Seat naskočil na vlnu SUV teprve nedávno, ale o to srdnatěji. Dnes už nabízí tři. To největší, Tarraco, jsme se rozhodli prověřit ročním testem a začal pěkně zostra v drsném Rumunsku.
Aj to porovnanie niekde zverejníš? Na to by som bol celkom zvedavý. A teda dúfam, že sa to bude snažiť zobrať objektívne a nie ako borci čo s hybridom spravia v meste spotrebu 10, odstavia to s dymiacimi brzdami a lamentujú, že rekuperácia vôbec nefunguje.
Problem zvuku sa v lepšie odhlučnenom aute dá ľahko potlačiť rádiom. Ale nie si jediný, čo s tým má problém. Ja som si tiež chvíľu zvykal a to prvý hybrid v dome bol Yaris, ktorý nebol zrovna príkladné odhlučnený.
Ok, já ti neberu tvůj režim, jen se snažím poukázat na to, že kombinace velké město + dálnice není zas tak neobvyklé a pak je to už hodně na vážkách. Mne zatím většina hybridů na dálnici moc nepřesvědčila hlavně tím otravným zvukem. Navíc až ve středu budeme mít srovnatelná auta v naftě a hybrid (stejný model a značka i výkon) a pak schválně změříme i ty spotřeby, jestli je o tolik lepší ve městě, než horší mimo něj :D Samozřejmě ve městě mu výhodu neupírám.
Když se podívám na Dacii, tak má u nás 958 nafta z 11850 celkem, cca. 1/12. Seat má 581 z 4972, tj. cca. 1/9. A menší podíl nafty má třeba i Kia, což je de facto taky evropská automobilka (bráno optikou modelové a motorové palety).
Záměrně jsem uváděl, že mluvím o evropských automobilkách. Například Suzuki a Toyota neprodávají skoro žádné diesely, protože skoro žádné nemají v nabídce. Ale když se podívám třeba na Fiat, Dacii, Citroen a Seat, jejichž modelová nabídka je podobná, tak Seat je "nejbenzínovější".
U té Alhambry tomu slušnému zastoupení benzínu celkem rozumím, pokud se někdo rozhodne pro Alhambru alias Sharan, tak benzín koupí jenom u Seatu, protože VW během loňska TSI v ČR odstřelil a je k dispozici jen v dieselu. V DE se prodává i TSIčko. Takže ten počet benzínů u Alhambry beru tak trochu jako počet benzínů u Alhambry plus Sharanu (jestli jsou dvě auta v koncernu dnes lautr stejná, tak je to na prvním místě tahle dvojička).
Ten hybrid na diaľnici nie je o toľko horší o koľko je lepší v meste. Okrem toho do mesta jazdíš za prácou. Mimo mesta za oddychom a to veľa ľudí vynechá ak mu počasie nepraje.
Ja jazdím v podobnom režime, len pri menšom meste a keďže na Slovensku moc diaľnice nemáme, tak výlety sú skôr po okreskách. Dlhšie diaľničné presuny len 2-3 krát do roka, keď cestujem do zahraničia.
Je jasné, že hybrid nebol stvorený pre diaľnicu, ale v členitom teréne spraví lepšiu spotrebu ako čistý benzín a to isté platí ak sa nejde plynulo. Čo nie je až tak zriedkavý scenár.
Seat je "nejbenzínovější" automobilka jenom díky tomu, že dosud neměla velké modely, kdyby měla sedan/kombi střední třídy nebo větší SUV už dříve, tak nemá 20% dieselů. A s tou nejbenzínovatější automobilkou to není nijak slavné, Mazda 3 letos prodala 277 benalů a 3 diesely, Leon prodal 2176 benalů a 193 dieselů, tedy podíl dieselu daleko vyšší.
Když srovnáš dvoulitrovou naftu v předokolce a automatu, tak je to 1592 vs. 1505... což není zas tolik, Kodiaq je o 58mm delší a o 38mm širší, o 9mm vyšší.
Řazení je pro socky? Divný pohled na svět. Takze pokud potkáš někoho v GT3, tak mu zamáváš z mondea a rekneš mu, že je socka, protože ma manuál? Není to spíše o tom, že někoho baví jezdit se vším všudy a to i s řazením? Já si do auta nevezmu automat dokud bude jakákoli možnost manuální převodovky. A to nemluvím ani zdaleka o autě velikosti fabie. A najezdím okolo 50-60 tkm za rok. Kdykoli musím jet v automatu, mam chuť to postavit na hranu stráně a říct prvnímu náklaďáku, ať do toho couvne a pošle to dolů ze straně.
Představ si tu situaci. Přes týden ***s Praha a okolí a na víkend vyrazis na vět či chatu. Co je pak vhodné ? Mne ten hybrid na dálnici prostě nějak nevoní, do města super...
Alespoň někdo si tady nenalhava spotřebu do kapsy :D To naprosto odpovídá zkušenosti s 1.6 EB v Kuze ( mimochodem od včera je už z domu , záruka skončila :D ). Já mohu proti Galaxy postavit Mondeo a to umí dálnici kolem 7-7.5 dle tempa. Plynule a do 130km/h i 6-6.5 dle míry provozu a nervozity řidiče :D
Neříkám, za kolik co bude jezdit. Jen jsem podotknul, že Kodiaq má jiný typ pohonu i převodovky, než jaké má Peugeot 5008. Proto bych tato dvě auta nesrovnával.
BTW Jsou modely, kde šlo volit mezi různými typy převododek. Například minulá generace Audi A6, kde existovaly alternativy Multitronic/DSG (variátor/robotizovaná dvouspojková převodovka) a DSG/Tiptronic (robotizovaná dvouspojková převodovka/měničový automat).
Samozrejme, ze je mozne prevodovky zanedbat - riesime automat vs automat. Ziaden model nema na vyber viac typov automatickych prevodoviek, je to tudiz uplne irelevantne. Naviac, aj keby sme teda mojmu opisovanemu kodiaqu zobrali 4x4, usetrili na vahe, tak pod 6 to auto jednoducho jazdit nebude.
Běžné čtyřkolky s třecím přesnosem na druhou nápravu (Haldex, viskózní spojka apod) přidávají řádově půl litru, někdy i více. Převodovky rozhodně nelze zanedbat, i mezi měničovými automaty mohou být velké rozdíly, u variátoru záleží na typu provozu (město vs. dálnice), některé robotizované dvouspojkové převodovky se ve spotřebě dokonce dokáží vyrovnat manuálním převodovkám.
V prevodovkach problem nevidim, mozes mat rozne sprevodovane aj manualy, takze to nie je argument. Napisal som spotreby co realne poznam, vyssie pise leonST inu hodnotu. Auta su rovnakeho segmentu, porovnatelnych vykonov, porovnat sa to jednoducho da, tie deci za absenciu 4kolky uz nikoho nespasia.
Obecně vzato máš pravdu, čím větší SUV, tím více dieselů. Ale tohle je Seat, "nejbenzínovější" evropská automobilka, u které diesely tvoří jen 20 % evropských prodejů. Podle aktuálních statistik registrací v ČR tipuju, že dlouhodobě bude u Terraca poměr benzín:diesel přibližně 2:1.
Mluvím po městě v provozu. Jezdím s motory TDi i TDCI (PSA-HDI) a po Praze ve špičce i nafta leze k 10 na sto (nejsou to SUV, ale AT i MT, FWD i 4x4), srovnatelný benzín si vezme klidně 12-13 v takovém režimu.
Takže pokud vezmeš tvou 5008GT do tohoto režimu, na 8 se to dozajista nezastaví. S tímto modelem zkušenost nemám, ale s tímto motorem ano.
2 litre mas pri stupani na krk. S rozdielom 4 litre nesuhlasim ani omylom, s porovnatelnou 5008 nie som schopny jazdit pod 6 a sprit monitor to tiez dokazuje. Rozptyl aj priemer je o liter nizsie. Najuzranejsie 5008 GT (dizel) ma najvyssiu spotrebu 8, najuzranejsi benzin pod 9 v priemere. Najuspornejsi dizel nieco nad 6 a benzin nad 7. Ale vzorka este velka nie je.
Pri kodiaqu s tym suhlasim ak ide o tie slabsie verzie. Kodiaq naviac so 4x4 je kus tazsie auto ako moj pezot. Takze tam podobne vykonny benzin moze stracat. Pri vyssom vykone sa rozdiel vyrazne znizuje.
Kodiak 4x4 nejezdí za 6,5 litru nafty ani omylem, Měli jsme ho ve firmě a pod 8 litrů se s tím nedalo jet ani při krajně opatrné jízdě. Je to těžký neohrabaný auto, které si každou akcelerací žádá svou tučnou svou porci paliva. Prodal se o pár měsících, nikdo s takovou chcíplou prožranou krabicí nechtěl jezdit.
Ok, už jsme na 2 litrech rozdílu, výhodu dieslu ve velkém autě právě poznáš v té kombinaci na dálku. Město = Praha, tam může být rozdíl 150k TDI vs 150k turbobenzín (beru srovnatelné motorizace co mám najeté) klidně i 3-4 litry.
K tomu 4x4 - rozhodně výhodu má,ale není to o tom, že 2x ročně napadne sníh, ale o rozjezdech z křižovatky za zhoršených podmínek, kostky, déšť, zničený povrch, některé systémy dost pomáhají i průjezdy zatáčkou. Je to o úhlu pohledu, ale takto velké auto bych s 4x4 preferoval určitě.
Nalozena 5008 - tj 2 dospeli + 3x deti + velke autosedacky + kocik + plny kufor na dialnici priemer 7-7,5. Kazdy si pod mestom predstavi nieco ine, ale rovnaka trasa s dizlom nebude vecsi rozdiel ako 1,5l.
Kodiaqa ma kolega, dalsi ma tiguana Allspace, ale so slabsim 110kw - ma ho 2 mesiace, takze na spotrebu sa spytam neskor. Vsetko su to automaty.
Identicky vykonova 5008 az na male rozdiely vo vybave ale dizlova je lepsia v priemere o menej ako liter, pri stupani na krk sa rozdiel trochu zvecsuje ale viac ako 2l rozdiel nie je.
PS: 4x4 nepovazujem za ziadnu vyhodu, prave vdaka zvysenej vahe je ten 140kw pre kodiaq nic moc.
No, srovnáváš spotřebu Kodiaqa 4x4 s 5008, které je FWD, pointa mého příspěvku je, že 4x4 přidává váhu a spotřebu a je to nezanedbatelný rozdíl. A nepovídej mi, že když THP Peugeota naložíš , nebo jedeš do města v opravdovém provozu, tak rozdíl je jen 1.5 litru ? U takto velkých aut? TDI znám, THP ne, proto se ptám. Ještě by bylo fér uvést, zdali jsou auta v manuálu či AT ? To taky na spotřebě hraje roli.
Ty by sis koupil SUV této velikosti za milion a řadil jako nějaká socka s Fabií ?:D Ale teď vážně, v autech od stření třídy výše už dnes manuál mimo sportovní verze moc smysl nemá, zvláště u diesloveho SUV .
Kodiaq 4x4 140kw 2.0tdi = 6,5l
5008 1.6Puretech 133kW = 7,2l
5008 2.0Hdi 130kW = 6,2l
To su auta co poznam osobne
Pri dynamickej jazde je rozdiel obdobne vykoneho dizla o max 1,5l paliva menej. Zrataj si rozdiel v nakupnej cene,poistky a servis a dostanes tak cca 100k km kym si s dizlom na nule.
Ja sám mám v dome hybrid a druhý možno pribudne. Ale v autách veľkosti RAV4 už pri dlhších trasách začína byť nafta efektívnejšia. Ja jazdím diaľnice len pár krát za rok a nafta mi je zbytočná. Ale ak by som jazdil aspoň 80 km denne mimo mesta a chcel/potreboval veľké auto, tak by som naftu určite zvažoval.
Také zde nikdo netvrdí, že benzín do SUV je blbost. Jenom je prostý fakt, že kupci se přiklánějí k dieselu tím víc, čím větší a těžší dané SUV je a naopak čím je SUV menší a lehčí, tím se naopak přiklánějí k benzínu. Koneckonců Seat je jednou ze značek, která nabízí u všech svých SUV jak diesel tak benzín a u svých top verzí Cupra dokonce benzín s parametry, které mainstreamová konkurence ani nemá a dokonce existuje konkurence, která benzín u větších SUV zabila úplně. A stejně tak tohle konkrétní Tarraco nabízí i plug-in hybrid, s velice nadprůměrnou dynamikou i dojezdem na baterky v dané třídě, takže nevím proč tady brečet nad Seatem a podsouvat lidem, že jsou hlupáci co neví co je pro ně dobré, tady je jeden z nejširších výběrů co se pohonů týče na trhu. To, že si lidé nakonec vyberou v 65% diesel, v 30% diesel a v 5% hybrid (můj odhad) není žádný důkaz blbosti lidí, ale jenom doklad toho, co daným potřebám vyhovuje u největší skupiny kupců.
Samá odvážná tvrzení tu padají. Já teda myslím, že rozdíl ve spotřebě dieselu a benzínu v téhle krávě zanedbatelný nebude, zvlášť pokud ji majitel z nějakého důvodu vytáhne na dálnici.
Pointa je inde, nikto si nemusi kupovat Pajero, ale ze je nutny dizel do dnesnych SUV je blbost.
Co je zle na TSI ? Aj samotna atmosfera benzinova je v pohode.
Mozno by naftofili mali skusit atmodizel...
Pokial sa pozeras na to len cez spotrebu tak to je velmi kratkozrake. Okrem toho je preukazane, ze realne rozdiely nafta, benzin niebsu moc velke. A su tu hybridy.
Ale je mi jasne, ze vzdy tu bude skupina ludi, co chce jazdit "lacnejsie", nech to stoji, co to stoji.
Testuju to prave v automate, pretoze si to vecsina v s automatom kupi :) Co som pracne zistoval predajne cisla mojho modelu, tak na nasom trhu viac ako 90% je automat. U benzinovej verzie viac ako 95%.
Nebo už zde o manuálu nebude ani zmínka? Testujete všechno v automatu a když konečně máte příležitost zkusit něco dle vlastního výběru, tedy i s manuálem, tak zase vezmete automat. Jste divný druh autonovinářů. Nechtěli by jste ještě, aby to bylo autonomní a vy jste se při testu vyspali?
Nemyslím, že je potřeba dělat ze všech lidí hlupáky, kteří si pletou off-road a SUV. Já bych naopak řekl, že tatík od rodiny co chce pro větší rodinu větší SUV si nikdy nekoupí Pajero (protože ví, že auto s rámem v jeho převážně silničním využití by vyloženě trpělo) a stejně tak si lesník v Krkonoších co stráví s autem 95% času v terénu těžko koupí Tarraco (protože ví, že trvalé využití v terénu vyžaduje rámovou konstrukci a jakákoliv samonosná karosérie dříve či později povolí). S benzínem může dobře fungovat stejně tak SUV jako off-road a v řadě zemí také na benzín obě kategorie fungují. U nás i v EU, kde jsou PHM extrémně drahé a vlastníků ropných polí je zde poměrně málo se lidé koukají na spotřebu a to je hlavní důvod proč u větších off-roadů i SUV převažuje diesel, nic jiného v tom není.
To je tym, ze si vsetci pletu tazky offroad, kde je nafta ok, s SUV, kde benzin nie je ziadny problem. Hlavne, ked abs.vacsina teren nikdy neuvidi. A ani tam to nie je nutnost.
To su predsudky z cias, ked sa pod SUV este myslel offroad ako Pajero, Grand Vitara, Patrol a podobne.
Myslím, že nejde pozici značky na trhu, ale o velikost/typ/třídu auta.
Ano u Tiguanu převažuje benzín, ale u Tiguanu Allspace převažuje nafta stejně jako u Kodiaqu.
Prostě od určité velikosti SUV převažuje nafta bez ohledu na to zda značka je prémiová či mainstreamová, stačí se podívat na podíl dieselu u X-Trailu, Koleosu, Q5, X3, Santa-Fe, Edge, Sorenta, GLC, XC60 nebo jiných podobně velkých SUV,
A milion za Seat dají lidé stejně lehko nebo těžko jako za Kodiaq nebo za SantaFe, na trhu prostě velká SUV pod milion nejsou, takže u Seatu není co řešit, nota bene, když za ceny hodně přes mega už prodávají třeba Cupru Atecu.
Na to bych nevsázel. Za prvé Seat a Škoda mají na trhu jinou pozici a za druhé Tarraco a Kodiaq nemají stejné možnosti konfigurace motor/palivo/převodovka/poháněná náprava. Už dokonce i Tiguan a Tiguan Allspace od VW mají vyšší prodeje benzínových variant a Tarraco pravděpodobně půjde ještě o něco dál. A taktéž nelze očekávat, že by někdo dával za Seat více než milion za vrcholné specifikace a příplatkové výbavy.
Až si budete příště chtít vyzkoušet limity podobného auta a pojedete někam ke Krumlovu, doporučuju zajet na Blanskou kotlinu, což je motokrosová trať u Kaplice. Je to trochu blíže než Banát ;-)
Až se pořádně rozjedou prodeje tak bych si vsadil, že u takto velkého SUV bude podíl nafty a čtyřkolek podobný jako u Kodiaqu, ten má letos prodaných 4490 ks, z toho 1016 v benalů a 3474 v naftě a 3925ks se 4x4, takže drtivá převaha nafty a ještě drtivější převaha čtyřkolek. Nejprodávanější je benzínová předokolka u Atecy, Karoqu, Kaškaje, prostě u malých SUV, takže tady zvolili docela "typickou" konfiguraci, 4x4 a slabší verzi dvoulitru.
Je zajímavé, že i když si redakce mohla naspecifikovat auto dle svého přání, stejně si zvolila "novinářskou konfiguraci". Čili auto dle přání produktového manažera automobilky, diesel, čtyřkolka, DSG, nejvyšší výbava, příplatkové pakety. A šup s tím do rumunského terénu. Realita skutečného zákazníka. Nejprodávanější je benzínová předokolka s manuálem a běžnou výbavou. A do Rumunska s ní nikdo nejezdí.