Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Chrysler Turbine Car (1962-1964): Většina malosériových turbín skončila na šrotišti

Éra turbínových vozů Chrysler byla dlouhá. Jen jeden z nich však překročil prototypové stadium a dočkal se alespoň několika desítek postavených kusů. Šlo o čtvrtou generaci.
Zpět na článek
23. 3. 2021 19:45
zanedlouho
budou patřit do muzea všechny zážehové motory s nízkou kompresí a palivem typu benzín. Budoucnost patří dieselu!
Rozbalit vlákno
1
24. 3. 2021 07:39
Re: zanedlouho
A potom si sa zobudil...
Avatar - Ja Prvni 123
23. 3. 2021 19:40
Hmm, smutná vzpomínka.
Víra v budoucnost pohonu turbínama zabila Rover.
Věnoval se tomu soustředěně, spusta času a peněz... a když přišla ropná krize, tak neměl nic než 3,5 litorvé osmiválce a turbíny.
:-(
V podstatě už nikdy se z toho nedostal.
Rozbalit vlákno
0
23. 3. 2021 19:45
Turbína a hybrid
Zaujímalo by ma, či sa vývoju turbín pre autá niekto ešte venuje. Ak dokáže turbína fungovať efektívne pri optimálnych otáčkach a spaľovať "čokoľvek" mohol by to byť dokonalý pohon pre hybrid. Alebo sa mýlim?
Rozbalit vlákno
14
Avatar - Ja Prvni 123
23. 3. 2021 20:28
Re: Turbína a hybrid
Umím si to představit u náklaďáku...
23. 3. 2021 20:31
Re: Turbína a hybrid
Kdyby turbína dokázala pracovat efektivně, byl by to skutečně dobrý pohon pro hybrid. Bohužel turbína to nedokáže
Avatar - Ja Prvni 123
23. 3. 2021 20:49
Re: Turbína a hybrid
Turbína to dokáže.
Člověk ji nedokáže vyrobit za přijatelnou cenu... to je celé.
Navíc to platilo ve srovnání s tradiční spalovacím motroem, při srovnání s extrémě drahými EV, zejména při započtení jejich omezené použitelnosti, to může vyjít jinak.
Významně omezené použitelnosti.
23. 3. 2021 20:51
Re: Turbína a hybrid
Měl bys konkrétní čísla k mechanické účinnosti ?
23. 3. 2021 20:59
Re: Turbína a hybrid
S tou cenou, asi áno. Vývoj materiálov dosť pokročil, tak snáď by tá cena vzhľadom na rel. malý počet súčiastok by nemusela byť tak tragická. Navyše by nemuseli riešiť popisované problémy s oneskorením odozvy, prevody...
23. 3. 2021 20:54
Re: Turbína a hybrid
Áno. Ale, pracovala by výhradne v optimálnom cykle a mohla by spaľovať "niečo" ekologickejšie. Jasne, trochu špekulujem 😉 Inak tá uvádzaná spotreba cca 16l nebola zas tak márna, čakal som viac.
23. 3. 2021 20:59
Re: Turbína a hybrid
Mikroturbíny pracující v optimálním režimu mají mechanickou účinnost cca 20-30%. To jsme někde na úrovni lepšího parního stroje
23. 3. 2021 21:02
Re: Turbína a hybrid
Fajn. Ale potom mi ten udávaný výkon vs. udávaná spotreba nesedí. 20-30 je ale naozaj primálo
23. 3. 2021 21:13
Re: Turbína a hybrid
Stačí porovnat za kolik jezdí současná podobně výkonná a těžká auta. Určitě to bude za polovic, přitom účinnosti dnešních pístových turbomotorů jsou kolem 35-40%. Podle mě to sedí.
Avatar - Ja Prvni 123
23. 3. 2021 21:10
Re: Turbína a hybrid
To je blbost. Tím, že tam není vratný pohyb, tak z čistě fyzikálního důvodu musí mít účinnost vyšší, naž tradiční spalovák.
A když je minimálně dvoustupňová, tak se to dál zlepšuje.
23. 3. 2021 21:15
Re: Turbína a hybrid
....Starší turbíny o výkonu jednotek MW mají účinnost jen kolem dvaceti procent, zatímco i nejmenší běžná mikroturbína o elektrickém výkonu 30 kW má účinnost o několik procentních bodů vyšší. ...
https://www.energie21.cz/…-plynove-motory/

....Jmenovitá elektrická účinnost se pohybuje mezi 20 – 30 %,...
https://www.technickytydenik.cz/…notky_15463.html
23. 3. 2021 21:28
Re: Turbína a hybrid
Dík za link. Pozriem podrobnejšie. Ale namátkovo, podľa toho článku to zas tak zle nevychádza.
23. 3. 2021 21:34
Re: Turbína a hybrid
Mikroturbína má vysokou celkovou účinnost, pokud se sečte dohomady mechanický výkon a vyprodukované teplo které převažuje. Samotná mechanická účinnost proto není nic moc
Avatar - Blue Sun
25. 3. 2021 08:29
Re: Turbína a hybrid
Mechanickou účinnost mají vyšší. To, co píšou v článku, je elektrická účinnost, tj. už včetně ztrát generátoru.
Avatar - Barrichello
24. 3. 2021 01:18
Turbíny se zkoušely po celém světe
zkoušel je i SSSR a to v turbínovém autobusu ZIL 127 (NAMI 053), tento busík uháněl rychlostí 160 km/h už v roce 1959

https://www.autoforum.cz/…jezdil-uz-davno/
Rozbalit vlákno
2
24. 3. 2021 07:34
Re: Turbíny se zkoušely po celém světe
a naposled si na turbínách vylámal zuby Jaguar s prototypem C-X75
Avatar - Barrichello
24. 3. 2021 16:00
Re: Turbíny se zkoušely po celém světe
Článek o autobusu zde https://blog.auto.cz/…-raketovy-busik/
Avatar - mariov8
25. 3. 2021 10:51
Turbina vs pistovy motor
Takhle malá turbína ani dnes nejde vyrobit s bůhvíjakou účinností a problém je režim s nízkým odběrem výkonu, kdy turbína není schopna zas tak výrazně snížit pracovní otáčky ve srovnání s pístovým motorem. Problémem pro účinnost turbíny jsou ztráty netěsností, které logicky z důvodu přesnosti výroby jsou u malé turbíny poměrově vyšší než u velikých turbín. Když si vezmeme účinnost turbovrtulového agregátu PT6A (typicky dle verze 500 až 1500kW) a skoro "kapesní" alternativy PBS TP100 o výkonu kolem 180kW je to jasné. A úplně tristně vyjde srovnání hodinové spotřeby ve srovnání PBS TP100 a klasického pístového Lycomingu IO540 o srovnatelném výkonu 170-190kW (technicky 40-tá léta, vstřikování 80tá léta). Turbovrtulová jednotka z PBS Velká Bíteš sice váži zlomek hmotnosti toho šestiválcového Lycosaura, ale za hodinu si vezme 80L JET A jako nic, Lycoming se bude motat 45-60L benzínu. Takže 2-3 hodiny letu a hmotnostní výhodu turbovrtulový motor spálí v palivu. A podobné je to tady. Spotřeba 16L v dané době musela být pohádka, ale takový výkon tehdy měli u nich "malé" šestiválce, a potenciál vývoje u pístových motorů byl na počátku, u spalovacích turbín však silně omezen dodnes schopností vyrobit malou těsnou turbínu. Analogie s turbodmychadly zde sice částečně funguje, ale přínos je pouze takový, že ta malá turbína vůbec jde vyrobit. Problém je i redukovat vysoké otáčky malých turbín (v řádu malých stovek tisíců) na otáčky použitelné pro pohon kol. Cenu zařízení díky vysokým technologickým nárokům nemá smysl dále zmiňovat.
Rozbalit vlákno
0