Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Škoda 110 R Coupé má 50 let: Řídili jsme neskutečně zachovalý kousek

Škodě 110 R neboli lidově „erku“ se často přezdívá české porsche. S ikonickou 911 sdílí české kupé nejen velmi líbivou karoserii s rychle se svažující zádí, ale hlavně základní koncepci hnacího ústrojí.
Zpět na článek
1. 9. 2020 09:45
1. 9. 2020 09:51
1. 9. 2020 11:18
1. 9. 2020 12:23
1. 9. 2020 15:42
1. 9. 2020 15:59
1. 9. 2020 17:44
2. 9. 2020 15:00
Avatar - KANKUNEN
1. 9. 2020 08:35
To české Porsche by udolalo ve sprintu
jedině Trabant. Žigul ne, Dacku ne, Polský Fiat ne, Wartburg nevím.
Rozbalit vlákno
11
Avatar - Ozzman
1. 9. 2020 08:58
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
Upřímě, já pořád nechápu, proč po něm pořád tolik lidí šílí ? Ano, není ošklivé na svou dobu a asi to bylo něco trochu zajímavého v socialistické šedi a chápu, že v tom je notná dávka nostalgie a vzpomínek na mládí, ale přirovnávat to k Porsche, to chce hodně velkou dávku nadsázky.
Avatar - KANKUNEN
1. 9. 2020 09:10
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
Asi lopata je cigánský bagr.
Avatar - Jerry.Gunman
1. 9. 2020 09:43
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
Ono je to do značné míry dáno nostalgií - podívej se, kolik lidí je dnes zamilováno do Trabantů. :D A že Tráboš 601 byla megasrágora, která se v 80. letech již dobrých 20-25 let neměla prodávat

Navíc, Škoda 100/110 R bylo asi poslední auto ze socialistického / lido-demo Československa, které se "na západě" dalo prodat za vcelku rozumnou cenu. Takže zase až takovej klumpr ta 110 R taky nebyla. A pokdu má někdo dostatek peněz na údržbu, je "chytrej přes ruce", má garáž a tolerantní partnerku - tak proč si tohle autíčko nedopřát i dneska jako veterána pro kochací pojížďky po naší stále se zmenšující vlasti?

Vypadá to celkem hezky, nejezdí to špatně ani na dnešní podmínky, interiér má takový ten retro-šmrnc doby, kdy kazetový magnetofon byl horkou novinkou a kupoval se v prodejnách TUZemského EXportu. Ta doba sice stála za pendrek, ale ty autíčka dnes (už zase) mají šmrnc
1. 9. 2020 11:43
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
:yes:
1. 9. 2020 09:34
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
Já ho měl v r.80,žádná sláva to nebyla.Hlučné,topení jako by nebylo,kvetlo před očima.Jediná výhoda byla,že si zručný motorista opravil vše sám.Pokud ovšem sehnal díly.
1. 9. 2020 11:24
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
Je to ta nostalgie, ale celkově byl tento model málo k vidění. Š100, 1000MB, 120 apod. garážích parkovala na vesnici běžně, ale toto erko bylo na naší vesnici jen jedno.
1. 9. 2020 11:42
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
Nostalgia a nádherný dizajn, kámo. Keď to porovnáš so základným sedanom, kupátko je práca na úrovni Pininfarinu. Prirovnávanie k Porsche je scestné, bežne predajná verzia bola proste oživením ponuky. Silnejší motor k dispozícii nebol, takže športová bola len typom karosérie. Podľa mňa to ničomu nevadí, aj takým Mustangom je príjemná nostalgická jazda po úzkych cestách mimo rušnú dopravu, a to má riadne stádo koní naviac. Čo ľudí láka Na Citroenoch 2 CV? Alebo Volkswagenoch Chrobákoch? Pri 110R je to niečo podobné. Mať v garáži nádhernú žltú 110R, jazdil by som s ňou asi častejšie ako so svojim bežným autom.
Avatar - Ozzman
1. 9. 2020 12:03
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
Mne opravdu nijak nenadchává, navíc je to taková plechovka... stejně to vidím i u 2CV, nebo Brouk, to je jako skladovat si doma Felicii či Dacii, bylo to auto zaměřené jako levné. Mustang, ten původní je o trochu jinde, ale asi bych ho taky doma netoužil mít, moc mne nezaujal, na rozdíl od těch nových.

Obecně je to možná i tím, že jsem z jiné generace, vyrostl jsem v 90. letech a ikony mého mládí jsou nejstarší z 80tek, ale nejsou to Škodovky, kterých bylo všude plno a i když je dnes někdo cení zlatem, pro mne to jsou strašné popelnice, stejně jako žigulíci (ty mam trochu radši, než Škodovky). Já mám nostalgii k autům jako jsou MB 190, BMW E30, Audi V8, hranaté Ferrari (328,288, Testarossa), Ford Capri, Grenada, Sierra, Japonská auta (Nissan 200SX, ToyAE86), francouzští Renaultu (5Maxi, 205GTi) a další a další auta ikonická té doby...
1. 9. 2020 12:15
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
Máš to proste inak. Keby sme všetci mali jednotný názor a rovnaké túžby bola by to sakra nuda. Ale aj k tomu podľa mňa dôjde, celá filozofia EÚ a globalizácie speje k jednoliatemu davu s jediným názorom a videním sveta.
Avatar - Ozzman
1. 9. 2020 12:32
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
To není pravda, jen jsou některé směry více slyšet, ale to neznamená, že je jich většina.. v tom je krása i hrůza infomačních médií.
1. 9. 2020 15:32
Re: To české Porsche by udolalo ve sprintu
Tak tento tvoj optimizmus je na závidenie, kamoš.
1. 9. 2020 09:45
prtavy auticko
v nedeli sem jich potkal minimalne 20, museli mit slet.
vsechny krasny a vysperkovany.
driv bylo erko snem kazdyho mladyho kluka do 100 roku
co sem byl v soku, tak z dnesniho pohledu je neuveritelne malinky, a to sem se s nim kdysi parkrat taky svez a jako prcek mi nepripadalo
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Jerry.Gunman
1. 9. 2020 10:10
Re: prtavy auticko
Tak dej si třeba takový Fiat 850 ať již "klasický" tudor nebo Sport Coupé. Ještě v 80. letech oba sloužily jako "plnohodnotné" rodinné vozy, včetně situací, kdy se jednou-dvakrát do roka dovnitř nasardinkovali 4 lidi i s bagáží na čtrnáctidenní dovolenou.

A když k tomu přijdeš dneska, tak máš pocit, že by jsi si to auto musel obléknout - a i tak by ti bylo těsné ;-)
1. 9. 2020 10:16
Re: prtavy auticko
jasne, taky ho nekdy jeste potkam a mnoho dalsich, z dnesniho pohledu pidiauticka.
ja se nechtel do erka navazet, na tehdejsi dobu to byl sen.
Avatar - Jerry.Gunman
1. 9. 2020 10:26
Re: prtavy auticko
V rodině jsme měli několik Fiatů.
Jeden strejda měl 500, druhej 600 - a teta si koupila 850.

A táta měl "velkého Poláka" - Polski Fiat 125p / 1300 https://cs.wikipedia.org/…Polski_Fiat_125p#…
Tehdy (70.-80. leta) to bylo jeden z nejkomfortnějších a největších sedanů na našich silnicích - a viděno dnešní optikou - 4.230 x 1.625 x 1.440 mm / 2.505 mm rozvor s motorem 1.300 ccm , to se bere jako řekněme malý kompaktní hatchback

Doba se holt mění - a rostou nám né enem děcka, vnoučata a chlupy v ušách, ale aji auta :D :D :D
Avatar - palix
1. 9. 2020 12:27
Re: prtavy auticko
Dnes je to často pravý opak ohľadne veľkosti áut - človek má 1 dieťa a potrebuje pomaly autobus. Ak niekto (s 2 deťmi) jazdí hatchbackom nižšej strednej triedy, sú ľudia, ktorí sa divia, ako sa tam dokážu tí ľudia "napchať" :-). Keď ste boli zvyknutí jazdiť celé detstvo Škodou 110L so 6-člennou posádkou... prípadne niektoré rodiny jazdili skvostami ako Fiat 126P, Trabant... To vám príde ten dnešný hatchback ako obrovské auto ;).
Avatar - Stejsn
1. 9. 2020 09:51
Jsem ho měl,
bohužel v telecích letech, bylo to moje druhé auto (po stopětce po rodičích). Mělo osm světel, bylo oplastované a vzadu mělo křídlo :) Jelo to o něco líp než normální kilo, vevnitř to bylo docela útulné a dveře bez rámů byly neskutečně cool. To bylo ale asi tak všechno, nijak nadšený jsem z něj nebyl. Jízdní vlastnosti mizerné, uvnitř řev a navíc můj kus byl extrémně nespolehlivý.
Rozbalit vlákno
5
1. 9. 2020 10:01
Re: Jsem ho měl,
Jaký řev ? Snad sportovní zvuk motoru ! :-)
V podstatě něco jako vidlicový osmiválec s trvale odpojenou polovinou válců. A ve stadnardu měl i generátor meluzíny
Avatar - Stejsn
1. 9. 2020 10:12
Re: Jsem ho měl,
No ten větrák řval jak vysavač. Jedna z těch kurioznějších závad byla, že se mi rozletěla hliníková vrtule toho větráku, uletěly dvě lopatky a prosekly chladič. No a když už jsem to nakousl - prasklá poloosa u tohohle zázraku způsobila upadnutí kola za jízdy (2x), díra v topení úžasný saunový efekt v interiéru, vůle ve šnekovém řízení byla zemědělská a byl jsem rád, že jsem se toho se ztrátou zbavil. Byl to 20 let starý kousek, ale neměl zase tolik najeto.
Avatar - Jerry.Gunman
1. 9. 2020 10:29
Re: Jsem ho měl,
Tak ona ta socialistická auta bohužel stála stále více a více za pendrek, to je bohužel pravda, protože jsme za "západem" stále více, šťastněji a radostněji zaostávali
1. 9. 2020 10:13
Re: Jsem ho měl,
8 svetel a kridlo...
... to ten pidimotor nemoh ani utahnout
ja zas se slzou v oku vzpominam na kadeta 2.0 gsi 150 koni.
to bylo na tehdejsi dobu letadlo a hlavne melo sqelou odezvu od volantu a ze sedacky, u zadnyho jinyho auta sem neco takovyho uz nezazil. ale taky to kvetlo, to sem taky nezazil...
Avatar - Ozzman
1. 9. 2020 13:07
Re: Jsem ho měl,
No konečně auto, které opravdu za něco stálo... :yes:
Avatar - VDC
1. 9. 2020 11:18
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - palix
1. 9. 2020 12:23
110R
Škoda 110 R bolo v istej dobe veľmi COOL auto. Vlastne aj dnes ma tento článok zaujal oveľa viac ako ten o novej Škode Enyaq.
Keby som si mal vybrať, tak sa radšej preveziem na starej "Erke". Po väčšine dnešných áut o 50 rokov ani pes neštekne, navyše nebude možné ich prevádzkovať, pretože tie roky nevydrží elektronika. Na niečo podobné ako Enyaq už nebudú ani "kompaktibilné" baterky. Dnešné štandardné autá sú často iba obyčajný spotrebný tovar a vodičom často neprinášajú žiadne emócie.
Vlastne aj kedysi to tak bolo - čo také človeku dal napr Trabant? Obrovskú radosť po dlhých rokoch čakania v poradovníku? ;-)
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Jerry.Gunman
1. 9. 2020 14:15
Re: 110R -TATRA veteráni
... Po väčšine dnešných áut o 50 rokov ani pes neštekne, navyše nebude možné ich prevádzkovať, pretože tie roky nevydrží elektronika. Na niečo podobné ako Enyaq už nebudú ani "kompaktibilné" baterky. Dnešné štandardné autá sú často iba obyčajný spotrebný tovar a vodičom často neprinášajú žiadne emócie...

Zlatá slova, palixi, bereš mi je od úst :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

Jen pro ilustraci - v polovině a koncem 70. let se partička kamarádů a (v nejlepším smyslu slova) ŠÍLENCŮ A MAGORŮ rozhodla, že si udělá takovej větší autovýlet.
A jak řekli, tak udělali :D :D :D
- v roce 1974 si dali Kavkaz
- v roce 1978 Ameriku od východu až na západ, až k Berigově úžině na Aljašce

To by nebylo nic divného, kdyby...
Kdyby ty cesty neabsolvovali v JIŽ TEHDY veteránských automobilech Tatra 11 (rok výroby 1924!?!?!?!?!?!) a Tatra 12 (z roku tuším 1928?!?!?!?!?!) - ergo s automobily, jimž při započetí cesty bylo krásných 50 let
https://www.ireceptar.cz/…kach-svetem.html
https://www.tatra-club.com/…-mila-urban-6139
http://www.tatra.ch/presse/vasuba/tatra_valsuba_cz.pdf

A to obě Tatřičky byla již jako nové považovány za malé vozy... Tak si říkám, zda by někdo ze zdejších elektrofilů měl ty koule se na takovouhle cestu vydat - s 50 let starým maličkým elektrotentononcem :D :D :D
1. 9. 2020 15:34
Re: 110R -TATRA veteráni
Ty sa tiež niekedy nezdáš. :yes: Akurát na tú elektrinu máme rozličné názory.
Avatar - Jerry.Gunman
1. 9. 2020 16:31
Re: 110R -TATRA veteráni
Nepodceňovat mne :D :D :D
Avatar - palix
1. 9. 2020 17:34
Re: 110R -TATRA veteráni
Mňa len celkom "zaráža", aké opotrebené autá si kupovali v Top Geare na svoje cesty a čo všetko tie autá vydržali. Čisto teoreticky, staršie auto s trochou lásky a servisu bude v podstate nezničiteľné. Čím menej elektroniky bude mať, tým bude jeho prevádzka lacnejšia a dlhodobejšia. U starého auta je nepriateľ č.1 korózia :(.
Človek by si povedal - "Kto by v takých starých črepoch chcel jazdiť?". Možno bežní ľudia - používatelia ani veľmi nie, ale fanúšik by sa zviezol rád.
Mať tak možnosť vyskúšať si Peugeot 205 GTi, nejaký Opel GSI... alebo ešte mnoho iných, zaujímavejších áut. Autá, ktoré nie sú riadene a obmedzované elektronikou, autá, ktoré šoféruje sám vodič.
Tak trochu som dnes vďačný bratovi, že nám nedovolil zbaviť sa rodinnej Škody 110L. To auto nie je síce z dnešného pohľadu v ničom dobré, ale je to celkom zážitok šoférovať ju...

Staré autá majú len jeden menší problém - občas sa niečo pokazí. Ak je ale vodič trochu zručný a má nejaké technické myslenie, veľa vecí sa dá opraviť priamo na mieste, alebo za pár drobných. Len dnešný často "polovodič" by to asi nedokázal opraviť. Dnes už často neriešime ani defekt - vytiahneme smartphone a zavoláme asistenčnú službu.
Na druhej strane, aby sa nepovedalo... Mať takmer "dokonalo" spoľahlivé auto je napr počas dovolenky celkom príjemné - človek nezažíva zbytočný stres.
Riešiť nejakú chybu na starom aute pri výlete s partiou, ktorí si tiež užívajú staršie autá by naopak mohlo byť celkom zábavné a príjemné.
Avatar - Stejsn
1. 9. 2020 15:42
Vačka
A vzpomene si ještě někdo z vás na zaklínadlo "ostrá vačka z erka"? ;-)
Rozbalit vlákno
4
1. 9. 2020 15:59
Re: Vačka
Ano pamatuji. A taky pamatuji na ten otřesný posez za volantem...je to vidět i na foto. A ta páčka na blinkr, šaltrpáka, to už vzbuzovalo úsměv před 40 lety.
Avatar - palix
1. 9. 2020 17:44
Re: Vačka
Pred toľkými rokmi bola ergonómia v autách často hrozná. Človek by až povedal, že ako to vyšlo, tak to nechali a vodič sa mal prispôsobiť. Keď sadnem do môjho súčasného auta, tak mám pocit, že ho navrhli presne na mňa - všetko krásne v dosahu, žiadne neprirodzené polohy... To také veterány majú poriadne prešľapy.
Ergonomicky najhoršie auto, v ktorom som sedel bola Škoda 1101 Tudor (r.v. 1945-1949) - bolo to HROZNÉ :-). To malo namiesto sedadiel "gauče" a keď som otvoril dvere, skoro som vypadol von :-). Mať v tých rokoch také auto - to by bol človek iný frajer ;-)
Avatar - Jerry.Gunman
1. 9. 2020 19:45
Re: Vačka
Tak ona ergonomie tehdy ještě "nebyla vynalezena", případně se její poznatky využívaly pouze sporadicky. Taky si vezmi, jak se za posledních dejme tomu 100 let lidé zvětšili... Do meziválečných sporťáčků (dvousedadlová karoserie typu elbow out" ) by se dneska s problémy nasardinkoval i jeden jediný chlap...
Avatar - palix
2. 9. 2020 15:00
Re: Vačka
To je pravda s tou ergonómiou :-). Aj tak sa tuším ešte stále považuje za ideál vodiča človek s cca 175 až 180 cm a cca 75 kg :). Možno sa mýlim.
V každom prípade čím väčší je človek, tým má niekedy väčší (výška / objem) problém vybrať si auto. Hlavne ak chce kúpiť niečo ako Mazda MX5. Vlastne má problém aj s motorkami... Byť veľkým (190+) nie je dobré, ale ani malým (pod 175). To ale človek nedokáže celkom ovplyvniť ako veľmi vyrastie. Ja mám to šťastie, že sa vopchám "všade" :-).
Ak už byť nadrozmerný, tak radšej vysoký, ako vodič, ktorý sa opiera bruchom o volant, ktorý ledva dosiahne rukami.
18. 12. 2023 18:00
Škoda koženky eR
To vypada jeste na nějaky mezityp, protoze to nema v predu ctvery bryyyle - to nema vlastne celou predni masku :-!
Rozbalit vlákno
0