Technika
"Jedinečnost Audi Quattro vydržela pět let. V roce 1985 přispěchalo s pohonem všech kol BMW a za další dvě léta Mercedes-Benz. Dnes jej nabízí většina automobilek."
Trochu osvety.
Ked uz tu v uvode bolo Subaru ako ikona 4WD/AWD odignorovana, napriek tomu, ze masovo vyrabala model Leone 4WD uz od 1972 (!!!), tak aspon ku koncu clanku sme sa nieco dozvedeli.
Len nechapem, preco pri WRX STI sa pouziva minuly cas. To auto stale pouziva DCCD a nielen, ze samosvor vpredu a vzadu mohol byt, on tam aj bol.
"Vyhlášený symetrický pohon všech kol Subaru (motor i diferenciály umístěny v podélné ose) ještě v nedávné minulosti spoléhal na mezinápravový diferenciál, jehož svornost byla řízení vícelamelovou spojkou, či dříve viskózní spojkou." - preco "drive" viskozna spojka ? Az do konca manualu s diferencialom v strede bola pouzivana najma ona.
A ci je niecim MPT v Subaru vynimocna ? Je vyvijana dlhe roky, nadimenzovana na trvale pripojenie zadnej napravy a ako povedali v Car Question - este sa im nestalo, ze by sa prehriala pri ich tyrani aut, na rozdiel od mnozstva inych vyrobcov. A hlavne spravanie AWD pohodu je predvidatelne.
Povinna jazda😒br />https😐/www.youtube.com/watch?…
https😐/www.youtube.com/watch?…
Trochu osvety.
Ked uz tu v uvode bolo Subaru ako ikona 4WD/AWD odignorovana, napriek tomu, ze masovo vyrabala model Leone 4WD uz od 1972 (!!!), tak aspon ku koncu clanku sme sa nieco dozvedeli.
Len nechapem, preco pri WRX STI sa pouziva minuly cas. To auto stale pouziva DCCD a nielen, ze samosvor vpredu a vzadu mohol byt, on tam aj bol.
"Vyhlášený symetrický pohon všech kol Subaru (motor i diferenciály umístěny v podélné ose) ještě v nedávné minulosti spoléhal na mezinápravový diferenciál, jehož svornost byla řízení vícelamelovou spojkou, či dříve viskózní spojkou." - preco "drive" viskozna spojka ? Az do konca manualu s diferencialom v strede bola pouzivana najma ona.
A ci je niecim MPT v Subaru vynimocna ? Je vyvijana dlhe roky, nadimenzovana na trvale pripojenie zadnej napravy a ako povedali v Car Question - este sa im nestalo, ze by sa prehriala pri ich tyrani aut, na rozdiel od mnozstva inych vyrobcov. A hlavne spravanie AWD pohodu je predvidatelne.
Povinna jazda😒br />https😐/www.youtube.com/watch?…
https😐/www.youtube.com/watch?…
CICERO
symmetrical AWD jojo a pak to zabijou CVT.... 😒] 😒] 😒] PROČ ??? 😒] :-!
to už je lepší ten caterham SORRYJAKOVO
to už je lepší ten caterham SORRYJAKOVO
Nejlepší 4x4 je pomoci dvou, tří nebo čtyř elektromotoru, tomu se žádná spojka ani diferenciál nevyrovná
mhm. už to někdo vyzkoušel v terénu?
Tak třeba měsíční rover misí Apollo. 😉 Ale jsou samozřejmě i moderní elektrické buginy a malosériové offroady využívající 4 motory.
Z hlediska toho, co auto vyjede, to není příliš odlišné od spalováku se všemi třemi uzávěrkami. Výhoda ale je, že je není potřeba různě zapínat a zase vypínat podle situace. Takové auto má za všech okolností trakci jako auto se všemi třemi uzávěrkami a zároveň vždy perfektně zatáčí a obecně se chová, jako kdyby uzávěrky nemělo.
Z hlediska toho, co auto vyjede, to není příliš odlišné od spalováku se všemi třemi uzávěrkami. Výhoda ale je, že je není potřeba různě zapínat a zase vypínat podle situace. Takové auto má za všech okolností trakci jako auto se všemi třemi uzávěrkami a zároveň vždy perfektně zatáčí a obecně se chová, jako kdyby uzávěrky nemělo.
To byl chyták. Jakkoliv by to mohla být pravda, v divočině baterky nedobiješ😊 takže reálné využití je nereálné😊
Terén není nutně jen v divočině. Na nějaké tisíci kilometrové e😜edice pustinou to samozřejmě není, tam se bateriová auta asi neprosadí nikdy.
Není nad osobní bohaté zkušenosti z webové stránky "receptář prima nápadů Elona Muska". :yes:
P.S. 4 motory - není to málo?
P.S. 4 motory - není to málo?
Tesla zatim 4 motory nikde nema ani neplanuje. 4 motory bude mit Rivian. Nebo treba je maji formule z CVUT: https😐/eforce.cvut.cz/fse-8/
Jakýkoliv čtyřkolový elektromobil s pohonem všech kol, který má měné než 4 motory, rovněž potřebuje diferenciály.
Běžné elektromobily s pohonem všech kol dnes mají dva motory pro každou nápravu a na nich otevřené diferenciály s přibržďováním kol. V tomto ohledu to tedy funguje stejně jako spalováky, rozdíl je ta absence středového diferenciálu.
Hlavní výhoda je v tom, že jedna náprava může přenášet moment zcela nezávisle na tom, co dělá druhá náprava, čili je to jako s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, ale zároveň se obě nápravy mohou vůči sobě libovolně otáčet jako u otevřeného diferenciálu.
U čtyřmotorového elektromobilu je i jistá nevýhoda, že auto nedostane na vozovku maximální systémový moment, pokud všechna kola nemají optimální trakci. Auto s jedním motorem teoreticky může všechno poslat na jedno kolo, pokud to umožňuje pohonné ústrojí a ta jedna pneumatika to dokáže přenést. Ale tohle asi málokdy bude reálný problém.
Běžné elektromobily s pohonem všech kol dnes mají dva motory pro každou nápravu a na nich otevřené diferenciály s přibržďováním kol. V tomto ohledu to tedy funguje stejně jako spalováky, rozdíl je ta absence středového diferenciálu.
Hlavní výhoda je v tom, že jedna náprava může přenášet moment zcela nezávisle na tom, co dělá druhá náprava, čili je to jako s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, ale zároveň se obě nápravy mohou vůči sobě libovolně otáčet jako u otevřeného diferenciálu.
U čtyřmotorového elektromobilu je i jistá nevýhoda, že auto nedostane na vozovku maximální systémový moment, pokud všechna kola nemají optimální trakci. Auto s jedním motorem teoreticky může všechno poslat na jedno kolo, pokud to umožňuje pohonné ústrojí a ta jedna pneumatika to dokáže přenést. Ale tohle asi málokdy bude reálný problém.
Len tu teoreticku vyhodu samostatneho elektrickeho zadku akosi nevedia preniest do praxe.
Nemuzu uverit, ze v clanku neni zminka o EV 😁
S neporovnatelne lepsimi uz 2-motorovymi pohony. Ty dva motory maji totiz nezavislou regulaci, ktera je lepsi (nejen v terenu) i nez spojeni "natvrdo" jako u Jimny.
O nadvlade 3 a 4 motorovych vozidel snad psat nemusim.
PS Zajimave 4x4 maji hybridy typu Honda NSX, Koenigsegg, Ferrari atd. Myslim, ze 4x4 alternativnich pohonu je tema na samostatny clanek. A nebude to uz tolik okenko do minulosti 😄
S neporovnatelne lepsimi uz 2-motorovymi pohony. Ty dva motory maji totiz nezavislou regulaci, ktera je lepsi (nejen v terenu) i nez spojeni "natvrdo" jako u Jimny.
O nadvlade 3 a 4 motorovych vozidel snad psat nemusim.
PS Zajimave 4x4 maji hybridy typu Honda NSX, Koenigsegg, Ferrari atd. Myslim, ze 4x4 alternativnich pohonu je tema na samostatny clanek. A nebude to uz tolik okenko do minulosti 😄
"Co vsechno dnes znamena 4x4?"
Tak asi by nebylo od veci si treba vyjasnit dojmy a pojmy a vysvetlit co vubec 4x4 znamena, co znamena AWD a jaky je mezi nima rozdil.
Prvni generace Haldex by se jeste se zavrenyma ocima za 4x4 oznacit dala.
Asi bych cekal od serveru "auto" trosku vic...
Tak asi by nebylo od veci si treba vyjasnit dojmy a pojmy a vysvetlit co vubec 4x4 znamena, co znamena AWD a jaky je mezi nima rozdil.
Prvni generace Haldex by se jeste se zavrenyma ocima za 4x4 oznacit dala.
Asi bych cekal od serveru "auto" trosku vic...
''Během let si však tato jednoduchá, ale účinná technika našla cestu i do vozů Land Rover''... do kterých Land Roverů, Defender, Discovery, Discovery Sport?
https😐/www.subaru.cz/…etrical-awd.html
https😐/www.suzuki.cz/…gie/allgrip.aspx
https😐/www.jeep.cz/schopnosti/faq
https😐/uaz.cz/…novy-uaz-patriot
https😐/www.subaru.cz/…etrical-awd.html
https😐/www.suzuki.cz/…gie/allgrip.aspx
https😐/www.jeep.cz/schopnosti/faq
https😐/uaz.cz/…novy-uaz-patriot
Tys snad cekal od clanku o pohonu vsech kol, nejake blizsi vysvetleni ruznych systemu pohonu?
Proste ma to 4 kola co se toci, tak je to 4x4! 😁
Proste ma to 4 kola co se toci, tak je to 4x4! 😁
RR Evoque https😐/www.gknautomotive.com/…ge-rover-evoque/
Jeep Renegade / Fiat 500X https😐/www.gknautomotive.com/…ep-Renegade-AWD/
https😐/www.gknautomotive.com/…l-drive-systems/
Jeep Renegade / Fiat 500X https😐/www.gknautomotive.com/…ep-Renegade-AWD/
https😐/www.gknautomotive.com/…l-drive-systems/
Nejlepší 4x4, co jsem kdy měl, byla klasika se třemi diferenciály. Nikdy se tomu nemohly ostatní systémy, evropské, ani americké vyrovnat!
O tomhle unikátním řešení není v článku zmínka https😐/czechrepublic.nissannews.com/…nissan-gt-r-2017
Teda neřekl bych že Haldex byla jednoduchá technika. Snad ctvrtá a pátá generace konečně vypadají trochu rozumně, ale překomplikované a přitom špatně funkční tři nejstarší generace byly typickým příkladem totálního selhání konstruktérů