Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily a jejich nabíjení: Znáte nejčastější typy nabíječek a konektorů?

Ondřej Mára Ondřej Mára 3. 9. 2019
51
44
Zobrazit náhledy (51)
Nabíjecí stanice s konektory Type 2 (Mennekes), CHAdeMO a CCS Combo 2 Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Nejmodernějším běžně dostupným způsobem nabíjení jsou takzvané rychlonabíječky. Poznáte je podle toho, že jsou velké – skříň obsahuje výkonný měnič, který mění střídavé napětí v síti na stejnosměrné pro vaši baterii. V redakční garáži máme třífázovou zásuvku s 11 kW, z níž bychom baterii nabili na 80 % za čtyři hodiny. Častější jsou standardní nabíječky, které vedou ze sítě střídavé napětí. Měnič tedy musí být v autě. Nejmodernějším běžně dostupným způsobem nabíjení jsou takzvané rychlonabíječky. Poznáte je podle toho, že jsou velké – skříň obsahuje výkonný měnič, který mění střídavé napětí v síti na stejnosměrné pro vaši baterii. Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf

Pokud zvažujete přechod ze spalovacích motorů na elektromobilitu, čeká vás několik výrazných novinek. A jednou z nich bude i pravidelné dobíjení, které je však možné řešit celou řadou způsobů.

Pokud nesedáte za volant největšího elektromobilu světa, kterému ve švýcarském lomu Péry stačí k dobíjení jen rekuperace, pravděpodobně se neobejdete bez pravidelných zastávek pro načerpání energie ze sítě. Jenže i to jde provádět na vícero způsobů.

Nabíjení doma nebo v práci

V současné době, kdy elektromobily stále neoplývají kdovíjakou kapacitou baterií, se jejich pořízení vyplatí především lidem, kteří s nimi vyráží na pravidelné cesty, mezi kterými mohou nechat vůz opět dobít. Ideálním příkladem je například dojíždění do práce, kdy můžete vůz „píchnout“ do zásuvky jak během pracovní doby, tak po návratu domů. Dobíjení elektromobilu má totiž největší smysl právě v době, kdy ho nevyužíváte.

Jak ale elektromobil doma či v kanceláři nabíjet? Tou nejjednodušší metodou je zapojení nabíjecího kabelu do běžné (230 V) zásuvky se střídavým proudem (AC), jaké najdete prakticky všude. Bavíme se ale o nejpomalejší metodě, která nabídne výkon maximálně 16A a 3 kW. Podstatně zajímavější metodu ale představuje třífázová pětikolíková zásuvka (400 V), která se stále vyskytuje v řadě domácností a garáží.

A zatímco dříve tyto zásuvky napájely cirkulárky a míchačky, dnes do nich můžete zapojit i elektromobil. Rychlost nabíjení se pak odvíjí od jejich výkonu: menší 16A zásuvky obvykle nabízí 11 kW, zatímco větší 32 A nabídne 22 kW. Samostatnou kapitolou jsou pak ještě tzv. Wallboxy, které jsou určeny přímo pro nabíjení elektromobilů a nabízejí řadu výhod, včetně uzpůsobení jističů, možností časování pro využití výhodnějších tarifů, atd.

Rychlost nabíjení ze zdroje stejnosměrného proudu však není závislá jen od zdroje nabíjení, ale také od palubní nabíječky elektromobilu. Ta si totiž mění střídavý proud na stejnosměrný a ten teprve pouští do baterií. Pokud tedy máte pomalou palububní nabíječku, výkonný zdroj střídavého proudu vás nespasí.

Veřejné nabíječky

Co ale dělat na cestách? Pokud se nechcete stavit u známého a připravit ho o kávu a pár elektronů, můžete zamířit k některé z veřejných nabíjecích stanic. Ty jsou ve většině případů také vybaveny konektory dodávajícmi vozu stejnosměrný proud (AC) a rychlost dobíjení se tak bude opět odvíjet od kombinace dodávaného proudu a vaší palubní nabíječky. 

Za rychlonabíječky bývají označovány dobíjecí stanice poskytující stejnosměrný proud s výkonem nad 40 kW, jejichž výkon se ale v našich končinách pohybuje obvykle okolo 50 kW. Kvůli vysokému výkonu pak bývají tyto dobíjecí stanice většinou vybaveny i odlišnými konektory, kterým se budeme věnovat hned za chvíli.

Samostatnou kapitolu pak představují ještě tzv. Supernabíječky, kterých je ale po světě stále jako šafránu. Jejich nejznámějším výrobcem je především společnost Tesla, zmínit však musíme i evropského konkurenta v podobě Ionity. A právě společnost Ionity před pár dny oznámila, že v polovině září 2019 chystá otevření své první supernabíječky i v Česku.

Konektory

Specifické podtéma nabíječek však představují ještě jejich konektory. Na jejich sjednocení se sice pracuje již dlouhé roky, v jednotlivých koutech světa se však stále můžete setkat s odlišnými přípojkami.

V současnosti se nejčastěji setkáte se třemi typy konektorů: CHAdeMO, CCS a Type 2. Evropské elektromobily bývají takřka vždy vybaveny konektorem Type 2, často označovaným jako Mennekes, který byl v roce 2014 schválen coby standard pro celou EU. Type 2 Mennekes je využíván pro dobíjení střídavým proudem, který však většina nabíječek elektromobilů dokáže zpracovat nanejvýš do 22 kW. Samotný konektor však zvládá přenos až okolo 44 kW.

Na většině nabíjecích stanic a u většiny elektromobilů je však pro rychlonabíjení připraven buď konektor CHAdeMO, který je rozšířen především u asijských automobilů, nebo konektor CCS Combo. Zvláště druhý jmenovaný, ve variantě CCS Combo 2, se v posledních letech těší vysoké popularitě, a to díky podpoře rychlonabíjení až do rychlosti 350 kW.

Samotný konektor CCS Combo 1 / Combo 2 pak vychází z konektorů Type 1 (zámoří) / Type 2 (Evropa), takže výrobci automobilů mohou při umisťování nabíjecích zásuvek ušetřit místo. U nové generace japonského Nissanu Leaf však po odklopení krytu nabíjecích otvorů najdeme jak tradiční zásuvku Type 2 pro pomalé nabíjení, tak konektor CHAdeMO pro rychlonabíjení.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - elektrikar
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mi to nedává smysl
| 4. 9. 2019
Ano, to učitě, záleží na způsobu uživání. Já mám například 3x40A hlavní jistič a nabíječku 3x32A, ale moje současné auto umí pouze 1x25A a stejně mi to bohatě dostačuje.

Na cesty je těch 3x32A super, protože i když je obsazené DC, tak můžete použít AC a třeba při mé palubní nabíječce 5kW to ani nemá smysl vytahovat kabel :-(
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mi to nedává smysl
| 4. 9. 2019
Opět se omlouvám, nepochopil jsem Váš příspěvek. Domníval jsem se, že uvádíte DC nabíječku jako vhodnou nabíječku domů. Ne, že uvádíte její drahotu, abyste poukázal na to, že je to nesmysl.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mi to nedává smysl
| 4. 9. 2019
Aha, tak to pardon. To byl tak dlouhý thread, že jsem se nedočetl k tomu původnímu přiblblému nápadu zrušit onboard chargery... :-)

Sice nejčastějším jističem bývá u domů 3x25, to máte pravdu (já to mám stejně), ale stále bych nemluvil o luxusu. Ten, kdo pracuje často z domova, tak si zvedne jističe na víc a když třeba přijede domů na oběd či na chvíli, tak 2x vyšší rychlost nabíjení se určitě hodí. To je na každém, podle toho, jaký je jeho život.
Já třeba 3x32A určitě využiji v práci a při parkování na cestách, kde častěji potkám AC wallbox než DC nabíječku. Nehledě na to, že u AC wallboxu se mohu prakticky vzdálit od auta, aniž bych případně blokoval dalšího zájemce (když auto neustále nabíjí).
Avatar - elektrikar
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mi to nedává smysl
| 4. 9. 2019
Vždyť to říkám celou dobu že Wallbox je pouze jistič, stykač, jednoduché PLC (generování PWM signálu na 1kHz) a kabel, případně zásuvka Mennekes (nákladově do 5000Kč). To co jsem posílal je DC nabíječka na CCS 2, což je ovšem něco zcela jiného než Wallbox. Vše se pořád motá kolem toho, že někdo říkal že palubní nabíječka je zbytečnost, tak jsem zde psal, že pak by všude musely být tyto DC nabíječky za 100 000Kč.

Já používám tento kabel, je to přenosný wallbox a mohu si ho vzít všude sebou...
https://www.alza.cz/…-5m-d5111412.htm
Avatar - elektrikar
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mi to nedává smysl
| 4. 9. 2019
Pletou se nám tady dvě věci dohromady, asi by jsi si měl přečíst na co reaguješ. Někdo tady tvrdil, že by bylo nejlepší vyrábět vozidla bez palubní nabíječky, což jsem se snažil vyvrátit.

Samozřejmě že 3x32A, nebo 3x25A je zcela ideální a souhlasím s tebou. Mluvil jsem o tom, že mít doma v garáži 22kW 3x32A je zbytečný luxus, když rezervovaný příkon rodinných domů v ČR je v drtivé většině případů 3x25A. To je ovšem úplně jiný případ než využití 3x32A z veřejných AC nabíječek, kterých je hodně.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku