Americký výrobce elektromobilů Tesla za loňský rok vykázal ztrátu 862 milionů dolarů (téměř 20 miliard Kč). V samotném čtvrtém kvartálu však vydělal 105 milionů dolarů (2,4 miliardy Kč), a vykázal tak druhý čtvrtletní zisk za sebou.
Tento týden tady byl článek o tom, jak automobilky žádají státy, aby začaly stavět dobíjecí stanice. Tesla provozuje 7 320 superchargers a nějak nečekala na to až osvícený stát, vedený ekologickým zeleným údělem, začne stavět ....
Proto taky takovou dobu nebyla v zisku. Stavěli mj infrastrukturu.
Teď ostatní automobilky, bojíc se vlastní zisky, chtějí aby jim tu infrastrukturu někdo postavil.
Tak 5 superchargeru nepokryje celou republiku. Kór lidem co nemají možnost doma nabíjet. Ke všemu to jsou uzavřené stanice jen pro Tesly. Automobilky staví Ionity na dálkové jízdy, což je otevřená konkurence pro Superchargery. V americe staví výrobci taky vlastní síťe. Důležité je ale i lokální nabíjení. Údajně letos dostala Tesla "eko výpalné" 600mil. dolarů od automobilek. Což je hlavní důvod proč se všichni snaží mít letos vlastní elektro auta, aby nemusely platit pokuty. Někdo teda radši platí Tesle a přihlašuje si auta na sebe.
Tesla tak ako vyrejne vystavuje svoje patenty tak bola otvorena aj napadu zeby ostatne automobilky mohli nabijat na sieti SC. Bohuzial oni nesuhlasili s cenou Tesly. Asi sa im to zdalo vela. Tak teraz cakaju na Ionity ktora ich stavia samozrejme z dotacii.
Vsetci mali plno reci ako tesla krachne a ako je stale v strate. Teraz ked ma oproti ostatnym niekolkorocny naskok(technologie, baterie, SC, solar) uz tak nevyskakuju.
5SC nieje vela, avsak Tesla stale prezentuje SC ako alternativu pri dlhsich cestach, nie ako kazdodenne pouzivanie. Bezne mas nabijat doma.
Ale notak. Jako kdyby nemohli být otevřené všem i bez úplaty automobilek. Stejně nakonec za nabíjení platí zákazník. Na to si pak ani nemohli žádat o dotace, když je to uzavřený jen pro jednu společnost. Nemám nic proti Tesle ale nedělejte zní monopol. Letos automobilky musí rozjet prodej elekroaut a jestli nebude připravena infrastruktura a pohodlnost, tak obyčejný zákazník nedá z ruky spalovák.
A proč by jako měly být otevřené, když jsou budované za soukromé peníze? Jeden z důvodů, proč si kupuju Teslu je zrovna ten, že mám jistotu, že na Superchargeru nepotkám citigo a další parodie s nabíjecím výkonem max. 30kW... To totiž dokáže pěkně nakrknout, když hodinu blokuje 120kW stojan auto, které z něho neumí odebrat víc než 30kW...
To je ale demagogie!
Tesla se rozhodla, že chce prodávat jen EV. Dobrovolně. Pokud by sama nezačala s budováním superchargerů, nikdo by její auta nekupoval, byla to nutnost, obchodní rozhodnutí.
Teď jsou výrobci tlačeni, aby začali taky stavět EV, to není jejich obchodní rozhodnutí. Benzínky po nich taky nikdo nechtěl stavět.
Chce se po nich vyvíjet a stavět EV, které ale "nikdo" nechce kupovat.
Plus dovol, abych ti ozřejmil, že tebou prezentované celosvětové číslo počtu Superchargerů Tesla odpovídá počtu čerpaček jen v ČR.
Tesla nemusela stavat SC, tesla vedela ze ked postavi SC moze to byt jeden z dovodov preco sa ludia pre nu rozhodnu. Taktiez mozno sama predpokladala zeby natom mohla zarobit ak by jej urcite automobilky platili za ich pouzivanie.
Vyrobcovia su tlaceny do EV aj kvoli Tesle ale aj kvoli Bruselu. To je ako s X6. MB a Audi videlo ze X6 ide na dracku ako teple rozky a preto postavili konkurentov.
A k tomu cislu SC. To ich postavila jedna firma. Zacali tusim v roku 2012. Myslim ze nie zle. Od Slovenska na vrch Skotska a do Portugalska zajdes uplne v poho. A nepotrebujes ziadne cipy, karty, registracie.
IONITY to robi pre niekolko automobiliek a na SK nieje ziadna a v CZ az na jednom mieste. Cena v porovnani s Teslou zamozrejme vyssia.
Já počet čerpaček Tesly nepomlouvám, ale upozorňuju na to, jak směšné je to číslo, když je to celosvětový počet. A jak násobně násobně víc je jich potřeba postavit. A kdybych byl Evropskou automobilkou tlačenou politiky do EV, taky by se mi nechtělo stavět tisíce a tisíce čerpaček ze svého. To je podobný, jako bys jim nakázal stavět silnice, aby měla auta po čem jezdit.
Karle, porovnavat sit cerpacich stanic a SC neni spravne.
Duvod je, ze kazdy "klasicky" motorista cerpacky potrebuje.
A netankuje nikde jinde.
Vetsina elektromobilistu rychlonabijecky vetsinu casu vubec nepotrebuje.
Jelikoz se nabijeni odehrava v noci doma nebo pres den v praci. A staci k tomu vykony radove jednotky kw.
Chapes?
Jinak je mozne, ze majitel elektromobilu stravi nabijenim min casu, nez majitel klasickeho auta. Ten totiz musi vyhledat pumpu, cekat az se natankuje atd. Majitel EV jen typicky vecer doma zapoji auto do zasuvky a rano ho plne nabite odpoji..
PS Kdyz si koupis Teslu, tak mas k dispozici vlastni sit superchargeru, ale k tomu muzes nabijet na VSECH (sice treba u Ionity draze) ostatnich nabijeckach.
Kdyz si koupis E-tron, tak na SC nemuzes :-)
No zase mas Ionity prvni rok (nebo vic?) zdarma a pak mas mnohem vyhodnejsi pausal, nez o kterem se tu psalo..
PPS Tak pojdte s tema palcema dolu :-) Aspon jste si to vy dieselteroristi precetli :yes:
Anebo taky ne..
Zrovna tak je obchodním rozhodnutím stávajících automobilek prodávat elektromobily. Kdyby zůstaly u stávajícího portfolia, jen by zaplatily adekvátní předem daný poplatek daný legislativou.
Klidně můžou zůstat čistě u spalováků, nikdo by jim fabriku nesebral ani nezavřel..
Totální demagogie jak brno. To je stejné jak tvrdit, že židi byli v koncentračních táborech dobrovolně. Taky tam nemuseli chodit a mohli se nechat třeba zastřelit, v souladu s platnou legislativou!
Když už jsme tedy u té demagogie a přirovnání k třetí říši, tak současný tlak na automobilky by byl spíš paralelní se situací kdy by Hitler řekl židovi: Klidně tu žij a podnikej jen uprav své zvyky (např. přestaň chodit do synagogy) nebo choď do synagogy dál, ale zaplatíš poplatek. Takovou možnost židům nikdo nedal. Ti měli být prostě zlikvidování. Jako by teď někdo přišel do automobilky a řekl zítra končíte, jinou možnost nemáte, diskuze je zbytečná.
Jak píšu výše - fabrice nehrozí likvidace ze strany regulátorů ani když přesáhne stanovenou mez.
Furt si kladu jednu otázku. Současné automobilky v 99% prodávají to nejlevnější co jde. Přední náhon, motor příčně, přední McPherson, zadní trubka. Nic levnějšího už vyrábět nelze. Rozhodně to není nic co by se dalo označit jako zážitek pro řidiče. Tak proč ta obhajoba?
VW platilo obrovské pokuty a stále je v zisku. Vždyť to znamená, že ty auta jsou teda pekelně předražená.
Ionity se buduje z dotací pro klasické automobilky které hned nastaví cenovou politiku tak aby to bylo proti konkurenci (Tesle a Nissanu).
Nechápu, co se mi snažíš říct. Já jsem na Teslu v téhle diskuzi nenapsal nic, co bys mohl označit za "zlost". Jen píšu, že ke stavbě čerpaček měli jasnou vlastní motivaci, na rozdíl od ostatních výrobců.
Že má někdo slušný zisk není důvodem, aby jsi ho nutil stavět infrastrukturu. Od toho jsou daně, které z toho zisku platí.
Pokud vím, VW má marži na autě okolo 3%. Nic, z čeho by se ti měla točit hlava.
Ponechme stranou ten nesmysl s 99% nejlevnějších šuntů. A že ty "šunty" , kterých určitě není 99%, se vyrábí pro "obyčejné lidi", na rozdíl od současných Tesel.
Part of the reason I wrote the first master plan was to defend against the inevitable attacks Tesla would face accusing us of just caring about making cars for rich people, implying that we felt there was a shortage of sports car companies or some other bizarre rationale. Unfortunately, the blog didn't stop countless attack articles on exactly these grounds, so it pretty much completely failed that objective.
...
A lower cost vehicle than the Model 3 is unlikely to be necessary, because of the third part of the plan described below.
Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
Expand the electric vehicle product line to address all major segments
Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
Enable your car to make money for you when you aren't using it
Myslíš že by při marži 3% šlo zaplatit pokuto v desítkách miliard Eur?
Kolik aut co se prodá je teda jiných než jsem napsal? Možná to není 99% ale 90% bych už označil za velice reálných. Nic levnějšího fakt už vyrábět nelze.
Proč jde VW do ele aut? Protože musí aby neztrácela na konkurenci. Zatím jí spalováky na limity EU stačí.
Opět se nám všechno smrsklo na VW.
A jinak jen zbytečná vata, nic jako argument.
"90% aut má motor napříč, proto by měli mít výrobci dost peněz a vzdát se jich, aby postavili infrastrukturu". Pardon, ne výrobci. Volkswagen, já vím. :yes:
Ano, zmýlil jsme se a první jsem uvedl VW jako příklad. Nemám problém a omlouvám se.
Ale mluvím o vývoji na plnění EU limitů a to nemyslím stavbu nabíječek. Jde o to že evropské automobilky nedávají peníze do vývoje obecně a jen staví to nejlevnější co jde. Nikdo po nich nechce ele auta, ty nejsou zatím pro splnění limitů nuná.
Podívej se jak zavádějí inovace jen po legislativním tlaku.
Ale automobilky vyvíjí EV. Zrovna VW jich má plné odstavné plochy. Já se tu vyjadřoval jen a jen k tomu, že mi nepřijde fér chtít po automobilkách stavět infrastrukturu.
Trochu jsem to opravdu citově přibarvil. To co mě k tomu vedlo bylo neustálé zdůrazňování, že Tesla musí zkrachovat, protože nemá zisk. To je důvod, proč jsem dal velký důraz na přístup Tesly (samozřejmě máš pravdu, že to pro ně byla nutnost), kde její taktika musela být jiná, tedy nebude syslit prachy pro akcionáře, ale je potřeba vysvětlit proč zisk je na čas nedostupný, protože je potřeba na vlastní náklady udělat vlastní dobíjecí infrastrukturu .... Samozřejmě beru na vědomí srovnání počtu stojanů (nikoliv stanic) v porovnání s počtem benzínek, ale beru to z pohledu kvalitativního nikoliv kvantitativního. Nejdřív začali asi v Kalifornii, v Evropě v Norsku atd ....
:yes:
Já chápu, že se příznivcům nelíbí omílání ztrát. Na druhou stranu asi neexistuje moc firem, které by 12 let prodělávaly rok co rok stamiliony nebo miliardy dolarů.
Hele, objektivně - a došli hodně daleko? Musk do ní vstoupil 2004, první auto ze začalo vyrábět 2008, za 12 let mají 4 modely. Umí výborný pohon, ostatní nijak nevyčnívá.
Řekněme, že Musk má velký záběr - auta, vesmír, atd, ale automobilka Tesla? Nic úžasného hmatatelného nevidím.
To je asi to, co mě nejvíce vadí na zde prezentovaném názoru na ele auta. Nedostatek, nadhledu a nebo snad přehledu. Teprve letos se na trh konečně dostává víc modelů ele aut a je z čeho vybírat. Proč by si člověk který má na to pěníze měl koupit jako dejme tomu druhé auto něco jiného než elektromobil? Co by ho k tomu vedlo? Ele auto je pohodlnější ve všech směrech ať se jedná o jízdu nebo užívání.
Přece nelze celý svět měřit podle našeho měřítka, že to nedojede plné konzerv do Chorvatska.
Ale zde je to prezentováno jako diktát Bruselu a tajné spiknutí proti lidem...
BMW M3 si taky primarne neporizujes na dojizdeni do Chorvatska.
Nadhled chybi totalne. Antitesla maji rudo pred ocima.
A nedokazou si priznat, ze produkty, ktere se dokazou postavit Porsche (napr. Model S - Taycanu nebo viz odkaz nize), nebo BMW (M3 vs M3..) asi budou vyjimecne.
Už jen to, že si musíš pokládat za jiné tu otázku, nesvědčí o nějakém nadhledu.
Někomu pro jeho potřeby může ele vyhovovat , někomu nemusí. Já osobně - problém s lokálními emisemi se mě netýká. Když na to mám peníze, nemusí mě nutně trápit dražší km s ice než s ele. Nevím, proč bych měl toužit po ele. Byť by po manželku mohl fungovat, ale to bude i benzín. U benzínu vím, co mě s autem čeká. Žádné pochyby o snižující se kapacitě baterek, o následné prodejní ceně. Nevidím jasný argument pro kromě levnějšího km což mě netrápí a kromě lokálních emisí, což mě netrápí už vůbec. Daleko spíš bych jako druhý (a klidně i první) auto do rodiny bral hybrid. Prndům o komfortnější jízdě s ele se směju.
Abych ocenil ticho, musel by mi vadit zvuk motoru.
Že by třeba šestiválec +ZF8 nebyl plynulý, to si taky nemyslím.
Pořád nedokážeš pochopit, že každý nemusí chtít to, co ty?
The best electric car on the market is the Tesla Model 3. It’s ahead of the competition in terms of powertrain technology, infotainment technology, and semi-autonomous driving features. It’s seriously quick off the line thanks to the instant torque generated by its electric drivetrain, and Tesla has finally solved the quality problems it experienced early in the car’s production run so it’s relatively well-made. :yes:
Tesla za rok 2019 prodělala cca 20mld. Je vtipný, jak se ze dvou mírně ziskových kvartálů dá vlastně udělat obrovská senzace a úspěch. Za povšimnutí stojí i to, že emisní povolenky za 4.Q/2020 činily 133 milionů USD. Čili víc než celý zisk.
Je vtipne ako tak jednoduche cisla nepochopil ani autor ani ty. Ak by si sa unuval precitat si financny report, prisiel by si na to, ze hotovost Tesly sa navysila iba za Q4 o 930 milionov USD na celkovych 6,27 miliardy USD, takze nic neprodelala a par stoviek milionov rocnej celkovej straty by lavou zadnou pokryli z hotovosti :) len to neurobili a navysuju si hotovost, oni uz vedia preco.
Mas snad dojem ze si tu hotovost vytlacili v gigafactory? Samozrejme ze ju zarobili.Ak mas zaklady jednoducheho uctovnictva tak takuto hlupu otazku nemozes polozit.
Cetl jsi alespon nadpis clanku?
Tak tu netrol se zaklady ucetnictvi ;-)
Az si za rok postavis obrovskej barak a ufinancujes ho, tak to bude taky neuspech????
Zkus zacit trochu premyslet.
Gigafactory 3 v Shaghaii predstavovala investici asi 40 miliard!! Kc.
Tato investice se bude muset postupne splacet.
Vis jak na tom bude Tesla ucetne, az bude mit tuto investici splacenou???
Kdyz je ted, behem splaceni, na nule?
Zkus si to spocist pomoci tech tvych zakladu ucetnictvi. ;-)
Vem si objem vyroby, 20% marze na Modelu 3.
A pak mi napis vysledek :-)
Poradim ti. Vysledek nebude horsi, nez kdyz objem splatek dluhu za GF3 presunes do zisku ;-)
Ty zaklade ucetnictvi :-D
V kazdej diskusii o Tesle sem pridu ludia co ovladaju fakty a jednoduchu matematiku a ekonomiku a potom takyto troll ktoremu este nedoslo to co vedeniu jeho oblubenej automobilky uz doslo a tlaci do EV desiatky miliard ktore uz zrazu nepredstavuju investicnu stratu :)
To že nejsem tupec jako ty, a nepletu si cash flow se ziskem neznamená že jsem troll. Naštěstí máš Vita a můžete se za ty kraviny co sem píšeš poplácat po zádech a pochválit.
Pamatuju si diskuzi, kde kdosi napsal, že interiér Tesly 3 je nekvalitní a nic nevydrží.
Na to jsi ty argumentoval, že jsou to lži, protože Tesla 3 už najela milion km a interiér to přežil. Jako důkaz jsi dal odkaz na Muskův tweet, že v laboratoři roztočili MOTOR Tesly 3 a najel milion km.
Takhle nějak je to i s touto tvou dnešní a včerejší "diskuzí", odborníku.
Ty mas teda mizernu pamat :) Najdi si tu diskusiu a precitaj si ze som tam uznal ze sa neuvadzalo ci sa pri tom teste v laboratoriu testovalo pohonne ustrojenstvo samostatne, alebo komplet v aute ulozenom na vibracnych podstavcoch a teda to nie je vhodny test na zdokladovanie kvality interieru a uviedol som tam link kde sa testovala karoseria na vibracnych podstavcoch co simulovalo obdnobne sialeny a nerealny najazd bez vrzgania alebo inych vad interieru. Naopak diskeri boli nulovo objektivni a vacsina nikdy v zivote nesedela v Modeli 3, len opakovali dookola nacitany hate, ktory vyvratili aj mnohe renomovane testy kde lomcovali s palubovkou a vsetko bolo top spracovane a potvrdil to aj samotny teardown auta a IIHS testy. Logicky, ak je interier poskladany z maleho poctu velkych dielov z jedneho kusa a umiestneny na masivnom priecnom rame medzi A stlpikmi tak urcite bude pevnejsi ako zo stoviek az tisicov poskladane palubovky klasickych aut a vrzganie pride ovela skor.
Na druhu stranu ak ma spolocnost niekolko miliardovu hotovost ktoru ziskala len zo svojho fungovania a niekto sa tu odbavuje na niekolko milionovej strate, tak asi nechape zmysel desatinnych ciarok a ak nevidis suvis medzi hotovostou a ziskom tak nemozes byt povazovany za objektivneho u nikoho co ma nejake ekonomicke vzdelanie. Sorry.
Je to na Tesle ako si to zauctuje.. Vyrobna marza bola zase nad 20%, nabijacky zarabaju kazdy mesiac viac, energy riesenia tak isto.. Mozno potrebuju investovat z hotovosti alebo splatit narazovo nejavku velku splatku, neviem, takuto vysoku hotovost nemali uz ani nepamatam.
Dostuduj si aj rozdiel medzi cash a cash flow ;) uplne rozdielne pojmy aj hodnoty :D Cash flow Q4 1B, Cash na konci Q4 6,27B. Ale ty sa tu budes odbavovat na 800M ked Musk zarobil za vikend na akciach 2,3B :D Preac ale toto je uz poriadne zufaly hate.. ale snad sa kvoli tomu budes citit lepsie lebo inac nevidim aky ma toto tvoje zosmiesnovanie tohto mega uspechu a nadavanie ludom co ti poukazu na to ze si mimo, zmysel pre teba a tvoj pocit zo seba :)
Pomylil si si financny report Tesly o ktorom tu ja pisem s financnou situaciou Muska.. aky toto malo zmysel. .netusim.. ale pravdepodobne ani ty. Sorry, strata casu pisat tu dalej ;)