Novinky
v nedeli sem jich potkal minimalne 20, museli mit slet.
vsechny krasny a vysperkovany.
driv bylo erko snem kazdyho mladyho kluka do 100 roku
co sem byl v soku, tak z dnesniho pohledu je neuveritelne malinky, a to sem se s nim kdysi parkrat taky svez a jako prcek mi nepripadalo
vsechny krasny a vysperkovany.
driv bylo erko snem kazdyho mladyho kluka do 100 roku
co sem byl v soku, tak z dnesniho pohledu je neuveritelne malinky, a to sem se s nim kdysi parkrat taky svez a jako prcek mi nepripadalo
Tak dej si třeba takový Fiat 850 ať již "klasický" tudor nebo Sport Coupé. Ještě v 80. letech oba sloužily jako "plnohodnotné" rodinné vozy, včetně situací, kdy se jednou-dvakrát do roka dovnitř nasardinkovali 4 lidi i s bagáží na čtrnáctidenní dovolenou.
A když k tomu přijdeš dneska, tak máš pocit, že by jsi si to auto musel obléknout - a i tak by ti bylo těsné 😉
A když k tomu přijdeš dneska, tak máš pocit, že by jsi si to auto musel obléknout - a i tak by ti bylo těsné 😉
jasne, taky ho nekdy jeste potkam a mnoho dalsich, z dnesniho pohledu pidiauticka.
ja se nechtel do erka navazet, na tehdejsi dobu to byl sen.
ja se nechtel do erka navazet, na tehdejsi dobu to byl sen.
V rodině jsme měli několik Fiatů.
Jeden strejda měl 500, druhej 600 - a teta si koupila 850.
A táta měl "velkého Poláka" - Polski Fiat 125p / 1300 https😐/cs.wikipedia.org/…Polski_Fiat_125p#…
Tehdy (70.-80. leta) to bylo jeden z nejkomfortnějších a největších sedanů na našich silnicích - a viděno dnešní optikou - 4.230 x 1.625 x 1.440 mm / 2.505 mm rozvor s motorem 1.300 ccm , to se bere jako řekněme malý kompaktní hatchback
Doba se holt mění - a rostou nám né enem děcka, vnoučata a chlupy v ušách, ale aji auta 😁 😁 😁
Jeden strejda měl 500, druhej 600 - a teta si koupila 850.
A táta měl "velkého Poláka" - Polski Fiat 125p / 1300 https😐/cs.wikipedia.org/…Polski_Fiat_125p#…
Tehdy (70.-80. leta) to bylo jeden z nejkomfortnějších a největších sedanů na našich silnicích - a viděno dnešní optikou - 4.230 x 1.625 x 1.440 mm / 2.505 mm rozvor s motorem 1.300 ccm , to se bere jako řekněme malý kompaktní hatchback
Doba se holt mění - a rostou nám né enem děcka, vnoučata a chlupy v ušách, ale aji auta 😁 😁 😁
Dnes je to často pravý opak ohľadne veľkosti áut - človek má 1 dieťa a potrebuje pomaly autobus. Ak niekto (s 2 deťmi) jazdí hatchbackom nižšej strednej triedy, sú ľudia, ktorí sa divia, ako sa tam dokážu tí ľudia "napchať" 😄. Keď ste boli zvyknutí jazdiť celé detstvo Škodou 110L so 6-člennou posádkou... prípadne niektoré rodiny jazdili skvostami ako Fiat 126P, Trabant... To vám príde ten dnešný hatchback ako obrovské auto 😉.
bohužel v telecích letech, bylo to moje druhé auto (po stopětce po rodičích). Mělo osm světel, bylo oplastované a vzadu mělo křídlo 😊 Jelo to o něco líp než normální kilo, vevnitř to bylo docela útulné a dveře bez rámů byly neskutečně cool. To bylo ale asi tak všechno, nijak nadšený jsem z něj nebyl. Jízdní vlastnosti mizerné, uvnitř řev a navíc můj kus byl extrémně nespolehlivý.
Jaký řev ? Snad sportovní zvuk motoru ! 😄
V podstatě něco jako vidlicový osmiválec s trvale odpojenou polovinou válců. A ve stadnardu měl i generátor meluzíny
V podstatě něco jako vidlicový osmiválec s trvale odpojenou polovinou válců. A ve stadnardu měl i generátor meluzíny
No ten větrák řval jak vysavač. Jedna z těch kurioznějších závad byla, že se mi rozletěla hliníková vrtule toho větráku, uletěly dvě lopatky a prosekly chladič. No a když už jsem to nakousl - prasklá poloosa u tohohle zázraku způsobila upadnutí kola za jízdy (2x), díra v topení úžasný saunový efekt v interiéru, vůle ve šnekovém řízení byla zemědělská a byl jsem rád, že jsem se toho se ztrátou zbavil. Byl to 20 let starý kousek, ale neměl zase tolik najeto.
8 svetel a kridlo...
... to ten pidimotor nemoh ani utahnout
ja zas se slzou v oku vzpominam na kadeta 2.0 gsi 150 koni.
to bylo na tehdejsi dobu letadlo a hlavne melo sqelou odezvu od volantu a ze sedacky, u zadnyho jinyho auta sem neco takovyho uz nezazil. ale taky to kvetlo, to sem taky nezazil...
... to ten pidimotor nemoh ani utahnout
ja zas se slzou v oku vzpominam na kadeta 2.0 gsi 150 koni.
to bylo na tehdejsi dobu letadlo a hlavne melo sqelou odezvu od volantu a ze sedacky, u zadnyho jinyho auta sem neco takovyho uz nezazil. ale taky to kvetlo, to sem taky nezazil...
VDC
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Škoda 110 R bolo v istej dobe veľmi COOL auto. Vlastne aj dnes ma tento článok zaujal oveľa viac ako ten o novej Škode Enyaq.
Keby som si mal vybrať, tak sa radšej preveziem na starej "Erke". Po väčšine dnešných áut o 50 rokov ani pes neštekne, navyše nebude možné ich prevádzkovať, pretože tie roky nevydrží elektronika. Na niečo podobné ako Enyaq už nebudú ani "kompaktibilné" baterky. Dnešné štandardné autá sú často iba obyčajný spotrebný tovar a vodičom často neprinášajú žiadne emócie.
Vlastne aj kedysi to tak bolo - čo také človeku dal napr Trabant? Obrovskú radosť po dlhých rokoch čakania v poradovníku? 😉
Keby som si mal vybrať, tak sa radšej preveziem na starej "Erke". Po väčšine dnešných áut o 50 rokov ani pes neštekne, navyše nebude možné ich prevádzkovať, pretože tie roky nevydrží elektronika. Na niečo podobné ako Enyaq už nebudú ani "kompaktibilné" baterky. Dnešné štandardné autá sú často iba obyčajný spotrebný tovar a vodičom často neprinášajú žiadne emócie.
Vlastne aj kedysi to tak bolo - čo také človeku dal napr Trabant? Obrovskú radosť po dlhých rokoch čakania v poradovníku? 😉
... Po väčšine dnešných áut o 50 rokov ani pes neštekne, navyše nebude možné ich prevádzkovať, pretože tie roky nevydrží elektronika. Na niečo podobné ako Enyaq už nebudú ani "kompaktibilné" baterky. Dnešné štandardné autá sú často iba obyčajný spotrebný tovar a vodičom často neprinášajú žiadne emócie...
Zlatá slova, palixi, bereš mi je od úst :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
Jen pro ilustraci - v polovině a koncem 70. let se partička kamarádů a (v nejlepším smyslu slova) ŠÍLENCŮ A MAGORŮ rozhodla, že si udělá takovej větší autovýlet.
A jak řekli, tak udělali 😁 😁 😁
- v roce 1974 si dali Kavkaz
- v roce 1978 Ameriku od východu až na západ, až k Berigově úžině na Aljašce
To by nebylo nic divného, kdyby...
Kdyby ty cesty neabsolvovali v JIŽ TEHDY veteránských automobilech Tatra 11 (rok výroby 1924!?!?!?!?!?!) a Tatra 12 (z roku tuším 1928?!?!?!?!?!) - ergo s automobily, jimž při započetí cesty bylo krásných 50 let
https😐/www.ireceptar.cz/…kach-svetem.html
https😐/www.tatra-club.com/…-mila-urban-6139
http😐/www.tatra.ch/presse/vasuba/tatra_valsuba_cz.pdf
A to obě Tatřičky byla již jako nové považovány za malé vozy... Tak si říkám, zda by někdo ze zdejších elektrofilů měl ty koule se na takovouhle cestu vydat - s 50 let starým maličkým elektrotentononcem 😁 😁 😁
Zlatá slova, palixi, bereš mi je od úst :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
Jen pro ilustraci - v polovině a koncem 70. let se partička kamarádů a (v nejlepším smyslu slova) ŠÍLENCŮ A MAGORŮ rozhodla, že si udělá takovej větší autovýlet.
A jak řekli, tak udělali 😁 😁 😁
- v roce 1974 si dali Kavkaz
- v roce 1978 Ameriku od východu až na západ, až k Berigově úžině na Aljašce
To by nebylo nic divného, kdyby...
Kdyby ty cesty neabsolvovali v JIŽ TEHDY veteránských automobilech Tatra 11 (rok výroby 1924!?!?!?!?!?!) a Tatra 12 (z roku tuším 1928?!?!?!?!?!) - ergo s automobily, jimž při započetí cesty bylo krásných 50 let
https😐/www.ireceptar.cz/…kach-svetem.html
https😐/www.tatra-club.com/…-mila-urban-6139
http😐/www.tatra.ch/presse/vasuba/tatra_valsuba_cz.pdf
A to obě Tatřičky byla již jako nové považovány za malé vozy... Tak si říkám, zda by někdo ze zdejších elektrofilů měl ty koule se na takovouhle cestu vydat - s 50 let starým maličkým elektrotentononcem 😁 😁 😁
Ty sa tiež niekedy nezdáš. :yes: Akurát na tú elektrinu máme rozličné názory.
Mňa len celkom "zaráža", aké opotrebené autá si kupovali v Top Geare na svoje cesty a čo všetko tie autá vydržali. Čisto teoreticky, staršie auto s trochou lásky a servisu bude v podstate nezničiteľné. Čím menej elektroniky bude mať, tým bude jeho prevádzka lacnejšia a dlhodobejšia. U starého auta je nepriateľ č.1 korózia 😞.
Človek by si povedal - "Kto by v takých starých črepoch chcel jazdiť?". Možno bežní ľudia - používatelia ani veľmi nie, ale fanúšik by sa zviezol rád.
Mať tak možnosť vyskúšať si Peugeot 205 GTi, nejaký Opel GSI... alebo ešte mnoho iných, zaujímavejších áut. Autá, ktoré nie sú riadene a obmedzované elektronikou, autá, ktoré šoféruje sám vodič.
Tak trochu som dnes vďačný bratovi, že nám nedovolil zbaviť sa rodinnej Škody 110L. To auto nie je síce z dnešného pohľadu v ničom dobré, ale je to celkom zážitok šoférovať ju...
Staré autá majú len jeden menší problém - občas sa niečo pokazí. Ak je ale vodič trochu zručný a má nejaké technické myslenie, veľa vecí sa dá opraviť priamo na mieste, alebo za pár drobných. Len dnešný často "polovodič" by to asi nedokázal opraviť. Dnes už často neriešime ani defekt - vytiahneme smartphone a zavoláme asistenčnú službu.
Na druhej strane, aby sa nepovedalo... Mať takmer "dokonalo" spoľahlivé auto je napr počas dovolenky celkom príjemné - človek nezažíva zbytočný stres.
Riešiť nejakú chybu na starom aute pri výlete s partiou, ktorí si tiež užívajú staršie autá by naopak mohlo byť celkom zábavné a príjemné.
Človek by si povedal - "Kto by v takých starých črepoch chcel jazdiť?". Možno bežní ľudia - používatelia ani veľmi nie, ale fanúšik by sa zviezol rád.
Mať tak možnosť vyskúšať si Peugeot 205 GTi, nejaký Opel GSI... alebo ešte mnoho iných, zaujímavejších áut. Autá, ktoré nie sú riadene a obmedzované elektronikou, autá, ktoré šoféruje sám vodič.
Tak trochu som dnes vďačný bratovi, že nám nedovolil zbaviť sa rodinnej Škody 110L. To auto nie je síce z dnešného pohľadu v ničom dobré, ale je to celkom zážitok šoférovať ju...
Staré autá majú len jeden menší problém - občas sa niečo pokazí. Ak je ale vodič trochu zručný a má nejaké technické myslenie, veľa vecí sa dá opraviť priamo na mieste, alebo za pár drobných. Len dnešný často "polovodič" by to asi nedokázal opraviť. Dnes už často neriešime ani defekt - vytiahneme smartphone a zavoláme asistenčnú službu.
Na druhej strane, aby sa nepovedalo... Mať takmer "dokonalo" spoľahlivé auto je napr počas dovolenky celkom príjemné - človek nezažíva zbytočný stres.
Riešiť nejakú chybu na starom aute pri výlete s partiou, ktorí si tiež užívajú staršie autá by naopak mohlo byť celkom zábavné a príjemné.
A vzpomene si ještě někdo z vás na zaklínadlo "ostrá vačka z erka"? 😉
Ano pamatuji. A taky pamatuji na ten otřesný posez za volantem...je to vidět i na foto. A ta páčka na blinkr, šaltrpáka, to už vzbuzovalo úsměv před 40 lety.
Pred toľkými rokmi bola ergonómia v autách často hrozná. Človek by až povedal, že ako to vyšlo, tak to nechali a vodič sa mal prispôsobiť. Keď sadnem do môjho súčasného auta, tak mám pocit, že ho navrhli presne na mňa - všetko krásne v dosahu, žiadne neprirodzené polohy... To také veterány majú poriadne prešľapy.
Ergonomicky najhoršie auto, v ktorom som sedel bola Škoda 1101 Tudor (r.v. 1945-1949) - bolo to HROZNÉ 😄. To malo namiesto sedadiel "gauče" a keď som otvoril dvere, skoro som vypadol von 😄. Mať v tých rokoch také auto - to by bol človek iný frajer 😉
Ergonomicky najhoršie auto, v ktorom som sedel bola Škoda 1101 Tudor (r.v. 1945-1949) - bolo to HROZNÉ 😄. To malo namiesto sedadiel "gauče" a keď som otvoril dvere, skoro som vypadol von 😄. Mať v tých rokoch také auto - to by bol človek iný frajer 😉
Tak ona ergonomie tehdy ještě "nebyla vynalezena", případně se její poznatky využívaly pouze sporadicky. Taky si vezmi, jak se za posledních dejme tomu 100 let lidé zvětšili... Do meziválečných sporťáčků (dvousedadlová karoserie typu elbow out" ) by se dneska s problémy nasardinkoval i jeden jediný chlap...
To je pravda s tou ergonómiou 😄. Aj tak sa tuším ešte stále považuje za ideál vodiča človek s cca 175 až 180 cm a cca 75 kg 😊. Možno sa mýlim.
V každom prípade čím väčší je človek, tým má niekedy väčší (výška / objem) problém vybrať si auto. Hlavne ak chce kúpiť niečo ako Mazda MX5. Vlastne má problém aj s motorkami... Byť veľkým (190+) nie je dobré, ale ani malým (pod 175). To ale človek nedokáže celkom ovplyvniť ako veľmi vyrastie. Ja mám to šťastie, že sa vopchám "všade" 😄.
Ak už byť nadrozmerný, tak radšej vysoký, ako vodič, ktorý sa opiera bruchom o volant, ktorý ledva dosiahne rukami.
V každom prípade čím väčší je človek, tým má niekedy väčší (výška / objem) problém vybrať si auto. Hlavne ak chce kúpiť niečo ako Mazda MX5. Vlastne má problém aj s motorkami... Byť veľkým (190+) nie je dobré, ale ani malým (pod 175). To ale človek nedokáže celkom ovplyvniť ako veľmi vyrastie. Ja mám to šťastie, že sa vopchám "všade" 😄.
Ak už byť nadrozmerný, tak radšej vysoký, ako vodič, ktorý sa opiera bruchom o volant, ktorý ledva dosiahne rukami.
To vypada jeste na nějaky mezityp, protoze to nema v predu ctvery bryyyle - to nema vlastne celou predni masku :-!
Mirek.P
Příspěvek podléhá schvalování.
Navíc, Škoda 100/110 R bylo asi poslední auto ze socialistického / lido-demo Československa, které se "na západě" dalo prodat za vcelku rozumnou cenu. Takže zase až takovej klumpr ta 110 R taky nebyla. A pokdu má někdo dostatek peněz na údržbu, je "chytrej přes ruce", má garáž a tolerantní partnerku - tak proč si tohle autíčko nedopřát i dneska jako veterána pro kochací pojížďky po naší stále se zmenšující vlasti?
Vypadá to celkem hezky, nejezdí to špatně ani na dnešní podmínky, interiér má takový ten retro-šmrnc doby, kdy kazetový magnetofon byl horkou novinkou a kupoval se v prodejnách TUZemského EXportu. Ta doba sice stála za pendrek, ale ty autíčka dnes (už zase) mají šmrnc
Obecně je to možná i tím, že jsem z jiné generace, vyrostl jsem v 90. letech a ikony mého mládí jsou nejstarší z 80tek, ale nejsou to Škodovky, kterých bylo všude plno a i když je dnes někdo cení zlatem, pro mne to jsou strašné popelnice, stejně jako žigulíci (ty mam trochu radši, než Škodovky). Já mám nostalgii k autům jako jsou MB 190, BMW E30, Audi V8, hranaté Ferrari (328,288, Testarossa), Ford Capri, Grenada, Sierra, Japonská auta (Nissan 200SX, ToyAE86), francouzští Renaultu (5Maxi, 205GTi) a další a další auta ikonická té doby...