Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: TEST Fiat 500 1.0 SGE vs. 1.2 Fire – Hybrid jako všelék

Nový litrový tříválec se stane pilířem nabídky malých fiatů. Na končící dvanáctistovku ztrácí válec a dvě deci objemu, ale pomáhá si elektromotorem s malou baterií. Při zachování podobné dynamiky by měl přinést nižší spotřebu. Povedlo se?
Zpět na článek
22. 8. 2020 19:51
50 Nm elektromotoru
Není mi jasné jak může elektromotor s pouhými 3,6 kW poskytovat 50 Nm krouťáku
Rozbalit vlákno
23
Avatar - Ham.
22. 8. 2020 20:30
Re: 50 Nm elektromotoru
Proč by nemohl? Elektromotor lze nastavit velmi variabilně, tady má těch 50 Nm už někde v 700 ot./min. aby pomáhal při rozjezdu, když si ten moment a otáčky přepočteš na výkon, tak jsi někde na 3,5 kWh.
22. 8. 2020 20:33
Re: 50 Nm elektromotoru
Není to už někde v 700 ot, ale maximálně do cca 690 ot./min. Což je bezpochyby pod volnoběžnými otáčkami tříválce. Takže v normálním provozním režimu těch padesát Nm nedá vlastně nikdy

A výkon není v kWh, ale to asi víš
Avatar - Ham.
22. 8. 2020 21:42
Re: 50 Nm elektromotoru
Jo 690 a 700 je děsný rozdíl, počítal jsem to jen přibližně z hlavy. Pokud chceš být hnidopich tak je to přesně 687,528 ot./min. Volnoběžné otáčky toho spalováku mohou být nastavené klidně na těch 690, nevidím důvod proč by nemohly, když mu pomůže elektromotor. Když je samotný spalovák, tak se volnoběh nastavuje o něco výš, aby měl nějaký krouťák a při rozjezdu neměl problémy, tady mu ale právě pomůže elektromotor, takže proč by takto nemohl být nastaven?
22. 8. 2020 22:00
Re: 50 Nm elektromotoru
Hele, neřeším jestli 690 nebo 700, ale psal jsi "už" někde v těch otáčkách, což vyznělo jako by tam měl ten krouťák teprve začínat. Jenže on tam ve skutečnosti končí, tj. prostor aby se těch 50 Nm reálně uplatnilo je prakticky nulový. Třeba v 900 ot. už těch Nm nebude ani čtyřicet. A na to jsem prvně narážel.

A jako důvod proč by volnoběžné otáčky neměly být tak nízko bych viděl nerovnoměrnost chodu tříválce a s tím spojené namáhání dvouhmoty a dalších kompponent. Klidně se můžu mýlit, ale takhle to prostě cítím

PS: kdybych byl hnidopich, těch otáček by bylo 687,549, tj. máš tam drobnou nepřesnost. Ale hnidopich nejsem
Avatar - Ham.
22. 8. 2020 22:18
Re: 50 Nm elektromotoru
Všude se píše, že ten elektromotor pomáhá s rozjezdy, takže je logické, že je nastavený na maximum toč. momentu právě v oblasti volnoběhu spalováku.
Myslím, že motoru škodí nízké otáčky pod zátěží, pak začne, dunět, drnčet, vibrovat a trpí komponenty motoru, na volnoběh je myslím putička jestli 600, 700 nebo 900. A v tom je ten trik hybridu, při rozjezdu odvede práci elektromotor a od benzínu se začne požadovat práce třeba až někde nad 1000 ot.
22. 8. 2020 22:59
Re: 50 Nm elektromotoru
Páni zabudli ste na jednu podstatnú vec. Ten krutak dosahuje sice pri cca 700 otackach, ale to su otacky elektromora, nie spalovaku. Zalezi uz potom od prevodoveho pomeru, kludne moze mat tych 50nm ked ma spalovak 3000ot./min.
22. 8. 2020 23:08
Re: 50 Nm elektromotoru
Tak to silně pochybuju. Pokud by elektromotor měl 700 ot. a spalovák v té chvíli točil 3000, znamenalo by to převod do rychla a elektromotor by musel být nízkootáčkový a proto i masívní a těžký. Takhle nešikovně by to žádný konstruktér určitě nenavrhnul
22. 8. 2020 23:01
Re: 50 Nm elektromotoru
Souhlasil bych, ale rozjezdy neprobíhají na volnoběžné otáčky. Pokud se potřebuješ opravdu rozjet, stejně motor roztočíš řekněme na 1300-1500 ot. a teprve pak povoluješ spojku. Tj krouťák elektromotoru bude reálně podstatně menší než slíběných 50 Nm, klidně i jen poloviční

Výjimkou může být pomalý rozjezd bez plynu na čistý volnoběh, ale pak je otázkou jestli systém v takovém případě elektromotr vůbec zapne
Avatar - Ham.
22. 8. 2020 23:15
Re: 50 Nm elektromotoru
Když mám 50 Nm ve volnoběžných otáčkách od elektromotoru, tak proč bych se od těchto otáček nerozjížděl? Tohle přece není auto s manuálem, se spojkou a se samotným benzínovým motorem (zvláště takto slaboučkým), který má na volnoběh hodně malý krouťák, takže jej musíš vytočit a rozjet to "přes spojku" (ale spalovák, který má maximum 92 Nm v 3500 ot/min. nedá těch 50 Nm jaké má el. motor ani v těch 1300-1500 ot.). Tady si všechno řídí elektronika, jak ten elektromotor, tak přidávání spalováku, tak převodovku. A řídící jednotka prostě zareaguje tak, že při rozjezdu "pustí" maximální ampéry do elektromotoru a prvotní impuls pro rozjezd (50 Nm) vytvoří defacto samotný elektromotor a teprve pak elektronika začne postupně požadovat krouťák od spalováku a to tím více jak upadá krouťák od elektromotoru.
22. 8. 2020 23:40
Re: 50 Nm elektromotoru
No furt je to o velikosti volnoběžných otáček. Pokud jsou opravdu jen kolem těch 700, může se tam při rozjezdu na nějakou milisekundu těch 50 Nm mihnout. Nicméně už v rámci relativně nízkých provozních otáček motoru bude moment elektrootoru podstatně menší
Avatar - Ham.
23. 8. 2020 00:20
Re: 50 Nm elektromotoru
No vždyť se také všude říká, že elektromotor slouží k rozjezdu a ve velmi nízkých otáčkách. Nikde se neříká, že ti přidá 3,6 kW na maximálním výkonu nebo 50 Nm na maximálním točivém momentu. Takže maximální pomoc řekněme v těch 690 ot. je 50 Nm (to je hodně velká pomoc spalováku, protože ten v těchto otáčkách bude mít nějakých 40 Nm) a ve 3400 ot. už bude elektromotor dávat jenom 10 Nm, tedy jenom něco málo přes 10% celé soustavy. Takže celkový průběh toč. momentu tohoto hybridu bude od oka (elektro + spalovák)
690 ot. 50 + 40 = 90 Nm
850 ot. 40 + 50 = 90 Nm
1150 ot. 30 + 60 = 90 Nm
1720 ot. 20 + 70 = 90 Nm
3400 ot. 10 + 80 = 90 Nm
3500 ot. 93 Nm. hlavní tíha je už jen na spalováku
Jinak řečeno výrazné zlepšení momentové charakteristiky při rozjezdu, které postupně vymizí někde v oblasti max. točivého momentu spalováku.
O ty volnoběžné otáčky spalováku podle mě vůbec nejde, jestli jsou ve skutečnosti 690, 750 nebo 850 je putýnka, elektromotor je se spalovákem spojený řemenovým převodem, takže sladění otáček je jenom otázka nastavení průměru řemenice na straně elektromotoru a průměru řemenice na straně spalováku.
23. 8. 2020 06:50
Re: 50 Nm elektromotoru
Souhlasím se vším kromě poslední věty. Hodnota volnoběžných otáček je samozřejmě hodně důležitá. Protože pokud by byly třeba těch 850, tak moment elektromotoru bude maximálně 40 Nm, dyť to sám píšeš

A protože by se spalovák v provozním režimu neměl pod volnoběžné otáčky vůbec dostat, elektromotor by v takovém případě těch 50 Nm nemohl dávat nikdy. O tomhle přece mluvím od samého začátku.

Jediný případ kdy by těch 50 Nm dal by bylo během spouštění spalováku. Ale pro jízdu by ta hodnota neměla žádný praktický význam.
23. 8. 2020 08:18
Re: 50 Nm elektromotoru
Dyt ti to pise, ze to zalezi na vyberu remenic, jak kdyz si na bicyklu volis, jak velky kolecko mas vepredu a vzadu :) Takze neni problem, aby emotor mel tech 700 otacek kdyz spalovak ma treba 1200.
23. 8. 2020 08:47
Re: 50 Nm elektromotoru
Omyl, takhle to právě není, taková kombinace otáček samozřejmě JE probém, Důvod už jsem psal 22. 8. 2020 23:08
Avatar - Ham.
23. 8. 2020 09:16
Re: 50 Nm elektromotoru
Ve 23:08 jsi psal o převodu někde kolem 1:4, to ano, tam by to bylo konstrukčně nesmysl z důvodů, které jsi psal. Ale tady se bavíme o případu, kdy by elektromotor měl 50 Nm při 690 a volnoběžné otáčky spalováku by byly nastavené na úroveň jako běžně bývají u motorů s manuálem (pro což nevidím důvod jak jsem v předchozích příspěvcích popsal). Tedy třeba 750, to se bavíme o převodu 0,92:1 a dopadu na to co jsi psal zcela minimálním. Určitě to u Fiatu nenavrhují nějací votroubkové, kteří by tohle všechno nevěděli.
Avatar - KANKUNEN
23. 8. 2020 09:14
Re: 50 Nm elektromotoru
Chlapi nevymýšlejte kraviny. Na volnoběh se nikdo nerozjiždí a
Převodový poměr motoru do rychla snižuje krouťák.
23. 8. 2020 09:19
Re: 50 Nm elektromotoru
Do rychla to nebude, elektromotor bývá u hybridů řemenovým převodem zpřevodován zásadně do pomala.
To ale stejně nemá vliv, hodnota 50Nm se týká kliky motoru, jinak by byla irelevantní
Avatar - Ham.
23. 8. 2020 09:20
Re: 50 Nm elektromotoru
Kraviny vymýšlíš ty, protože aplikovat zkušenost ze samostatného benzíňáku s manuálem na hybridní soustavu je blbost. Na volnoběh se nerozjíždí řidič s manuálem, který na volnoběhu má jenom malý točivý moment. S automatem a hybridem se elektronika rozjíždí tak aby využila velký kroutící moment elektromotoru, který je už velmi nízko.
23. 8. 2020 09:25
Re: 50 Nm elektromotoru
Ham: pochybuju že je to jak píšeš. Ten převod bude odhadem 2:1 do pomala, určitě se elektromotor netočí pomaleji než klika spalováku, naopak se točí výrazně rychleji

Hodnoty 690 ot. a 50 Nm se týkají kliky, tedy až za převodem

Edit: a našel jsem ještě obrázek toho motoru, průměry řemenic jsou z něj patrné a potvrzují že mám pravdu - 13. obrázek z této galerie

https://www.autorevue.cz/…allery/show.aspx?…
23. 8. 2020 11:47
Re: 50 Nm elektromotoru
Co na tom není jasného? 3,6 KW motor může mít 5, 50, 500, nebo třeba milion Nm "krouťáku". Závisí to jen na tom, při jakých otáčkách ten motor pracuje. Vysokootáčkové motory mají Nm nižší, nízkootáčkové musí mít Nm vyšší.
Navíc nám Fiat (respektive auto.cz) neřekl, jaké Nm má na mysli. Předpokládejme, že ten elektromotor má svou převodovku. A pak je velký rozdíl, zda jde o Nm "před převodovkou", nebo "za převodovkou". Lze se domnívat, že elektromotor točí uvnitř vyšší otáčky než odpovídá otáčkám klínového řemene.
23. 8. 2020 12:17
Re: 50 Nm elektromotoru
Už se mi do toho nechtělo dál šťourat ale pokud opravdu nevíš co na tom není jasného tak vysvětlím. Jistě, 3,6 KW motor může mít teoreticky 5, 50, 500, nebo třeba milion Nm "krouťáku". Nicméně je potřeba se pohybovat v reaálném světě a vědět jak takový hybridní systém vypadá v praxi. A hned pochopíš že tvá teoretická spekulace o stovkách nebo dokonce miliónech Nm je zcela mimo realitu.

Nemusíme asi řešit úzký vztah mezi výkonem, momentem a otáčkami, to je fakt primitivní fyzika. Jde o ten údaj 50 Nm, který se nepochybně vztahuje k hřídeli spalováku. Nepochybně proto, že to takhle udávají i ostatní výrobci, za druhé je elektromotor používán i jako generátor a protože je relativně malý, musí být jeho otáčky podstatně vyšší než otáčky kliky spalováku (ostatně je to vidět i na obrázku včetně průměrů řemenic). Jedná se tedy o vysokootáčkový elektromotr/generátor, konstruovaný prakticky jako větší klasický alternátor. A za třetí, kdyby byl moment měřený přímo na elektromotoru tak by jeho zveřejnění nemělo prakticky žádnou vypovídací hodnotu.

No a pokud se bavíme o momentu 50 Nm při výkonu 3,6 kW, tak tomu přísluší těch cca 690 ot./min na klice. Což je velmi málo, prakticky zcela mimo pracovní pásmo spalovacího motoru. Takže není jasné, za jakých podmínek by ten elektromotor měl spalováku přidávat zmíněných 50 Nm. Což jsem napsal hned v úvodu diskuze. Už tomu rozumíš ?

PS. a rozhodně nepředpokládejme, že ten elektromotor má svou převodovku, jak píšeš. Takhle se to v praxi opravdu nedělá. Jediný převod je tam ten řemen. Zkus se v těch systémech napřed trochu zorientovat
23. 8. 2020 16:36
Re: 50 Nm elektromotoru
Ono je jedno, jestli jsou rozdílné otáčky elektromotoru a spalovacího motoru řešeny převodovkou přímo v elektromotoru, nebo pomocí rozdílného počtu zubů jednotlivých řemenic, nebo pomocí obou způsobů zároveň.
Ale OK, řekněme tam jsou jen ty rozdílné počt zubů řemenic a že Fiat uvádí 50 Nm tak, že je to přepočet na otáčky spalovacího motoru. Potom je to při těch 690 ot/min a není co řešit. Asi to slouží pro rozjezd a nebo to umožňuje snížení volnoběžných otáček spalovacího motoru.
23. 8. 2020 17:28
Re: 50 Nm elektromotoru
No je co řešit. Otázka od samého počátku zní - může ten tříválec točit opravdu jen 690 otáček ? Třeba jo ....

a drobnost - ty řemenice nemají zuby, ale obvodové drážky
22. 8. 2020 20:42
Absurdní srovnávání nesrovnatelného
Opravdu nechápu, jak může redaktor porovnávat přínos nového litrového tříválce oproti kultovní čtyřválcové dvanáctistovce u aut s různými převodovkami?!!! Něco takového je vůči slavnému FIRE naprostý podraz! Sakra, to by byl takový problém sehnat někde pětistovku 1.2 Fire ještě s manuální převodovkou?!! :-O :-( :-( :no: :no: :no:
Rozbalit vlákno
9
22. 8. 2020 21:25
Re: Absurdní srovnávání nesrovnatelného
... Tak když to Fiat již nevyrábí tak těžko od redakce čekat že bude prosit majitele nějakého staršího kousku aby jim to půjčil, ne?

Kolik ten 5st. automat mohl na spotřebě přidat? na dálnici asi nic vzhledem k tomu že to točí podobné otáčky na nejvyšší stupeň.... nejvíc se to projeví ve městě při častém řazení a menším počtu kvaltů, tak by ten rozdíl nebyl 1,5 litru ale třeba polovina.... i tak to pro ten litr vyznívá celkem pozitivně, řekl bych....
22. 8. 2020 22:43
Re: Absurdní srovnávání nesrovnatelného
Ježíšmarjá, vždyť poslední kousky 500 1.2 FIRE s manuálem se u českých dealerů doprodávaly někdy v červenci, tak o jakém problému to sakra mluvíš? No kolik by ten automat mohl ve spotřebě přidat, to se právě nedozvíme. Přitom mohli klidně udělat trojtest - tu výše porovnávanou převodovkově neporovnatelnou dvojici a doplnit ji o ten výběhový 1.2 FIRE! ;-\
Avatar - twistedTSD
22. 8. 2020 22:48
Re: Absurdní srovnávání nesrovnatelného
Porovnání s manuálem dělal Rasto a ve spotřebě tak velký rozdíl nebyl.
23. 8. 2020 08:59
Re: Absurdní srovnávání nesrovnatelného
Ale tady je robotická převodovka s elektrohydraulicky ovládanou spojkou. Test se beztak soustředí spíš na spotřebu a celkový projev. U spotřeby můžeme uvažovat, jestli by řidič s manuálem dokázal řadit optimálněji, ale v převodovce samotné žádné ztráty nevznikají, není tady měnič a podobně... Dynamické testy jsou samozřejmě už spornější.
23. 8. 2020 09:15
Re: Absurdní srovnávání nesrovnatelného
No je i divné, že se v testu vůbec nevyjádřili k tak zásadním rozdílům mezi udávanými parametry motorů a tím co naměřili na válcové zkušebně, viz graf v galerii. Vždyť u té dvanáctistovky zjistilii o čtvrtinu vyšší výkon než by měl být a to ještě nedosáhli ani maxima otáček
23. 8. 2020 10:53
Re: Absurdní srovnávání nesrovnatelného
Jo, ty naměřené parametry jsou zajímavé a autor je kupodivu vůbec nekomentuje. Přitom ty téměř ideální křivky staršího motoru by za rozbor stály, nejen samotné velmi dobré hodnoty.
23. 8. 2020 12:15
Re: Absurdní srovnávání nesrovnatelného
Na těch naměřených parametrech toho až tak moc zajímavého není. Rozdíl ve výkonu či průběhu výkonu těch dvou motorů přesně odpovídá rozdílů zdvihového objemu. Fiat motory vždy uměl, 1.2 Fire má "doping" skoro půl deci (zdvihový objem 1242 cm3 a kdo ví, jestli to není víc :-) ) a Italové se nikdy nebáli dávat při akceleraci bohatší směs.
Že to nesedí s papírovými údaji, to věc druhá. Ale to nesedí i u spousty jiných výrobců.
24. 8. 2020 08:50
Re: Absurdní srovnávání nesrovnatelného
Správne malo mať toto auto dva valce a motor vzadu.
Avatar - Ada je zase tady
22. 8. 2020 21:28
Hybrid bude dávat smysl
jedině s dieselem
Rozbalit vlákno
2
22. 8. 2020 22:46
Re: Hybrid bude dávat smysl
No nevím, disel přece táhne pěkně odspodu a vyniká masivním krouťákem, ten přece elektrickou podporu k překonání slabého "spodku" nepotřebuje. Navíc i bez elektromotoru je diesel principiálně těžší pohonnou jednotkou než benzíňák... ;-\
P.S. Mám dojem, že o hybrid + diesel onehdy usilovat Peugeot, ale nějak to nedopadlo... :-O
Avatar - Mikesus
23. 8. 2020 08:37
Re: Hybrid bude dávat smysl
Diesel hybrid dělá snad jen MB, co tak teď vytáhnu z hlavy. Ještě k tomu PHEV tuším. Tam to použití trochu chápu, na koho cílili. Po městě na elektriku a pak šup na dálnici a dlouhé trasy dieselem.
23. 8. 2020 16:44
Zabil si Fiat Pětistovku?
Podle mě ano. Ani jedna variata není průchozí. Elelktrika je pekelně drahá. Hybrid nemá slušný kroutící moment a 1.2 Fire zprznili robotem místo manuální převodovky. Je ještě nějaký důvod kromě designu si ji koupit? Za mě není... A přitom měl v řadě 500 v minulosti i slušné motory a to 1.4 16V 100k a i ten "prdící" 2 hrnek s 86k se k autu docela hodil. No a kdo chtěl ušetřit nebo jezdl jen po městě, tak nesmrtelný 1.2 Fire s manuálem byl k dispozici, dnes už ne ;-)
Rozbalit vlákno
4
23. 8. 2020 18:56
Re: Zabil si Fiat Pětistovku?
Bohužel má naprostou pravdu. A pachatel této motorové genocidy je snad jasný - odiotské předpisy EU na absurdní limity CO2. Drží automobilkám pistili u hlavy v podobě šílených pokut, no... :-( :no: :no: :no:
24. 8. 2020 08:51
Re: Zabil si Fiat Pětistovku?
Chyba EÚ, že Kórejci a Japonci malé autá vedia a Fiat nie? Skús si vymyslieť niečo pravdepodobnejšie. Práve Fiat - špecialista na malé autá, mal mať s emisnými limitmi najmenšie problémy.
24. 8. 2020 11:02
Re: Zabil si Fiat Pětistovku?
No tak zrovna tohle je jediná třída aut, kde Fiat s F500 a Pandou stále docela neotřesitelně vládne. Co tam mají japonci kromě Ayga? i10 a Picanto jsou daleko za Fiatem. Jinak už téměř všichni ostatní tuhle třídu vzdali, hlavně kvůli emisním limitům.
25. 8. 2020 22:59
Re: Zabil si Fiat Pětistovku?
Moja žena má F500, jazdí na nej len mesto , za 4.5 roka 33.000km, spotrebu má 6,2. Hluk je v tomto strašný, čalúnenie ako Felicia 1998. Ale, keď sa na tom idem previesť a výročím to po max, verím v zrýchlenie 12.5 Keď si dobre pamätám moja prvá nová Felicia 1,3 50 ks šla na 100 za 13.5.

Auto má od nova: 1x brzdové dosky, 2x predné kotúče, 2x odpadli kľučky, 1x batéria

Na SK webe je video porovnávací test týchto áut a má úplne iné závery a tento.
www.garaz.tv