Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Historie Masarykova okruhu: Od české severní smyčky po MotoGP

63 komentářů

Avatar - Dinar
Dinar
je moje srdcovka, nejen jako pro Brňáka, co jako malý postával u tratě starého okruhu a hltal ty zápaďácké závoďáky, ale i jako pro zapáleného okruháře. V mých očích je to jedna z nejhezčích tratí, jezdecky zajímavá, rychlé pasáže střídají ty technické velmi vyváženě, je to nahoru a dolů a to všechno v krásném prostředí. Jeden z ještě klasických okruhů, žádná umělina. 😄 :yes:
Zrovna tento čtvrtek jsme na něm měli jet 8h Le Brno, jak mě svrbí prsty, blbej virus...
webpaja
ty jsi si tam s SR3 loni aspoň zajezdil, já jen zajížděl motor. Už se tam těším, je to takové české Spa Francorschamps 😉
Avatar - pradeda777
pradeda777
Souhlas až na 2 maličkosti. Chybí mi tam delší rovinka (cca 900-1000m) a jak to tak s takovými okruhy bývá, je málo přehledný. Tím je míněno, že z každého daného místa je vidět pouze malá část okruhu.......s čímž se bohužel nedá nic dělat.... ;-\ Ale pro jezdce určitě zajímavá trať.... :-!
webpaja
Pro přehlednost z pozice diváka je možná lepší SKring, ale zase tím nic nevyhráváš, radši hezké pasáže.
Dále čím delší rovinka, tím méně předjíždění v zajímavějších pasážích 😉
Avatar - Dinar
Dinar
Dlouhá rovinka je to nejmíň zajímavé na okruhu. Jiná věc je nějaká delší pasáž se zatáčkami, kde se dá jet plný kotel, ale takové pasáže moderní okruhy nemají vůbec a tratě typu Spa už se prostě nenarodí. 😉
kpt.Budha
Tak ale zrovna Spa je na tom s těmi rovinkami mnohem hůře, tam se slabšími auty půl okruhu jedeš a čteš si noviny 😄 Ale je to tam vyvážené těmi ostatními úseky, to je pravda. Jinak místa na srdíčko, které Brnu chybí, má i třeba můj moc oblíbený Zandvoort, tedy doloňská verze, letošní F1 verzi samozřejmě neznám, kdoví, zda by se tam s normálním autem člověk z těch klopenek neskulil dolu 😄
webpaja
A proč tam taky jezdit se slabším 😉 Ještě bych rád zkusil něco, s čím se dá jet na krev v Silverstone partii od Copse přes Becketts na rovinku. Jinak je to placka, ale tohle bych chtěl 😉
kpt.Budha
Tak ono asi i s Radicalem by to ve Spa mělo svá hlušší místa. Koukal jsem a Eau Rouge se s tím dá projet na plný plyn, navíc tam jsi na maximálce dost brzo...
Avatar - Dinar
Dinar
Viděl jsem o tom dokument, borec s sr3 zkoušel Eau Rouge/Raidillon projet s nohou na podlaze, bylo to psychicky dost náročné a povedlo se mu to až asi na patnáctý pokus. Jinak ano, já říkám, do Brna nemá auto smysl pod 300 koní (nemyslím placku), pro Spa bych ještě 100 koní přidal. 😄
Avatar - Dinar
Dinar
Spa zmiňuju, protože má právě ty úseky, které ač nejsou rovinkami, jezdí se plný kotel, to se mi líbí víc než kilometrová rovinka na skringu třeba. Ale jak říkám, spa dneska nikdo nenakreslí, protože kouzlo přírodní tratě nakreslit nejde. 😉
Avatar - lyon667
lyon667
Lepší přehlednost pro diváka znamená obvykle horší pro jezdce. Na Slovakiaringu je to oproti Brnu přesně naopak - z tribuny vidíš v podstatě celou trať, ale z pohledu jezdce ty apexy zatáček furt jenom hádáš. Brno je prostě zážitek.
webpaja
To ano, ale stejně mám SKring rád. Druhý a třetí převýšení na trati, dvojka pravá spolu s levou po vracáku jsou úžasný, stejně jako utahovačka uprostřed okruhu. 😉
Avatar - lyon667
lyon667
Aaarhg! Ty máš přítlak 😊 Seat nám tam naopak pěkně zlobí, i když třeba oktávka to se svým echt závodním podvozkem zvládá v pohodě...
webpaja
Jako obecně na Slovakiaringu?
Avatar - lyon667
lyon667
Jj, třeba tu dlouhou táhlou č. 2 si pod plným plynem netroufnu.
webpaja
Musíš ji trefit a mít dobrý pneu, SR4 tam měla při nájezdu 170-180, SR3 o 10 víc 😉
Avatar - lyon667
lyon667
Zdaleka nejen pneu. Leona to ve 160 táhne ven, zatímco Oktávka při 170 stále v pohodě. 150kg rozdílu ve hmotnosti je sakra znát.
webpaja
170 je hodně slušný! :yes: :yes: :yes:

To jsem tam s e36 neměl nikdy 😉
kpt.Budha
Ale dle videí nožku na plynu povolovali všichni, aspoň tenkrát v SR4 😄
Avatar - Dinar
Dinar
V sr4 ano, s sr3 jsem se loni ve druhém stintu párkrát odhodlal a tu nohu tam nechal, ale chce to opravdu dobře trefit nájezd, což zrovna tam není einfach, žádné orientační body, ale když to sedne, tak je s sr3 v apexu 200 km/h a na výjezdu kolem 207 km/h. 😄 😄
webpaja
Jsi to doladil...výjezd +200 jasný 😉 :yes: Trefit nájezd chce mít čisto před sebou, najet slušně na hupík a pak už jen věřit, že auto mezitím nic nechybí 😒]
Avatar - Uživatel_5418049
Uživatel_5418049
Já nevím pánové, na Masecu jsem párkrát autem jel.... a to jak autem s 500+hp ( AMG driving academy) tak i se slabším a půlka okruhu je dle mého názoru "nuda". Od Franty na Béčko je to jen plnej a "cígárko" stadion je zajímavej to jo, ale od "Švoncu" nahoru je to opět jen o výkonu resp výjezdu do kopce, kterej má 8%.... jak je dráha extrémě široká atd tak ten vjem rychlosti je prostě hodně upozaděnej.....což ovšem znamená, že je to celkem jednoduchý "přesrat".

Na druhou stranu okruh vede nádhernou krajinou, nahoru dolu, je extrémně bezpečněj a když to někde přeženete je tam spousta prostoru to zachránit. Je to hodně nezáludná dráha žádný extrémní brždění, slepé zaráčky, horizonty, povrch je stále dobrej ikdyž to během minulé sezony celkem začalo klouzat a dráha se "zpomalila"

Srovnávám to s okruhama co jsem měl možnost jet ( Most, Slováč, Misano, Almeria, Cartagena, Pannoniaring, Rijeka...) tak je to opravdu full size GP trať se vším všudy, které by ale prospěla zásadní investice v oblasti zázemí...

Viděno z pozice moto hobby jezdce s PR 2:08... Yamaha R1M 2016.
Avatar - lyon667
lyon667
No, kdyby jen zázemí. Postavili hotel, ale jinak to vypadá, že všechny prachy tečou do poplatků Dorny. Boxy i zázemí jsou zralé na rekonstrukci už pár let, snaha o aktivity žádná. Stačí se podívat do Mostu a na Slovensko, kde se furt na něčem pracuje, pořád se něco děje a když ne, tak tě aspoň pustí v podvečer na prázdnou trať. V Brně? Kalendář prázdný, s vyjímkou privátních testů mrtvo, jízdy veřejnosti jednou za uherskej rok, o zajímavých soutěžních podnicích nemluvě.
webpaja
Zázemí už není nic jiného než ostudně trapné, stačí si odskočit v Mostě, aby bylo jasné, jak je Brno z tohoto hlediska zoufalé. Restaurace a hotel to nezachrání. :no:
Avatar - Dinar
Dinar
Přesně tak, stačí si v boxech zajít na záchod, je mi vždycky stydno.

Přitom, uživit dnes okruh parametrů Brna komerčně, není žádný velké umění, jen nesmíš být odpůrce aut a tak trochu guma. (zdravíme p. Abrahama)
webpaja
Vždy mě napadne, jak to mák třeba persona formátu Vale Rossi, když se mu nechce běžet do motorhomu 😒]
webpaja
Z mého pohledu tam není slabší místo vyjma, Dinarem vzpomenuté nějaké opravdu rychle zatáčky resp partie. První pravá se krásně utahuje a plnou si užiješ doleva, další levá po rovince ostrá a musíš dobře najet do pravé kvůli výjezdu z kopce dolů, pak přichází má oblíbená pravá, která tě vytáhne ven, brzdy do další pravé na stadion. Po levé chvilku na plynu, klidně prodat levou ať máš co nejlepší výjezd na rovinku ke Švontce a pak hurá nahoru na levná pravá, kde se při výjezdu roztočilo už nemálo jezdců s auty. Trefit slušně brzdy před levou a plným se vytáhnout na rovinku.
Nuda to může být kvůli šířce u slabších aut (když jsme začínali jezdit s atmo 2,5 tak výkon chyběl), ale jinak nádherná trať, kde není nouze o spoustu orientačních bodů s rozdílnými teplotami nahoře a dole...líbí. 😉
admin badge
Martin Machala (Auto.cz)
Ani mi nemluv, taky jsem se měl zúčastnit... Já mám nejradši to stoupání od Schwantzovky. Nádherná pasáž. Tak se snad zas někdy svezem!
webpaja
Já zase sjezd dolů ke stadionu, první pravá je na srdce. Pak schwantzku samotnou 😉

A nejvíc to klouže právě v pasáži kterou máš rád, poslední pravá před stoupáním k cílovce 😄
Anonym
No chlapi...mě nejvíc berou ta pasáže starýho okruhu. Nejen Farinka atd ake třeba vlásenky od Žebětína k novýmu okruhu. Úplně mi běhá mráz po zádech...když si vzpomenu, že tam jezdili Carraciola, Rosemayer nbo Chiron či Farina.
Byl to nej okruh své doby. Víc než NRing.
Miluju to tam
webpaja
To souhlas, jezdili jsme to kdysi s Jaguary a musel to být pekelný mazec.
Anonym
S Jaguarem tam vyhraval Walkinshaw. Pamatuju jak se ho kdysi držel Enge v bávu, ale na sjezdu z kohoutek dolů mu to chytlo a zahořelo. Zrovna přede mnou. 😊
webpaja
My jsme tam jeli nějakou předváděčkou, myslím, že s XJ a pak ještě s něčím. Trasu jako takovou moc načuchanou nemám, že bych to tam měl načtené. Navíc provoz, líbilo by se mi to tam uzavřít a projet s něčím ultimativním. :yes:
Anonym
Ale to jde a každej rok můžeš - aspoň tu pasáž o z Bystrce do Kohoutek (po starý Hitlerce , napojuje se to za Baltisbergerovou klopenkou).
webpaja
Na to si musím vzít znalce, jsem takový brňák, že kdyby mě někdo tvrdil, že se jezdilo Pisáreckým tunelem, budu mu to věřit 😒]
Avatar - _Karel_
_Karel_
Myslíš před tebou jak divákem, nebo jezdcem?
Anonym
Divákem )
Avatar - Dinar
Dinar
Přesně, my jsme chodili na ten břeh v Lískovci nad poslední zatáčkou před cílovkou, bylo tam vždycky narváno, ale ten zvuk, jak od Kohoutek přiletělo auto, brzdy a podřazování, to byla nádhera. Pak jeden spolužák bydlel u cesty na výjezdu z Bosonoh, tak jsme čučeli přímo od nich z okna. 😄
Avatar - Uživatel_5418049
Uživatel_5418049
Tam je hlavně problém ve dvou věcech.... 1. je negativní odklon vozovky a 2. je tam malej hup kterej nakopne podvozek a když seš na plynu tak můžeš chytit pěkný hodiny.... v případě motorek je místo s nejhoršíma crashema a bohužel i smrťákama, kdy dostaneš hajda spadneš na asfalt a jezdci za tebou maj malou šanci se vyhnout....
Avatar - speedfred
speedfred
V tom stúpaní som odrovnal zadné pneu.....keď tam sa to dá tak krásne vodiť bokom. 😄
Je to ešte asi taký okruh ktorý je pomezí.Je postavený na peknom kopcovitom mieste ale už je aj vcelku široký a bezpečný.
webpaja
Přesně, jak vyjedeš a necitlivě přidáš je to v lepším případě o powerslide, v horším o hodiny. Chybí tam klopení a je potřeba dobře najet a nepřidat na obrubníku 😉
Avatar - speedfred
speedfred
Je to tam ale celkom široké a keď je málo áut tak sa dá vyblbnúť.
Škoda že sa nedá jazdiť, krásne počasie a ešte nie je tak horúco. Ideál na nejaký track day.
Avatar - Dinar
Dinar
Specielně s autem, které jezdí na přítlak, do levé jdeš přesně v rychlosti, kdy přítlak přestává fungovat, autu se na zlomu nadlehčí zadek, a jak nejsi vopatrnej, šup, a stoosmdesátka jen to fikne. I když loni se mi podařila třistašedesátka na výjezdu z pravé, ale to bylo studenými gumami, každopádně souhlas, tahle pasáž je top, a když se povede, trefíš dobře apex té pravé a už před levým obrubníkem máš na výjezdu plnej, tak to je super pocit. 😄
Avatar - speedfred
speedfred
No jazdiť na prítlak to už je iný level, ja som rád keď poznávam aspoň rozdiely v pneu. :😉
Avatar - Dinar
Dinar
Ale není, ono to zní víc tajemně, než to ve skutečnosti je, ten přechod z rychlosti, kdy máš ještě přítlak na mechanický grip, si nachodíš, prostě neklouže, neklouže a teď už jo, stačí pár kol a chápeš. A fakt, že některé zatáčky můžeš projet rychlostí, kterou bys byl s autem bez přítlaku už mimo, to chce trošku balls, ale taky jen ze začátku, horší je, když si zvykneš a pak v normálním autě vlítneš do té zatáčky moc rychle. 😁
webpaja
Je potřeba si přiznat, že zkoušet některé vingly kam až můžeš je na to zatajit dech a sledovat jestli tě to žene už za žirafu nebo ještě ne, je občas jako odebírat plástve medu bez obleku ze včelína. 😒]
webpaja
Si hodně rychle zvykneš 😉
Avatar - lyon667
lyon667
@Machi: v rámci reportáže, nebo už má Auto.cz vlastní tým? 😉
Avatar - Dinar
Dinar
Myslím, že pojede za nejlepší tým ve startovním poli. Který to jenom je? 😁 😉
Avatar - lyon667
lyon667
No počkej, já ho v soupisce nemám!
Avatar - Dinar
Dinar
Tak to znamená, že nejsi nejlepší tým... 😁 😉
Avatar - lyon667
lyon667
Jen aby letos vůbec nějakej nejlepší byl.

Nějaké předsezónní testy jste ještě stihli?
webpaja
Nestihli jsme vůbec nic a Machi pojede už na přítlaku 😉
Avatar - lyon667
lyon667
Óóóóó 😲
kpt.Budha
A přímo v nejlepší posádce? 😄
webpaja
Ale s námi nejede... :-! 😁
ilyraddy
Článek pěkný 😄 , ale zlobím se na funkcionáře, kteří sedí roky na ***i a nic se starou Velkou cenou Brna nedělají, když jedu dnes a denně, protože jsem z blízkého okolí, okolo Startu, kde jsou věže a kde byl paddock a vidim do jakého stavu to nechali zajít je mi z toho smutno. Taková historie motorismu o které se píšou knížky a místo toho aby tam udělali muzeum, kavárnu pro motoristy, opravili to tak, aby to dal sloužilo jako místo pro setkávání motoristů o kterém by se dal dalo psát, jsou tam ošklivé bazary, párky v rohlíku u cesty, výkup palet, věže v otřesném stavu, hlavní štrase rozbitá jak tankodrom a všechno v huntu. Pokud vím, tak to dneska spadá pod Starý Lískovec a není zájem s tím cokoliv dělat. Ale kup si dneska nějakou památku a památkáři ti do toho můžou kecat to jo, záměr žádný, historie byla a je ta tam. V ***i. Styděla bych se, kdybych seděla na postu úředník z Lískovce. Lepší se asi potkávat v Olympii na parkovišti. A o ostatních památkách v ČR ani nemluvě.
Avatar - Dinar
Dinar
Chvíli jsem myslel, že píšeš o aktuálním okruhu, protože tam to pod vedením pana Abrahama vypadá už velmi podobně. Ale jinak souhlas, to jak dopadly boxy starého okruhu, je ostuda.
Avatar - lyon667
lyon667
Jop, Abrahámovci jsou kapitola sama pro sebe. Člověk když chce na track day, musí na Slovensko... 😢
webpaja
To nekomentovat radši, je to k vzteku. Ze tří okruhů co jezdíme mám jezdecky Brno nejradši a moc rád SKring, Most mi osobně vůbec nesedí, ale všechny palce nahoru za to, jak to tam zvelebili.
Avatar - lyon667
lyon667
Na SK mi vadí příliš mnoho pomalých vracáků, v Mostě zase nepříjemné vzpomínky na proraženou vanu a zadřené turbo, takže s Brnem to mám stejně jak říkáš. Ale provozovatel stojí za vyliž a pokud jim erár přestane sponzorovat MotoGP, jakože k tomu za současné situace dost možná dojde, budou se asi dost divit.
webpaja
Na SK jsou sice tři, ale každý jiný a dva po hupíku. S bávem mě asi taky tolik nebavily, ale teď je mám jako možnost předjíždět na brzdy 😉
Já jsem zatím bez incidentu už jen v Brně, tuky ťuk. V Mostě po hodinách startér u SR3, s e36 pak ve vracáku po hodinách vana. Na SKringu mě s SR4 střelil kolega se 130i. 😉
Anonym
No jo kámo, svět zapomíná rychle (bydlíme asi kousínek od sebe)
Naposledy mě dodělalo, jak ty idi...ti vyasfaltovaki kočičí hlavy nad Kývalkou. Mohli nechat proužek. Třeba půlmetr jako v Indy. Ne.
A s klopenkx na Veselce je kruháč. Sakra už.
A nahoře esíčko v kohoutkách...
Áááááááááááááááááá!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!