stále ráno keď je zamrznuté okno. Pre mňa prínos žiadny, pretože pri mojom štýle jazdy sa často nedostane k slovu.
Samozrejme Start-Stop vypínam po naštartovaní a občas zapnem napr keď čakám pred železničným priecestím.
Asistenti sú dobrá vec, ale mali by fungovať a nemali by predražovať autá. Potom bude klesať predaj nových áut a vek jazdiacich áut sa bude zvyšovať.
Nová M3 začína s výrazne bohatšou výbavou(nie len asistenti) to, že pre niekoho sú tie prvky zbytočné, je iná téma. A pribudli tam aj iné veci, ktoré by si nik nepriplatil, napríklad vypínanie dvoch valcov.
Otázne je, o koľko lepšiu spotrebu spraví to vypínanie valcov a či to nebude v ďalekej budúcnosti zdroj problémov.
Samozrejme vývoj napreduje a autá nám zdražujú. Nižšia stredná trieda od 20 000€ je už značne drahá. Kedysi bol Focus, Ceed, Astra od cca 13 000€... Mazda nikdy nebola najlacnejšia, ale 20 tis... je už dosť.
Zacnem tym, ze Mazda v tvojom pripade zrusila najnizsiu vybavu z dovodu, ze o nu nebol zaujem. Takze pridala vybavu naviac aj s vyssou cenou - ak by sme sli do dosledku a porovnali porovnatelne, mozno zistime, ze Mazda vobec nezdrazila ale naopak.
Zakaznik na vyber ma - nemusi si auto kupit, ja neviem, ale mne ked nieco nevyhovuje tak si to proste nekupim a ak mi to nevyhovuje natolko, ze to neponukaju nikde mam 3 moznosti: kupit nieco starsie, vyrobit si nieco svoje podla predstav, najst ine riesenie svojej situacie pri absencii takejto veci. Posledna 4.moznost je to akceptovat, akurat ocividne tuto poslednu moznost aplikuju vsetci, kedy si vyrobca tento "nazor" premietne ako zaujem a ludia potom nariekaju pri pive a v diskusiach. Co by som dal za to mat zakaznikov, co budu nastvani a napriek tomu to kupovat a mna s tym vobec nezatazovat. By som bol asi uplne inde ako som.
V podstate je to pravda čo píšete "Reco". Najviac sa zo staršieho typu predávala Attraction = cena o málo nižšia ako dnešný základ. V každom prípade sa v základe nájde nejaká drobnosť, ktorá presvedčí človeka aby chcel minimálne 2. verziu. Taký nový Civic. Pred časom stál základ dosť veľa peňazí + mal kopec systémov, asistentov... Ale práve tu chýbala tá drobnosť. A zrazu stálo auto cez 20 tis €. Samozrejme to bolo na začiatku predaja. Po čase prišli akciové cenníky.
Štart/stop nie je asistent, ale hra na nižšiu spotrebu. A rozhodne nie je povinný. V Toyote ho v nových modeloch nenájdeš.
Tlak sa dá kontrolovať aj cez senzory ABS, čo nezvyšuje cenu.
Dobre pracujúce automatické stierače som ešte nevidel, ale to nie je povinný asistent a mnohým ľudom, asi stačí funkčnosť čo tam je, aby to považovali za komfortný prvok.
Stráženie jazdných pruhov už na mnohých autách funguje, tak že neotravuje.
S predkolíznim systémom ešte nemám dlhodobú skúsenosť, tá príde až s novým autom. Tak uvidím, či bude tiež robi falošné poplachy.
Kamera a senzor sú komfortný prvok.
Existujú aj dobre pracujúce automatické stierače. To by ma zaujímalo, čo na tom môže vadiť. Ak však senzor funguje správne. Aj tak sa dajú nastaviť manuálne.
Vraj sa už tlak bude povinne kontrolovať cez senzory. Neviem čo je na tom pravdy, ale cez ABS to celkom stačí.
Na minulom ako aj sucasnom aute som mal S&S. Starty su rychle - auto je v pohybe skor akoby clovek pustil spojku. To predchadzajuce auto netocilo dokonca starterom a nezatazovalo ani baterku. Aktualne robi oboje, ale start je rychly. Beriem, ze v niektorych situaciach to bude otravne, ale S&S je tu uz roky takze vycitke trochu nerozumiem.
Kontrola tlaku sa da spravit aj inym sposobom ako pise Niemand vyssie. Ze si tvoj vyrobca zvolil pre neho pohodlnejsiu a lahsiu cestu pricom nakladnejsiu pre zakaznika je vec prevedenia a technologie a trochu neinformovanosti. A baterku v tom nevymenis, zivotnost cca 5 rokov a musis kupit nove ventily.
Automaticke stierace - tomu tiez nerozumiem. Ak to mas nastavene, ze ich mas stale aktivne, mozno chapem vycitke, ze ich musis vypnut. Ak chcem tuto funkciu zapnut v priebehu jazdy, musim autu dat pokyn. Inak su neaktivne. A ak ich uz zapnem funguju dobre, mozno niekedy na prehnane hystericke stieranie.
Kontrola udrzania v pruhoch - mam v aktualnom aute tiez, vypol som to a nestaram sa dalej. Problem tejto funkcie je, ze ludia necitaju manual/nerozumeju funkcii a napriklad predchadzaju bez do pruhu bez smeroviek. Potom to upozornuje stale - pri pokrocilejsom rezime aj aktivne s tym dotycny cez volant bojuje, lebo sa auto snazi vratit nazad. To byva ale o nespravnom pouzivani uzivatela.
Upozornenie na koliziu - tu je to obdobne s pouzivanim ako v predchadzajucom pripade. Zvecsa to funguje dobre, akurat je dobre ak ma system nastavitelnu citlivost. Treba si zistit aku technologiu znovu vyrobca pouziva, pretoze moze byt este spojene s AEB (kolizne brzdenie) a falosne poplachy nastat mozu ak system pouziva iba kameru na celnom skle. Napriklad v mojom pripade auto vyuziva ako kameru tak radar, ale radar je spojeny s adaptivnym tempomatom. Takze auto bez ACC vyhodnocuje len na zaklade kamery a ma vyssiu sancu nespravnej funkcnosti/zleho vyhodnotenia ako auto s radarom. Iny vyrobca moze mat inu technologiu a treba si zistit co to vsetko
Preco by mali byt falosne poplachy s kamerou ? By som povedal, ze skor naopak. Testy napr. ukazali velke problemy radarovych rieseni. Kamera naopak vie sledovat aj brzdove svetla, znacky atd. Nsjlepsia bude asi kombinacia, ale to zase predrazuje cely system.
Čisto kamera bez radaru sa mi zdá horšia, ako s radarom. Ale či radar spolupracuje s kamerou, to je dosť otázka, mne sa spolupráca veľmi inteligentná nezdá. Každý systém na tom bude ináč.
Pretoze kamere staci zaspinit okno a uz nefunguje. V hmle nefunguje vobec. Aj manual pise o tom, ze za zhorsenej viditelnosti system nemusi fungovat korektne. V tom lepsom pripade proste len nebude reagovat na situaciu nijak, alebo sa vypne so signalizaciou kontrolky. V horsom pripade moze objekt zle identifikovat a skace na brzdy (ak hovorime o AEB) ak je to len pri upozorneni, tak to len spusti falosny poplach ale nic sa nedeje.
Ak mas aj radar, funguje to v kooperacii s kamerou. Radar vidi aj v zlych podmienkach a s kamerou sa doplnaju. Naviac viem, ze u niektorych MB sa ludia stazovali na prilisnu citlivost kedy auto reaguje prilis skoro - tu sa hodi nastavenie citlivosti a uz to bude OK. Nastavenie citlivosti tohto systemu je v mojom konkretnom priklade spojene s podmienkou ACC. A u kazdeho vyrobcu to bude mierne odlisne, je vhodne si o tom nieco dopredu zistit, aby clovek nebol neprijemne prekvapeny.
Lane assist znám jen z testovacích jízd. Na dálnicích asi fajn, ale hrozně mě vytáčelo jeho buzerování při jízdě po okreskách. Přece nebudu dávat blinkr pokaždé, když si trochu zkrátím zatáčku, nebo se něčemu vyhýbám ke krajnici. Přijde mi to spíš nebezpečné.
Ano, ale je to logicky jeho praca. Takze ak ides bez smerovky upozorni ta. To beriem stale ako OK. Uz uplne OK pri nasich znacenych cestach by nebolo sa pretlacat s volantom ak ide o aktivny system udrzania v pruhoch. Do auta som to nepriplacal, ale upozornenie mam, no po 2 tyzdnoch som to vypol. Zvykam si zatial na vecsie rozmery auta a piskalo to pomerne casto.
Díky za tip jak na start/stop - vyzkouším.
A na ty ventilky jsem se teď koukal - neoriginální na Opla v Pneumatiky-obchod jsou za 800. Já kupoval zimní kola u Opla včetně ventilků a na vše jsem měl -40% - ta cena ventilku je dle ceníku Opel
Decká boli pred rokom na pohrebe kamošovi, čo nadránom prispal za volantom a vyletel z cesty. 30 metrov sa plazil naspäť na cestu, ale už to nedal, našli ho až po niekoľkých hodinách.
To beru - nicméně bych se rád rozhodnul sám, jestli to chci, nebo ne. Možná, kdyby to byla volitelná položka, tak bych jí chtěl protože bych nebyl tak paranoidní k čemu všemu se to bude používat
Ale nemusel prispäť, mohol mu niekto vyletieť z protismeru alen to stočil. Tam už je braný ohľad aj na ostatných ľudí, keď prechádzajú okolo nehody novšieho auta, vedia, že pomoc je už na ceste a nemusia zmätkovať.
Každý "asistenta" se dá nějak zdůvodnit, i když zrovna přínos měření tlaku ventilky je přinejmenším velmi diskutabilní a S&S je vyloženě devastující motory, baterie i reálně životní prostředí. Ale mnohem větší průšvih je následná údržba a opravy - ohromně zajímavé pro výrobce a servisy. Trochu jsem drbnul zadním nárazníkem o sloupek a poškodil si "kočičí oko" - 20 cm červenou plastovou odrazku. Nová stála skoro 1 000 Kč. Ventilky - jeden stojí okolo 1 500 Kč, vydrží 4 roky, tedy pro auto, se kterým budu jezdit 6 let to vyjde celkem na 25 tis. Kč a jsou reálně k ničemu.
Tieto zmeny postupne stazuju a zdrazuju sukromne vlastnictvo auta. Je len otazka casu, kedy obmedzenia (vjazd do miest, emisne zony, myto) a technicke prvky aut (napr. obmedzovanie max rychlosti) znechutia vlastnictvo auta natolko, ze sa na to vykasleme. Prideme tym ale o velky kus slobody :-(
Povinne a opakovane kurzy bezpecnej jazdy by boli pre bezpecnost prospesnejsie ako niektore asistencne systemy. Ludia nevedia jazdit. Vacsina su len mechanicki ovladaci auta, ktori nezvladnu najmensiu krizovku a naberu nablizsi strom, zvodila alebo v horsom pripade ineho ucastnika.
V okoli kosicoch som mal pozicanu proceed gt, bolo mi luto vlacit nove auto cez vsetky diery tak som ich poctivo obchadzal a line asistent mi do toho cely cas otravne zasahoval az som to vypol. V nasich zemepisnych sirkach pouzitelne asi len na dialnici