Autofun
Určitě by všechny přesvědčil, že nejlepší pohon do toho tahače je elektromotorček na baterky. 😁
Souhlas, ale jako zdroj elektřiny by se musel použít menší jaderný reaktor 😁
I dnes je 390kW docela dost, ale řekněme, že těch 330 až 400kW opravdu běžné silniční tahače mají. Pro těžkou přepravu se používají dnes typicky motory o výkonech 440 až 500kW.
Co je zásadní problém pro těžkou přepravu je dostat ten výkon na silnici. Dříve byly nutné velké měničové automatické převodovky s planetovými převody, dnes spíše automatizované manuální převodovky doplněné hydrodynamickou spojkou. Uřadit to ručně sice je možné, ale každé přerušení tahu je potenciální zdroj problémů a náklad bývá nejenom těžký, ale i drahý. Dále se řeší počet hnaných kol a hmotnost vozidla, takže to většinou jsou plněpohonná auta dotížená balastem. Viděl jsem video, jak umí i 480kW motor protočit gumou v ráfku, takže ten vysoký výkon je super, ale sám o sobě nestačí.
Myslel jsem, že v těch FAUNech u nás byl vzduchem chlazený přeplňovaný Deutz V12. Objem přes 20l a výkon pouhých 390kW mi na staré mercedesy nesedí. Mercedes-Benz Titan, stavěný mimochodem v areálu bývalé firmy Kaelble (znalci vědí), měl jako největší motor V10 OM423 LA 18 273 cm3 kombinovaný s WSK spojkou s měničem a ten byl nastaven na 368kW (500 koní) a 2000Nm. Paradoxně ke konci řady SK v devadesátých letech ho již překonal i podstatně rozšířenější osmiválec OM442LA, který z objemu 14 618 cm3 dával 280 až 390kW a 1850 až 2300Nm.
Co je zásadní problém pro těžkou přepravu je dostat ten výkon na silnici. Dříve byly nutné velké měničové automatické převodovky s planetovými převody, dnes spíše automatizované manuální převodovky doplněné hydrodynamickou spojkou. Uřadit to ručně sice je možné, ale každé přerušení tahu je potenciální zdroj problémů a náklad bývá nejenom těžký, ale i drahý. Dále se řeší počet hnaných kol a hmotnost vozidla, takže to většinou jsou plněpohonná auta dotížená balastem. Viděl jsem video, jak umí i 480kW motor protočit gumou v ráfku, takže ten vysoký výkon je super, ale sám o sobě nestačí.
Myslel jsem, že v těch FAUNech u nás byl vzduchem chlazený přeplňovaný Deutz V12. Objem přes 20l a výkon pouhých 390kW mi na staré mercedesy nesedí. Mercedes-Benz Titan, stavěný mimochodem v areálu bývalé firmy Kaelble (znalci vědí), měl jako největší motor V10 OM423 LA 18 273 cm3 kombinovaný s WSK spojkou s měničem a ten byl nastaven na 368kW (500 koní) a 2000Nm. Paradoxně ke konci řady SK v devadesátých letech ho již překonal i podstatně rozšířenější osmiválec OM442LA, který z objemu 14 618 cm3 dával 280 až 390kW a 1850 až 2300Nm.
Fauny používaly skutečně motory Mercedes, které na rozdíl od Deutze byly vodou chlazené. Konkrétně typy motorů OM 404A a následně OM 424A.
A tenkrát byl problém s nedostatkem dílů pro tyto motory a proto byl do jednoho tahače Faun pokusně zabudován motor z Tatry - dopadlo to neslavně a po zkušebním provozu byl tento tahač odstaven a sloužil jen jako zdroj náhradních dílů.
A tenkrát byl problém s nedostatkem dílů pro tyto motory a proto byl do jednoho tahače Faun pokusně zabudován motor z Tatry - dopadlo to neslavně a po zkušebním provozu byl tento tahač odstaven a sloužil jen jako zdroj náhradních dílů.
Aha, takže V12 ještě bez mezichladiče. OM404A 20 910 cm3 (první turbo řady OM400 mělo větší zdvih než zbytek rodiny) by měl mít 324kW. Ale uměl v některých aplikacích až 368kW. OM424A s objemem 21 927 cm3 měl víc verzí, já znám nastavení 341 a 380kW. Tatra končila s T930 Turbo na 260kW, myslel jsem si, že motor měl určitě na víc (tak 330kW) ale asi až v posledních provedeních - po roce 1991, lepší materiály a oleje. V té době to ještě mohl být starý 75° přeplňovaný motor používaný pouze v nakladačích DOK a motorových vozech M240.0. Býval nastaven kolem 190 až 210kW, přeplňování řešilo hlavně malý točivý moment, proto téměř žádný nárust výkonu proti atmosférickému provedení (184 až 199kW). I tak to musela být hlavní slabina. Ani ta modernější T930 Turbo 90° cca 19L objemu se nedostala přes 1300Nm.
Dávala se tam tenkrát pokusně T930 s nějakými úpravami (jiná turba, výkonnější čerpadlo....). Údajně to dávalo kolem 450 koní.
Jinak z T930 dokázal Tomáš Tomeček po mnoha úpravách vydolovat výkon přes 800 koní a moment kolem 3 000 Nm.
Jinak z T930 dokázal Tomáš Tomeček po mnoha úpravách vydolovat výkon přes 800 koní a moment kolem 3 000 Nm.
To sú pekné parametre na ten motor, keď už je reč o Tomečkovi, začul kdesi čosi, že by mal ísť tento rok Dakar ale nie so svojim autom ... nevieš viac?
Vím 😄
AfricaEcoRace 2021, kterou Tomeček jezdil byla zrušena. A následně dostal Tomeček nabídku německého týmu South Racing, aby jel rychlou asistenci pro jeho buggyny (asi celkem 6 ks) jedoucích v kategori SxS.
Tomeček si pak vyřídil vyjímku aby mohl startovat se svojí Tatrou (nesplňuje podmínku motoru do 13l) a pojede v kategorii kamionů jako rychlá asistence (bez možnosti jet o umístnění, s možností vynechat část etapy....). V kabině s ním pojede Ladislav Lála a zřejmě nějaký německý mechanik.
AfricaEcoRace 2021, kterou Tomeček jezdil byla zrušena. A následně dostal Tomeček nabídku německého týmu South Racing, aby jel rychlou asistenci pro jeho buggyny (asi celkem 6 ks) jedoucích v kategori SxS.
Tomeček si pak vyřídil vyjímku aby mohl startovat se svojí Tatrou (nesplňuje podmínku motoru do 13l) a pojede v kategorii kamionů jako rychlá asistence (bez možnosti jet o umístnění, s možností vynechat část etapy....). V kabině s ním pojede Ladislav Lála a zřejmě nějaký německý mechanik.
Tak som dobre zachytil, aj ked som mal za to ze pojde ako rýchla asistencia niekomu z CZ alebo SK jazdcov. Som zvedavý ako mu to pôjde s jeho Tatrou aj keď bez umiestnenia. Predsa len ten súčasný Dakar je dosť iný druh pretekov ako Africa Eco Race. Veľká vďaka za informácie.
Jako rychlá asistence mu to půjde parádně, to je to co on umí mistrovsky jezdit spolehlivě.
Na závodění na nějaké úrovni to už v současné konkurenci na Dakaru není, jednak sám Tomeček neumí jezdit ve stylu WRC - celou etapu na maximální hraně (viz. jeho poslední dva Dakary v jižní americe kdy pokaždé skončil po nehodě). A za druhé jeho tatra ztrácí na konkurenci z technického hlediska (výkon motoru, pérování, převodovka....) tak 10 let....
Na závodění na nějaké úrovni to už v současné konkurenci na Dakaru není, jednak sám Tomeček neumí jezdit ve stylu WRC - celou etapu na maximální hraně (viz. jeho poslední dva Dakary v jižní americe kdy pokaždé skončil po nehodě). A za druhé jeho tatra ztrácí na konkurenci z technického hlediska (výkon motoru, pérování, převodovka....) tak 10 let....
Mě přiujde tak trochu úsměvné zdůrazňovat u auta s hmotností 170t že má posilovač řízení a brzd...
Každopádne ACZ zase po funuse, o tomto aute som čítal asi 5 dní dozadu na auto.pravda.sk...
Fauny sa prevádzkujú aj u nás, myslím, že ich vo firmách ešte zopár je: https😐/es-la.facebook.com/…400760543417607/
Nový C4 som už kdesi videl, ale na ACZ asi nie. Najprv to musí byť na iných serveroch, aby mali kde brať inšpiráciu. 😉
U nás byl známý jen jako těžké tahače. V československu se první objevily v roce 1971 a poslední byly dovezeny 1988, celkem bylo provozováno 13 vozidel. K pohonu byl použitý motor mercedes s objemem přes 20 litrů a výkonem 390 kW a byla požitá automatická převodovka. V ČR a CR nyní není žádný provozuschopný Faun, poslední nepojízdný vrak byl před cca pěti lety v Ostravě odkud byl prodán pryč.
Dneska by nemělo smysl provozovat takový tahač, protože ho výkonově strčí do kapsy téměř každý druhý nový obyčejný silniční tahač...
Či je na Slovensku nejaký ťahač Faun, to neviem, ale viem o dvoch autožeriavoch, ktoré normálne jazdia a pracujú.
Ono je také důležité si uvědomit, že ty Fauny se tehdy s takovým nákladem ploužily rychlostí 20 - 30 km/h (to by se ty dnešní tahače také dokázaly takto ploužit).
A tehdy to byl speciální tahač vyvinutý za tímto účelem. Dneska naprostá většina tahačů pro těžké náklady vychází ze silničních variant, které jsou pouze upraveny.