Je začátek února nového roku a já si ze svého virtuálního listu automobilových zkušeností odškrtávám další položku. Poprvé jsem řídil a tankoval vodíkové auto.
Jak si jeden Rusák uvařil z té vody čaj. Bylo to sice z Toyoty Mirai, ale chutnal. Fakt je, že kdo se nebojí sednout si na 6 kilo vodíku pod tlakem 700 barů , ten se nebojí ani vypít vodu vyprodukovanou palivovým článkem.
Jinak ekonomika provozu na vodik je o ničem. Hustota čerpacích stanic je o ničem. Efektivita je o ničem.
Nemlich to samé, jako elektromobilita.
Bez likvidačních emisních limitů pro spalovací motory, zdanění paliv a kšeftů s emisními povolenkami by po ní neštěkl ani pes :no::no::no:
Auto na vodík mělo BMW už v 70. letech a co jako....Nic.
Letecký motor na vodík měl Tupolev v 80. letech a dodnes taky žádné komerční letadlo na vodík nelétá.
To, ze se teď vyrábí z ropy, neznamená, že bude i v budoucnu. To je jako před 20 lety říkat, že nemůžu jet s EV mimo město, protoze můžu nabíjet jen doma.
Třeba proto, že jeho výroba v množství potřebném pro veškerou dopravu je energeticky a ekologicky přímo katastrofální. Třeba proto, že skladování, distribuce, tankování a další věci jsou technologicky a provozně dost složité. Třeba i proto, že cena pohonné soustavy je ještě vyšší než u bateriových aut. A tak dále a dále...
A to snad popírá neekologičnost a neekonomičnost celého procesu? Ne, naopak to jen celou nesmyslnost potvrzuje. A že si neumíš spočítat ani procenta, to už jen dokresluje tvou nekonečnou hloupost.
Víš, taková drobnost - zatímco ty jen plkáš a čteš si rádoby chytré články, já se tímhle pár let živil.
chci vidět, jak budeme za pomocí OZE neefektivně vyrábět vodík, když nebudeme mít dostatek energie ani na provoz současných spotřebičů (domácnosti, průmysl, doprava). Vždyť se po celé Evropě vypínají uhelky i jaderky. Vážně někdo soudný očekává, že se tohle všechno podaří nahradit sluncem a větrem? A ještě navíc budeme mít takové přebytky, aby se vyplatilo vyrábět levně vodík jako palivo pro auta?
Možná v roce 2100. Ale ne 2050.
....ten mel sanci tak pred 30-20 lety, dneska se nema moc sanci prosadit diky sve prilisne cene, a k jeho smule ta cena nemuze klesnout o moc niz ani kdyz se bude vyrabet opravdu ve velkem, a k reaktorum kde je vodik odpadnim mediem mame daleko asi tak, jako k osidlovani planet v sousedni galaxii
vodik v osobni doprave proste nedava smysl ekonomicky, reknete lidem ze si maj poridit auto kde palivo stoji tolik, ze kdys si poridi benzinovej 6-8 valec tak to bude jezdit za podobny peniz jako ten vodikovej kocar, takove to kdys prijdete do Toyoty a Lexusu a tam vedle sebe stoji treba ES 300h za 1.3 az 2 mice se kterym se da jezdit za cca 2 az 2.20 na km a Toyota Mirai co zacina na 1.8 milionu a km jizdy vyjde cca na 4 az 4.2 koruny(o servisnich nakladech na vodikove auto radsi ani nemluve, majitele prvni generace jiste radi zaspivaj jak je to rocne stoji prez 3 tisice eur na pravidelnem servisu), jo zive vidim ten stestim a blahem hykajici dav stojici frontu na tu Mirai :-[]
Nebudu ti říkat, kde a co jsem dělal. Je ti po tom h0vn0, novilháři. Podstatné je to, že o tom vím více z vlastní praxe a vzdělání, než ty přečtením článků v ideologicky zabarvených plátcích. Takže své "kde" a "co" si narvi zase hezky zpátky mezi půlky. ;-)
V osobních autech ne. V dálkové přepravě možná, ale spíš mezi dvěma koncovými body, kde bude vlastní plnicí stanice. Takže klasická kamiónovka taky není zrovna to pravé. Třeba MHD, tam by to mohlo fungovat.
Akorát ten zdroj vodíku je trošku problém, protože plýtvat nedostatkovou vodou na elektrolýzu je nebetyčná kravina. Přeci jen, ne všechny vodní zdroje se pro to hodí.
Novinář, hnusnej lhář. :-D:-D
Nikdo nejde žádným směrem, jen ty z jednoho článku děláš závěr o zbytku světa. Souvislosti ti unikají, ekonomika tě zcela minula, fyzika a chemie taky. Jo, takový odpad obvykle dělá novinařinu.
Tatáž elektřina to určitě není. Pokud se říká že na výrobu jednoho litru paliva potřebujeme cca 1,6 kWh elektřiny tak pro palivo na 100 km potřebujeme cca 10 kWh proudu.
Pak se ale zeptám, kolik kWh spotřebujeme na výrobu 1 kg uhlí, plynu , uranu apod, ať zase srovnáváme srovnatelné. ?
Nějak jsi utekl od těch účinností. Spočítal jsem na základě tvého odkazu celkovou účinnost FC na 12,5 % a čistého elektra 25%, základem je palivo v elektrárně
Kolik je podle tebe účinnost ICE pokud bereme jako základ palivo na výstupu z rafinérie ?
Nepochopil jsem jak sji na to přišel. Ledaže bohorovně přehlížíš že už samotná elektřina se vyrábí s prachmizernou účinností 35%. Už tohle číslo samotné je horší než ten hybrid od Toyoty
Výborný odkaz. Pokud to shrnu, účinnost elektrárny je 35%, účinnost FC je cca 45%, účinnost skladování (stlačování) vodíku je 80%
dohromady to dává 12,6% !!
Pro srovnání účinnost elektromobilu - elektrárna 35%, akumulátor 85%, elektromotor 95% (čísla střílím)
dohromady to dělá 25%
Kolik jsi říkal že je účinnost toho spalovacího motoru co je podle tebe úplně mimo ?
Ty nejlepsi spalovaky v beznych autech maji ucinnost okolo 40%. Nez to zacnes porovnavat, nezapomen na pojmy jako "tezba", "rafinerie", "distribuce na benzinky" apod.
Do jisté míry máte pravdu
Ovšem zatímco bezpečnostní pásy, pětimílové nárazníky, airbagy a spol prodej nových automobilů omezily jen velmi nepatrně, u stávajících "eko" směrnic je tomu právě naopak.
Protože je fanda (výhradně) EV? :-)
Sorry DonVito ;-)
Vodík jen sám o sobě jako pohon aut = nemá moc šanci se (přirozenou cestou) prosadit. Ale svět (průmysl) přejde na vodík a pohon aut jako vedlejší produkt = jo to DÁVÁ SMYSL
Vodík je slepá cesta a že si pár lidí myslí že ne. To si mysleli i o wankelu, atomovém pohonu vlaků a aut, pohonu plynovou turbínnou a milionu dalších věcí a NIC Z TOHO SE NEUJALO.
Blbý co vědce. Tihle všichni si taky mysleli že dělaj něco nového a převratného a vono KULOVY, Nalznnec, Kulový :-):-):-)
Ad stojan - ano pohání ho elektřina, nevím jaký výkon má to čerpadlo ale když tipnu 2 kW tak ztráta bude cca 1,7 Wh/litr. Na sto kiláků to udělá 0,01 kWh. Ztráty paliva nula
Nabíjecí stojan a účinnost nabíjení - tipnu účinnost 90% ale bude asi ještě menší. Z toho vyplývá ztráta 0,1 kWh/kWh, tj. na sto kiláků 2 kWh
Hele neříkám že elektřina pro pohon nemá význam, ale s těma účinnostma a ztrátama to není tak jednoduché. V každém případě je elektřina uložená v baterkách mnohem efektivnější než vodík
Jj když DOJDOU a NEJSOU argumenty (tu práci si vytáhl TY) přijdou vulgarity
Dotaz: CO to je "ideologicky zabarvený plátek"? Já toho čtu dost = tak abych věděl co vyřadit. Když si náhodou výjimečně nejsem jistý filtruju přes https://manipulatori.cz/ aneb NA FAKTECH ZÁLEŽÍ rád mám i https://hlidacipes.org/ předpokládám správně že TO je to (pro tebe) ta ideologie?
Podle toho jak si to napsal soudím že už ti došlo nebo dochází = tu NEJVĚTŠÍ spořebu elektřiny = přepravu ropy na tisíce km = si vynechal
Taky jí musíme KUPOVAT
V každém případě elektřina uložená (hlavně v budoucích = je docela dost zajímavých směrů) JE efektivnější než vodík. Tam jde o trochu něco jiného = že (zjednodušešeně) SVĚT POJEDE NA VODÍK (zelený čistý vodík) a ta trocha pro auta ASI nebude problém. Něco jako běžná auta na elektřinu (bez ropy = s bonusem emise NULA) a auto na delší cesty (např. https://www.auto.cz/…kilometru-136677 emise tedy z výfuku trocha vody ) jaká bude až pak ve fakt velkém cena vodíku (a taky kam až spadne cena baterií a jak narostou jejich možnosti) to jsou jen odhady. Takže ODHADEM většina aut bude EV = nějaká menší část na vodík
Ropu POTŘEBUJEME na jiný věci = než z ní jízdou do práce nebo nákupáku vyrábět ten oxid uhelnatý atd.
Nevím co se u vás doma říká = ale vím co ve zbytku světa = viz já 16:34 závěrečný odstavec
Ty myslíš že ta ropa sem teče tisíce km
a) z kopce
b) za pomoci elektřiny (většího množství než jí pak potřebuješ na zpracování tý ropy)
A na elektřinu FURT STEJNOU ELEKŘINU kterou můžeš pohánět PŘÍMO auto = jede i všechno ostatní. Co myslíš že pohání stojan = kterým tankuješ benzín do auta?
Prostě furt ta závěrečná otázka 16:34 + furt je to (zjednodušeně) elektřina NEBO elektřina PLUS všechno to co znamená hledat těžit (pro nás KUPOVAT) přepravovat zpracovávat přepravovat vydávat = všechno je(de) NA ELEKTŘINU
No ty 3 cisterny na frekventovanější čerpačku jedou na (eletřinou zpracovanou) ropu = a to VŠECHNO je efektivita
Proč je přímo eletkřina do auta a všechno ostatní VYPUSTIT efektivnější levnější atd. = to bys MOHL (takhle po nápovědě) dát. Co?
Neutek = jen ty furt ODMÍTÁŠ chápat nebo fakt nechápeš = že to je ropa PLUS ta(táž) elektřina :-)
Účinnost motoru auta = tam je to jednoznačný = EV je asi 3x (kráát!!) účinnější
Elektřina je to furt STEJNÁ = ať jí poháníš přímo auto NEBO s ní zařizuješ tu ropu ABY ti skončila v autě = a ty si jí mohl jako bonus koupit a jízdou přeměnit na oxidy dusíku a oxid uhelnatý a prachový mikročástečky a uhlovodíky. Ale za to musíš ZAPLATIT NAVÍC = a stojí to FAKT HODNĚ :-!
Hele FAKT myslíš že všichni od diskutérů tady po Muska a celý státy = jsme zešíleli a TY VYVOLENÝ to chápeš = jak svět utrácí biliony a nenechá si od TEBE poradit?
Nojo tý ole = ale vono je asi četlo víc lidí = vono tím směrem jdou celý státy a světadíly :-)
Víš taková drobnost = kdo je tady mimoň = je fakt hodně jednoznačný = TY
Těžko říct čím si se živil když popíráš jak mou práci (vlastně novinařina = sem editor) tak hlavně to kam svět došel. Víš že to co popíráš = už probíhá = napříč planetou?
Tak jako všichni = krom skupinky tady na ACZ která dál a dál rok za rokem tvrdí = že se všichni zbláznili?
je přece FUK jak se vyrábí elektřina = je to STEJNÁ elektřina, která sem dopravuje a zpracovává TU ROPU = chápeš?
ELEKTŘINOU tankuješ do auta = tisíce km ELEKTŘINOU dopravenou ropu
prostě auto jede BUĎ
a) JEN na tu elektřinu NEBO
b) na TUTÉŽ elektřinu PLUS ropu (a všechno co to od těžby a přepravy a zpracování a přepravy a tankování aut elektřinou znamená
Už to chápeš? Tak to je = svět nezešílel = jen to vypadá že ty si to nevěděl
No a TADY je ta příčina totálního nedorozumění vola z ACZ a světa co ho neposlouchá = ty troubíku Jerry = ty se fakt máš za soudnýho? :-O
No tak VO TOM to je = připomenu ti tvoje machrování o znalostech oboru a okamžitý pomotání co je ekonomi-e a ekonomi-ka. To je asi jako kdyby si machroval že si matematik a nevěděl co je sčítání a násobení
https://www.auto.cz/…eme-vodik-121182 jestli tě zajímá u auta účinnost = spalovací motory JSOU ÚPLNĚ MIMO = absolututní naprostý vítěz je EV = koupíš si nějaký? ;-)
V konvenčních autech je vítěz Toyota hybrid s účinností 41%
Ten "H" co je nejrozšířenější prvek v (tomhle) vesmíru? :-)
Otázka (na vás všechny PROTI) ale je: PROČ bojujete proti (vlastnímu) světu? Chytřejší hlavy došly k závěru (no jedna možná chytřejší než vy všichni POPÍRAČI ODMÍTAČI = ale o to nejde) a PROČ proti tomu (co je sorry jako ale ZCELA TOTÁLNĚ NAPROSTO mimo vaše vzdělání a znalosti) tak urputně bojujete? :-O
Doplňková (důležitá) otázka: Myslíte že všechno de posoudit "selským rozumem"? Případně: Myslíte že znalosti lidstva končí vašima schopnostma/znalostma?
Nechci tě nějak jakožto mentálně postiženého urážet, ale to že nechápeš co se to ve světě děje NENÍ tím že svět dělá všechno blbě. Víš = ono to je spíš tebou a schopnostmi tvého mozku
Jo a píše se to "nämlich" = já vim píšu jak slyšim je nesnazší