Propagandistickým prezentováním výstavby dálnic si Hitler upevňoval moc. Šťastně zdravící dělníky na dobových záběrech pronásledovala přetvářka a pravda o snížení nezaměstnanosti v říši je také dvojcestná.
Co já vím, tak jeden z hlavních důvodů, proč se Hitler snažil o rozvoj dálniční sítě, je i fakt, že po dálnicích se zvládaly rychleji přesuny těžké vojenské techniky, proto bylo potřeba propojit Německo křížem krážem.
Železnice na tom byla o mnoho lépe, už jen proto, že byla dávno postavena. Už před rokem 1900 mělo Německo přes deset tisíc kilometrů železnice. A Němci ji ve skutečnosti opravdu ve velkém používali, i k transportu válečné techniky na frontu, jak západ tak východ.
Svata pravda. Mohl by si prosim tento fakt sdelit soudruhum z armady, aby pri presunech bojove techniky nasi i nasich spolubojovniku z NATO nejezdili jako trapaci po D1 a neucpavali ji?
Tak potom uvažujem o účele cesty, ktorú hitlerovci postavili napr. zo Senca do Serede... Časť z nej dodnes existuje, pravda, v úbohom stave, lebo ju odvtedy nikto neopravoval..
...Jediným cílem této pečlivě vyrobené propagandy bylo zajistit, aby občané celé říše věděli, že stavební práce čile pokračují. Kdykoli byla zahájena výstavba nového úseku, událost byla vždy pečlivě zdokumentována a zveřejněna. Dokončení projektů tradičně doprovázely kýčovité inaugurační oslavy u příležitosti otevření nového úseku moderní komunikace....
Socialista nacistou? Máš to nějak popletené, byl to nacionální socialismus, nebo-li nacismus. Proto se takto hitlerovská ideologie nesměla oficiálně nazývat a soudruzi používali nepřesné označení "fašismus". Ten byl přitom pouze v Itálii. A v dnešním Rusku jako "fašisty" označují každého, kdo si v jejich blízkém okolí dovolí se před těmi imperialistickými dobytky neplazit.... :-O:-(:no:
Naopak, každá generace se musí seznámit s tím, jak snadno i velmi vyspělý národ může sklouznout do naprostého morálního bahna a masových zločinů.... Jako výstraha pro budoucnost.
Jistě, přesně takhle to funguje. Lidé i lidstvo se neustále poučují ze svých chyb. A Hitlerem dnes všichni opovrhují, nikoho nezajímá, leda jako odstrašující případ. Rozhodně nikdo neobdivuje např. jeho charakter. Tak sorry, spletl jsem se.
Cítím z tvého příspěvku samozřejmě ironii. Ale co jiného navrhuješ? Aby se o člověku, který ovlivnil historii Evropy (i světa) jako snad nikdo před ním (samozřejmě v naprosto negativním smyslu), nesmělo psát ani dělat dokumenty a hrané filmy? Hitler je populární především pro to, že se stal beznkonkurenčním symbolem bezbřehého lidského zla. Takovým jedincům se prostě v historiografii nemůžeš vyhnout, a to platí i o podobně "výkonných" vrazích, jako byl Stalin či MaoCeTung... ;-\
Učit ve škole - určitě. Ale na satelitních (česky mluvících) programech např. běží neustálé seriály o 2.světové a Hitlerovi - v podstatě dobrodružné filmy, po jejichž zhlédnutí není těžký začít Hitlera obdivovat.
A o čom to je? Ja som nevidel snáď jediný dokument, kde by tvorcovia stavali fašizmus a Hitlera do pozitívnej roviny. Jediná výnimka, kde to vnímam vpodstate neutrálne, sú dokumenty o nemeckých tankoch ostatnej vojenskej technike z tej doby. A o holokauste a hrôzach v koncentráku sú tiež dokumenty každú chvíľu.
Každý národ, pokud ho postavíš před dostatečně velkou krizi, sklouzne k totalitě a silnému vůdci. Jen ta hranice je různá. Němcům stačí málo, na druhou stranu... i USA jsou dost na hraně totality, jen trošku jinak projevované.
,,Obecně tradovaná historka o nacistickém vynálezu dálnic pomáhajících nezaměstnanosti je fikce..“
---
Obecně by se totiž mělo vědět, že: ,, ..stavba prvního skutečného dalničního prototypu byla zahájena v severní Itálii a v roce 1924 byl otevřen pro veřejnou dopravu.“ (1)
Prvenství má tedy fašistická Itálie (1922-1943), nikoli Německo.
,,Mocenskému divadlu předcházelo nacistické odmítání stavby dálnic..´´
Pochopitelně, že v té době odmítali výstavbu. Kde by stát (Výmarská republika) ochromený platbami reperací, téměř ve stavu občanské války a nemajíc pod kontrolou ani vlastní měnu..., vzal prostředky? Výmarská republika byla v hospodářské krizi po celou dobu existence.
,,Průkopníkem se nestal Hitler, jak rád vyprávěl..“
---
Definice průkopníka dle české wikipedie: ,, ..průkopník je první nebo jeden z prvních...“
,, ..krátký úsek rychlostní komunikace byl v Berlíně postaven již v roce 1921.´´ (2)
Správně jste uvedl, že první veřejnou dálnici v Německu otevřel 6. srpna 1932 tehdejší starosta Kolína Konrad Adenauer. Jedná se o dnešní silnici A 555 mezi Kolínem a Bonnem.
Srovnání ve stavbě dálnic
Výmarská republika za celou dobu existence (1918-1933) - několik desítek kilometrů dálnic
Třetí říše (pouze mezi lety 1933 - 1939) - 3 301 km dálnic
Který z těch dvou státních systémů si může upsat zásluhy?
Kde jinde na světě, se v té době stavěly v takovém měřítku dálnice?
,,Plány na dálniční tepny existovaly ještě před prozřením nekrutějšího diktátora, který zbaběle naskočil na vlak zvyšující se mobility, obrazně řečeno.´´
---
Nejkrutější byl Mao Ce-tung, po něm Stalin.
Zato slouhové tohoto státu statečně ignorují zvyšující se mobilitu. Notorická D1 atd...
,,Stavební práce na dálnicích měly vytvořit nejméně 600.000 volných pozic, přesto se maximální číslo náboru dostalo na hodnotu 120.000 lidí.´´
---
V roce 1934 bylo při stavbě dálnice zaměstnáno přes 85 000 pracovníků, v roce 1936 již 130 000.
To, co Vám, ale nedochází je, že:
ještě důležitější bylo přibližně 300 000 zaměstnanců přímých a nepřímých dodavatelských společností.
Další smutnou skutečností Hitlerových slibů byly otřesné podmínky dělníků. Práce poznamenaly nemoci, úmrtí, hladovění a celková bída. Došlo ke stávkám, ovšem čelní představitelé odporu byli rovnou posláni do plynu, což veřejnosti samozřejmě zůstalo utajeno.
---
Dodejte zdroje, fotky, svědectví. Plynové komory byly na území okupovaného Polska, nikoli v Německu.
Délka trasy Reichsautobahn
Konec roku 1935: 108 km
Konec roku 1936: 1087 km
Konec roku 1937: 2 010 km
Konec roku 1938: 3 046 km
Konec roku 1939: 3 301 km
Konec roku 1940: 3737 km
Konec roku 1941: 3 827 km
Konec roku 1942: 3 861 km
Konec roku 1943: 3 896 km
Plán sice nebyl splněn, ale i tak jde o pěkné číslo. Srovnejte s výstavbou českých či slovenských dálnic..
Legenda o válečných dálnicích
Je legendou , že dálnice byly během druhé světové války užitečné. Je stejně mylné, že dálnice byly přípravou na válku. Dálnice byly během války většinou prázdné, kvůli nedostatku benzínu je používalo maximálně několik kurýrů. Jednotky Wehrmachtu byly přemístěny Říšskými drahami (Reichsbahn). Kdyby Hitler plánoval nebo předvídal válku v roce 1939, investoval by prostředky jinde než do dálnic (Reichsautobahn). Většina dálnic také vedla severojižním směrem. A 9 z Berlína do Mnichova byla přednostně rozšířena, aby úředníci strany mohli rychle cestovat tam a zpět mezi Berlínem a Mnichovem.