Tonar-7502 je nákladní monstrum do těžkého terénu ruské Sibiře. Uveze až 127 tun
Náročné podmínky ruské Sibiře si žádají specifický přístup k vývoji a výrobě nákladních vozidel, která se v nich musí pohybovat. Hezky to ilustruje Tonar-7520.
Tonar-7520, který můžeme považovat za nástupce legendárních nákladních kolosů sovětské éry, vznikl kvůli těžbě železné rudy v odlehlých částech ruské Sibiře. Tedy v oblastech s náročným terénem a krutými zimami.
Tonar je proto navržen a konstruován tak, aby spolehlivě fungoval i v mrazech dosahujících -60 stupňů Celsia. O jeho pohon se stará americký turbodiesel Cummins o objemu 19 litrů, který poskytuje maximální výkon 559 kW a nejvyšší točivý moment 3.084 N.m.
Síla putuje přes automatickou převodovku na kola tří náprav tahače. Nechybí ani redukce, která údajně dokáže přenést až 35.000 N.m. vstupního točivého momentu. Naftu si motor bere ze dvou nádrží o objemu 610 litrů, spotřebu ale bohužel neznáme.
Vzhledem k zaměření vozu vás určitě nepřekvapí, že Tonar dostal speciální zesílené pneumatiky s terénním vzorkem, úctyhodný je ovšem jejich rozměr: 25palcová kola obouvají gumy velikosti 385/95.
Ohromující jsou také rozměry samotného vozidla. Tahač je vysoký víc než 4,5 metru a se dvěma nákladními přívěsy délka osminápravové soupravy dosahuje 28 metrů. A nosnost? 43 tun vážící vozidlo odveze 127 tun nákladu.
Obrovský kolos se rozjede až na 65 km/h, ovšem bez nákladu. S ním může jet maximálně 45 km/h.
Co se týče prostoru pro řidiče, výrobce slibuje útulné prostředí, nadstandardně odhlučněnou kabinu, klimatizaci či posilovače řízení a brzd.
A protože je Tonar-7502 komerčním vozidlem, může si ho pořídit prakticky kdokoli kdekoli na světě. Cena činí 42 milionů rublů, což je v přepočtu asi 12,3 milionu korun.