Jedinečnost Audi Quattro vydržela pět let. V roce 1985 přispěchalo s pohonem všech kol BMW a za další dvě léta Mercedes-Benz. Dnes jej nabízí většina automobilek.
....Během let si však tato jednoduchá, ale účinná technika našla cestu i do vozů Land Rover, Volvo, Ford či Saab
Teda neřekl bych že Haldex byla jednoduchá technika. Snad ctvrtá a pátá generace konečně vypadají trochu rozumně, ale překomplikované a přitom špatně funkční tři nejstarší generace byly typickým příkladem totálního selhání konstruktérů
Jakýkoliv čtyřkolový elektromobil s pohonem všech kol, který má měné než 4 motory, rovněž potřebuje diferenciály.
Běžné elektromobily s pohonem všech kol dnes mají dva motory pro každou nápravu a na nich otevřené diferenciály s přibržďováním kol. V tomto ohledu to tedy funguje stejně jako spalováky, rozdíl je ta absence středového diferenciálu.
Hlavní výhoda je v tom, že jedna náprava může přenášet moment zcela nezávisle na tom, co dělá druhá náprava, čili je to jako s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, ale zároveň se obě nápravy mohou vůči sobě libovolně otáčet jako u otevřeného diferenciálu.
U čtyřmotorového elektromobilu je i jistá nevýhoda, že auto nedostane na vozovku maximální systémový moment, pokud všechna kola nemají optimální trakci. Auto s jedním motorem teoreticky může všechno poslat na jedno kolo, pokud to umožňuje pohonné ústrojí a ta jedna pneumatika to dokáže přenést. Ale tohle asi málokdy bude reálný problém.
''Během let si však tato jednoduchá, ale účinná technika našla cestu i do vozů Land Rover''... do kterých Land Roverů, Defender, Discovery, Discovery Sport?
Tak třeba měsíční rover misí Apollo. ;) Ale jsou samozřejmě i moderní elektrické buginy a malosériové offroady využívající 4 motory.
Z hlediska toho, co auto vyjede, to není příliš odlišné od spalováku se všemi třemi uzávěrkami. Výhoda ale je, že je není potřeba různě zapínat a zase vypínat podle situace. Takové auto má za všech okolností trakci jako auto se všemi třemi uzávěrkami a zároveň vždy perfektně zatáčí a obecně se chová, jako kdyby uzávěrky nemělo.
S neporovnatelne lepsimi uz 2-motorovymi pohony. Ty dva motory maji totiz nezavislou regulaci, ktera je lepsi (nejen v terenu) i nez spojeni "natvrdo" jako u Jimny.
O nadvlade 3 a 4 motorovych vozidel snad psat nemusim.
PS Zajimave 4x4 maji hybridy typu Honda NSX, Koenigsegg, Ferrari atd. Myslim, ze 4x4 alternativnich pohonu je tema na samostatny clanek. A nebude to uz tolik okenko do minulosti :-)
"Jedinečnost Audi Quattro vydržela pět let. V roce 1985 přispěchalo s pohonem všech kol BMW a za další dvě léta Mercedes-Benz. Dnes jej nabízí většina automobilek."
Trochu osvety.
Ked uz tu v uvode bolo Subaru ako ikona 4WD/AWD odignorovana, napriek tomu, ze masovo vyrabala model Leone 4WD uz od 1972 (!!!), tak aspon ku koncu clanku sme sa nieco dozvedeli.
Len nechapem, preco pri WRX STI sa pouziva minuly cas. To auto stale pouziva DCCD a nielen, ze samosvor vpredu a vzadu mohol byt, on tam aj bol.
"Vyhlášený symetrický pohon všech kol Subaru (motor i diferenciály umístěny v podélné ose) ještě v nedávné minulosti spoléhal na mezinápravový diferenciál, jehož svornost byla řízení vícelamelovou spojkou, či dříve viskózní spojkou." - preco "drive" viskozna spojka ? Az do konca manualu s diferencialom v strede bola pouzivana najma ona.
A ci je niecim MPT v Subaru vynimocna ? Je vyvijana dlhe roky, nadimenzovana na trvale pripojenie zadnej napravy a ako povedali v Car Question - este sa im nestalo, ze by sa prehriala pri ich tyrani aut, na rozdiel od mnozstva inych vyrobcov. A hlavne spravanie AWD pohodu je predvidatelne.
Obligatny problem s nedostatocnym vykonom vzadu v pripade bezkardanovych rieseni hybridov Toyota, Lexus, Mitsubishi a bohvie čo ci nie aj u inych. Lebo tento typ AWD sa bohuzial stale rozsiruje. Tusim aj Pezot sa o to pokusa.
Tak asi by nebylo od veci si treba vyjasnit dojmy a pojmy a vysvetlit co vubec 4x4 znamena, co znamena AWD a jaky je mezi nima rozdil.
Prvni generace Haldex by se jeste se zavrenyma ocima za 4x4 oznacit dala.