Pokud zvažujete přechod ze spalovacích motorů na elektromobilitu, čeká vás několik výrazných novinek. A jednou z nich bude i pravidelné dobíjení, které je však možné řešit celou řadou způsobů.
Já pevně doufám v to, že se v těch elektroautech bude normálně moci nabíjet třeba i notebook... Sice vím, že tam tlačí nějaké ty displeje a na tom se dá hrát, ale tam asi těžko člověk odbaví maily žejo... Já si třeba bral notebook nový teď odsud - https://www.tera.cz/…oky_c258383.html a tak by se mi moc hodilo, kdybych si ho v tesle mohl nabít, protože je při autopilotu moc fajn odbavovat maily a neztrácet tak čas na cestách :)
Já sice elektromobil nevlastním, ale zajímám se o ně. Jednou bych si ho určitě chtěl koupit. Jezdím do práce jen 5 km, takže by to neměl být problém s baterkou. Dost mě překvapilo, jak je třeba jednoduché domácí nabíjení elektromobilu. Už jsem si ho dokonce našel na https://protech-e.cz/…i-reseni/domaci/ , takže jsem v této oblasti zase o něco chytřejší.
Ano, to učitě, záleží na způsobu uživání. Já mám například 3x40A hlavní jistič a nabíječku 3x32A, ale moje současné auto umí pouze 1x25A a stejně mi to bohatě dostačuje.
Na cesty je těch 3x32A super, protože i když je obsazené DC, tak můžete použít AC a třeba při mé palubní nabíječce 5kW to ani nemá smysl vytahovat kabel :-(
Opět se omlouvám, nepochopil jsem Váš příspěvek. Domníval jsem se, že uvádíte DC nabíječku jako vhodnou nabíječku domů. Ne, že uvádíte její drahotu, abyste poukázal na to, že je to nesmysl.
Aha, tak to pardon. To byl tak dlouhý thread, že jsem se nedočetl k tomu původnímu přiblblému nápadu zrušit onboard chargery... :-)
Sice nejčastějším jističem bývá u domů 3x25, to máte pravdu (já to mám stejně), ale stále bych nemluvil o luxusu. Ten, kdo pracuje často z domova, tak si zvedne jističe na víc a když třeba přijede domů na oběd či na chvíli, tak 2x vyšší rychlost nabíjení se určitě hodí. To je na každém, podle toho, jaký je jeho život.
Já třeba 3x32A určitě využiji v práci a při parkování na cestách, kde častěji potkám AC wallbox než DC nabíječku. Nehledě na to, že u AC wallboxu se mohu prakticky vzdálit od auta, aniž bych případně blokoval dalšího zájemce (když auto neustále nabíjí).
Vždyť to říkám celou dobu že Wallbox je pouze jistič, stykač, jednoduché PLC (generování PWM signálu na 1kHz) a kabel, případně zásuvka Mennekes (nákladově do 5000Kč). To co jsem posílal je DC nabíječka na CCS 2, což je ovšem něco zcela jiného než Wallbox. Vše se pořád motá kolem toho, že někdo říkal že palubní nabíječka je zbytečnost, tak jsem zde psal, že pak by všude musely být tyto DC nabíječky za 100 000Kč.
Pletou se nám tady dvě věci dohromady, asi by jsi si měl přečíst na co reaguješ. Někdo tady tvrdil, že by bylo nejlepší vyrábět vozidla bez palubní nabíječky, což jsem se snažil vyvrátit.
Samozřejmě že 3x32A, nebo 3x25A je zcela ideální a souhlasím s tebou. Mluvil jsem o tom, že mít doma v garáži 22kW 3x32A je zbytečný luxus, když rezervovaný příkon rodinných domů v ČR je v drtivé většině případů 3x25A. To je ovšem úplně jiný případ než využití 3x32A z veřejných AC nabíječek, kterých je hodně.
Rychlost nabíjení ze zdroje stejnosměrného proudu rozhodně není závislé na palubní nabíječce, protože při nabíjení z DC se palubní nabíječka (je to AC/DC usměrňovač) nepoužívá a závisí to jen na aktuálním stavu baterie.
Jen technická, Tesla co zrušila dualcharger (2x3x16A), tak dává do Tesly S 3x25A (17 kW) (chvíli byl za příplatek proti 3x16A, pak už standard), v Tesla 3 najdeš 3x16A (11kW).
Jinak co je totální zbytečný luxus bych nechal na posouzení každého z nás. Já třeba e-trona nekoupil především proto, že slibují 22 kW onboard nabíječku a dosud se dá objednat pouze 11 kW.
Když přijedu ráno do práce, tak budu rád, když se mi velkobaterkový auto dobije. Nebo když přijedu do Prahy na jednání, nechám auto v OC na nabíječce, tak budu radši za 22 kW než za 11 kW.
Přečti si prosím znovu příspěvek na který reaguješ (diskuse o přítomnosti AC palubní nabíječky). Ano, Tesla wallbox má stejně jako můj pětikolík max. výkon 22kW (3x32A), ale využít ho umí právě jen auta disponující příplatkovou výbavou dual charger (2 palubní nabíječky) a toto se už 2 roky nevyrábí a nyní je max 11kW (3x16A). A když si přečteš ten původní příspěvek tak bylo navrhováno aby auta neměly vůbec žadnou palubní nabíječku = z Tesla wallbox 0W :-[] A pro běžné užívání je dostačující 1x16A 230V = 3.7kW, takže 22kW je totální zbytečný luxus.
S tesla wallboxom dokazes nabijat 22kw. Kludne to dava 50kmh. Povedz mi co viac potrebujes? To nema nahradit SC a myslim ze pri hoteloch alebo doma to uplne staci
Ty jsou ve většině případů také vybaveny konektory dodávajícmi vozu stejnosměrný proud (AC) a rychlost dobíjení se tak bude opět odvíjet od kombinace dodávaného proudu a vaší palubní nabíječky. :D:D:D
Je vidět, že to psal odborník... :no:
A tady pro představu kolik stojí taková nabíječka v 10kW DC Setec https://www.evmotion.eu/dc-charging-station/prenosna-dc-nabijeci-stanice-chademo-ccs-combo-2-10-kw/
Takže opravuji svůj odhad z 40 000+Kč na 100 000+Kč
Usetril na autorech. Ono "usetril" dnes a zitra potopa. To mas spiralu. Kdybys byl taxikar a koupil si misto Passatu treba Megane, tak sice usetris pri nakupu. Jenze prijdes o cast zakazniku. Protoze mas mene zakazniku, tak priste musis usetrit jeste vic a koupis tedy Grantu. Ale to uz s tebou nejezdi skoro nikdo a musis jit bud do minusu nebo zmenit job. Zda se blizime k podobnemu bodu zvratu i zde, necht si kazdy zodpovi sam. ;-)
A nabíjet z FVE DC-DC tak to ani nevím, že by to nějaký současný solární invertor uměl. K tomu je u panelů nutné MPPT a auto potřebuje na CCS také přesné napětí.
A dobíjení 230V? Ano, to je pouze emergency řešení. Bez palubní AC nabíječky by BEV přislo o svoji zásadní výhodu a to tu, že elektřina je dnes opravdu všude (ovšem ta AC).
Tesla wallbox je pouze úplně stejný 5 kolík s vlastním jištěním a řízením, které mám já integrované v kabelu. TIP: zkuste si pohledat jak funguje Mennekes Type 2 :-[] Neboli neobsahuje žádné AC/DC power moduly, ale pouze jednoduchý stykač / relé (na výstupu je pořád úplně stejný elektřina jako v síti, jen je připojována až na vyžádání automobilu, tzn. kabel není pod napětím až do začátku nabíjení).
Ak by som v RD riesil EV tak jedine so solarnymi panelmi a tam uz AC/DC poriesene mas a vyviest si DC pre EV nie je tak drahe a stale taketo kombinovane riesenia budu masovejsie/lacnejsie. Mne osobne pride nabijanie z 230V sialene :) viem si ho predstavit iba doma, kedze priemerny denny najazd europana je do 50km.. ale niekde v hoteli/nakupnom centre/praci atd.. tam to uz nema zmysel vobec riesit nejake pomale 15 hodinove nabijanie, a preto sa taketo nabijacky uz ani nemontuju. Napr. v praci mame po 4 tesla nabijacky v kazdej budove a v nakupnych centrach tesly alebo 50kW DC.
Jenže ta pomalá DC nabíječka na stěně bude stát více než ta v autě (musí být uzpůsobena jako samostatný celek a není to pouze "skrytý" modul v autě) a nebude moci nikde nabíjet z obyčejné zásuvky 230V, což je šílená představa. Také CCS 2 musí mít kabel na pevno, což mi rozhodně nepřijde jako dobré řešení. Já doma používám zásuvku na míchačku pětikolík za 125Kč (ano, tuto zásvuku má téměř každý RD a hotel) ve které mám kabel stále připojený (ale můžu ho kdykoliv vytáhnout a použít na jakémkoliv jiném 5 kolíku 400V) a rozhodně mi to přijde lepší řešení než si montovat na zeď AC/DC usměrňovač s řízením a pevným kabelem (40 000+ Kč).
Ak by inteligentny autor isiel pisat nieco o nabijani tak si hned v druhej vete zadefinuje skratky AC a DC pre jednotlive prudy a pouziva ich v celom clanku, nemal by v tom sam taky hokej a usetril by zbytocny text.. Mara je univerzalny pisalek: dajte mi temu, ja si nieco pogooglim a napisem sloh ako som to ja pochopil..
Osobne by som onboard AC>DC nabijacky zrusil.. zbytocne navysovanie ceny EV a zbytocne vlacenie kablov so sebou. Doma si dam na stenu pomalu DC nabijacku na nabijanie cez noc a vonku nabijam vyssim vykonom.
Ano, zrovna nedávno jsem nabíjel na lokalitě kde byly 2 wallboxy Tesla a jeden byl označen jako Other Vehicles. Pokud se ale nepletu, tak toto není nutnost a může se stát že budou pouze Tesla Vehicles?
Tesla destination charger nieje zdaleka len pre Tesly. Je tam podmienka ze jeden stojan musi byt oznaceny cervenou tabulou "tesla vehicle charging" a druhy stojan sivou " electric vehicle charging". Tesla je so svojou komplexnostou sluzieb daleko daleko pred konkurenciou. Zaujimave ze sa stale dookola omiela ako konkurencia zachvilu dobehne Teslu ale ja ziadne Audi, MB, Jaguar supernabijacky nevidim. Tak kde je ta konkurencia?
Článek sice obsahuje pár AC/DC chyb, ale alespoň jeden z prvních článků ve kterých se také něco dozvíme. Snad už i novináři začínají tématu rozumět. Ještě bych dodal že konektor CCS 2 je nyní v EU povinný pro všechny výrobce včetně asijských.
Jediné co nechápu je opětovné ztrapňování se na téma Tesla Supercharger. Zatím co naší hráči totiž staví na lokalitě 1, nebo 2 nabíjecí stojany, tak Tesla jich má na každé lokalitě minimálně 6 - 8 s výkonem 150kW sdíleným mezi každé 2 stojany. Jako šafránu jich také rozhodně není viz. https://www.google.com/maps/search/tesla+supercharger/@49.1716964,14.3665745,7z a také Tesla disponuje velkým množstvím Tesla Destination chargers na hotelech apod. (ano, nic jiného než Teslu si tam nenabijete) což je pro ostatní značky scifi. Tesla má v ČR 3 superchargery po 6 stojanech a IONITY staví první lokalitu se 4 stojany :-[]:-[]:-[]
A za mě osobně pokud pojedu někam 1000km, tak rozhodně raději použiji síť kde je 8 nabíjecích stojanů než síť ČEZ s 1 stojanem a třepat se strachem že tam bude fronta 2 aut :-[]:-[]:-[]:-[]:-[]
Aneb s Teslou se dá již v dnešních dnech pohodlně jezdit po EU a klidně do Chorvatska...
Jsme na jakože odborném serveru, tak by si autoři mohli odpustit přešlapy jako "rychlonabíjení až do rychlosti 350 kW".
To je jako by napsali, že automobil může uhánět až výkonem 210 km/h.
Sice money talks, ale abych ze sebe dělal takového blbce to bych musel být sakra dobře placený. Než takhle, to bych se radši u článků vůbec nepodepisoval
No ja neviem ci ich je ako safranu. S Teslou by som nemal problem sa vydat kludne zo Slovenska do Anglicka ci Portugalska. Urcite by som nemal najmensi problem zatial co s takym iPaceom alebo Etronom by to problem urcite bol. Asi tak mesiac dopredu by som si musel zacat vybavovat karty a cipy nabijacich stanic cez ktore by som siel lebo inak by som toho vela nedobil. Takze ak elektromobil tak jedine TESLA, pretoze pri nej pridem nabijam a o nic viac sa nestaram. Inak tie Ionity su pekne nenazrate. Spominal to Bjorn Nyland vo svojich videach.
Z hlediska odborneho ano.
Z hlediska financniho nikoliv, to takove clanky musi psat dementi, kteri tomu nerozumi, a ani si to po sobe nedokazou zkontrolovat, protoze dement je levnejsi, nez odbornik.
Money talks, kalousku ;-)
kalousek: Mě udivuje ta odvaha psát o něčem, co je za hranicí autorových možností chápání. Včera hláška o krouťáku, dnes guláš AC/DC (pro Máru: nejde o muziku).
Re: "Znáte nejčastější tipy nabíječek a konektorů?"
To Cenduro: Autor článku zřejmě vůbec nepochopil Váš příspěvek, stejně jako nechápe rozdíl mezi slovy tipy/typy. Jinak by ta gramatická hrubka v titulku už byla dávno spravena.
V článku je více nemyslných tvrzení, viz už výše zmíněné značení stejnosměrného proudu symbolem AC atd. Takové články by měli psát lidi co problematice aspoň trochu rozumí
Rychlost nabíjení ze zdroje stejnosměrného proudu však není závislá jen od zdroje nabíjení, ale také od palubní nabíječky elektromobilu. Ta si totiž mění střídavý proud na stejnosměrný a ten teprve pouští do baterií.