Technika
Povodne 185 koní.... díky dvojici turbodmychadel se výkon měřený na kolech zvýšil na 530 koní.... Nj kedysi sa motory robili tak aby vydrzali, povodne 185k navysili 4x a mohli si to dovolit... dnes by to asi neslo, 250tis je méta 😁
Ono jestli to neni tim, ze ty motory uz nemaji nic spolecneho... Tu se upravi toto, tu zas tamto a ve vysledku ma motor s puvodnim spolecne snad jen hrubebrozmery.
Krasne je to videt u VW EA111, zacal jako litr s nejakymi 30kw v pulce sedmdesatek, pozdeji se zvetsil az na 1.6, vrchol s 16V a 90kW, preslo se postupne na hlinik, retezovy rozvod a primy vstrik, skoncilo to jako oturbena 1.4 se 130kW - a porad je to "stejny motor" EA111
Krasne je to videt u VW EA111, zacal jako litr s nejakymi 30kw v pulce sedmdesatek, pozdeji se zvetsil az na 1.6, vrchol s 16V a 90kW, preslo se postupne na hlinik, retezovy rozvod a primy vstrik, skoncilo to jako oturbena 1.4 se 130kW - a porad je to "stejny motor" EA111
nie je v povodnej konfiguracii, menia sa creva (tj piesty atd), hlava tj komplet plnenie, ale blok zostava rovnaky casto krat aj kluka... zalezi od motora a aplikacie... vo vacsine tych adaptacii v case na vykon +100-200% sluzil komplet mech. zaklad... pre uzitie bi-turba niekde na zavere sezony to samo je zmenene najviac... co sa tyka tych small a big blockov tam je to bezne, ze tie motory zniesli 100% vykonu navyse bez potreby cokolvek zmenit, to uz dnes neplati...
Pokud vím, tak motory RR měly objem 6,75 l a udávaný výkon byl "dostačující". RR nikdy výkon motoru nezvěřejnil, to se stalo až s příchodem BMW, kdy upadla úcta k britskému klenotu. Obecně neměl ten motor nijak oslnivý výkon vzhledem k tomu, jak se s tímto autem jezdilo - důležitá byla spolehlivost a trvanlivost, RR se neprodávaly, s těmi se jezdilo na věky věků až do jejich havárie.
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
nebola zrovna kratko ... alebo taka 1,2ka v sucasnej pande tiez toho uz dost pamata .... aj ked v porovnani s tym legendarnym 6,75L mastodontom v rollse to samozrejme nejde zrovnavat .. konecne dobry clanok aneb je vidiet za prazdniny su uz za nami :yes:
I když se v některé literatuře uvádí existence motoru OHV jen od roku 1964, tj. od řady aut MB1000/1100 s tlakovým hliníkovým odlitkem bloku motoru, tak to dle mne byl v základu koncepčně pořád ten samý motor z roku 1938, tj. tříložiskáč OHV. Takže si myslím, že by měl do tohoto seznamu motorů určitě patřit.
Systém chlazení, mazání, ventilových rozvodů, kliková hřídel a její uložení a celková koncepce tj. řadový vodou chlazený čtyřválec OHV, byla po celé období 1938 - 2003 stejná, nově se vymýšleli jen inovace. Nejpodstatnější inovace bylo to tlakové lití bloku válců v hliníku, jinak ve Škodovce nezavedli nic převratného oproti tomu roku 1938 co se týče motorizace. Né, že by to neuměli, nebo nechtěli, prostě jim to nebylo umožněno nebo dovoleno.
Samozřejmě je to můj názor, ostatní mohou mít jiný.
Kolik komponent z Popularu se da pouzit v MBcku? A da se motor z Popularu zastavet do MBcka? Protoze motor z Fabie jde, klika z Fabie jde zastavet do starsich motoru a kazda evoluce mela spolecny minimalne jeden parametr s predchozim motorem.
Popular je uz na pohled jiny uchycenim k prevodovce, umistenim rozdelovace, sestikanalovou hlavou. Navic vsechny motory z rodiny popular - az po 1203 (ktera mimochodem uz take mela hlinikovy blok) - maji stejny zdvih, 75mm, ktery se u rodiny MB nikdy neobjevil (tam se postupne zvysovalo z 68, pres 72 na 78mm)
Tvrzeni, ze popular a MB jsou stejne motory je jako rict, ze 1.6 EA111 a 1.6 EA113 od VW jsou stejne motory, protoze oba jsou preci osmiventily SOHC hnane remenem.
http😐/www.1203.cz/…1203_taz1500.htm
Vacka se da vymenit, bohuzel be ze starsi skodovky, protoze u Fabie jsou jina prsa.. a zakazkova neni uplne levna
Co se týká 1,4, musel bych se podívat do katalogu na objednací čísla, jak to s těmi vačkami je. A prsa jsou jedno, protože na konci vačky jsou stejná kola a řetěz pohonu. U 1,3 byla změna v průměru ložisek, něco by se tam napasovat dalo.
U tech prsou je problem v tom, ze jsou uzsi - protoze ten motor davali i do Lupa, kam by se v puvodni podobe nevesel, takze i vacka je ponekud kratsi.
To s tou 1.6 mam ze stranky, kde byla dostupna data ruznych motoru, 1.6 merili nekolikrat a bylo tam 55-60kW, byly tam i jine motory Felicia bohuzel jen BMM... Bohuzel ta stranka uz nejakou dobu nefunguje. Jinak 1.6 8V existovala i v 75kW verzi mela jine pisty a hlavu, podobnou pozdnim 8V 1.4, byla v Brazilii a tusim i v Rusku (a nemyslim EA113, ktera se montovala do Octavek). Nevim, proc se v Evrope neprodavala.
Hydroštely se dávají kvůli prodlouženým servisním intervalům a také kvůli jednoduššímu servisu. Normálně se klasika musela co 10 000 km seřizovat, jenže znám frajery, kteří dokázali najet na jednu olejovou náplń přes 100 000 km - protože olej neubýval, tak proč ho měnit, že... Takže je jasné, že by takoví elementi na nějaké seřizování vůle ventilů kašlali.
Ohledně motorů v posledních dvaceti letech - tendence je taková, že motor má životnost větší, než je životnost auta, takže se nepředpokládaly nějaké GO atd. Motor se v naprosté čistotě pečlivě smontoval ve fabrice a pak šlo jen o olej, olejový a vzduchový filtr a svíčky, ani rozdělovače se už nepoužívají. Ovšem aby motor vydržel, je nutné dodržovat předepsaný servis a hlavně měnit olej (pokud nejde o long-life) nejpozději po roce za správnou specifikaci, nejlépe stále stejnou značku a typ.
Jinak ten motor mel opravdu mensi tocivy moment, nez 75kW v Octavii, ale zase mel vrchol o 800 otacek nize.
Celkove mi prijde, jakoby VW delalo v te dobe benzinove motory naschval slabe, aby si lidi kupovali diesely.
Co se tyka tech zdvihatek, v te Fabii mela zivotnost 150-200k, zatimco pevna u starych motoru prezila auto.. Ale u tech starych sly vymenit bez demontaze hlavy.
1,4 MPI jsem nikdy neměl ani jsem s ním nejel, tak nevím jak je to s tou životností zdvihátek. Podle mě to není zdvihátky, ale servisem a správným typem oleje. U dieselů jsem s hydroštely problém neměl, nejvíce jsem s jedním typem najel 268 000 km, ovšem diesel točí méně otáček, tedy jsou v provozu méně, než u benzínu. U své Feldy 1,6 mi po dlouhém stání hydroštely pár sekund klepou, ale pak vše ztichne a dobrý. Ten motor ale nemá rád syntetické oleje, byl stavěný na olej typu 15W/40, to běží tiše a ještě k tomu nežere olej.
Jinak litinova 1.6 se davala jeste do Golfu mk4 po r. 2000, ale uz jako 16V 77kW.
U te fabie je s hydrostely ten problem, ze je na ne mnohem vyssi zatez, nez u OHC.. precijen jsou tam navic tycky a tuzsi pruziny na ventilech. je ale mozne, ze olej byl taky problem, pokud tam lidi lili 15W40 jako do Felicie, zdvihatkum to rozhodne neprospivalo.
Ja s tim jel a hlavne 44kW EU4 verze byla priserne lina. 50kW EU2 byla jenom lina.