Novinky
Nová Dacia Sandero odhaluje detaily. Nabídne motor na LPG, převodovku CVT i více výbavy
102 komentářů
Určitě vypadá lépe, než Logan.
Motorově asi uspokojí většinu zájemců, jen mi tam přecijen chybí i nějaký větší motor ideálně atmo. Na poposkakování by to bylo ideální a přecijen ta 1,0 SCe s tí výkonem bude vyloženě odsouzená jet za kamionem. Každopádně, ačkoli to nevypadá zle, bude zase rozhodovat nastavená cena.
Motorově asi uspokojí většinu zájemců, jen mi tam přecijen chybí i nějaký větší motor ideálně atmo. Na poposkakování by to bylo ideální a přecijen ta 1,0 SCe s tí výkonem bude vyloženě odsouzená jet za kamionem. Každopádně, ačkoli to nevypadá zle, bude zase rozhodovat nastavená cena.
Proč by měla jet jen za kamionem? Má to 48kw, to je jako Felicie-Fabie či jiné auta, kterých jezdí ještě na silnicích dost. Jen asi nebude výhodné předjíždět do kopce, ale i s takovým autem se dá normálnímu provozu udržet a i na dálnici jet třeba 120 v klidu... je to základ, proč ne ?
Jinak za mne to taková sláva není, uvidíme na ceny, ale je to Bčko, sesterské Clio je už takhle nastaveno hodně levně, takže záleží na výsledné ceně. Clio se dá sehnat pod 300.
Jinak za mne to taková sláva není, uvidíme na ceny, ale je to Bčko, sesterské Clio je už takhle nastaveno hodně levně, takže záleží na výsledné ceně. Clio se dá sehnat pod 300.
Felicie je ovšem minimálně o metrák lehčí 😉 A většina Fabií HTP opravdu jezdí za kamiony.
Jezdím s autem s 43kw a mimo dálničního stoupání nemám problém s trochou rozumu předjíždět. Ta váha hraje roli především v nižších rychlostech, pak už je to skoro fuk, pořád je to jen malý výkon.
Já teď občas jezdím 51 kW Fabkou a jízdní výkony, na to že v tom jezdím sám, jsou přímo tragický. Předjíždět by mě s tím teda nenapadlo. Nejsem sebevrah. Krom toho mě celkem překvapuje jak to auto umí chlastat. Dlouhodobě lehce pod 8 litrů míň ani nudli. Neumím si představit jezdit tou slabší variantou a případně ještě naloženou 4 lidma. To pojede za 10 a předjede mě kde jaký kamion. Není nad to mít auto, který má výkonovou rezervu.
Jak dlouho s tím jezdíš? Dej tomu čas, přepni režim z "tlačí turbo" na "vytočený motor", využívej profil trasy a uvidíš ,že se s tím dá normálně jezdit... taky mi to chvíli trvalo. Jasně, že to není auto na plnou nálož, ale já s Fabii II s 51kw HTP kombi jel před asi čtyřmi lety Norimberk - Praha a na dálnici jsem jel konstantně asi 160 (podotýkám 4 dospělí na palubě), tedy když mne něco zbrzdilo, trvalo to asi půl dne, než jsem se vrátil na tu rychlost, nýbrž pokud se přepneš do režimu slabého auta, tak se s tím dá překvapivě jet vlastně úplně normálně.
Jak říkám, nepřítel je kopec, ve vyšších rychlostech protivítr, ale kamion na okresce se dá bez problémů předjet a přiznám se, že ani se silnějším autem nepředjžídím většinou tam, kde bych to nestihl s tím slabým, na to jsem velký pos.er.a a mám pud sebezáchovy. V levém pruhu na dálnici si taky moc nepoubudeš, ale když je potřeba, oni počkají a když blikají ? No tak, dej nohu z plynu a zařaď se zpět, to si rychle rozmyslí, že to není tak výhodné, jako tě nechat předjet 😁
Neříkám, že se silnějším autem to není lepší, ale že se s tím nedá jezdit s tím nesouhlasím - jen to chce ještě umět řídit 😊
Jak říkám, nepřítel je kopec, ve vyšších rychlostech protivítr, ale kamion na okresce se dá bez problémů předjet a přiznám se, že ani se silnějším autem nepředjžídím většinou tam, kde bych to nestihl s tím slabým, na to jsem velký pos.er.a a mám pud sebezáchovy. V levém pruhu na dálnici si taky moc nepoubudeš, ale když je potřeba, oni počkají a když blikají ? No tak, dej nohu z plynu a zařaď se zpět, to si rychle rozmyslí, že to není tak výhodné, jako tě nechat předjet 😁
Neříkám, že se silnějším autem to není lepší, ale že se s tím nedá jezdit s tím nesouhlasím - jen to chce ještě umět řídit 😊
CICZERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Ano s tym "oni pockaju" som sa stretol iba s vodicmi co maju ceske SPZ. Hlavne ked ides 140tach👋tempomat a vojde tam frajer 100km/h v striebornej jednickovej oktavke, pretoze ked on ide 100 tak asi nechape ako rychlo sa priblizuje vozidlo, ktore ide 140, alebo sa nepozrie do zrkadla a len predbieha kamion.
Aspon som vyskusal kriticke autobrzdenie v aute. Fakt super! :no:
Aspon som vyskusal kriticke autobrzdenie v aute. Fakt super! :no:
No, to si trochu pleteš dvě dost odlišné věci. Pokud někomu vletíš před nos stovkou a on jede 140, tak je to prasárna a tvoje chyba, ale pokud předjíždíš a trvá ti to a přiřítí se zezadu slovák, co to nechápe, tak ať si počká 😉
Snad dá rozum, že do levého pruhu se vjíždí tehdy, kdy tvé auto neohrozí toho, kdo už v tom pruhu jede.. to platí snad při jakémkoliv výkonu a je to premisou celého správného chování na silnici.
Snad dá rozum, že do levého pruhu se vjíždí tehdy, kdy tvé auto neohrozí toho, kdo už v tom pruhu jede.. to platí snad při jakémkoliv výkonu a je to premisou celého správného chování na silnici.
Ten uplakany prispevok sa snazi poukazovat na extremy ceskych vodicov, tie nase radsej nespomina 😁
Já to nechtěl vztahovat na národnost, mne se tohle stalo i v Německu, Polsku a kdovíkde ještě, ale tak.. koledoval si o to 😁 To by mne zajímalo, co dělá, když dojede někoho, kdo předjíždí ve 130ti, taky se může zbláznit, že nejde 140? 😁
Nie, to je v poriadku. Moja pointa je ta, ze ked predbieham kamion, tak je slusne aspon zrychlit a nie cakat na kolonu za sebou. Pretoze to nie je o tom ze by nemal vykon, skor by som to nazval ignoranstvo alebo extremna tuzba nezvysit spotrebu? 😄
A ja neriesim narodnost vodica, sam mam ceske SPZ. Ale mozno mam len za posledne desatrocie smolu na D1
A ja neriesim narodnost vodica, sam mam ceske SPZ. Ale mozno mam len za posledne desatrocie smolu na D1
Jenže třeba v kopci někomu se slabým výkonem zrychlit nejde.
Pořád trvám na tom, že řešíš dvě odlišné věci.
1 - bez rozhlédnutí před tebe vjede auto o 40km/h pomaleji, to je krizová situace a vina řidiče onoho auta
2 - dojedeš vedle kamionu auto jedoucí 100 km/h, keré ho pomalu předjíždí - tam si musíš počkat, on má právo předjet jako ty.
3 - tato auta většinou na dálnici vyvinou 130-140 kmh/h bez problémů, mne to jede za dobrých povětrnostních podmínek lehce nad 170..
Jednou se mi stala situace, že jsem v cca 100 km/h rychlosti nerozjetý v prudkém kopci dojel k napojovacímu pruhu v pravém cca 100 metru předemnou jel kamion, ja uhl autum, do levého, aby se mohla zařadit. Kamion jsme dojeli, jedno najelo vedle mne, ale dál zrychlovat nemohlo, protože tam byl kamion a dvě se pověsila mne za zadek.. co teď ? Mne to rychleji nejede, kamion nezpomalil a já bych předjížděl dlouho... dal jsem blinkr do prava a čekal, než jim dojde, že mne musí pustit zpět, aby mohla jet... trvalo to snad minutu, než jim to došlo, než ten v pravém zpomalil a pusil mne.. Takže chce to trochu i myslet, že tolerance je potřeba na obou stranách..
P.s. kdybyh vzal v potaz D1 tak př imém nedávném posledním průjezdu jsem podjížděl asi 3x slováka v levém pruhu i když v pravo bylo totálně volno a ne a ne uhnout.. 😊 Takže si myslim nemáme co vyčítat...
Pořád trvám na tom, že řešíš dvě odlišné věci.
1 - bez rozhlédnutí před tebe vjede auto o 40km/h pomaleji, to je krizová situace a vina řidiče onoho auta
2 - dojedeš vedle kamionu auto jedoucí 100 km/h, keré ho pomalu předjíždí - tam si musíš počkat, on má právo předjet jako ty.
3 - tato auta většinou na dálnici vyvinou 130-140 kmh/h bez problémů, mne to jede za dobrých povětrnostních podmínek lehce nad 170..
Jednou se mi stala situace, že jsem v cca 100 km/h rychlosti nerozjetý v prudkém kopci dojel k napojovacímu pruhu v pravém cca 100 metru předemnou jel kamion, ja uhl autum, do levého, aby se mohla zařadit. Kamion jsme dojeli, jedno najelo vedle mne, ale dál zrychlovat nemohlo, protože tam byl kamion a dvě se pověsila mne za zadek.. co teď ? Mne to rychleji nejede, kamion nezpomalil a já bych předjížděl dlouho... dal jsem blinkr do prava a čekal, než jim dojde, že mne musí pustit zpět, aby mohla jet... trvalo to snad minutu, než jim to došlo, než ten v pravém zpomalil a pusil mne.. Takže chce to trochu i myslet, že tolerance je potřeba na obou stranách..
P.s. kdybyh vzal v potaz D1 tak př imém nedávném posledním průjezdu jsem podjížděl asi 3x slováka v levém pruhu i když v pravo bylo totálně volno a ne a ne uhnout.. 😊 Takže si myslim nemáme co vyčítat...
Asi 3 měsíce. Používám to na ježdění po městě a okolí. Točit můžeš jak chceš. Je to prostě chcípák, kterej nejede v žádným režimu otáček. Jezdit po městě se s tím samozřejmě dá, ale nesmíš od toho chtít něco jako dynamiku nebo nedej bože předjíždět. Dřít to 160 musí být o uši. Zkoušel jsem to po dálnici k Liberci a umí se to rozdrkotat ke 190, ale to musíš rozjet z kopce 😁 Po rovině jestli by to ukašlalo 140-150, ale spotřebu bych nechtěl vidět. Navíc ten krám nemá chladič oleje, takže jestli budeš motor takhle honit, tak půjde brzo do kytek. Jsem ze svýho auta zvyklej na to, že dám v 80 trojku, šlápnu na plyn a během chvilky tam mám 130-140 dávám za 4, mám předjeto a můžu zase zvolnit. Inu silnej motor má něco do sebe 😉
Ve Fabce alespoň 1,2 TSI nebo 1,6 77 kW. To může s tím autem hýbat už slušně, ale HTP to je na hodně klidný ježdění.
Ve Fabce alespoň 1,2 TSI nebo 1,6 77 kW. To může s tím autem hýbat už slušně, ale HTP to je na hodně klidný ježdění.
Ten motor velmi dobře znám ve verzi Euro 4 i Euro 5. Euro 4 je díky velmi krátkému zpřevodování fajn, ve městě živé a nijak neomezující. Vezme si do 6.5 litru v kombinaci. Předjíždět se dá, ale se rozumem. Euro 5 je udušené delším zpřevodováním, nemá jiskru, ale dá se s ním za rozumné úrovně spotřeby a hluku jezdit po dálnici.
Já mám 2010, tak to už by mělo být EURO5. Krátký převody to ale má a po městě se s tím jezdí dobře to neříkám. Jen nesmíš minout ceduli konec obce pak tomu rychle dochází dech. Na pohodový cestování stovkou po okresce to jde, ale předjíždět s něčím co nezrychluje to se na to radši vykašlu a jedu ve vláčku. 6,5 v kombinaci by se ještě dalo. Já mám ovšem 7,9 za posledních asi 1500 km. Nicméně ve výrazně těžším a silnějším Superbu mám dlouhodobou 8,7. Takže bych čekal, že ta Fabča bude jezdit tak minimálně ještě o litr míň. Ale nechci jen hanět. Jen píšu svoje zkušenosti s takhle slabým motorem.
Mnos Haťapkou som najazdil veľmi málo, po meste to nebolo zlé, ale v kamošovej krátkej Fabii to žralo viac ako vtedy moja Brava 1,6 16V so 100 koníkmi. A to že sa s tým nedá jazdiť rýchlo by si mal vysvetliť všetkým tým obchoďákom čo s tým trhali rýchlostné rekordy medzi jednotlivými ich prevádzkami. 😊
Presne tak, ja tiež jazdím slabým autom a keď ma niekto na diaľnici zabrzdí, tak za mnou musia počkať. Alebo nech sa sťažujú na toho, kto má zbrzdil. Druhá vec je, že na ten 1.0 sce sa sťažovali novinári už pri twingu, na vysokú spotrebu a slabý výkon. Ktovie, koľko zmien urobili. Ale ako základ je to dosť na zváženie. Pričom napr. u konkurencie je 60 kW základný trojvalec bez výhrad.
Jenže to je právě ono. S trochou rozumu. Máš pocit, že ho dnes lidi za volantem používají? Víkendový zážitek - pilot ve Fabii jede na rovném úseku za kamiónem, plno prostoru k předjetí. Ale ne, začne předjíždět těsně před zatáčkou, až když kamión zpomalí pro její průjezd. Do zatáčky sice nevidí, netuší, co je za ní, ale jede... Dnes ráno e😜ert v Dokkeru jede tak strašně rychle, že by ho předjel i traktor s pluhem, na dálnici najíždí šedesátkou, i kamión kvůli němu musel do levého pruhu, protože byl rychlejší. Pak se pozvolným tempem rozjede až na celých 100 km/h...
No jasně, že jo, protože dneska se silnými auty, automaty, asistenty prostě jen dupneš na plyn a ono to jede...
Tady musíš přemýšlet, předvídat, naučí tě to i trochu pokory, když tohle všechno akceptuješ, pak se i s takovým autem dá jezdit vlastně svižně, musíš držet otáčky, aby si měl výkon, když ho potřebuješ a vlastně s tím kolikrát předjedeš i silnější auto.. říkám tomu útočit ze zálohy, třeba před obcí, nebo z kopce 😁 Ale to je spíše nadstandart, já s takovým autem jezdím 1,5 roku a po chvíli i na delší trase dokážu jet naprosto adekvátně s provozem a i ten kamion či náklaďák předjet... najdou se i blbci, co ti schválně přidají (nedávno ORSIII - tak jsem se za trest držel za zadkem mezi vesnicemi, protože do zatáček se bál a jak čuměl..), ale tyhle breky jsou zbytečné.. kdo to nechce, kupovat nemusí, kdo umí řídit a stačí mu to, nebude brzdou provozu ani s tímhle.
Já ještě začínal na slabých autech, takže to pro mne nebyl tak strašný downgrade.
Tady musíš přemýšlet, předvídat, naučí tě to i trochu pokory, když tohle všechno akceptuješ, pak se i s takovým autem dá jezdit vlastně svižně, musíš držet otáčky, aby si měl výkon, když ho potřebuješ a vlastně s tím kolikrát předjedeš i silnější auto.. říkám tomu útočit ze zálohy, třeba před obcí, nebo z kopce 😁 Ale to je spíše nadstandart, já s takovým autem jezdím 1,5 roku a po chvíli i na delší trase dokážu jet naprosto adekvátně s provozem a i ten kamion či náklaďák předjet... najdou se i blbci, co ti schválně přidají (nedávno ORSIII - tak jsem se za trest držel za zadkem mezi vesnicemi, protože do zatáček se bál a jak čuměl..), ale tyhle breky jsou zbytečné.. kdo to nechce, kupovat nemusí, kdo umí řídit a stačí mu to, nebude brzdou provozu ani s tímhle.
Já ještě začínal na slabých autech, takže to pro mne nebyl tak strašný downgrade.
Jojo... když ti někdo schválně přidá na rozšíření, je fajn mít tam ještě pár koní navíc. Jen pak na konci nesmí stát chrániči... 😢
Ale při troše štěstí jen kontrolovali zaplacené mýto...
Ale při troše štěstí jen kontrolovali zaplacené mýto...
Mne se to stalo na konci vesnice.. jel 30 celou dobu (a předtím před vesnicí asi 60-70), tak jsem se rozjel a když jsem byl vedle něj, šlápl na to a do zatáčky za vesnicí brzdy na 50...a to dá i ta moje stará plechovka s prstem v nose 😁 Docela se divil, že se ho držím 😁
Naštěstí se to obešlo bez PéČéeRky 😁
Naštěstí se to obešlo bez PéČéeRky 😁
Nojo... kdyby měřili, mohl bych svoji novou plechovku na půl roku až rok svěřit do péče do dobrých rukou... pokud by mě nezastřelili na místě 😄
Normální řidič, když chce vypálit si stejně nejdřív podřadí. I já to dělám. Nemysli si že když mám turbo, tak čekám, že to zatáhne odspoda 😉 Navíc točení dělá motoru dobře. Nekarbonuje tak a motor se pořádně promaže. Takže každej svůj motor jsem vždycky používal v celým režimu otáček až po červený pole.
Asi si dáme příští sraz aut do 60kw a dáme spanilou jízdu 😁
Jo rovinkáři (viz ten tvůj v O RS ) to je taky radost, kolikrát mě to na rovině předjede, protože se mu nezdá, když jedu na 90 tachometrových 100, aby mi v zatáčkách překážel na silnici. A to mám ve Focusu jen 90 naftových poníků.
Z druhé strany... on je dost rozdíl, jestli jedeš v autě sám, nebo vezeš třeba spící dítě v sedačce... v tom druhém případě klidně rovinky trošku přišlápneš, ale v zatáčkách dbáš na komfort cestujících.
to by jsi mohl klidně i otočit na všechna auta co jedou rychleji než je povoleno.
Já kupříkladu, daleko častěji než kloboučníka jedoucího nesnesitelně pomalu potkávám naopak borce co se na mě lepí i když je plná a kolona.
Lidi co mě vyblikávají z levého pruhu i když v pravém je provoz a já jedu 15-20 kmh za limitem a pokud bych uhnul musím spomalit než mě předjedou.
Taky mě předjíždějí lidé v obci i když jedu 60 kmh tachometrových.
Já kupříkladu, daleko častěji než kloboučníka jedoucího nesnesitelně pomalu potkávám naopak borce co se na mě lepí i když je plná a kolona.
Lidi co mě vyblikávají z levého pruhu i když v pravém je provoz a já jedu 15-20 kmh za limitem a pokud bych uhnul musím spomalit než mě předjedou.
Taky mě předjíždějí lidé v obci i když jedu 60 kmh tachometrových.
No pokud jedeš v levém pruhu i o 15-20kmh rychleji a zrovna nepředjíždíš, tzn je v pravo mezera mezi auty, uhnout musíš dle zákona, že on jede ještě rychleji, to není tvá starost 😊
Dost lidí takto předjíždí pořád a neuhnou a neuhnou i do mezery, která je delší (protože proč uhybat, když je na horizontu další kamion, žejo), protože se jim nechce dát noha z plynu, takoví by si taky zasloužili pokuty. V horším případě se pak několik takových nakupí v levém a v pravém je místo a ten, kdo chce z pravého vyjet a předjet, ale oni ho nepustí... denodenně pozoruji na dálnici.
Dost lidí takto předjíždí pořád a neuhnou a neuhnou i do mezery, která je delší (protože proč uhybat, když je na horizontu další kamion, žejo), protože se jim nechce dát noha z plynu, takoví by si taky zasloužili pokuty. V horším případě se pak několik takových nakupí v levém a v pravém je místo a ten, kdo chce z pravého vyjet a předjet, ale oni ho nepustí... denodenně pozoruji na dálnici.
Neřeším jestli někdo jede rychleji nebo ne.
Řeším to, že se ti někdo ve 150 kmh nalepí metr na zadek a bliká i když vpravo jsou auta. S malými mezerami, kdy by uhnutí nebylo bezpečné a omezil bych jak řidiče před kterého bych se zařadil s nedostatečnou rezervou a začal brzdit, tak řidiče přede mnou ke kterému bych neměl dostatečnou rezervu zase já.
Prostě já se řadit ve 150 mezi auta jedoucí 100 nebudu. Šlapat na brzdu taky nebudu. Není to moje povinnost. Zařadím se hned jakmile je to bezpečné.
To snad chápeš i ty ne ?
To co popisuješ je samozřejmě jasnš špatně a nemělo by se to dít.
Řeším to, že se ti někdo ve 150 kmh nalepí metr na zadek a bliká i když vpravo jsou auta. S malými mezerami, kdy by uhnutí nebylo bezpečné a omezil bych jak řidiče před kterého bych se zařadil s nedostatečnou rezervou a začal brzdit, tak řidiče přede mnou ke kterému bych neměl dostatečnou rezervu zase já.
Prostě já se řadit ve 150 mezi auta jedoucí 100 nebudu. Šlapat na brzdu taky nebudu. Není to moje povinnost. Zařadím se hned jakmile je to bezpečné.
To snad chápeš i ty ne ?
To co popisuješ je samozřejmě jasnš špatně a nemělo by se to dít.
To je subjektivní a záleží na situaci, pokud jsou tam malé mezery, pak ano, pokud větší, že se bezproblémů dá zařadit a zase po pár desítkách meterech zase vrátit na další předjíždění, mělo by se to dodržovat, ale běžná je právě ta situace, kdy jedou všichni v levém a v pravo je volno třeba 500 metrů... často tam jedu a "podjíždím" ve 130ti . i když já jsem tne, kdo jede ve svém pruhu..
Mimo zhrzené debily, na které takto zatroubím (myslím levoproudaře) na mne skoro nikdy nikdo nebliká, pokud jsem v levém vedle auta, to se mi stalo jen párkrát...
Mimo zhrzené debily, na které takto zatroubím (myslím levoproudaře) na mne skoro nikdy nikdo nebliká, pokud jsem v levém vedle auta, to se mi stalo jen párkrát...
v takom pripade tam ani dotycny nema co hladat, vpravo ma volno a teda ani nikoho z lava nepredbieha...
a takto vyzera tebou podany nezmysel, ze vodic ma povinnost uhnut vozidlu, ktore vedome porusuje predpisy...no nie nema
v praxi by skor ten hulvat prekracujuci maximalnu povolenu rychlost dostal pokutu za nedodrzanie bezpecnej vzdialenosti od vozidla pred nim, za prekrocenie maximalnej rychlosti a za bezdovodne pouzivanie dialkovych svetiel a osvetlovania vozidla pred sebou a v proti smere (ked sa uz bavime o tom ako mame byt tolerantni voci havadam, ktore prekracuju maximalku, lepia sa ti na *** a vyblikavaju na teba - skor mam pocit, ze si jeden z nich a mas to cele pomylene) 😉
a takto vyzera tebou podany nezmysel, ze vodic ma povinnost uhnut vozidlu, ktore vedome porusuje predpisy...no nie nema
v praxi by skor ten hulvat prekracujuci maximalnu povolenu rychlost dostal pokutu za nedodrzanie bezpecnej vzdialenosti od vozidla pred nim, za prekrocenie maximalnej rychlosti a za bezdovodne pouzivanie dialkovych svetiel a osvetlovania vozidla pred sebou a v proti smere (ked sa uz bavime o tom ako mame byt tolerantni voci havadam, ktore prekracuju maximalku, lepia sa ti na *** a vyblikavaju na teba - skor mam pocit, ze si jeden z nich a mas to cele pomylene) 😉
V levém pruhu nemáš co dělat pokud nepredjizdis, tečka, leda ve městě a nebo při souběžně jízdě ... Nevím co řešíš kdo kolik jede, když jedeš bezdůvodně v levém omezujes ostatní účastníky provozu, kteří chtějí předjíždět a když jedou 200, tak jim nemáš co bezdůvodně překážet, takže až dokončís předjíždění, tak to neznamená, že tam můžeš překážet a vyučovat ho, až než dojedete další kamion na obzoru.. Že ty budeš ten, co z levého uhne jen na sjezdu a má potřebu poučovat ostatní, protože když chtějí jet ryhchleji, tak mají smůlu.. Což?
P. S. Na to abych v pravém ve 130ti jel a podjel ty levoproudaře, mi stačí i těch 43 kW 😊
P. S. Na to abych v pravém ve 130ti jel a podjel ty levoproudaře, mi stačí i těch 43 kW 😊
Problém je, co si představuješ pod tím "delší". Když to pro mě znamená, že nedodržím odstup a budu muset zpomalit na 90, tak tut mir leid, zůstávám vlevo. Pokud můžu bezpečně pustit auto za sebou, tak to vždy udělám.
Ono v situaci, kdy předpisy porušují všichni zúčastnění, je docela problematické se dovolávat jejich dodržování. Holt musí fungovat nějaký zdravý rozum... a kde selže, tak zákony džungle 😉 .
No, když se na mě takový pilot nalepí, tak já hezky zpomalím, abych se bezpečně mezi ta auta zařadil... To je teprv pravá zábava za volantem, protože jemu může prasknout péro vzteky, ale sám už se nemá kam zařadit, aby mě mohl vybrzdit...
Předjíždění v obci je mi ukradené, když chce letět a má rozhled, je to jeho boj.
Předjíždění v obci je mi ukradené, když chce letět a má rozhled, je to jeho boj.
Když se musíš zařadit mezi kamióny ze 140, tak už aby jsi opravdu zpomalil ještě v tom levém pruhu a brzdil toho vyblikávače.
No však právě... Já mu klidně uhnu, ale s tím, že prostě zpomalím třeba na stovku nebo devadesát, abych se bez rizika zařadil...
Toto sa asi pred rokom stalo kolegovi v práci. Tiež za ním taký pošahaný vyblikoval, a potom ho vybrzdil. Ale auto na ceste udržal, mimo skončil vybrzďovač. Ten skončil nakoniec nadlho aj s jazdením, lebo kolega to mal všetko na kamere. Akurát mal teda natlčené auto, srdce v gatiach a potom ešte opletačky s dokazovaním viny a celý ten kolotoč okolo. Preto si myslím, že somárovi je lepšie uhnúť, ak sa chce vybúrať, nech sa vybúra radšej niekde sám, nie so mnou.
to by jsi mohl klidně i otočit na všechna auta co jedou rychleji než je povoleno.
Já kupříkladu, daleko častěji než kloboučníka jedoucího nesnesitelně pomalu potkávám naopak borce co se na mě lepí i když je plná a kolona.
Lidi co mě vyblikávají z levého pruhu i když v pravém je provoz a já jedu 15-20 kmh za limitem a pokud bych uhnul musím spomalit než mě předjedou.
Taky mě předjíždějí lidé v obci i když jedu 60 kmh tachometrových.
Já kupříkladu, daleko častěji než kloboučníka jedoucího nesnesitelně pomalu potkávám naopak borce co se na mě lepí i když je plná a kolona.
Lidi co mě vyblikávají z levého pruhu i když v pravém je provoz a já jedu 15-20 kmh za limitem a pokud bych uhnul musím spomalit než mě předjedou.
Taky mě předjíždějí lidé v obci i když jedu 60 kmh tachometrových.
Zažil jsem nedávno horší případ. Předemnou chlápek s omláceným favoritem. V obci 30-40, jednou to lehce zadupl před prázdným přechodem. Neměl jsem z něj dobrý pocit. Pak vyjíždíme z města... dávám mu prostor pro zrychlení, ale táhne se 50kou. Nemám extra silný stroj, ale rovinka dlouhá. Jakmile jsem začal předjíždět, dupl na plyn. Čekal jsem, že si to uvědomí a ubere..ok, jen starý favorit, ale s plynem na podlaze dokáže prodloužit předjíždění. Dopadlo to tak, že jsem se stihl těsně zařadit před něj (místo za ním ucpalo jiné auto) a on ani v poslední chvíli neubral a asi s plynem na podlaze čekal, jestli se zabiju nebo ne.
To byla jedna z mála chvil, kdy mi fakt chybělo silnější auto. Normálně mi vše stačí, ale kdo může počítat s takovým magorem? Pikantní bylo, že den předtím jsem kousek od toho místa potkal človíčka s rezavou jedničkovou octávkou, který i s dítětem vzadu 30-40kou blokoval ve špičce provoz a jakmile se objevila přehledná rovinka, už měl připraveno a dupl na plyn a letěl jako o život dost zběsilým tempem (pak zase ubral na plíživé tempo). Když někomu ruply nervy a předjel ho ve městě, viděl jsem jak hrozil rukou... to nevymyslíš...
To byla jedna z mála chvil, kdy mi fakt chybělo silnější auto. Normálně mi vše stačí, ale kdo může počítat s takovým magorem? Pikantní bylo, že den předtím jsem kousek od toho místa potkal človíčka s rezavou jedničkovou octávkou, který i s dítětem vzadu 30-40kou blokoval ve špičce provoz a jakmile se objevila přehledná rovinka, už měl připraveno a dupl na plyn a letěl jako o život dost zběsilým tempem (pak zase ubral na plíživé tempo). Když někomu ruply nervy a předjel ho ve městě, viděl jsem jak hrozil rukou... to nevymyslíš...
Ja to vidím práve na ten kopec a dva prúdy smerom hore. Aj to len za predpokladu, že ten kamión bude naložený. 😊
Hele, dvě věci😒br />
1) Ano, v téhle kategorii určitě lze existovat i se 48 kW a je to především o hlavě a schopnosti používat převodové stupně, což už dnes možná tak polovina řidičů nezvládne... Ale...
2) Ano, 48 kW je v dnešním provozu opravdu leda tak na jízdu za kamionem, a to ještě budeš rád že ti ten kamion neujede. Doba se změnila. Hodně je to vidět např. na "fleetových" škodovkách jako jsou Octavie, Superby, Karoqy a Kodiaqy. Ty v podstatě jsou jen s dvoulitry diesely a dynamické parametry jsou opravdu slušné. Je třeba s tím počítat.
Sám vozy docela střídám a když jedu s 50 kW, tak je to celkem těžká dřina. Paradoxně dálnice není tím nejhorším místem, pokud se smířím s pravým pruhem. Nejhorší je opravdu I. třída a něco jako předjetí kamionu je opravdu více shodou šťastných okolností než běžným jevem.
Samozřejmě také hodně záleží na profilu. V nížině ještě ok, ale jak začnou kopce, tak i poslední známky dynamiky jdou úplně do pryč. Tím také nepřímo narážím na to, že není 50 kW jako 50 kW. Velkou roli hrají Nm. A ty bohužel u těchto moderních malolitrážních šidítek těžce chybí. I to byl jeden z důvodů, proč 50 kW OHV byla výrazně lepší než HTP ve Fabiích. 3 válce prostě jsou bída. Paradoxně čas vlastně ukázal, jak pokrokové tehdejší HTP se svojí koncepcí bylo. Škoda byla mizerná už před 15ti lety...
2) Ano, 48 kW je v dnešním provozu opravdu leda tak na jízdu za kamionem, a to ještě budeš rád že ti ten kamion neujede. Doba se změnila. Hodně je to vidět např. na "fleetových" škodovkách jako jsou Octavie, Superby, Karoqy a Kodiaqy. Ty v podstatě jsou jen s dvoulitry diesely a dynamické parametry jsou opravdu slušné. Je třeba s tím počítat.
Sám vozy docela střídám a když jedu s 50 kW, tak je to celkem těžká dřina. Paradoxně dálnice není tím nejhorším místem, pokud se smířím s pravým pruhem. Nejhorší je opravdu I. třída a něco jako předjetí kamionu je opravdu více shodou šťastných okolností než běžným jevem.
Samozřejmě také hodně záleží na profilu. V nížině ještě ok, ale jak začnou kopce, tak i poslední známky dynamiky jdou úplně do pryč. Tím také nepřímo narážím na to, že není 50 kW jako 50 kW. Velkou roli hrají Nm. A ty bohužel u těchto moderních malolitrážních šidítek těžce chybí. I to byl jeden z důvodů, proč 50 kW OHV byla výrazně lepší než HTP ve Fabiích. 3 válce prostě jsou bída. Paradoxně čas vlastně ukázal, jak pokrokové tehdejší HTP se svojí koncepcí bylo. Škoda byla mizerná už před 15ti lety...
A to je to, na co jsem narážel. Ono se s tím jet dá, traktor taky předjedeš a když to rozpohybuješ, tak si to asi i tu rychlost, až na výjimky na dálnici udrží. Ale na okreskách, kde předjetí je často problematické, je s těmito auty celkem problém předjet. Pokud vidíš daleko před sebe, je to mírně z kopce, nebo rovina, tak se dá ještě předjet i ten kamin, co si to hrne svých cca 90km/h. Ale často jsou úseky, kdy sice se předjet celkem bezpečně i dá, ale už to vyžaduje alespoň přiměřeně silný motor. Problém je, že i když člověk podřadí klidně o dva kvalty a vytočí to do horních pater, tak se stejně tak moc neděje.
Pro velice nenáročné řidiče postačující, do města taky. Na druhou strau k tomu ten motor taky bude určený. S TCe to už pojede naprosto v pohodě.
Pro velice nenáročné řidiče postačující, do města taky. Na druhou strau k tomu ten motor taky bude určený. S TCe to už pojede naprosto v pohodě.
Ano. Já to úplně neberu jako kritiku základu pod kapotou Dacie. S 1,0 SCe jsem jel a žádná hrůza to opravdu nebyla. Pravda, ve voze se mnou byl jen prodejce...
Jedna věc je dojet, druhá předjet. Kamioni typicky jedou mimo obec 90, v obci 70 že... Takže to reálně vypadá tak, že v obci osobáku ujedou, a mimo obec je člověk dojede. Pokud nemá fakt štěstí a přízeň osudu, tak předjet s 50 kW kamion není jen tak.
Jedna věc je dojet, druhá předjet. Kamioni typicky jedou mimo obec 90, v obci 70 že... Takže to reálně vypadá tak, že v obci osobáku ujedou, a mimo obec je člověk dojede. Pokud nemá fakt štěstí a přízeň osudu, tak předjet s 50 kW kamion není jen tak.
Problém toho motoru bude krouťák, stejný šidítko se dávalo do Twinga 52kW/91Nm = dej do něj 2 lidi a něco do kufru a máš dynamiku 105ky 😉
Mám doma atmo C3 1.2VTi 60kW/118Nm a každé zatížení nad 2 lidi a jejich bagáž je znát a to se bavíme motoru se všemi parametry většími. Do města to bude v klidu, ale okresky a dálnice, to bude martýrium 😁
Mám doma atmo C3 1.2VTi 60kW/118Nm a každé zatížení nad 2 lidi a jejich bagáž je znát a to se bavíme motoru se všemi parametry většími. Do města to bude v klidu, ale okresky a dálnice, to bude martýrium 😁
Máš pravdu, ale bohužel čím dál častější jev na našich silnicích je ten, že za ten náklaďák na okresce se naskládají auta o násobně větších výkonech než je 48 kW a stejně nepředjedou, protože buď neumí nebo nechtěj, zato mezeru nenechaj. A pak máš smolku i s přiměřeně silným autem. A pak se divme, když se prodávaj základní motory, protože "to stejně nemá cenu".
Tak zase pokud si to ten kamión hrne devadesátkou, není důvod ho předjíždět. A jestli zpomalí v kopci, už si s ním i takové autíčko hravě poradí.
Ale jestli má někdo mindrák z toho, že by musel jet za kamiónem, a psychicky to neunese...
Ale jestli má někdo mindrák z toho, že by musel jet za kamiónem, a psychicky to neunese...
Ty buď jezdíš jen na papíře a nebo jako spolujezdec, jinak si to nejde vysvětlit. KAŽDÝ, kdo alespoň trochu jezdí, ví, jak jezdí kamiony, jak je to s jejich rychlostmi, průjezdy zatáček, vesnic....
Jo, mnohdy kamióny jedou mezi obcemi 90-95, obce projíždí sedmdesátkou, v zatáčkách ani kopcích už nemusí moc zvolnit, výkon jim nechybí. Ty časy, kdy kamión v kopci dýchavičně funěl padesátkou jsou dávno pryč. Možná bys mohl zase někdy zkusit vylézt na silnice a podívat se na moderní auta.
Pak asi není potřeba předjíždět za každou cenu ne? Teď jsem jel 80km ve 3 lidech v tom 43kw autě a fakt jsem neměl problém, a na předjeti si holt počkám na rovinu. Prostě a jednoduše, někomu to stačí a držet provozu se da. A třeba po Praze je to úplně dostatečne. Na dálnici jsem pak jel 120 a dynamika je vlastně dost podobná dynamika jako s nějakým slabším Tranzitem.. Musíš přemýšlet ale jet se dá s provozem a na kratší trase vlastně naberes zpoždění v řádech jednotek minut
Jezdil jsem 44kW Puntem ve čtyřech lidech. Předjíždění se nekonalo, ale 140 km/h po dálnici žádný problém.
combi??
CICZERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
bohužel manželka se sousedkou chcou Oktávky, takže se podřídím a Dacii si nekoupím.
Ten slabý motor by mě omezovat pouze na vrcholu kopce, kam by jsem se vyškrábal 120 km/h. Jinak bez problémů 130.
Ale volil bych to turbo, to nejspíše bez problémů, tedy za 6 litrů jede 140 km/h a na kopci bude mít 130.
Ten slabý motor by mě omezovat pouze na vrcholu kopce, kam by jsem se vyškrábal 120 km/h. Jinak bez problémů 130.
Ale volil bych to turbo, to nejspíše bez problémů, tedy za 6 litrů jede 140 km/h a na kopci bude mít 130.
Je hrozně fajn vidět, jak se základ všech základů posouvá na stále přijatelnější úroveň. Co už je o dost smutnější je to, že tento základ všech základů je nuceno volit stále více lidí, protože prostě reálná koupěschopnost automobilu jde dolů.
Z druhé strany - Dacia svým způsobem konkuruje 10-ti letým ojetinám a dnešní ojetiny jsou také někde jinde než když Dacia začínala. Takže ano, i Dacia se zkrátka musí snažit.
Celkově ale situace hraje Dacii do karet. Ekologická šikana vytlačuje dostupný mainstream z nabídky, konzumní kolotoč zase tlačí ekonomickou životnost ojetin dolů. Vítězem je Dacia, když konkurence vlastně odpadá sama.
Z druhé strany - Dacia svým způsobem konkuruje 10-ti letým ojetinám a dnešní ojetiny jsou také někde jinde než když Dacia začínala. Takže ano, i Dacia se zkrátka musí snažit.
Celkově ale situace hraje Dacii do karet. Ekologická šikana vytlačuje dostupný mainstream z nabídky, konzumní kolotoč zase tlačí ekonomickou životnost ojetin dolů. Vítězem je Dacia, když konkurence vlastně odpadá sama.
https😐/www.auto.cz/…vt-i-vice-vybavy?…
Opravdu? Jestli je to tohle, tak to má do panoramatické střechy opravdu daleko. A upřímně příliš nevěřím tomu, že by Dacia přišla s pravou panoramatickou střechou. Nemyslím že by její výroba natolik zlevnila, aby se z toho stal akceptovatelný prvek s ohledem na cenovou politiku Dacie.
Opravdu? Jestli je to tohle, tak to má do panoramatické střechy opravdu daleko. A upřímně příliš nevěřím tomu, že by Dacia přišla s pravou panoramatickou střechou. Nemyslím že by její výroba natolik zlevnila, aby se z toho stal akceptovatelný prvek s ohledem na cenovou politiku Dacie.
I kdyby tu panoramu měla, tak mě spíš mrzí, že se asi nepočítá s nějakým lepším svícením než halogeny, výhřevem volantu či čelního skla, klidně bych za tyhle věci obětoval třeba tu elektronickou ručku, nebo střešní okno.
Opravdu máš pocit, že lowend, základ všech základů by tohle měl nabízet? Já tedy ne. LED světla jsou víc módou než potřebou. Výhřev volantu a čelního okna je těžký nadstandard.
I když ano, třeba rozmrazování čelního okna by byl prvek, který by mohl u Dacie najít místo. Přeci jen je to velmi praktické a v tuhých zimách tak nejde jen o komfort, ale i o užitečnost.
I když ano, třeba rozmrazování čelního okna by byl prvek, který by mohl u Dacie najít místo. Přeci jen je to velmi praktické a v tuhých zimách tak nejde jen o komfort, ale i o užitečnost.
A za mě je to dobře. Nestojím o to, vozit nad sebou hromadu těžkého skla, v levných autech navíc neotevíratelnou.
Já nesoudím jestli to je dobře. Obecně panoramatickou střechu beru.
Moc nerozumím, proč je to ale podle tebe dobře. Je to příplatková položka, takže kdo nechce (třeba ty) tak ji nevybere.
Moc nerozumím, proč je to ale podle tebe dobře. Je to příplatková položka, takže kdo nechce (třeba ty) tak ji nevybere.
Záleží jakou, ta neoteviratelná mi přijde celkem k ničemu, naši ji maj na Versu, moc mě to neuchvátilo, na otevírací bych se asi zlákat nechal.
K diskusi výše, kdyby to bylo za příplatek, proč ne, LED světla mi nepřijdou úplně jako móda, párkrát jsem se s tím svezl a po přesednutí mi pak vždycky přišlo, že moje auto s halogenama prostě nesvítí. Renault LEDky už nějakej pátek montuje, tak by třeba ve skladu něco vyškrábli, vyhřívanej volant je trochu rozmar, to uznávám, ale už ho může mít tuším i Captur a Clio. No a s tím sklem jsi nakonec trefil sám.
K diskusi výše, kdyby to bylo za příplatek, proč ne, LED světla mi nepřijdou úplně jako móda, párkrát jsem se s tím svezl a po přesednutí mi pak vždycky přišlo, že moje auto s halogenama prostě nesvítí. Renault LEDky už nějakej pátek montuje, tak by třeba ve skladu něco vyškrábli, vyhřívanej volant je trochu rozmar, to uznávám, ale už ho může mít tuším i Captur a Clio. No a s tím sklem jsi nakonec trefil sám.
K LEDkám - primárně to není o technice jako takové. Samozřejmě, že když se budeme bavit o stropu, co technika umožňuje, tak je LED mnohem dál než klasická žárovka. Ale v mainstreamu dobré světlo s H4/H7 svítí opravdu slušně, naopak mizerné (low)LED stjně svítí mizerně. Vidět je to třeba na FL i30. LED světlo je více o vzhledu než o funkčnosti.
A tady nejsme ani u mainstreamu... Naopak cena ND a případné opravy hraje u Dacie jasně do karet právě žárovkové technice.
A tady nejsme ani u mainstreamu... Naopak cena ND a případné opravy hraje u Dacie jasně do karet právě žárovkové technice.
...se mi nové Sandero líbí mnohem víc, než Logan s podivně tvarovanou zádí. Dokonce si troufám tvrdit, že v pěkné barvě a na pěkných větších kolech je nové Sandero vysloveně líbivé auto. Taky v interiéru nastal velký pokrok, zavedení el. P brzdy je ale od Renaultu obrovský faul! Proč proboha alespoň u lidové značky nezachovali mechanickou ručku?!! To je prostě zrada, kterou nelze odpustit. Doufejme, že alespoň bude ten elektronický hnus jen na přání za příplatek nebo jen v nejvyšší výbavě.... ;-\ ;-\ ;-\
P.S. Základní motorizace je podle mě pro dnešní evropský provoz prostě příliš slabá. Za solidní základ v takovém autě bych považoval tak 55 kW. Ten oturberný tříválec už vypadá slušně, ovšem atmosférickou nesmrtelnou 1.6 se čtyřmi válci by 90 % zákazníků chtělo mnohem víc. Ale doby, kdy automobilky mohly svým klientům naslouchat, jsou bohužel kvůli zeleným k.r.e.t.e.n.ů.m. ve vedení EU dávno pryč....
Jinak jako velmi zajímavá se mi zdá ta plynová verze, pokud bude za slušné peníze, tak nepochybuji o její velké úspěšnosti! 😄 :yes:
Jinak nezbývá než zopakovat, že největším lapsem Dacie (potažmo Renaultu) je zaříznutí mimořádně oblíbeného rodinného kombíku MCV. Snad by se ještě mohli chytnout za nos a doplnit ho alespoň v dohledné budoucnosti! ;-\ ;-\ ;-\
P.S. Základní motorizace je podle mě pro dnešní evropský provoz prostě příliš slabá. Za solidní základ v takovém autě bych považoval tak 55 kW. Ten oturberný tříválec už vypadá slušně, ovšem atmosférickou nesmrtelnou 1.6 se čtyřmi válci by 90 % zákazníků chtělo mnohem víc. Ale doby, kdy automobilky mohly svým klientům naslouchat, jsou bohužel kvůli zeleným k.r.e.t.e.n.ů.m. ve vedení EU dávno pryč....
Jinak jako velmi zajímavá se mi zdá ta plynová verze, pokud bude za slušné peníze, tak nepochybuji o její velké úspěšnosti! 😄 :yes:
Jinak nezbývá než zopakovat, že největším lapsem Dacie (potažmo Renaultu) je zaříznutí mimořádně oblíbeného rodinného kombíku MCV. Snad by se ještě mohli chytnout za nos a doplnit ho alespoň v dohledné budoucnosti! ;-\ ;-\ ;-\
suhlas.... hatch je moc podareny ... podstatne viac ako sedan aj ked ani ten nvyzera vobec zle... na peknych kolach ( nejake 16tky aspon ) bude hatch sandero a v nejakej povedzme modrej metle fakt atraktivne auto... najviac asi zamrzi absencia 1,3tce lebo aj s nim to molho byt este vcelku dostupne ale hlavne skoro az sportove male auto...a pritom za cenu nejakeho clia s mensim litrom.. to by bola supa pre zakaznika ( aspon u nas ) ... velka skoda ale chapem ze nehodno sa zahravat s vacsim a silnejsim braskom ktory ta zivi... predsa si nebude renault robit konkurenciu vo vlastnom hniezde ...
este k tomu stepway.... snad ta svetlost bude vyssia ako pisu ... oplastovani e tiez mohlo byt decentnejsie ( predsa len 4kolku to opat nema ) ale aj napriek tomu je stepway tiez opat asi spicka v portfoliu sandera... a prave aspon stepway mohol dostat 1,3tce ale ok... uz je to jedno
este k tomu stepway.... snad ta svetlost bude vyssia ako pisu ... oplastovani e tiez mohlo byt decentnejsie ( predsa len 4kolku to opat nema ) ale aj napriek tomu je stepway tiez opat asi spicka v portfoliu sandera... a prave aspon stepway mohol dostat 1,3tce ale ok... uz je to jedno
modely, které se prodávaly ještě dlouho po tom, co už měli skončit a v porovnání s jinými byly zastaralé. Např. Peugeot 206+ (1998-2012), Škoda Octavia (1996-2010) Renault Twingo 1992-2012, Renault Clio II (1998-200😄, další Clio také 10 let.
Ty se staly v té době, i dnes jsou celkem legendami a byl o ně pořád zájem. Sandero ale ve srovnání s konkurencí, no nevím, nevím, jak obstojí.
Ano, Renault má dlouhé produkční cykly - 10 let, Facelifty jsou snad nejméně znatelné ze všech značek. Předtím aspoň měnil vzhled světel, masek a více věcí. Dnes je to opravdu špatné, viz Mégane, kde věci co jsou špatně, na ně se vykašlali.
Dost si tím ubližují. Prostě musí auta častěji aktualizovat celkově, když u jiných značek vidí, co je v módě. Ne jen přidat barvy int., ext. a upravit masku chladiče a lišty...
Ty se staly v té době, i dnes jsou celkem legendami a byl o ně pořád zájem. Sandero ale ve srovnání s konkurencí, no nevím, nevím, jak obstojí.
Ano, Renault má dlouhé produkční cykly - 10 let, Facelifty jsou snad nejméně znatelné ze všech značek. Předtím aspoň měnil vzhled světel, masek a více věcí. Dnes je to opravdu špatné, viz Mégane, kde věci co jsou špatně, na ně se vykašlali.
Dost si tím ubližují. Prostě musí auta častěji aktualizovat celkově, když u jiných značek vidí, co je v módě. Ne jen přidat barvy int., ext. a upravit masku chladiče a lišty...
DACIA SANDERO
Length: 4,088 mm
Width: 1,848 mm (2 007 mm with the mirrors folded down)
Height: 1,499 mm
Ground clearance: 133 mm loaded
Tisková zpráva😒br />
https😐/media.renault.cz/…-se-predstavuji/
ale inak sandero je opat krasne auto.. dacia opat pokracuje v sympatickom a funkcnom dizajne ( aj ked tentokrat uz citit ze je viac renaultacky ako u predchodcu .. vidim tu uz clio ) ... este objem kufra som cakal uz vacsi.. auto je kasnou aj podstatne objemnejsie ako povedzme kratsia a uzsia fabia a aj tak ju v tomto nedokaze prekonat ...