Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Tonar-7502 je nákladní monstrum do těžkého terénu ruské Sibiře. Uveze až 127 tun

Náročné podmínky ruské Sibiře si žádají specifický přístup k vývoji a výrobě nákladních vozidel, která se v nich musí pohybovat. Hezky to ilustruje Tonar-7520.
Zpět na článek
17. 12. 2020 19:56
17. 12. 2020 20:17
18. 12. 2020 07:13
18. 12. 2020 07:47
18. 12. 2020 12:59
Avatar - wakantanka
17. 12. 2020 19:56
Kenworth
tuším W680 s pred 40 rokov, okopčený a vylepšený, alebo dokonca licencia?
Rozbalit vlákno
10
17. 12. 2020 20:17
Re: Kenworth
Mne to pripomenulo skôr ťahače Faun...
Každopádne ACZ zase po funuse, o tomto aute som čítal asi 5 dní dozadu na auto.pravda.sk...
Avatar - wakantanka
17. 12. 2020 21:21
Re: Re: Kenworth
Faun by tiež zodpovedal. Ale nebol Faun skôr cestný stroj? Inak neviem či som len ja nepostrehol, ale o novej C4 tu je zatiaľ tiež ticho či?
17. 12. 2020 22:55
Re: Re: Kenworth
Fauny boli prevažne koncipované ako ťažké ťahače, rýchlosť nič moc zrovna ako toto), ale sila riadna. Nechytali sa na ne ani T813... Toto mi príde ako Faun s americkou kabínou.
Fauny sa prevádzkujú aj u nás, myslím, že ich vo firmách ešte zopár je: https://es-la.facebook.com/…400760543417607/
Nový C4 som už kdesi videl, ale na ACZ asi nie. Najprv to musí byť na iných serveroch, aby mali kde brať inšpiráciu. ;-)
18. 12. 2020 07:13
Re: Re: Kenworth
Faun vyráběl široký sortiment vozidel. Od komunálních speciálních vozidel, přes tahače až po těžké terénní náklaďáky do lomů.
U nás byl známý jen jako těžké tahače. V československu se první objevily v roce 1971 a poslední byly dovezeny 1988, celkem bylo provozováno 13 vozidel. K pohonu byl použitý motor mercedes s objemem přes 20 litrů a výkonem 390 kW a byla požitá automatická převodovka. V ČR a CR nyní není žádný provozuschopný Faun, poslední nepojízdný vrak byl před cca pěti lety v Ostravě odkud byl prodán pryč.
Dneska by nemělo smysl provozovat takový tahač, protože ho výkonově strčí do kapsy téměř každý druhý nový obyčejný silniční tahač...
18. 12. 2020 07:38
Re: Re: Kenworth
Si si poslednou vetou istý? Ťahač nie je len o nominálnom výkone motora, ale aj o sprevodovaní a konštrukcii šasi. Snáď by si za obyčajný cestný ťahač nezapriahol 150-tonový podvalník...
Či je na Slovensku nejaký ťahač Faun, to neviem, ale viem o dvoch autožeriavoch, ktoré normálne jazdia a pracujú.
18. 12. 2020 07:47
Re: Re: Kenworth
Proto píši téměř. Ale ano, výkonově s drobnými úpravami (zatížení hnaných náprav) by to zvládnul každý dnešní tahač s výkonem 600k a automatickou převodovkou.
Ono je také důležité si uvědomit, že ty Fauny se tehdy s takovým nákladem ploužily rychlostí 20 - 30 km/h (to by se ty dnešní tahače také dokázaly takto ploužit).
A tehdy to byl speciální tahač vyvinutý za tímto účelem. Dneska naprostá většina tahačů pro těžké náklady vychází ze silničních variant, které jsou pouze upraveny.
Avatar - wakantanka
18. 12. 2020 11:29
Re: Re: Kenworth
U Mercedesu sa tie ťahače pre nadrozmery upravujú v ich fabrike a označujú ako SLT. Väčšinou majú upravené šasi, pridanú jednu až dve nápravy atď. Ale motor je séria a prevodovka je len trošku inak poskladaná viac do pomala.
Avatar - wakantanka
18. 12. 2020 11:59
Re: Re: Kenworth
Na druhej strane, ak sa pozrieme do Austrálie a tam tie 100 + tonové roadtrains ťahajú už dnes bežne 3 osé ťahače Volvo, Mercedes, Iveco či Scania s R6 a zhruba 500 - 600 koníkmi ... doba značne pokročila, aj keď je otázne ako je prepracované šasi pre austrálske požiadavky.
18. 12. 2020 12:59
Re: Re: Kenworth
Upravené budú asi dosť, lebo okrem toho, že ťahajú veľkú váhu, tak ešte často jazdia aj po nespevnených komunikáciach.
Avatar - wakantanka
22. 12. 2020 12:18
Re: Re: Kenworth
Tak, v zásade každá značka ak chce niekde niekde predávať, musí reflektovať či už viac alebo menej odlišnosti a špecifiká daného trhu. On aj ten Kenworth vyrábal v Austrálii značne prispôsobené verzie svojich amerických ťahačov. Ak sa nemýlim, tak tie austrálske kombinovali podvozok určený v severnej amerike pre lesákov a stavebníkov s kabínami pre cestné americké ťahače, pričom v amerike táto kombinácia nebola možná.
Avatar - Ada je zase tady
17. 12. 2020 23:02
Kdepak je Kyliánek?
Určitě by všechny přesvědčil, že nejlepší pohon do toho tahače je elektromotorček na baterky. :D
Rozbalit vlákno
2
17. 12. 2020 23:50
Re: Kdepak je Kyliánek?
Souhlas, ale jako zdroj elektřiny by se musel použít menší jaderný reaktor :D
Avatar - Stejsn
18. 12. 2020 07:45
Balšója mašína,
ale kabina je stísněnější než ve vejtřasce. Jak se v -60 řeší zamrzání nafty?
Rozbalit vlákno
0
Avatar - mariov8
18. 12. 2020 07:57
Těžká přeprava
I dnes je 390kW docela dost, ale řekněme, že těch 330 až 400kW opravdu běžné silniční tahače mají. Pro těžkou přepravu se používají dnes typicky motory o výkonech 440 až 500kW.

Co je zásadní problém pro těžkou přepravu je dostat ten výkon na silnici. Dříve byly nutné velké měničové automatické převodovky s planetovými převody, dnes spíše automatizované manuální převodovky doplněné hydrodynamickou spojkou. Uřadit to ručně sice je možné, ale každé přerušení tahu je potenciální zdroj problémů a náklad bývá nejenom těžký, ale i drahý. Dále se řeší počet hnaných kol a hmotnost vozidla, takže to většinou jsou plněpohonná auta dotížená balastem. Viděl jsem video, jak umí i 480kW motor protočit gumou v ráfku, takže ten vysoký výkon je super, ale sám o sobě nestačí.

Myslel jsem, že v těch FAUNech u nás byl vzduchem chlazený přeplňovaný Deutz V12. Objem přes 20l a výkon pouhých 390kW mi na staré mercedesy nesedí. Mercedes-Benz Titan, stavěný mimochodem v areálu bývalé firmy Kaelble (znalci vědí), měl jako největší motor V10 OM423 LA 18 273 cm3 kombinovaný s WSK spojkou s měničem a ten byl nastaven na 368kW (500 koní) a 2000Nm. Paradoxně ke konci řady SK v devadesátých letech ho již překonal i podstatně rozšířenější osmiválec OM442LA, který z objemu 14 618 cm3 dával 280 až 390kW a 1850 až 2300Nm.
Rozbalit vlákno
8
18. 12. 2020 08:28
Re: Těžká přeprava
Fauny používaly skutečně motory Mercedes, které na rozdíl od Deutze byly vodou chlazené. Konkrétně typy motorů OM 404A a následně OM 424A.
A tenkrát byl problém s nedostatkem dílů pro tyto motory a proto byl do jednoho tahače Faun pokusně zabudován motor z Tatry - dopadlo to neslavně a po zkušebním provozu byl tento tahač odstaven a sloužil jen jako zdroj náhradních dílů.
Avatar - mariov8
18. 12. 2020 09:02
Re: Těžká přeprava
Aha, takže V12 ještě bez mezichladiče. OM404A 20 910 cm3 (první turbo řady OM400 mělo větší zdvih než zbytek rodiny) by měl mít 324kW. Ale uměl v některých aplikacích až 368kW. OM424A s objemem 21 927 cm3 měl víc verzí, já znám nastavení 341 a 380kW. Tatra končila s T930 Turbo na 260kW, myslel jsem si, že motor měl určitě na víc (tak 330kW) ale asi až v posledních provedeních - po roce 1991, lepší materiály a oleje. V té době to ještě mohl být starý 75° přeplňovaný motor používaný pouze v nakladačích DOK a motorových vozech M240.0. Býval nastaven kolem 190 až 210kW, přeplňování řešilo hlavně malý točivý moment, proto téměř žádný nárust výkonu proti atmosférickému provedení (184 až 199kW). I tak to musela být hlavní slabina. Ani ta modernější T930 Turbo 90° cca 19L objemu se nedostala přes 1300Nm.
18. 12. 2020 09:26
Re: Těžká přeprava
Dávala se tam tenkrát pokusně T930 s nějakými úpravami (jiná turba, výkonnější čerpadlo....). Údajně to dávalo kolem 450 koní.

Jinak z T930 dokázal Tomáš Tomeček po mnoha úpravách vydolovat výkon přes 800 koní a moment kolem 3 000 Nm.
Avatar - wakantanka
18. 12. 2020 11:34
Re: Těžká přeprava
To sú pekné parametre na ten motor, keď už je reč o Tomečkovi, začul kdesi čosi, že by mal ísť tento rok Dakar ale nie so svojim autom ... nevieš viac?
18. 12. 2020 12:21
Re: Těžká přeprava
Vím :-)
AfricaEcoRace 2021, kterou Tomeček jezdil byla zrušena. A následně dostal Tomeček nabídku německého týmu South Racing, aby jel rychlou asistenci pro jeho buggyny (asi celkem 6 ks) jedoucích v kategori SxS.
Tomeček si pak vyřídil vyjímku aby mohl startovat se svojí Tatrou (nesplňuje podmínku motoru do 13l) a pojede v kategorii kamionů jako rychlá asistence (bez možnosti jet o umístnění, s možností vynechat část etapy....). V kabině s ním pojede Ladislav Lála a zřejmě nějaký německý mechanik.
Avatar - wakantanka
18. 12. 2020 17:02
Re: Re: Těžká přeprava
Tak som dobre zachytil, aj ked som mal za to ze pojde ako rýchla asistencia niekomu z CZ alebo SK jazdcov. Som zvedavý ako mu to pôjde s jeho Tatrou aj keď bez umiestnenia. Predsa len ten súčasný Dakar je dosť iný druh pretekov ako Africa Eco Race. Veľká vďaka za informácie.
18. 12. 2020 18:37
Re: Re: Těžká přeprava
Jako rychlá asistence mu to půjde parádně, to je to co on umí mistrovsky jezdit spolehlivě.
Na závodění na nějaké úrovni to už v současné konkurenci na Dakaru není, jednak sám Tomeček neumí jezdit ve stylu WRC - celou etapu na maximální hraně (viz. jeho poslední dva Dakary v jižní americe kdy pokaždé skončil po nehodě). A za druhé jeho tatra ztrácí na konkurenci z technického hlediska (výkon motoru, pérování, převodovka....) tak 10 let....
Avatar - wakantanka
18. 12. 2020 20:09
Re: Re: Re: Těžká přeprava
Pravda, neviem či nie je s technikou pozadu aj viac ako 10 rokov. Každopádne mu držím palce.
21. 12. 2020 12:18
Posilovače
Mě přiujde tak trochu úsměvné zdůrazňovat u auta s hmotností 170t že má posilovač řízení a brzd...
Rozbalit vlákno
0