Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Videa

Zpět na článek

Startovat motor se spojkou, nebo bez? Martin Vaculík vysvětlí, proč je jen jedna možnost správně

112 komentářů

Avatar - Tycoon
Tycoon
U předchozích aut jsem si zvykl startovat bez spojky, částečně i na základě článků Martina Vaculíka (začínal jsem na Škodě 120L a tam jsem ji sešlapával a taky dodržoval ostatní pokyny dle návodu k osbluze pro případ teplého, studeného motoru, nebo delší dobu odstaveného motoru). Ale moderní auta to často neumožňují.
Pamatuju si první jízdu s trojkovou Oktávkou v práci. Několikrát jsem zkoušel nastartovat a nešlo to. Že by vybitá baterka? Ale vždyť s tím furt někdo jezdí. Pak mě napadlo, že když je to diesel, že to možná chce nažhavit, tak tjsem to chvíli nechal v poloze 1, npak pokus o start ... a opět nic, ale tentokrát jsem se díval na budíky a v Maxi Dotu jsem si všiml hlášky, že prý mám sešlápnout spojku. Hmm, tak jo.
Škody Yeti od našich, ta byla ještě záludnější. Jelikož nemá Maxi Dot, tak žádnou hlášku nezobrazuje. Nadával jsem jak špaček, než mě napadlo zkusit sešlápnout spojku.
Teď už mám několik let Seata, který to má taky, tak jsem si zvyknul. Ale stejně mám zvyk z dřívější doby, že než startuju, tak "zakvedlám" pákou, jestli je tam neutrál.
Avatar - palix
palix
Pre moderné autá asi zbytočný článok, lebo zrejme väčšina vyžaduje "sešlápnout spojku".
Tuším "Japonci" to tak majú už dávno.
Existuje nejaké moderné auto (povedzme min 10 ročné), ktoré sa dá naštartovať bez stlačenia spojky?
To taká motorka má ešte viac zvláštnosti... Nedá sa naštartovať s 1-kou + vyklopeným bočným stojanom, človek môže zabudnúť prepnúť naspäť prepínač na "zhasínanie" motora...
Raz som tak akosi na ten prepínač zabudol... Štartujem a nič, motorka točí, nechytá... Po chvíli som si to uvedomil a prepol ho do správnej polohy... Štart - rána ako z dela a motorka bežala :-! Odvtedy sa mi to už nestalo :-).
Našťastie pre väčšinu šoférov - sú autá "pomerne jednoduché".
traveldrive
To vie len bulvár, vytrieskať článok alebo video zo samozrejmosti, nad ktorou nemáš dôvod uvažovať, pretože autá, ktorými jazdíš, poznáš, a čo nepoznáš, to si zistíš - žiadna konkrétna a využiteľná informácia tu vlastne ani neodznela.
Avatar - Tycoon
Tycoon
Zase tak dávno to být nemůže. Odkdy mají auta běžně spínač spojkvového pedálu, někdy od roku 2000? Ale ani tehdy to běžně nezmanenalo nutnost startovat auto jako raketoplán. Jedničková Fabia ten spínač měla a startovat se dalo jen otočením klíčku.
Avatar - speedfred
speedfred
Dodávku naštartuješ aj "bez spojky" (2016)
traveldrive
Aj to je už 20 rokov. ;) Podaktorí z tunajších si na to možno ani veľmi nepamätajú.
frite
Jestli si dobře pamatuju tak C5 (r.v.2014) zmacklou spojku nevyžadovala
Avatar - petr petrumr
petr petrumr
C4 picasso už ano.
Reco
Neviem, na mna vyskoci hlaska, stlacte brzdu. Keby chcelo stlacit spojku, tak by som ju tam najskor musel domontovat :)
Othello
Možná jsi přehlídl, ale téma se týká výhradně aut s manuálem. Chce to pečlivěji číst než začneš vypouštět moudra
Reco
Neber sa tak prilis vazne a nebudes sa potom musiet pozastavovat nad vtipmi, ktore ti unikaju.
Othello
Aha pán je šprýmař. Tak to pardon
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Tohle je diskuse řidičů...
Avatar - simon_sez
simon_sez
P5008 1.6 BlueHDI, r.v.2016
Avatar - palix
palix
Zaujímavé, tak nové auto a štartuje bez stlačenia spojky?
Okrem všetkého iného je to aj dobrý bezpečnostný prvok, pre prípad, že vodič zabudne...
Na druhej strane... Raz (kedysi dávno) sa nám pokazil kamarátov Olcit a museli sme ho tlačiť... Došli sme po krátky a pomerne strmý kopček a akosi sme už nevládali... Tak sme ho tam dostali štartérom na 1-ke - barbarské, ale účinné :-!.
adanos82
Fiat Tipo 2019 - viem štartovať bez spojky, ale musím mať neutrál. Ak je zaradená rýchlosť, musím zošliapnuť spojku.
Avatar - Ronault.
Ronault.
Můj Mégane a obecně Renaulty to tak mají. Respektive jde nastartovat buď s neutralem nebo zmáčknout spojku, takže se nestalo to, že bys vrazil někam. Toto téma už před lety p. Vaculík rozebíral, někde se i uváděl neblahý vliv na dvouhmotu, takže jsem byl rád, že můj ex Mégane toto umožňuje...jo, ať si Áda říká co chce, tam Renault zamakal.
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
tady se diskutuje o autech...
ryccardo
Souhlasím. Naprosto zbytečný článek. Startuju celý život se spojkou a nebudu to rozhodně měnit. Jednak se spousta aut bez spojky nastartovat nedá a za druhé si mi občas povede zapomenout jedničku, takže startovat automaticky se spojkou je bezpečnější. V zimě, když mrzne a baterka je ráda, že točí motorem je vyšlápnutí spojky a tím ulehčení práce startéru někdy otázka nastartování. Tohle mi přijde jako rada úplně k ničemu.
Avatar - Belo13
Belo13
ten prepínač na "zhasínanie" motora by s nemal používať a ak len v núdzovej situácii. Radšej vypnúť motorku klúčikom.
Avatar - palix
palix
Nepoužívať ten vypínač som sa naučil veľmi rýchlo. Ak vypnem motorku kľúčom, tak na nič potom pri štartovaní nezabudnem :-).
mikihans
Ano, dva roky starý Citroën Jumpy, normálně startuju bez spojky.
traveldrive
Bez Vaculíka si už ani neprdneme. Ten človek vie všetko.
CICZERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse. Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
brk77
Ale jako jo. V autoškole řekli se spojkou a mě nikdy nenapadlo řešit nějaké ložisko a jak to tam vlastně funguje. Naopak mi přišlo logické, že když tu spojku nesešlápnu, tak toho tím startérem budu roztáčet víc a je to zbytečná zátěž. Teď jezdím Yetinou 2015 a bez spojky prostě nenastartuji. Ani ve snu by mě nenapadlo, že tam je takové úskalí. Jo a start stop nemám, s tím to nesouvsí, jak naznačovalo video.
Mig_35
Můžeš se vztekat jak chceš, ale pan Vaculík toho ví skutečně mnoho o autech ;-)
CICZERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse. Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
traveldrive
Nie že by si bol trochu mimo, ale si. Ale chápem, čítať medzi riadkami, keď som napísal len jeden riadok, a aj ten nie celý, to je ťažlké... ;-)

Ale vidím, že palčekovať vieš. Hlavne sám sebe. :D
Mig_35
už potřetí měníš svoji reakci... ty to fakt bereš hodně vážně...

jj dal jsem si 15 palců nahoru :D
traveldrive
4x. Snažil som sa, aby si pochopil a zároveň sa neurazil. ;-)
Mig_35
nevím, co na tom mám chápat. ty zpochybňuješ jeho odbornost, ale nezmohl jsi na nic jiného, než na jeho zesměšňování. a jediné co řešíš je, kolik ti dal kdo palců...
Avatar - zaplosak
zaplosak
to jsem ztracen - chybí mi spojkový pedál... :D
Avatar - kari.laz
kari.laz
Nikdo není dokonalý a my se ti smát nebudeme :-! :D
Avatar - Mikesus
Mikesus
No vidíš. Ty jen spojkový pedál, u mne není ani ta spojka samotná.
Avatar - zaplosak
zaplosak
No dyť... :-!
Avatar - Ronault.
Ronault.
Ještě můžeš mít spojku a nemít spojkový pedál, já tak mám dva že tří svých aut, jeden robot a druhé dvě spojky. Takže mám tři auta, jeden spojkový pedál a čtyři spojky... :D:D:D
traveldrive
Megaloman...
Avatar - Mikesus
Mikesus
Aha. Takze e-cvt :-)
Avatar - Mikesus
Mikesus
Ale vlastně dodržujeme nejzákladnější pravidlo. Startujeme bez spojky.
Arese
Styď se! 😁 :no:
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
řidiči ho potřebují. neřidičům vadí. Toto není diskuse pro neřidiče.
Avatar - Roland Von Wagen
Roland Von Wagen
Spojka se vyšlapuje. Bo sešlápnout v konvenčním autě prostě nejde :-!
Avatar - woody-alien
woody-alien
Jasně. A pak tady byl taky jeden, co otravoval s tím, že nemůžeš šlapat na plyn, když máš auto na benzín/naftu.... :-[]
Avatar - Mikesus
Mikesus
:-[] :-[] :-[] :yes:
Avatar - Roland Von Wagen
Roland Von Wagen
No, já, když jsem to v tom článku viděl napsané, tak jsem si vzpomněl na svého učitele autoškoly, který mě pokaždé po "sešlápnutí spojky" patřičně poopravil (chápu, že z mého textu to není na první úplně patrné). A ty sis vzpomněl na koho? :-!
traveldrive
Je tu dosť ľudí s vlastným rozumom. ;-)
Mig_35
A v Tesle slapes na proud ? :-)
Avatar - Ronault.
Ronault.
V Tesle šlapeš na nejbližší dobíječku
moan78
Argument pana Vaculika akceptujem. Dalsi by mohol byt vacsie namahanie dvojhmoty pri startovani so zoslapnutou spojkou. Ale je mi divne, ze predajca mi extra prizvukoval startovat so stlacenou spojkou, vraj kvoli dvojhmote. Divne. Startujem so stlacenou spojkou, auto mam od nova, ma 150k a zatial vsetko v poho. Celkom by ma zaujimali dalsie nazory.
h.onzyk
Pamatuju když naši dovezli novou Toyotu Verso, hned druhý den po několika marných pokusech telefonát do Toyoty že auto nejde nastartovat. Bylo jim vysvětleno, že musí spojku vyšlapovat opravdu až na doraz na, podlahu, že je tam nějakej spínač nebo čidlo a jinak že to auto prostě nenastartuje. Prý bezpečnostní pojistka.
traveldrive
To je o Toyotách stará známa vec.
.Rambousek.
Akceptuji také. Což nic nemění na tom, že jsem startoval celý život se spojkou (učili mě to tak a většina mých aut bez vyšlápnutí spojky ani nastartovat nešla) a problém nikdy nebyl. Otázka je, jak by ten Rapid vypadal bez toho, dost možná úplně stejně.
moan78
Presne ako pises. Ako by vypadal rapid startovany bez vyslapnutej spojky nevieme. A kludne mozno rovnako :)
traveldrive
:yes:
Avatar - Stejsn
Stejsn
a svojí 1203ku budu startovat i nadále s vyšlápnutou spojkou.
traveldrive
;-) :yes:
Avatar - Ronault.
Ronault.
Dvanáct set troska je trochu jiné auto s jinými problémy než "moderní" Rapid, pindale ;-)
Avatar - Stejsn
Stejsn
Tak právě jsem sednul do našeho firemního "moderního" rapida a zkusil nastartovat na neutrál bez spojky. Napsalo mi to, abych jí sešlápnul. Takže budu radši pindal, který odjede, než redakční všeználek, který sedí v chcíplém autě, ale všechny poučuje.
zelenáč
Tohle jsem teda opravdu nevěděl, spíš jsem si myslel, že je to jedno, takže díky za info! Už řadu let vyšlapávám spojku, protože tak mě to učili v autoškole. A opravdu mě nenapadlo, že by to mohlo být jinak, nebo si hledat, zda to tak je správně :D
Avatar - wakantanka
wakantanka
Záleží od typu auta, ja svoje bez stlačenia spojkoveho pedálu nenastartujem. V nákladiaku je v návode výslovne uvedené, že štartovať bez vysliapnutej spojky. A v autoškole ma tiež učili, že spojku treba vysliapnuť. 🙂
henry.prta
Před zapnutím startéru vyčkejte na zhasnutí kontrolky.
Po zhasnutí je možné okamžité startování za podmínky, že:
- u vozidla s mechanickou převodovkou sešlápnete
spojkový pedál,
- u vozidla s automatickou nebo pilotovanou
převodovkou budete držet sešlápnutý brzdový pedál.

Pokud je Vaše vozidlo vybaveno mechanickou převodovkou, je třeba zcela sešlápnout spojkový pedál, aby motor mohl přejít do režimu START.

Za teplot pod bodem mrazu dojde v případě vozidel s naftovým motorem k nastartování motoru až po
zhasnutí kontrolky žhavení. Jestliže se po stisknutí tlačítka „START/STOP“ rozsvítí tato kontrolka, budete muset držet brzdový nebo spojkový pedál sešlápnutý až do jejího zhasnutí, netiskněte znovu
tlačítko „START/STOP“ až do úplného nastartování motoru.


Takze bych rekl, ze s timto zpusobem vyrobce tak nejak pocita i v navrhu stavby motoru.
Avatar - lyon667
lyon667
Teď ještě aby s tím počítal v návrhu stavby převodovky...
Avatar - Ronault.
Ronault.
Raději bych nevěřil tomu s čím výrobce zaručeně počítá, často s ničím a pak jsou takové ta typická místa všech auty kde to výrobce nedomyslel
Avatar - petr petrumr
petr petrumr
Vaculík asi má na mysli, že se nemá sešlapovat spojka kde je posilovač a hlavní důvod je přední axialní kluzné ložisko, když není mazaný, tak se spojkou přitlačí na sucho, ale tohle je technický koncept starý 30 let. V dnešních autech to máš napsaný na displeji jaký pedál máš sešlápnout.
Avatar - lyon667
lyon667
Informaci na displeji bych úplně nebral za bernou minci. Viz ukazatele s doporučením převodového stupně, zpravidla navádějíci k podtáčení motoru...
Avatar - palix
palix
V každom prípade, ak sa požadovaný pedál nezošliapne, auto neštartuje :-). Chyba sa potom nájde dosť rýchlo.
Kedysi som rád jazdil rôznymi požičanými autami. Dnes nerád jazdím na cudzích moderných autách, pretože často majú nejaké otravné detaily...
Alebo je to preto, že kedysi sme mali doma Škodu 110L a všetko požičané bolo lepšie? Dnes som so svojím autom úplne spokojný a nepotrebujem skúšať niečo iné :-).
Avatar - Ham.
Ham.
1. Za celý život jsem neslyšel, že by odešla u jakéhokoliv osobního auta axiální ložiska na klikové hřídeli bez ohledu zda jeho řidič měl nebo neměl ve zvyku vyšlapovat při startu spojku. U drtivé většiny známých motorů tato ložiska přežijí motor i auto v kterém jsou instalovaná.
2. Pokud jsem slyšel, že někdy odešlo ložisko díky vyšlapování spojky, tak to nebylo axiální ložisko na klice, ale hlavní vysouvací/vypínací ložisko spojky. Tomu ovšem nevadí vlastní vyšlápnutí spojky, ale dlouhé stání na spojce, typicky řidič dojede na světla, ihned vyšlápne spojku, zařadí za jedna a pak dlouhé minuty čeká s vyšlápnutou spojkou na zelenou a toto ložisko není stavěné na trvalou zátěž axiálních sil působících na toto ložisko při vyšlápnuté spojce, ale jen na krátkodobou. Řada "odešlých" spojek nebyla/není tedy díky ošoupanému obložení spojky, ale kvůli zničenému hlavnímu spojkovému ložisku.
3. Existují i argumenty pro vyšlapování spojky. Jeden z nich je baterka. Ta nejvíce trpí studenými starty v nízkých teplotách a tam se tvrdilo od dob mé autoškoly, zapněte světla aby se trochu prohřál elektrolyt v baterce, vypněte všechny spotřebiče, vyšlápněte spojku aby startér nemusel točit zbytečnou hmotou hřídelů v převodovce se ztuhlým olejem a pak startujte, baterka se vám odvděčí dlouhou životností. V dnešní době, kdy jsou baterky různě trápené tzv. chytrým dobíjením resp. nedobíjením a podbíjením to může být paradoxně ještě silnější argument pro vyšlapování než kdysi, protože ani dnes neparkují všichni řidiči ve vytopených garážích a dnes se již neprodává žádné auto bez "chytrého" dobíjení. Samozřejmě hlavní argument pro vyšlapování je bezpečnost, prostě je to nejjednodušší způsob jak i hloupého řidiče naučit nejprve odpojit kola od motoru a pak startovat aby nezpůsobil nějakou nepřístojnost.
4. Nemám nic proti startování bez vyšlapování spojky, ale pokud přijdu do auta a chci startovat bez spojky, tak první úkon zkušeného řidiče je přesvědčit se, že je zařazený neutrál abych po startu do něčeho nenapálil, no a já tedy kvrdlám s převodovkou zásadně při vyšlápnuté spojce, kvrdlat při sepnuté spojce na studené převodovce není z hlediska životnosti té převodovky také úplně správný postup. Takže tu spojku stejně vyšlapuji jenom proto abych vyřadil na neutrál, takže když už jsem spojku jednou vymáčkl, tak proč hned nenastartovat (ušetřím jedno vystavení právě toho kritického hlavního ložiska spojky).
5. Bylo by dobré, kdyby autor uvedl seznam v současnosti prodávaných modelů na českém trhu (nikoliv historických vykopávek), které umožňují startovat bez vyšlápnuté spojky. Já bych se skoro vsadil, že ten seznam je hodně krátký, možná i prázdný. Pak ovšem zní otázka, co autor vlastně chtěl divákům sdělit, drtivá z nich (pokud mají manuál) stejně uvedenou "radu" nemůže na svém autě aplikovat, protože drtivá většina aut si skutečnost, že je vyšlápnutá spojka, sama hlídá a nenastartuje.
Othello
Pokud vyšlápneš spojku jen na stojícím motoru abys vyřadil kvalt, je to pro spojkové ložisko podstatně menší zátěž než když pak ještě startuješ. Protože v prvním případě je to ložisko v klidu a takových vyšlápnutí kdy se netočí snese bambilionkrát víc než při vyšlápnutí za startu nebo chodu motoru. Takže při startu to ložisko neušetříš ale naopak ho zatěžuješ. Nicméně ložisko by na tohle mělo být stavěno.

Mi ale spíše vadí že p.Vaculík si vybral jen jediné ložisko v motoru zatížené při startu. V motoru je ale hafo dalších ložisek která se při startu rozbíhají z nuly a jsou přitom zatížená možná víc než ty axiální kroužky na klice, mluvím třeba o ložiskách vačky stlačující ventilové pružiny. O nich se nezmiňuje vůbec
berka
Vybral si jen jedno ložisko, protože u toho jediného můžeš vyšlápnutím/nevyšlápnutím spojky něco ovlivnit. U těch ostatních stejně nic neovlivníš tak nemělo cenu je popisovat. Navíc téma nebylo co se děje v motoru při startu, ale zda vyšlapovat spojku nebo ne, pokud je možné si vybrat.
Othello
Ano ale nevíme jestli se ten kroužek opotřeboval kvůli startování se spojkou, anebo "přirozeně". Je to jednostranné. Alespoň že zmínil že spojka zase šetří baterku a startér, ale celkově nevíme které pozitiva nebo negativa převažují. Že to nebude tak jednoznačné vyplývá i z množství aut které bez vyšlápnutí spojky stejně vůbec nestartují
pevec1
Souhlasím s Vámi,
přidám ještě svůj názor. Axiální ložisko na klice tam samozřejmě není kvůli spojce. Toto ložisko hlavně vymezuje vůli a používá se různě silné, popř. se dobrousí na plocho tak, aby ta vůle na klice měla předepsanou hodnotu. Sešlápnutí spojky má minimální vliv. Jak jste psal, častěji odchází spojkové ložisko, nejčastěji vožením nohy na spojce. Na běžný provoz je stavěné, když si představíte, kolikrát např. při jízdě do práce ve městě šlápnete na spojku...
jam2015
A čo takto dať radšej snímač a povoliť štartovať až keď je zaradený neutrál.
A BEZ SPOJKY!
ACE.
I se zdůvodněním se člověk dozvěděl už v autoškole v pravěku. Tak pokud to platí furt...
Mitan3
Megane II 2.0dCi manual šestikvalt r.v.2007,auto má kartu,takže přícházím k autu mačkám tlačítko na kartě auto se odemče otevíram dveře nastupuji sednu si a mám dvě možností1.strčím kartu do "fochu"zaroven mackam spojku tuknu do tlacitka start auto samo nastartuje(mezitim si zapinam pas)zarazenou mam vetsinou pri parkovani jednicku takze se hned rozjizdim(pokud nemusim zaradit zpatecku)2.strcim kartu do fochu mackam spojku davam neutral poustím spojku seslapuji brzdu mackam start seslapuji spojku radim jedna nebo zpatecku rozjizdim se,takze ja používam postup 1.(samozřejmě před rozjezdem povolim ruční brzdu :-) )
Avatar - Zetti
Zetti
Za nasich mladych let se spojka tlacila na lozisku smerem k prevodovce, urcite netlacila na setrvacnik motoru.
Mohl by mi nekdo vysvetlit jak to chodi dneska? Nejak schema, animace atd? Martine ten clanek je dost polovicaty a obrazky z jineho tematu
berka
Ne, i za vašich mladých let se ložisko spojky vždy tlačilo směrem ke klikové hřídely. To že se v přítlačném taliři pomocí taliřové pružiny, nebo dříve pák a vinutých pružin, směr tlaku otáčí a spojku uvolňuje, nemá žádný vliv na směr tlaku vyvinutý spojkovým ložiskem směrem k setrvačníku. Takže tlak jde vždy směrem od převodovky na klikovou hřídel.
Avatar - Zetti
Zetti
no nemas pravdu, vzdycky to tak nebylo, ale ale nasel jsem jedno ilustracni video jak to je dneska https://www.youtube.com/watch?…
Doba se zmenila a v tech starych pleckach to proste bylo jinak. Vidlicka seslapnute spojky odtahovala pritlacak s loziskem od lamely. Ted je pritlacak napevne heftnutej na setrvak, driv byl na hrideli na prevodovce. Takze ted uz je mi to jasny.
Takze u klasiky vzdycky se seslapnutou spojkou, u tehle novejch reseni asi bez. On bude kazdy vyrobce vedet jak to zkonstruovany
Avatar - petr petrumr
petr petrumr
Vypínací rameno-kulička nebo čep je na převodovce a váleček, lanko atd je upevněno taky na převodovce a tak síla působí směrem na setrvačník, kliku, axiální ložisko. Pamatuji spojky, které měly obrácenou talířovou pružinu i ten spojkový posilovač, kde síla působila obráceně. Dělal jsem motoráře a vždy pokles tlaku mazání bylo přes axiální ložisko, stačilo dát ruku mezi prsa a řemenicu a vyšlápnout spojku, ale jak jsem psal u motorů škoda to nebylo jen startem, neboť bez vzduchu spojku nesešlápnuls, jen poškodil posilovač.
berka
Konečně už to někdo (podruhé) vysvětlil tak, že to je snad jasné každému. Bohužel je málo aut (mimo automatů) kde se dá nastartovat bez spojky. Překvapilo mi, když jsem nedávno zjistil, že tuto možnost má i nové Clio V, kde si mužete vybrat zda startovat se spojkou nebo se stlačenou brzdou. Ke stlačené brzdě (ne spojce) dokonce nabádá před startem i displej.
Avatar - Ronault.
Ronault.
Renaulty to tak mají delší dobu. Už si přesně nevzpomenu, ale pokud mě paměť neklame, už Laguna II. Ale pan Vaculík se Renaultum skoro nevěnuje, maximálně tak Dacii
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
protože se věnuje autům
Arese
..musí to auto mít! :-) Pak je vše v nejlepším pořádku, protože manuální 6st. dvojíté H je bezkonkurenční řešení! (pokud to tedy je alespoň 4válec, a samozřejmě nezprzněný hybridizací) :-) :yes:
Michal13
Pana Vaculíka musíte brát s rezervou. Je to spíše zábava, takový levnější Top Gear.
S nádechem anachronismu.
To Axiální ložisko je to to poslední co na autě budete měnit, a to max.u veteránů.
Zaujal mě ale argument v diskuzi, proč to právě dělat, skrze dvouhmotu.
Avatar - tfu
tfu
V manualu Skody Superb
https://ws.skoda-auto.com/…OwnersManual.pdf

se na strane 125 jasne pise nasledujic, cituji:

Zapnutí/vypnutí zapalování›Otočte klíč do polohy 2.Zapalování se zapne.›Otočte klíč do polohy 1.Zapalování se vypne.Postup při startování motoru›Zapněte parkovací brzdu.›U vozidel s manuální převodovkou vyřaďte rychlost, úplně sešlápněte spoj-kový pedál a držte ho sešlápnutý, dokud motor nenastartuje.

Videa pana Vaculika sleduji casto a tady se pravdepodobne plete a nebo se plete vyrobce ? :D
Avatar - hugino
hugino
Teraz som sa díval do manuálu Golfa a tiež na strane 131 je napísané že sa štartuje so zošlapnutou spojkou tak isto ako Sup III.Ja takto štartujem posledných 30 rokov a ešte sa žiadne auto z tohoto dôvodu nepokazilo.Takže niekto sa mýli.Hm
traveldrive
Nikdy by som nepovedal, že si taký starý.
jam2015
Pekný manuál - ako naštartovať až na strane 131! ;-)
jam2015
Ako štartovať mali dať na poslednú stranu - aspoň to človek rýchlejšie nájde ;-)
Lovap
No ... pri tom výrobcovi by som sa zastavil. Tam ide najmä, podľa mňa, o bezpečnosť a nie o nejaké opotrebenie. Síce manuál vraví "vyraďte rýchlosť", ale keby ju niekto náhodou zabudol vyradiť, pri vyšliapnutej spojke mu nehrozí, že skočí do steny garáže, druhého auta a podobne. Ja štartujem môj Logan z 2016 iba z vyšliapnutou brzdou - bez brzdy nenaštartujem (iba sa zapne elektrika v niekoľkých stupňoch), bez spojky áno.
Avatar - lordlord
lordlord
můj megane1 vždy 12 let startoval se spojkou každý den a vše bylo v pohodě
Michal13
Samozřejmě že to děláte správně. :yes:

Startování
s vyšlápnutou spojkou má více přínosů než rizik.
Často zmiňované vyšší opotřebení axiálních ložisek je
zanedbatelné – vyváží
ho ostatní součástky, jejichž
životnost se naopak zvýší.

Pro: Startér
Dvouhmota
Baterka
Šetří se motor, za studena.
Všechny součástky za setrvačňíkem

Proti : axiální ložisko

Hmmm, pan Vaculík ma to štěstí že má firemní vůz. A servis platí firma. Ale i tak by mu mohl dát zaměstnavatel nějakou srážku ze mzdy. Za nevhodné chování k firemnímu vozu. :-[]
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
a je jedno ci ide o S105L alebo arteon s 1,5tsi 6M ... ono na aute vzdy nieco trpi... pneumatiky pri jazde.. brzdy pri brzdeni.... starter pri startovani... a tak dalej a tak dalej.....tak to proste chodi.... takze nerobme zo vsetkeho vedu..... navyse bezudrzbove auto nevymysleli zatial nikde na svete ... mozno u mitsu ( ASX, lancer ) ale inak skoro nikto take nema .. ;-)

clanok kusok polovicaty ...ale samozrejme snaha bola a to sa ceni :yes:
jam2015
Už začni konečne KÚSOK používať synonymický slovník - ty KÚSOK ;-)
Avatar - Mokrous
Mokrous
snažím se si vzpomenout, zda jsem za posledních nejméně 10 let viděl/zažil nějaký vůz s manuálem, který by umožnil start bez sešlápnutí spojkového pedálu. Asi by bylo fajn k článku přiložit seznam takových vozů, nebo alespoň pár příkladů. Já žádný takový vůz neznám. Vždycky to na mě řvalo, ať ho sešlápnu a vždy tam byl neutrál i brzda...
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
U auta z roku 2008 to udělat můžu.
Lovap
Ja štartujem môj Logan z 2016 iba so zošliapnutou brzdou. Bez brzdy to zapne iba elektriku (svetlá, rádio a tak). Nikdy mi nič nevypisovalo ani nesvietilo ...
adanos82
Fiat Tipo 2019 - ak je zaradený neutrál, nemusím mačkať spojku ;-)
Avatar - Mokrous
Mokrous
Takže existujou... :-)
VláďaB77
Pan Vaculík je takový všeználek, chvilku na něj koukám a je mi z něj zle...

Tak např. moje první a dlouho používané auto, dnes již rarita, ano Trabant. Tak např. ten měl v návodu vyloženě napsáno: startujeme bez vyšlápnutého pedálu spojky, důvodem je to, že tlak pružiny spojky působí na hřídel takovou silou, která znesnadňuje startování. Takže zde startovat jedině na neutrál a bez spojky.
Dokonce i při stání na křižovatce se doporučuje vyřadit a nedržet pedál spojky, přítlačný segment totiž zahřívá přítlačnou pružinu spojky a způsobuje její dřívější únavu a nadměrné opotřebení a pak související dřívější výměnu spojky.

Pak existují i novější auta, kde lze nastartovat bez spojky, např. Ford Focus r.v. 2000, úplně v pohodě.

Některá auta s vícebodovým vstřikováním, přesto že se to u nich nedoporučuje, lze nastartovat rozjezdem z kopce a přes spojku.
Např. Škodu Felicia 1.3 MPi r.v.1999 nastartovat takto lze, Renault Twingo r.v. 2000 ani náhodou. Hodí se zvláště při téměř vybité baterce.

Jak říkám, každé auto chce své, některému neublíží to ani ono...

Říci jednoznačně u všech aut tohle je vyloženě špatně apod., je radikální závěr, ten si může dovolit jen pan všeználek...

PS: např. by mě zajímalo kolik dnešních řidičů či uživatelů dnes čte uživatelskou příručku k autu...
Kdo třeba ví, že Renault v příručce k Renaultu Twingo uvádí, že s plně naloženým Twingem by jste neměli překračovat rychlost 100 km/h...

Asi nikdo co?
Avatar - palix
palix
Predpokladám, že príručku číta tak 1% majiteľov auta. Mňa to napríklad baví... Dovolím si povedať, že bez toho by som ani niektoré funkcie auta nepoužíval, lebo by som o nich nevedel.
Návod sa väčšinou číta až keď je nejaký problém :-)
Avatar - Mokrous
Mokrous
Noooo, 21 let staré auto v kategorii novějších aut...
lulinak
inu řídím 25 let, různá auta, starty vždy se spojkou, kvůli baterce, starteru atd. + stará škola...
Zároveň mám v autě vždy zamkání zpátečky, a startuju na neutrálu, takžer vždy sešlápnout a vyřadit a pak rovnou i start aniž bych spojku pustil, někde jsem kdysi četl že prvním vymáčknutím se právě vytlačí olej a to druhé a další u vypnutého motoru až jde skoro nasucho, tak proto vše v rámci jednoho vyšlápnutí....
Teď máme Fabii 3 a Octavii 3 a tam start tuším bez spojky stejně nejde, takže je to asi jedno.....
Avatar - Stejsn
Stejsn
ale v poslední době mi připadá trochu jako brouk Pytlík.
Avatar - mariov8
mariov8
Výrobci se bohužel více bojí soudních sporů s právníky blbců, co se rozjedou při startování do zdi nebo auta před nimi, než o zbytečně zkrácenou životnost axiálních ložisek. Martin má skutečně pravdu (nepamatuji si, že by někdy neměl, alespoň v automotive), ale tady máme málokdo na výběr, zda vyšlápnout či ne. Většinou se u "malých" aut požaduje vyšlápnutá spojka.
Proc_Proto
Startuju se spojkou z důvodu bezpečnosti, 4 auta najezdila každé buď skoro 200.000km nebo i více a bez závady nebo náznaku potíží. Chápu, že když chce pan Vaculík najezdit milion km s jedním autem (a to jde podle něj navíc jen s Toyotou 4,7 V8, tak přemýšlí o ledasčem, aby se choval k autu šetrně. Pro mě je auto sluha a né pán. :-):-):-)
TondaSverak
víc od něho nemůžete chtít...
Dixik2
Už ten jeho HOAX přebírají důchodci.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
lenost postupuje tak rychle, že už se ani nechce číst?
Nebo psát?
:-)
Přelítnul jsem diskuzi a vidím, že jsem stejně o nic nepřišel.
Letisi
Rád by som sa spýtal či to isté platí aj pre automatickú prevodovku. Auto, ktoré vlastním ide naštartovať bez aj so zošliapnutou brzdou.
Dixik2
To bych taky rád viděl. :-)
Avatar - Beefcake
Beefcake
Tentokrat som spravil vynimku a video pozrel. Argument rozobrateho auta a opotrebenia je ez porovnania s inym hodny ziaka pomocnej skoly. Rovnako ako niektore pasaze z videa.
Dixik2