Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Které moderní motory jsou vhodné pro přestavbu na LPG? Martina Vaculíka napadají jen dva

V novém díle Otázek a odpovědí vám technický specialista Martin Vaculík prozradí, jaký agregát považuje za nejlepší pro přestavbu na LPG.
Zpět na článek
11. 12. 2021 21:17
Re: LPG - vhodné motory
Reaguji na ? u KIA. Dal se u nich svého času koupit motor 1.4 66kW s tovární úpravou pro použití LPG. Byla v něm upravená hlava a elektronika. Bratr to měl v KIA Venga a ohledně motoru naprosto bez problémů a jakékoliv údržby až do 80tkm, než vůz prodal.
Avatar - jozephko
14. 3. 2021 19:53
Re: Je to az tak zle?
Čo sa týka výrobcu plynu, tak jednoznačne najlepší je PRINS. Keď kupujem auto s plynom, tak musí mať plynové zariadenie od tohto výrobcu.
Ďalšou nutnou podmienkou je domazávač. Ak ho auto nemá, ale je v dobrej kondícii, tak domazávač treba namontovať okamžite po kúpe.
Avatar - jozephko
14. 3. 2021 19:50
Ja mám dvojkovú Octaviu na LPG
Ja mám dvojkovú Octaviu pred FL na LPG - motor 1,6 78 kW. A vyzerá to tak, že ju asi tak rýchlo predávať nebudem. V podstate nie sú autá, ktoré by boli na prestavbu vhodné. Okrem Dacii a Fiatov.
Možno ešte nejaké staršie Subaru.
U trojkových Octavii je už LPG problém. Vidieť to aj na mobile.de, kde prakticky nie sú. Pritom dvojkových tam bolo relatívne dosť.
12. 3. 2021 20:45
Hmm
No, koukám, že by si někdo měl oprášit znalosti. Protože povídá o tom jak nejsou vhodné motory bez hydraulických vymezovacu a pak řekne fiat 1.4 fire. Fiat 1.4 fire = Fiat 1.4 8V a tento motor má právě nastavování kde se musí objednat přesný hrníčky respektive podložky mezi, ale OK. Naštěstí fiat dělal verzi Bifuel, která provoz na plyn vydrží bez zaklepani ventilů. Tudíž teď má 170 tis km stále s vulemi 0.35/0.45
12. 3. 2021 13:42
Re: Hyundai i30 1,5 DPI a Renault/Dacia 1,0 TCe
Korejci mívali jedny z nejměkčích sedel, které dovedl ventil zaklepat už po třeba 30 tisících kilometrech. Takže i u jejich nových motorů bych byl ostražitý.
12. 3. 2021 13:38
Re: To jsem řešil před pár lety a nevyřešil
Ano. Jak už jsem řekl, poslení dvě zimy jsem překvapený, jak je cena LPG nízko.
12. 3. 2021 13:37
Re: Hyundai i30 1,5 DPI a Renault/Dacia 1,0 TCe
Případně Rio 1,2 DPI
12. 3. 2021 13:18
Je to az tak zle?
Vsetko s nepriamym vstrekom bez turba by sa malo dat spolahlivo prerobit.
1.0 renault/dacia
1.25 suzuki dualjet
1.5 DPI hyundai/kia
2.0 mitsubishi asx
1.6 ci 2.0 od toyoty - corolla, rav4.
1,8 HSD od toyoty - hlavne v Polsku je ich vela a ti taxikari na tom robia fakt obrovske najazdy.

Roky sa prerabaju aj motory s turbom a aj priamovstrekove s turbom.

Samozrejme to chce kvalitny system - napr. BRC, no a potom podla motora dat tam to, co treba - ak treba primazavanie, alebo prívstrek benzínu. Starsi jednoduchsi motor sa da prerobit za cca 1000 EUR, novsi za 1500.

Ci sa to oplati? Jasne, ze ano, uspora je od 30 do 50 percent podla auta/motora/riesenia...
Co sa jednoznacne neoplati je kvapalna faza - ta stoji cez 3000 EUR a to sa nema kedy vratit, pripadne to nestoji za to riziko.

Jedina otazka je dlhodoba spolahlivost, tak ale LPG splynovace sa montuju desatrocia, chce to najst spolahliveho "prerabaca" a idealne s nim konzultovat este pred kupou auta, s ktorymi vozidlami maju dobre skusenosti. Problem moze byt, ked niekto kupi auto a potom ho zrazu chce za kazdu cenu prerobit na plyn...

A este su tu take "POLOVICNE" riesenia, to chce ale debatu fakt s profíkom, jednu takú som mal - dá sa dat do tohto motora plyn? Ano, da, ale to a to nerobi dobre a tak po 180-200 tisic km klakne cely motor. Kedze dane auto robi tak 10000 rocne a je to hobby, tak tam ten plyn za 1000 siel:
- vrati sa to
- usetri to
- kym sa to pokazi, auto bude mat cez 20 rokov a hodnotu tak 1000 EUR, max. na diely alebo ak sa postasti srotovne ci nejaku akciu na vykupny bonus.
Ale to chce fakt znamosti u technikov, lebo poniektori na vsetko prikyvnu spravime, nie je problem a ono prave vtedy zvykne byt ten problem...
12. 3. 2021 12:18
LPG - vhodné motory
Už jsem to tu kdysi psal, tak to jen zopakuji.
Obecně jsou problémy s tím, že LPG je sušší, má delší dobu hoření a hoří při vyšší teplotě. Při chudé směsy pak může docházet k podpalování ventilů.
Pro LPG je ideální kombinace Hydraulických zdvihátek ventilů, které si sami upravují jejich vůli, tvrzených ventilovych sedel a nepřímého vstřiku. Bohužel dnes už se tahle kombinace téměř nevyskytuje (viz, ten omezený výčet na konci videa). Boom hydroštelů byl na přelomu osmdesátých a devadesátých let, od začátku tisíciletí od nich výrobci houfně ustoupili a používají podložky či kalíšky. U některých motorů ventily nelze seřídit v podstatě vůbec.
Přímý vstřik nemá cenu předělávat, musí se přivstřikovat benzín, aby to vydrželi benzínové vstřikovače a úspora nákladu pak mizí v nenávratnu.
Je tu sice možnost vstřiku kapalné fáze benzinovymi vstřikovači, ale s kvalitou CZ LPG houfně odchází čerpadla a ani čerpadlo, ani zapečené vstřiky nejsou levná záležitost. Neřekl bych, že s tím nejsou zkušenosti. Dealerské přestavby Subaru měli právě kapalné Vialle už v r. 2007. Jen ty zkušenosti nejsou dobré kvůli těm čerpadlům. Zajímavé že na západ a sever od nás problémy s čerpadly nejsou. Procentuelní rozdíl ceny přímovstřikového LPG a přímovstřikového kapalného LPG taky není až tak markantní. Ale stejně se nevyplatí ani jedno.
Pak tu je pár posledních nepřímovstřikových motorů.
Tohle jsou motory, co jdou předělat (nové, případně se dají sehnat v nějaké ojetině mladší 10. let).
1) FCA 1,2 51kw; 1,4 57 kw; 1,4T 88-103 kw; 2,4 129-137 kw; 3,6 v6 208+kw; HEMI V8 270+ kw
2) Opel (GM) 1,4T 85 a 103 kw; 1,8 104kw; 1,6 91kw (RIP 2013); Vortec V8 300+ kw
3 ?) Kia 1,0 cvvt 51kw; 1,4cvvt 73kw
4 ?) Subaru 2,5i 123-129kw
5) Renault (Dacia) 1,2 53kw; 1,6 75kw; 2,0t 125-162kw (RIP 2015), 0,9Tce resp. 1,0Tce
6) VW 1,0mpi; 1,4mpi 63kw; 1,6 mpi 75kw
7 ?) Mitsubishi 1,6 86kw; 2,0 110kw

Když vynehám americké motory s větším objemem, tak je tam vlastně jediný nový motor a to Renault 1.0Tce.

Ty s otazníkem za číslem mají i tak problém s měkčími ventilovými sedly a klidně už po 100kkm se mohou objevit zaklepaná ventilová sedla a podpálené ventily. U Mitsubishi je ten problém horší než u Subaru. Japonské motory je obecně lepší vynechat protože mají měkká ventilová sedla.


O přínosu Flashlube a podobných maziv se dá spekulovat, neexistuje snad žádná studie, která by jejich přínos potvrzovala. Do turbo motorů se bežně nepoužívají, i když v dněšní době existuje i přímaz "pod tlakem". Někteří plynaři o nich mluví jako o zbytečnosti bez valného přínosu jiní naopak. Proto jedni montují Flashlube všude a druzí raději volí přívstřik benzinu ve vysokých otáčkách (v objemu do 10% vstřiku LPG).
Avatar - Barrichello
12. 3. 2021 11:01
Re: Hyundai i30 1,5 DPI a Renault/Dacia 1,0 TCe
Hydroštely sem měl už v autě z roku 1995 :-) :-) :-)
12. 3. 2021 10:40
Rio
Mám Rio 1.4 2006 a cca 120tis km. na LPG (celkem už má najeto přes 180tis km) a vše funguje.

Při instalaci mi ale bylo řečeno, že od cca 2007-8 již mají motory od H/K měkké sedla a tam už to moc nedoporučují (jedině přímaz apod.) jinak na seřízení ventilů jsem nikdy nebyl.

Dacia má u 1.6 LPG ventily co 90tis myslím.
Avatar - Barrichello
12. 3. 2021 10:37
Re: HEMI V8
Nicméně zatím je jde státle koupit jako nové :-)
V osobáccíh teda jen 6,4, 5,7 jen v pikapech a SUV
Avatar - Barrichello
12. 3. 2021 10:35
Re: To jsem řešil před pár lety a nevyřešil
Já jo. A ted tankuju za 11.

Takže LPG se fakt vyplatí protože 11 vs 30 je dost brutální rozdíl
Avatar - Barrichello
12. 3. 2021 10:34
Re: Bariku
Divný přirovnání no, ale když sis vybral nějakou megeru šerednou, asi nic jinýho nezbývá než chodit jinam no :-)
12. 3. 2021 10:06
Re: Hyundai i30 1,5 DPI a Renault/Dacia 1,0 TCe
Hyundai nevím, kolega měl LPG v ix20, ale nebyla to úplná hitparáda. Kvůli ventilům tam musel být nastavený přívstřik benzínu a často to musel nechávat různě ladit. Navíc nevím, jestli má 1.5 už hydroštely, to u korejců nebývá zvykem, oni jedou na klasiku.
12. 3. 2021 09:53
Hyundai i30 1,5 DPI a Renault/Dacia 1,0 TCe
Ty by šly taky, ne?
Avatar - SKAY
12. 3. 2021 09:19
Re: Opel
NE tojka nemá moc vhodné motory z duvodu měkkých sedel a nutnosti vymezovat vule mechanicky u lpg kontrola max co 60Tkm a v origo servisu to snad ani neumí dle jejich ksichtu :no: naštěsti jsou jiní co to umí
jinak mám tojku na plyn a zatím 180Tkm ztoho na lpg asi 130 a jen dva ventily na hraně
12. 3. 2021 07:16
Re: Opel
A atmobenzínový motor v toyote corolle 1.6Valvematic? Ten by na LPG vhodný bol?
12. 3. 2021 06:58
Opel
Dotaz byl na auta do 5 let stáří, tam mě napadá ještě oplácký motor 1.4 Turbo s nepřímým vstřikem. Ostatně byl nabízen v LPG i továrně. No, a pak renaultí 1.0Tce, ale ty jsou trochu novější.
Avatar - caliban
12. 3. 2021 01:14
Re: Bariku
Přesně, proč *** moji přítelkyni, když můžu *** tu tvoji.
11. 3. 2021 22:36
Re: To jsem řešil před pár lety a nevyřešil
To jsou lednové ceny, ještě před Covidem. Za 9,90 jsem nikdy netankoval.
11. 3. 2021 22:04
Re: HEMI V8
To ovsem nejsou zrovna motory, ktery by zapadaly do eko doktriny zelenych palic z Bruselu :D
Avatar - speedfred
11. 3. 2021 20:49
Re: HEMI V8
Chevy V8 6,2L a 5,3L idú v poho na LPG?
Avatar - Barrichello
11. 3. 2021 20:38
Re: To jsem řešil před pár lety a nevyřešil
Já sem tankoval loni LPG za 9,90 a benzín za 25,20. Asi blbé čerpačky. Za 30 sem benzín loni netakonval ani jednou :-) Nejdráž 28,90, za N98, zdražuje to až letos
11. 3. 2021 20:16
Re: To jsem řešil před pár lety a nevyřešil
Níže vypisuju lednové ceny benzínu a LPG v nejmenované síti čerpacích stanic.
2021: 27 vs. 11
2020: 30 vs. 13,5
2019: 28 vs. 14
2018: 29,5 vs. 13,5
2017: 30 vs 13,5
2016: 25,5 vs. 12,5
2015: 26,8 vs, 14,5
2014: 34,5 vs. 17
2013: 34 vs. 17,5
11. 3. 2021 19:49
Re: To jsem řešil před pár lety a nevyřešil
To ovšem není pravda. LPG už několik let běžně ke koupi pod 13Kč za litr, kdežto benzín pod 30 byl až poslední rok.
Avatar - Barrichello
11. 3. 2021 19:34
Re: Bariku
At si jede jaký styl chce, já si jedu taky vlastní styl.

proč trpět skrčeninou v litru, když můžu jezdit 400 konovou V8 :-)

Je třeba si to užít dokud to jde. Pak už to nepůjde :-)
11. 3. 2021 19:12
To jsem řešil před pár lety a nevyřešil
Zadání rovnice bylo navíc komplikováno tím, že většina předpokládaného nájezdu cca 40 tkm ročně měla být po dálnici, takže optimálním motorem z hlediska dynamiky, komfortu a spotřeby byl cca dvoulitr, což bylo mé dosavadní ojeté auto. Rovnice bohužel neměla řešení. Blízko byl Fiat Tipo, ale jeho boubelatá karoserie a turbomotor ze staré školy znamenají vysokou spotřebu zejména na dálnici. Takže jsem koupil TSíčko a nájezd jsem snížil ježděním do práce vlakem.
Ale kdo ví, třeba se Renault a Dacia pustí do LPG ještě více než teď a LPG auto si v budoucnu koupím. Nůžky mezi cenami LPG a benzínu jsou větší, než bývaly před pár lety. V zimě stávalo LPG vždy polovinu ceny benzínu, nebo i víc. Poslední dve zimy jsem si všiml, že se LPG ani zdaleka nedostalo na polovinu ceny benzínu.
11. 3. 2021 18:44
Bariku
Tys to nepochopil. Vaculik jede svuj styl. Nemuzes prijit na trh, ze predelas robustní motor na plyn. Lidi reknou. No a co, to uz vim. Tohle je styl redneck. Levny auto, pomale zahrivani plynulou jizdou a hlavne kupujte nez nam je seberou! A ke dvoum vozum dostanes figurku s kejvajici hlavou a moznosti prilepit na palubku pana V zdarma. No vesnicani!? Neni to skvele? Je to skvělé!
Avatar - Barrichello
11. 3. 2021 18:09
HEMI V8
osvědčené motory fungující na LPG výborně, pokud je udělaná kvalitní instalace. Bez přímého vstřiku a naprosto neznatelné zda auto jede na LPG nebo benzín. Navíc i na LPG funguje vypínání válců, takže dvojitá úspora.

Další motory snadno snášející LPG sou OHV smallblocky od GM :yes: :yes: