Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Veterán

Zpět na článek

Chrysler Turbine Car (1962-1964): Většina malosériových turbín skončila na šrotišti

22 komentářů

Avatar - Ada - stop rendlíkovskému odpadu
Ada - stop rendlíkovskému odpadu
budou patřit do muzea všechny zážehové motory s nízkou kompresí a palivem typu benzín. Budoucnost patří dieselu!
traveldrive
A potom si sa zobudil...
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Víra v budoucnost pohonu turbínama zabila Rover.
Věnoval se tomu soustředěně, spusta času a peněz... a když přišla ropná krize, tak neměl nic než 3,5 litorvé osmiválce a turbíny.
😒
V podstatě už nikdy se z toho nedostal.
NAD
Zaujímalo by ma, či sa vývoju turbín pre autá niekto ešte venuje. Ak dokáže turbína fungovať efektívne pri optimálnych otáčkach a spaľovať "čokoľvek" mohol by to byť dokonalý pohon pre hybrid. Alebo sa mýlim?
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Umím si to představit u náklaďáku...
Othello
Kdyby turbína dokázala pracovat efektivně, byl by to skutečně dobrý pohon pro hybrid. Bohužel turbína to nedokáže
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Turbína to dokáže.
Člověk ji nedokáže vyrobit za přijatelnou cenu... to je celé.
Navíc to platilo ve srovnání s tradiční spalovacím motroem, při srovnání s extrémě drahými EV, zejména při započtení jejich omezené použitelnosti, to může vyjít jinak.
Významně omezené použitelnosti.
Othello
Měl bys konkrétní čísla k mechanické účinnosti ?
NAD
S tou cenou, asi áno. Vývoj materiálov dosť pokročil, tak snáď by tá cena vzhľadom na rel. malý počet súčiastok by nemusela byť tak tragická. Navyše by nemuseli riešiť popisované problémy s oneskorením odozvy, prevody...
NAD
Áno. Ale, pracovala by výhradne v optimálnom cykle a mohla by spaľovať "niečo" ekologickejšie. Jasne, trochu špekulujem 😉 Inak tá uvádzaná spotreba cca 16l nebola zas tak márna, čakal som viac.
Othello
Mikroturbíny pracující v optimálním režimu mají mechanickou účinnost cca 20-30%. To jsme někde na úrovni lepšího parního stroje
NAD
Fajn. Ale potom mi ten udávaný výkon vs. udávaná spotreba nesedí. 20-30 je ale naozaj primálo
Othello
Stačí porovnat za kolik jezdí současná podobně výkonná a těžká auta. Určitě to bude za polovic, přitom účinnosti dnešních pístových turbomotorů jsou kolem 35-40%. Podle mě to sedí.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
To je blbost. Tím, že tam není vratný pohyb, tak z čistě fyzikálního důvodu musí mít účinnost vyšší, naž tradiční spalovák.
A když je minimálně dvoustupňová, tak se to dál zlepšuje.
Othello
....Starší turbíny o výkonu jednotek MW mají účinnost jen kolem dvaceti procent, zatímco i nejmenší běžná mikroturbína o elektrickém výkonu 30 kW má účinnost o několik procentních bodů vyšší. ...
https😐/www.energie21.cz/…-plynove-motory/

....Jmenovitá elektrická účinnost se pohybuje mezi 20 – 30 %,...
https😐/www.technickytydenik.cz/…notky_15463.html
NAD
Dík za link. Pozriem podrobnejšie. Ale namátkovo, podľa toho článku to zas tak zle nevychádza.
Othello
Mikroturbína má vysokou celkovou účinnost, pokud se sečte dohomady mechanický výkon a vyprodukované teplo které převažuje. Samotná mechanická účinnost proto není nic moc
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Mechanickou účinnost mají vyšší. To, co píšou v článku, je elektrická účinnost, tj. už včetně ztrát generátoru.
Avatar - Anonym
Anonym
zkoušel je i SSSR a to v turbínovém autobusu ZIL 127 (NAMI 053), tento busík uháněl rychlostí 160 km/h už v roce 1959

https😐/www.autoforum.cz/…jezdil-uz-davn👋
Othello
a naposled si na turbínách vylámal zuby Jaguar s prototypem C-X75
Avatar - Anonym
Anonym
Avatar - mariov8
mariov8
Takhle malá turbína ani dnes nejde vyrobit s bůhvíjakou účinností a problém je režim s nízkým odběrem výkonu, kdy turbína není schopna zas tak výrazně snížit pracovní otáčky ve srovnání s pístovým motorem. Problémem pro účinnost turbíny jsou ztráty netěsností, které logicky z důvodu přesnosti výroby jsou u malé turbíny poměrově vyšší než u velikých turbín. Když si vezmeme účinnost turbovrtulového agregátu PT6A (typicky dle verze 500 až 1500kW) a skoro "kapesní" alternativy PBS TP100 o výkonu kolem 180kW je to jasné. A úplně tristně vyjde srovnání hodinové spotřeby ve srovnání PBS TP100 a klasického pístového Lycomingu IO540 o srovnatelném výkonu 170-190kW (technicky 40-tá léta, vstřikování 80tá léta). Turbovrtulová jednotka z PBS Velká Bíteš sice váži zlomek hmotnosti toho šestiválcového Lycosaura, ale za hodinu si vezme 80L JET A jako nic, Lycoming se bude motat 45-60L benzínu. Takže 2-3 hodiny letu a hmotnostní výhodu turbovrtulový motor spálí v palivu. A podobné je to tady. Spotřeba 16L v dané době musela být pohádka, ale takový výkon tehdy měli u nich "malé" šestiválce, a potenciál vývoje u pístových motorů byl na počátku, u spalovacích turbín však silně omezen dodnes schopností vyrobit malou těsnou turbínu. Analogie s turbodmychadly zde sice částečně funguje, ale přínos je pouze takový, že ta malá turbína vůbec jde vyrobit. Problém je i redukovat vysoké otáčky malých turbín (v řádu malých stovek tisíců) na otáčky použitelné pro pohon kol. Cenu zařízení díky vysokým technologickým nárokům nemá smysl dále zmiňovat.