Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejdéle používané motory světa? Nejstarší zůstal pod kapotou 65 let

Ondřej Mára Ondřej Mára 1. 9. 2019
141
29
Zobrazit náhledy (141)
Mini Classic Mini Classic Mini Classic Mini Classic Mini Classic Mini Classic Mini Classic Ford Fairlane Ford Fairlane Ford Fairlane Ford Fairlane Ford Fairlane Ford Fairlane Ford Fairlane Ford Fairlane Shelby GT350 Shelby GT350 Shelby GT350 Shelby GT350 Shelby GT350 Shelby GT350 Shelby GT350 Shelby GT350 Shelby GT350 Rolls-Royce Silver Cloud II Rolls-Royce Silver Cloud II Rolls-Royce Silver Cloud II Rolls-Royce Silver Cloud II Rolls-Royce Silver Cloud II Rolls-Royce Silver Cloud II Rolls-Royce Silver Cloud II Rolls-Royce Silver Cloud II Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Hummer H1 Hummer H1 Hummer H1 Hummer H1 Hummer H1 Hummer H1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen Type 1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Volkswagen T1 Ferrari 125 Ferrari 125 Ferrari 125 Ferrari 125 Ferrari 125 Ferrari 125 Ferrari 125 Ferrari 125 Ferrairi 412 Ferrairi 412 Ferrairi 412 Ferrairi 412 Ferrairi 412 Ferrairi 412 Ferrairi 412 Ferrairi 412 Lamborghini 350 GT Lamborghini 350 GT Lamborghini 350 GT Lamborghini 350 GT Lamborghini 350 GT Lamborghini 350 GT Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago

Vývoj nových technologií probíhá v automobilovém průmyslu extrémně rychle, některé motory se však pod kapotou udržely až překvapivě dlouho.

Staré moudro říká, že pokud něco funguje, tak není důvod to měnit. A tohoto hesla se drží celá řada automobilek, jejichž motory mnohdy přežily model, ve kterém se poprvé představily. Během let byly motory samozřejmě v mnoha ohledech modernizovány. Klesala spotřeba, stoupal výkon a zlepšovala se i spolehlivost.

Motorů, které vydržely na trhu několik desetiletí, najdeme ve světě desítky. Naši kolegové z AutoCar však našli největší rekordmany, z nich rozhodně stojí za zmínku minimálně první pětice. A ve výčtu nechybí ani několik italských sportovních klasik.

49 let: BMC A-Series (1951 – 2000)

Poprvé se představil pod kapotou Austinu A30 a vydržel až do poslední generace klasického Mini. Motory A-Series, společně s technicky podobnými motory A-Plus, poháněly celou řadu masově vyráběných automobilů pro britský trh. Využívaly je značky Austin, Innocenti, MG, Mini, Morris, Liley, Vanden Plas nebo Wolseley.

Díky nízké ceně, kompaktním rozměrům a obvykle slušné spolehlivosti se však motory tohoto typu objevovaly i v celé řadě sportovních vozů, vyráběných v omezených sériích. Původní motor měl sice objem pouze 803 cc a výkon na kolech dosahoval pouze 28 koní, během let se však objem zvětšil až na 1257 cc a výkon naměřený na kolech se dostal až na 53 koní.

58 let: Ford Windsor V8 (1961 – současnost)

Podle amerických standardů se jedná o středně velký motor V8, který byl poprvé představen společně se čtvrtou generací modelu Ford Fairlane. Během let se však dostal pod kapotu celé řady dalších modelů různých značek, od SUV, přes sporťáky až po supersporty.

Windsor V8 se zabydlel například pod kapotou ikonických modelů, jako byl Shelby Mustang GT350, Ford Bronco, AC Cobra nebo Saleen S7. Používaly ho však i značky Lincoln, Mercury, Continental nebo Sunbeam. Posledním novým modelem s V8 Windsor byl v roce 2001 Ford Explorer, automobilka však stále motor vyrábí a prodává ho zákazníkům, kteří ho využívají při stavbě různých projektů typu Hot-Rod, nebo renovaci veteránů.

60 let: Rolls-Royce L-Series (1959 – současnost)

Motor L-Series V8 je nejdéle používaným britským motorem a současně druhou V8 v produkci Rolls-Royce. Motor byl poprvé požit v modelu Silver Cloud II, později se však objevil i v modelech Phantom V a Bentley S2. Pod vlastnictvím automobilky BMW však Rolls-Royce ztratil práva na používání motoru a v současnosti ho používá už jen Bentley.

Když byl motor poprvé představen, měl objem 6.2 litru a jeho výkon, měřeno na kolech, dosahoval 185 koní. V poslední generace Bentley Mulsanne Speed byl však objem motoru zvětšen na 6.75 litru a díky dvojici turbodmychadel se výkon měřený na kolech zvýšil na 530 koní.

64 let: Chevrolet Small Block (1955 – současnost)

Stejně jako Ford, i Chevrolet se může pochlubit klasickou V8 s působivou historií. Chevrolet Small Block o objemu 4.7 litru byl poprvé představen pod kapotou sportovního modelu Corvette, následně se však dostal i do podstatně větších modelů různých značek. V současnosti už se Small Block pod kapotou nových modelů neobjevuje, jeho výroba však stále probíhá a podle odhadů již vzniklo cca 100 milionů kusů.

Seznam značek, které využívaly motor Chevrolet Small Block, je skutečně působivý. Nechybí na něm například buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Oldsmobile, Pontiac nebo Hummer. Z těch méně známých  pak můžeme jmenovat Acadian, Beaumont, Gordon Keeble nebo ISO. Z dlouhého výčtu modelů pak můžeme zmínit například Hummer H1, Pontiac Firebird, Cadillac Escalade nebo Chevrolety Camaro, El Camino, Nova a Suburban.

65 let: Volkswagen Type 1 (1938-2003)

Nejdéle používaný motor vznikl pro jeden z nejprodávanějších automobilů světa: Volkswagen Type 1, kterému ale téměř nikdo neřekne jinak než Beetle. Výroba vzduchem chlazeného plochého čtyřválce začala ještě před vypuknutím druhé světové války a původně měl motor objem pouze 985cc a výkon naměřený na kolech dosahoval pouze 24 koní.

Během následujících desetileté se tento motor objevil ještě v několika dnes již ikonických Volkswagenech, jako byly modely 1500/1600, 411/412, Karman Ghina nebo známá první generace mikrobusu Type 2. Výroba motoru skončila v roce 2003, kdy byla v Mexiku ukončena výroba původního Beetlu. Tou dobou už měl ale motor objem 1.6 litru, vstřikování paliva a výkon na kolech dosahoval cca 50 koní.

Italští sportovci s výdrží

Dvojice italských dvanáctiválců možná nepatří k nejstarším, ale rozhodně stojí za zmínku. Ostatně kdo z vás tušil, že motor pod kapotou Lamborghini Murciélago začal vznikat již v šedesátých letech?

42 let: Ferrari Colombo V12 (1947 – 1989)

Když se prý kdysi dávno zeptal Enzo Ferrari, zakladatel stejnojmenné automobilky, technika jménem Gioacchino Colombo, co by udělal s motorem o objemu 1500 cc, mělo se mu dostat odpovědi: „Maserati má čtyři válce, Britové jich mají šest, Alfa Romeo má osm, takže my bychom měli mít dvanáct.“

Může to znít úsměvně, ale tato konverzace vedla ke vzniku motoru, který poháněl řadu ikonických automobilů jedné z nejslavnějších automobilek světa. Od toho vůbec prvního, kterým bylo 1.5 litrové závodní Ferrari 125 S, až po 4.9 litrový Grand Tourer Ferrari 412. Během let však prošel motor rozsáhlým vývojem, díky kterému se podařilo zvýšit výkon z původních 87 kW (118 k) modelu 125 S až na 250 kW (340 k) modelu 412.

46 let: Lamborghini V12 (1964 – 2010)

Kde je Ferrari, tam nemůže chybět ani Lamborghini. Slavná italská automobilka totiž za celou svou existenci vyvinula pouze dva dvanáctiválce, přičemž ten starší ji provázel dlouhých 46 let. Původní dvanáctiválec se poprvé objevil v modelu 350 GT, kde dosahoval výkonu cca 201 kW (274 k).

S jistotou ale víme, že naposledy byl motor použit v modelu Murciélago, kde měl objem 6,2 litru a výkon dosahoval 426 kW (580 k). Nový dvanáctiválcový motor začalo Lamborghini připravovat až pro model Aventador. Původní dvanáctiválec tak poháněl jak ikonické Diablo, tak offroad LM002.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A co Škodovka a
| 8. 9. 2019
Jestli to byla evropska octavka, tak to byl jiny motor, v podstate zmenseny dvoulitr. Motor, o kterem mluvim, byla stara litinova 1.6, jen zmodernizovana. 1.4 z ni vychazela, akorat mela hlinikovy blok.
Jinak litinova 1.6 se davala jeste do Golfu mk4 po r. 2000, ale uz jako 16V 77kW.

U te fabie je s hydrostely ten problem, ze je na ne mnohem vyssi zatez, nez u OHC.. precijen jsou tam navic tycky a tuzsi pruziny na ventilech. je ale mozne, ze olej byl taky problem, pokud tam lidi lili 15W40 jako do Felicie, zdvihatkum to rozhodne neprospivalo.

Ja s tim jel a hlavne 44kW EU4 verze byla priserne lina. 50kW EU2 byla jenom lina.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A co Škodovka a její
| 8. 9. 2019
Já si pamatuji 1,6 8V MPI 73 kW, to byl celohliníkový motor, párkrát jsem s ním jel v Octavii, měl ve vysokých otáčkách parádní zvuk a uměl přes 200 km/h. Spotřeba přijatelná na hmotnost vozu a atmosféru. A 1,4 16V byl úplně jiný motor, také měl nějakých 100 kobyl, ale moment hodně vysoko, někde okolo 4000 rpm.

1,4 MPI jsem nikdy neměl ani jsem s ním nejel, tak nevím jak je to s tou životností zdvihátek. Podle mě to není zdvihátky, ale servisem a správným typem oleje. U dieselů jsem s hydroštely problém neměl, nejvíce jsem s jedním typem najel 268 000 km, ovšem diesel točí méně otáček, tedy jsou v provozu méně, než u benzínu. U své Feldy 1,6 mi po dlouhém stání hydroštely pár sekund klepou, ale pak vše ztichne a dobrý. Ten motor ale nemá rád syntetické oleje, byl stavěný na olej typu 15W/40, to běží tiše a ještě k tomu nežere olej.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A co Škodovka a její mot
| 8. 9. 2019
Nemluvim o nejakem prehistorickem motoru, ta 75kW je novejsi, nez 55kW. V rusku snad plnila i euro5. Melo to hlavu a pisty z posledni 8v 1.4, co se davaly do Pola 6n2 a Lupa (ty plnily eu4), s vackou ve viku ventilu. Stejne reseni ma i slavna "hatapka" a sesnactiventil, ale na 1.6 8V se v Evrope nedostalo.
Jinak ten motor mel opravdu mensi tocivy moment, nez 75kW v Octavii, ale zase mel vrchol o 800 otacek nize.

Celkove mi prijde, jakoby VW delalo v te dobe benzinove motory naschval slabe, aby si lidi kupovali diesely.

Co se tyka tech zdvihatek, v te Fabii mela zivotnost 150-200k, zatimco pevna u starych motoru prezila auto.. Ale u tech starych sly vymenit bez demontaze hlavy.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A co Škodovka a její motor O
| 8. 9. 2019
Protože nevyhovovala emisním limitům, proto tam vrzli jiné písty a jinou hlavu, aby tehdejší, ještě bezkatalyzátorové provedení, emise splnily. Já nevím, ten motor znám někdy z osmdesátých let, kdy přišly s Heronem (55 kW při 5600 rpm a BMM), ale jestli bylo něco na stejném bloku předtím nebo jinde, to už nevím. I Heron se dá naladit na cca 75 kW, ale pak je moment v nízkých otáčkách malý, motor víc žere.

Hydroštely se dávají kvůli prodlouženým servisním intervalům a také kvůli jednoduššímu servisu. Normálně se klasika musela co 10 000 km seřizovat, jenže znám frajery, kteří dokázali najet na jednu olejovou náplń přes 100 000 km - protože olej neubýval, tak proč ho měnit, že... Takže je jasné, že by takoví elementi na nějaké seřizování vůle ventilů kašlali.

Ohledně motorů v posledních dvaceti letech - tendence je taková, že motor má životnost větší, než je životnost auta, takže se nepředpokládaly nějaké GO atd. Motor se v naprosté čistotě pečlivě smontoval ve fabrice a pak šlo jen o olej, olejový a vzduchový filtr a svíčky, ani rozdělovače se už nepoužívají. Ovšem aby motor vydržel, je nutné dodržovat předepsaný servis a hlavně měnit olej (pokud nejde o long-life) nejpozději po roce za správnou specifikaci, nejlépe stále stejnou značku a typ.
Re: Re: A co Škodovka a její motor OHV ?
| 8. 9. 2019
No, u toho popularu ty detaily byly jine snad vsechny. Hlava sestikanalova, rozdelovac a olejove cerpadlo v bloku misto v prsou, vodni pumpa zcela mimo blok, jine napojeni na prevodovku, u nekterych verzi trojity rozvodovy retez .. Fakt by me zajimalo, jestli tam byl aspon jeden dil stejny s MBckem

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku