Technický expert časopisu Svět motorů vysvětluje, proč není rozšíření rozchodu kol dobrý nápad. Estetice to možná pomůže, z dlouhodobého hlediska ale motorista riskuje trable.
Martin Vaculík radí, jak si vytvořit pěstírnu žampionů z nepojízdné Fabie !
Kdyby radši každý týden rozebral slabiny nějaké ojetiny (tedy objektivně a né jako BMW 3 :D), tam asi nejvíc poradí, zvláště dnes, kdy auta zdražují a lidé pak hledají v ojetinách...
Tak nevím, co si mám o Vaculíkovi myslet. Podle jeho teorie tedy všechny ostatní auta mající kola zaražený míň v podbězích mají omlácenou kastli od kamínků.
Já jsem nasadil podložky 25mm vzadu, 15mm vpředu, vypadalo to velice dobře, ale natolik výrazně se zhoršil komfort (kola 20"), že šli po týdnu dolů.
Taky se mi to zdá trošku divné. To by musely reznout i jiná koncernová auta než Yeti. Kdo si koupí třeba Tiguana s vetšími koly, tak tam to kolo není ani trochu zalezlé. U toho Yetiho to možná byla souhra více konstrukčních faktorů.
To by ma nikdy nenapadlo davat na hociake auto podlozky a este tak vyrazne... a na kodiaqa ? :D konec... sorry... radsej by som si kupil disky s mensim ET, alebo nechal škatulu škatulou co na tom...
Cize v Skodovke uplne zbytocne ladia za miliony korun stovky hodin specialisti podvozky, staci, ze si niekto zmysli, ze sa mu zda auto ako korytacka a dopredu si da od brucha 2 cm podlozky, dozadu aj 3 cm podlozky a bude mat placebo efekt, ze to cele vylepsil...A vsetky auta (este aj Porsche) sa standardne z vyroby ladia na nedotacavost, lebo EU ju povazuje za bezpecnejsiu ;-\
Nalejme si čistého vína. Většina lidí dává podložky nebo kola s menším ET kvůli vzhledu, nikoliv proto, že by chtěli vylepšit jízdní vlastnosti. Takže si nemyslím, že by kdokoliv z nich přemýšlel o tom, že vepředu bude rozšiřovat jinak než vzadu.
Co se týče ladění aut na nedotáčivost či přetáčivost, těžko říct. V každém případě v losích testech bývají Škodovky na limitu většinou přetáčivé. A co mám zkušenost třeba s Fabií Combi bez ESP, tak ta byla na limitu taky přetáčivá. Ale je jasné, že to záleží i na mnoha dalších faktorech, například rozložení hmotnosti toho kterého kusu (motor, typ karoserie, obsazení auta).
Vybral jsi modely (PHEV, CNG), které jsou přetížené na zadek (baterky, nádrže) nebo přetížené auto nákladem opět na zadku a takové auto bude vždy bez plynu mít přetáčivé tendence. Normálně naložená octavia nebo superb jsou pod plynem nedotáčivé a po ubrání plynu maximálně neutrální, rozhodně ne přetáčivé. https://www.youtube.com/watch?… https://www.youtube.com/watch?…
Samozřejmě, záleží na to, jaká je to verze, jak má rozloženou hmotnost. U Oktávky taky na tom, zda má zadní nápravu vlečenou, nebo víceprvkovou, která má lepší kinematiku. Možní i na velikosti kol atd.
Třeba ten Scout je opravdu hodně nedotáčivý, to ano, to jde vidět.
Bohužel do těch losích testů často dávají ty speciální verze. Z běžných verzí jsem našel klasickou Oktávku IV 1.5 TSI, ta mi při první změně směru přijde tak plus minus neutrální, ale po navrácení do původnho směru ji začne spíše vybočovat záď. https://www.youtube.com/watch?…
U Superbu druhé generace, kde šlo vypnout ESP, je to markantnější. https://www.youtube.com/watch?…
Ono je taky otázkou, jak u těch moderních aut, kde do každého losího testu neustále zasahuje ESP, to vyhodnotit. A taky je otázkou, zda losí test je ta správná metodika, jak něco posuzovat,
Jak už jsem psal v jiném vlákně, měl jsem Fabii Combi I bez ESP a ta byla na limitu na sněhu mírně přetáčivá, což mě tehdy nepříjemně překvapilo.
A fakt ten problém s hnijícími dveřmi u Yetiho dělají odlétající kamínky? Kdykoliv k tomu autu přijdu po dešti a otevřu dveře, tak vím, že musím stát trošku bokem, protože z těch dveří vyteče voda.
Když to auto jede, tak pohoda, ono se to cestou všelijak naklání, přetížení, vytéká to, ale když to auto stojí, tak voda je jistota. To mi připadá jako jasná konstrukční chyba a nechápu, proč to nevyřešil facelift.
Občas si protáhni odvodňovací otvory. Kdysi jsem takhle v mazdě 6 v zadních dvěřích vozil cca. 10 litrů vody (plné až po sklo). Sranda je, že pořád šel central a el. stahování. :-)
Takhle ono to nebylo jen těmi vystouplými koly u toho Yetiho. To je potřeba říct. reznoucí lemy dveří tam byly způsobeny tím, že jak letěla voda a s ní tedy i písek a bordel, který obrušuje logicky lak, tak tam vznikalo proudění, které extrémně tlačilo tenhle bordel do karoserie, což bylo dáno tím, že když se podíváte na yetiho, tak on tu spodní polovinu dveří ma jáksi směřovanou dovnitř a tvoří se tam takový pomyslný žlab. na světlých barvách na fotkách je to hezky vidět. No a jak se to tam všechno pěkně kumulovalo, tak se tam drželo více vlhkosti, lak se rychle obrousil a začalo to reznout. To, že tomu nepomůžou ani ty kamínky, to je samozřejmě pravda. Nicméně řeknu Vám to takhle, kdo si dal na yetiho zástěrky, tak korozi neměl tak rychle, nebo někdo ji neměl vůbec.
Yeti sdílel nápravy s dvojkovým superbem, používal stejná ET, akorát jiné gumy a ten nereznul, protože měl kola sice také relativně vpředu vystouplé, ale měl jiné proudění kolem dveří a dveře byly spíš rovnější.
Co se týče těch kol u Kodiaqa. No, je to pravda, že si tím škodovka jistila, aby se neopakovala situace u Yetiho. Nicméně další důvod utopených kol, je součinitel aerodynamického proudění, čím máte kola uvnitř, tím Vás nebrzdí proudění kolem kol, ktere se zachytává do paprsků disků, takže máte nižší odpor vzduchu a tím nižší emise samozřejmě. Rozdíl je to malinkatý, ale vzhledem k tomu, že se v dnešní době řeší každý 0,5g, tak se zapustí kola jako cesta nejmenšího odporu.
Podložky pod kola jsou k ničemu. Většinou to musíte spojit s delšími šrouby a už tam vzniká větší ohyb zatížení na ložiska.
U Škodovek si už delší dobu všímám toho, že kola s menšími originální disky bývají utopená extrémně, zatímco kdo si koupí to samé auto s originálními většími disky, tak tam už je to utopené méně. Klasicky třeba jedničková Fabie. 14" extrémně utopené, 15" utopené, zato naopak 16" byly až nečekaně vytáhlé ven. Pak se ten samý princip začal objevovat i u Oktávek, Superbů a podobně. Později to začaly používat i Volkwageny, Audi at. Podezírám koncern, že to dělá kvůli tomu, aby více lidí donutil připlatit si za větší kola. Trojková Oktávka před faceliftem to dotáhla do extrému, protože oproti koncernovým sourozencům Golfu a Leonu s těmi samými disky bylo to utopení fakt přehnané.
Yeti je opravdu výjimka.Je to jediné auto Škodovky, kde základní kola (v tomto případě 16") nejsou utopená.
Jestli je zkušenost s korozí u Yetiho přenositelná na jiná auta od Škodovky, těžko říct. Ale třeba Tiguany mají kola mnohem více vystrčená než Kodiaq a nezaznamenal jsem, že by nějak rezly.
To asi nebude pravidlem - že by tím motivovali ke koupi větších kol. Já na tom Kodiaqu měl ty největší kola, 20", šířka 235mm, a v pohodě snesly podložky 25mm.
Úplné pravidlo to určitě není. Všímám si toho hlavně u "klasických" modelů jako je Oktávka, Fabia a podobně, zatímco to určitě neplatí pro Yetiho, kde nejsou utopené žádné rozměry kol. Kodiaq má zřejmě utopené ty větší rozměry stejně jako ty menší, jestli tomu dobře rozumím. Díval ses i na aftermarketová kola na Kodiaq? Mívají menší ET?
No tak nejspíš stejně... Váha samotné podložky nehraje roli. Záleží, co bylo důvodem toho horšího komfortu... Pokud rozhození těžiště, tak by to bylo stejné s jinýma kolama. Pokud nějaká sekundární vada těch podložek, jako že moc dlouhý šrouby + vibrace, tak třeba ne. Já tipuju rozhození těžiště.
Asi jsem ml jenom štěstí, ale dal jsem na Q7 podložky 15 mm vpředu a 25 mm vzadu a výrazně to zvedla jistota v zatáčkách a komfort moc neutrpěl. Asi to je model od modelu.
Bude veľa záležať, na aký disk pneu obuješ, samotná pneumatika nebude mať podľa mňa veľký vplyv. Logikou veci by som čakal, že širšia pneumatika sa v prvovýrobe dodáva s takým diskom, že je viac vystrčená von.
Co to je za dotaz??? Jak dovnitř, nebo ven? Snad na každou stranu 10 mm rovnoměrně, ne?
Teda pokud se dotaz týká pneu, jak je psáno. Pokud se jedná o celá kola, pak do toho mluví i to ET a šířka ráfku.
Přiznám se, že myšlenková úvaha, kdy kámen od předního kola letící odrazí LOUKOŤ zadního kola dopředu a vzduch strhne zase zpátky mi přijde naprosto absurdní. Tak nevím jestli tomu rozumím správně.
Tou loukotí je myšlený paprsek disku zadního kola?? Pokud ano, tak by mě fakt zajímalo, jak se ten kamínek dostane do roviny, která je uvnitř disku, aby se odrazil?? Pokud se má od čeho teoreticky odrazit, tak snad jedině od zadní pneumatiky, ale fakt nevím jak by se při obtékajícím vzduchu měl dostat dovnitř zadního kola (ok, ještě dejme tomu uvažovat o vířivém proudění co ho strhne dovnitř kola), ale zevnitř kola by se opět musel dostat do dveří a to už fakt nevím jak.
Podle mě je to natolik konspirační teorie, že jí tedy opravdu nevěřím. Jestli má Yeti problém s korozí (jako že má), tak to jsou klasické odlétávající kameny od kol a trpí na to úplně stejně jako každé jiné auto. Tedy s rozdílem že antikoroz u Yeti není boh vie čo... :-! Jinak samozřejmě, že víc utopená kola jsou vždycky co do praktičnosti lepším řešením. Méně se špiní boky, kameny od kol naráží do podběhů... To je jasné.
O tom bych mohl bohužel povidat z vlastni zkusenosti. Do 2 let (60 tis km ) hnily nejen dveře, ale i rám čelního okna, víko kufru a co bylo nejhorší, i prahy pod prahovymi lištami, které nakonec samy odpadly i s nalepeným lakem. A to fakt netuším, jak tam se dostaly odletujici kamínky.
To je právě ten vtip... dal jsem za to smajlíka... jak je tvoje toyota úplně boží i když to je reálně nudná plečka (spolehlivá, úsporná, to zase jo) ...:-)
P.S.: Mrkni na Červeného trpaslíka, díl Škvíra ve stázi, a dávej pozor co řekne lodní počítač Holly...
no už to není taková nuda jako dřív. Nejen v zatáčkách překvapí nejednoho člověka.
Ale aspoň to jezdí bez nutnosti navštěvovat servis mimo pravidelné prohlídky
No ty různé gumové prahy a jako že chrániče jsou největší zlo. RX7 FC, na to že to je Japonec z osmdesátek, skoro nerezne... ono to taky nebylo auto za hubičku jako třeba Levin / Ae 86. Ale před zadním kolem je na prahu volitelně gumový chránič a pod ním je to rezavý vždycky.
nejsem si úplně jist, co máš na mysli, ale to se dávalo zvenku ne?
Tahle prahová lišta je řekl bych už v interiéru, tedy přesněji už za těsněním dvěří, takže záchyt bordelu je minimální.