Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Austin A30
Austin A30
Austin A30
Austin A30
141
Fotogalerie

Nejdéle používané motory světa? Nejstarší zůstal pod kapotou 65 let

Vývoj nových technologií probíhá v automobilovém průmyslu extrémně rychle, některé motory se však pod kapotou udržely až překvapivě dlouho.

Staré moudro říká, že pokud něco funguje, tak není důvod to měnit. A tohoto hesla se drží celá řada automobilek, jejichž motory mnohdy přežily model, ve kterém se poprvé představily. Během let byly motory samozřejmě v mnoha ohledech modernizovány. Klesala spotřeba, stoupal výkon a zlepšovala se i spolehlivost.

Motorů, které vydržely na trhu několik desetiletí, najdeme ve světě desítky. Naši kolegové z AutoCar však našli největší rekordmany, z nich rozhodně stojí za zmínku minimálně první pětice. A ve výčtu nechybí ani několik italských sportovních klasik.

49 let: BMC A-Series (1951 – 2000)

Poprvé se představil pod kapotou Austinu A30 a vydržel až do poslední generace klasického Mini. Motory A-Series, společně s technicky podobnými motory A-Plus, poháněly celou řadu masově vyráběných automobilů pro britský trh. Využívaly je značky Austin, Innocenti, MG, Mini, Morris, Liley, Vanden Plas nebo Wolseley.

Díky nízké ceně, kompaktním rozměrům a obvykle slušné spolehlivosti se však motory tohoto typu objevovaly i v celé řadě sportovních vozů, vyráběných v omezených sériích. Původní motor měl sice objem pouze 803 cc a výkon na kolech dosahoval pouze 28 koní, během let se však objem zvětšil až na 1257 cc a výkon naměřený na kolech se dostal až na 53 koní.

58 let: Ford Windsor V8 (1961 – současnost)

Podle amerických standardů se jedná o středně velký motor V8, který byl poprvé představen společně se čtvrtou generací modelu Ford Fairlane. Během let se však dostal pod kapotu celé řady dalších modelů různých značek, od SUV, přes sporťáky až po supersporty.

Windsor V8 se zabydlel například pod kapotou ikonických modelů, jako byl Shelby Mustang GT350, Ford Bronco, AC Cobra nebo Saleen S7. Používaly ho však i značky Lincoln, Mercury, Continental nebo Sunbeam. Posledním novým modelem s V8 Windsor byl v roce 2001 Ford Explorer, automobilka však stále motor vyrábí a prodává ho zákazníkům, kteří ho využívají při stavbě různých projektů typu Hot-Rod, nebo renovaci veteránů.

60 let: Rolls-Royce L-Series (1959 – současnost)

Motor L-Series V8 je nejdéle používaným britským motorem a současně druhou V8 v produkci Rolls-Royce. Motor byl poprvé požit v modelu Silver Cloud II, později se však objevil i v modelech Phantom V a Bentley S2. Pod vlastnictvím automobilky BMW však Rolls-Royce ztratil práva na používání motoru a v současnosti ho používá už jen Bentley.

Když byl motor poprvé představen, měl objem 6.2 litru a jeho výkon, měřeno na kolech, dosahoval 185 koní. V poslední generace Bentley Mulsanne Speed byl však objem motoru zvětšen na 6.75 litru a díky dvojici turbodmychadel se výkon měřený na kolech zvýšil na 530 koní.

64 let: Chevrolet Small Block (1955 – současnost)

Stejně jako Ford, i Chevrolet se může pochlubit klasickou V8 s působivou historií. Chevrolet Small Block o objemu 4.7 litru byl poprvé představen pod kapotou sportovního modelu Corvette, následně se však dostal i do podstatně větších modelů různých značek. V současnosti už se Small Block pod kapotou nových modelů neobjevuje, jeho výroba však stále probíhá a podle odhadů již vzniklo cca 100 milionů kusů.

Seznam značek, které využívaly motor Chevrolet Small Block, je skutečně působivý. Nechybí na něm například buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Oldsmobile, Pontiac nebo Hummer. Z těch méně známých  pak můžeme jmenovat Acadian, Beaumont, Gordon Keeble nebo ISO. Z dlouhého výčtu modelů pak můžeme zmínit například Hummer H1, Pontiac Firebird, Cadillac Escalade nebo Chevrolety Camaro, El Camino, Nova a Suburban.

65 let: Volkswagen Type 1 (1938-2003)

Nejdéle používaný motor vznikl pro jeden z nejprodávanějších automobilů světa: Volkswagen Type 1, kterému ale téměř nikdo neřekne jinak než Beetle. Výroba vzduchem chlazeného plochého čtyřválce začala ještě před vypuknutím druhé světové války a původně měl motor objem pouze 985cc a výkon naměřený na kolech dosahoval pouze 24 koní.

Během následujících desetileté se tento motor objevil ještě v několika dnes již ikonických Volkswagenech, jako byly modely 1500/1600, 411/412, Karman Ghina nebo známá první generace mikrobusu Type 2. Výroba motoru skončila v roce 2003, kdy byla v Mexiku ukončena výroba původního Beetlu. Tou dobou už měl ale motor objem 1.6 litru, vstřikování paliva a výkon na kolech dosahoval cca 50 koní.

Italští sportovci s výdrží

Dvojice italských dvanáctiválců možná nepatří k nejstarším, ale rozhodně stojí za zmínku. Ostatně kdo z vás tušil, že motor pod kapotou Lamborghini Murciélago začal vznikat již v šedesátých letech?

42 let: Ferrari Colombo V12 (1947 – 1989)

Když se prý kdysi dávno zeptal Enzo Ferrari, zakladatel stejnojmenné automobilky, technika jménem Gioacchino Colombo, co by udělal s motorem o objemu 1500 cc, mělo se mu dostat odpovědi: „Maserati má čtyři válce, Britové jich mají šest, Alfa Romeo má osm, takže my bychom měli mít dvanáct.“

Může to znít úsměvně, ale tato konverzace vedla ke vzniku motoru, který poháněl řadu ikonických automobilů jedné z nejslavnějších automobilek světa. Od toho vůbec prvního, kterým bylo 1.5 litrové závodní Ferrari 125 S, až po 4.9 litrový Grand Tourer Ferrari 412. Během let však prošel motor rozsáhlým vývojem, díky kterému se podařilo zvýšit výkon z původních 87 kW (118 k) modelu 125 S až na 250 kW (340 k) modelu 412.

46 let: Lamborghini V12 (1964 – 2010)

Kde je Ferrari, tam nemůže chybět ani Lamborghini. Slavná italská automobilka totiž za celou svou existenci vyvinula pouze dva dvanáctiválce, přičemž ten starší ji provázel dlouhých 46 let. Původní dvanáctiválec se poprvé objevil v modelu 350 GT, kde dosahoval výkonu cca 201 kW (274 k).

S jistotou ale víme, že naposledy byl motor použit v modelu Murciélago, kde měl objem 6,2 litru a výkon dosahoval 426 kW (580 k). Nový dvanáctiválcový motor začalo Lamborghini připravovat až pro model Aventador. Původní dvanáctiválec tak poháněl jak ikonické Diablo, tak offroad LM002.