přestaňte už používat v souvislosti s tímto motorem slovní spojení "revoluční motor". Ten motor evidentně žádnou revoluci v motorizacích nezpůsobil a nezpůsobí. ;-\
Tebe je na tu škoda, kdybys opravdu pro nějakou automobilku pracoval dokýzal bys jim ušetřit snad miliardy tím jak bys určoval správné směry. Třeba hučením do vývoje, ať hlavně nepřemýšlí o ničem novém a drží se toho starého osvědčeného. Vlastně ať motorárna zruší vývojové oddělení. :-[]
ty si uz vydal finalnu analyzu, aspon vidno ako uvazujes... nepoznas ziadne relevantne (uz vobec nie dlhodobe dáta), ale uz si to nadobro zhodnotil :-!
1) Pěkně kámo, super příspěvek. :yes:
2) Redaktor? Chápal? Článek psal Mára... takže to odhaduji, že po výborném výkonu jsi na konci začal (asi vysílením) blouznit. Škoda :D
Souhlas. Než nadužívání silných slov bych uvítal skutečně odborný článek, který by jasně osvětlil rozdíl mezi přímým vstřikováním benzínu, které již desítky let používá spalování vrstevnaté směsi a tím co používá Mazda. Spalování „vrstevnaté“ směsi je od začátku popisováno fyzikálně úplně stejně jako to, co popisuje sama Mazda, tedy v nízkých a středních otáčkách se válce zpočátku plní chudou směsí, která by sama o sobě nešla zapálit (s lambda daleko nižší než jedna) a v poslední fázi se vstříkne malé množství bohaté směsi, která jde zapálit svíčkou a ta následně hořením zvýší tlak ve válci a způsobí prohoření i nižších, na palivo chudších vrstev (odtud v angličtině fuel stratified injection, neboli vstřikování paliva ve vrstvách) a teprve při požadavku na vysoký výkon se používá homogenní směs s lambdou jedna nebo mírně více. No a princip FSI používají prakticky všechny automobilky používající přímý vstřik benzínu a to jak v atmosférické, turbo či kompresorové (ojediněle) verzi. Možná, že kdyby redaktor chápal fyzikální podstatu toho, jak to funguje, tak by bombastická slova přestal sám používat a nepapouškoval by jenom marketing Mazdy.
No a s tím padá i řadový šestiválec sky X. Mazda s tím dostala sama sebe, všichni ten motor tak čekali, že ho pustili ven ve značně utlumené formě. No a s mým stylem jedu pro radost se to do dieslového režimu ani nedostane.
že celej tenhle motor je propadák.
Těch pár kupců, co uvízlo v síti velkohubého marketingu možná hořce zapláče. Bude se to asi sypat a po záruce game over. Tentokrát vyhrál, kdo BYkupoval.
A úspora žádná, výkon malej jak tak slyším...
I v úsporném režimu Mazda používá svíčku. A právě to, že tam potřebuje i v tomto režimu vstříknout i bohatou smes, může být jednou z příčin, proč je ve finále úspora paliva mnohem menší, než marketingově bombastických 20-30% a je na úrovni spotřebních motorů typu 1.5TSi.
Ani nemůže, neboť takový režim (tam na rozdíl od původních prohlášení) vůbec není. Jde jen o vrstvenou směs, kde se o zážeh opět stará svíčka, nikoliv stlačení směsi.
Ten dokument je príliš starý a hovorí práve o pôvodných FSI moroch. Ja som žil tiež v tom istom omyle čo ty, kým som nenarazil na dáta o riadení vstreku EA888.
Priamy je vstrek je tam primárne kvôli vyššiemu kompresnému pomeru. Bez toho by si sa s turbom nikdy nedostal na dnes bežné kompresné pomery. To motorom umožňuje mať úplne inú výkonovú a momentovú krivku ako turbá s nepriamom vstrekom.
NOx a pevné častice sú dôsledok nedostatočne premiešanej zmesi a presne toto by mal motor Mazdy riešiť.
Vrstevnatou směs u přímého vstřiku dnes používají naopak všichni. Kdyby ji nepoužívali, tak nikdy nedosáhnou spotřeb jakých dosahují a bylo by daleko jednodušší používat nepřímý vstřik (ten navíc nemusí řešit ani NOxy, ani pevné částice, které přímý vstřik musí řešit právě kvůli chudé směsi, která by u nepřímého vstřiku nešla zapálit).
http://www.autolexicon.net/cs/articles/fsi-fuel-stratified-injection/
Vrstvenú zmes už dnes nepoužíva nikto. GDI od Mitshu a prve FSI to skúšali, ale chudobná zmes nebola homogénna, Čo robilo problémy s vysokými emisiami oxidov dusíka. GDI malo už vtedy NOx trap, lebo by neplnili normy(diesle ho mali až o dekádu neskôr). Problém bolo aj nadmerné zanášanie karbónom. Po rokoch sa k tomu vrátila Mazda. Chudobnú zmes pripravuje pomocou nepriameho vstreku a kým sa dostane do valcov, tak by mala byť dobre premiešaná. Takže tento motor nepotrebuje žiadny dodatočný systém na redukciu oxidov dusíka.
A v jakém režimu Mazda nezapaluje svíčkou? Já jsem přímo z materiálů Mazdy vyčetl, že vždy zapaluje svíčkou, při malé i velké zátěži. Rád se nechám poučit, pokud je to jinak, ale z materiálů Mazdy volně přeloženo:
Na rozdíl od naftového motoru je v technologii SPCCI shoření směsi benzínu a vzduchu napomoženo svíčkou. Ta v určený moment zapálí malou trošku bohaté směsi, která je vstříknuta na konci sacího cyklu do válce a jejímž hořením se zvýší tlak ve spalovací komoře a vznítí se tak i zbytek chudé směsi, který by jinak svíčka zapálit nedokázala. Pro tento proces je použito označení, že vzněty jsou „ovládané svíčkou“ (SPCCI) a takhle lze taky docílit vznícení v přesně správný moment. Ovládání svíčkou je nutné, protože bez něj v podstatě není možné docílit hladkého chodu motoru, resp. přesněji, hladkých přechodů. Proto řídící jednotka svíčky nikdy nevypíná. V režimu SPCCI motor neběží za studena po startu a ve vysokých otáčkách, kdy běží jako standardní zážehový motor s bohatou směsí zapalovanou svíčkou.
Mě s toho plyne, že u Activ-X vždy pracují svíčky, u studeného motoru a pod vysokou zátěží zapalují homogenní bohatou směs a u teplého motoru a nízké zátěže zapalují "dovstřik" bohaté směsi jejíž hoření zvýší tlak ve válci a dojde ke shoření zbytku směsi, která je chudá. Ale to je princip vrstveného plnění u všech přímovstřikových benzínů a také hlavní důvod, proč přímovstřikové benzíny dokáží v režimu malého zatížení vykazovat menší spotřebu (spalují chudou směs, která by sama o sobě nešla zapálit) než nepřímovstřikové motory, kde se v sání vždy musí připravit taková směs (homogenní), která jde zapálit svíčkou.
Já doufal, že ten princip bude otočený, že při zátěži to pojede jako diesel a tím to bude šetřit, ale ono je to diesel, když to žere málo bez zátěže a tím to moc nepomůže.
Pravda je ovšem že Tvoje motory FSI nebo TFSI nemají nikdy fázi bez zapalování svíčkou. Vždycky je to svíčkou řízené zapalování.
Mazda se v některých režimech bez svíčky obejde, k zapálení směsi dojde vznícením jako u dieselů.
Předem bylo vcelku jasné že nikdo nedokáže vyřešit problémy spojené se samozápaly v celém spektru zatížení motoru, ani Mazda.
A podle toho to tak i dopadlo. Výsledkem je složitý motor kombinující vznětové zapalování se zapalováním směsi svíčkou a aby to nebyl úplný průser, dali do toho ještě mild-hybrid a tak mám ten dojem že za slušnou spotřebu paliva může možná ten mild hybrid.
Následně Mazda prohlásila, že v roce 2020 představí nový "revoluční" diesel, což lze vykládat jako - "diesel na benzín" se nepovedl, tak se pokorně vracíme k dieselu. A paralelně s tím představila elektromobil s podivným dojezdem.
Nacpat do trojky 2,5 litr je to pravé. Kdo si kupuje Mazdu aby šmudlil litr benzínu. Ty dvě šedesátiny
minuty na stovku jsou rozdíl mezi parádu a utrpením. To víš redakce má jednotky času za sprosté slovo čurááci.