Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Škoda letos slaví významné jubileum, 30 let od vstupu do koncernu Volkswagen

Osmadvacátého března tohoto roku uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy byla podepsána smlouva předznamenávající spojení společnosti „Škoda, automobilová akciová společnost“ s koncernem Volkswagen.
Zpět na článek
23. 3. 2021 14:42
23. 3. 2021 11:18
Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
...je jedním z nejúžasnějích úspěchů v historii světového automobilového průmyslu. Bravo, Škodovko a díky, Volkswagene! :-) :yes:
Rozbalit vlákno
14
23. 3. 2021 16:03
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
Jen škoda, že to nemohlo už potkat další naše automobilky a další fabriky.
23. 3. 2021 18:29
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
No jo no, většina z nich bohužel nebyla na té úrovni aby to zvládla. :'-(
23. 3. 2021 18:56
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
Příčina je úplně jinde! Příklad Škoda Ml.Bol., Barum, .. proti později ČKD, .................
23. 3. 2021 19:35
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
No primárně právě v tomhle - většina nebyla konkuenceschopná.
24. 3. 2021 10:16
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
Hlavní a zásadní příčina je v kvantech už nepromyšlených privatizací, které následovaly po odchodu pana Vrby a Pitharta. Rozdělané privatizace byly shozeny ze stolu (i ty téměř před před podepsáním).
24. 3. 2021 10:32
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
Kdepak, primární problém byl skutečně v tom že většina podniků nebyla na západě konkurenceschopná, ty které stály za to si stejně zahraniční korporace postupně vyzobali i přes nepovedené privatizace, tohle čas ukázal vcelku krásně.
24. 3. 2021 11:35
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
To je vlastní zkušenosti?
24. 3. 2021 11:37
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
To je zkušenost českého trhu, ano :yes:
24. 3. 2021 12:25
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
Je jasné, odkud vítr fouká..
24. 3. 2021 15:27
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
No foukal ze 40ti let totality která z většiny podniků učinila naprosto konkurence neschopné provozy.
24. 3. 2021 16:54
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
To foukal, a zvláště normalizace to strhla hodně dolů. Avšak zachovaly se všechny obory - tolik oborů neměl nikdo - a lidi v nich věděli jak (kolikrát z nouze víc do hloubky než jinde). V umu a vědění lidí byl ohromný kapitál (viz poznámka vedení VW při koupi Škody - a znám takových hodně).

Zničení téměř všech oborů v krátké době po odchodu p. Vrby, v tom jsme taky rekordmani - to se nestalo nikde.
A tenhle hloupý a krutý vítr mám na mysli. To místo odkud foukal je notoricky známé. A pokouší se foukat dál - i prostřednictvím Vás.

Za to první i za to druhé nás Západ obdivoval, když nás mohl navštívit. Bylo tu vše a není tu (skoro) nic).
24. 3. 2021 23:21
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
Šíře portfolia bohužel nijak nesouvisí s úrovní a konkurenceschopností. Byla to v podstatě znouzecnost protože nešlo normálně dovážet zboží, takže se improvizovalo, to je celé. Otevření trhu ukázalo kde je realita.

U škodovky pozor - tam nastal zlom v druhé polovině 80.tých let díky vývoji favoritu a Hrdličkovi, jinak by tam také nebylo nic.

Čas poměrně jasně ukázal že taková ta post socialistická pohádka co rádi šíří vyznavači komunismu je zcela mylná - náš průmysl byl totálně nekonkurenceschopný, zapojený v rvhp a orientovaný na východní trhy, proto se sesypal jak domeček z karet, v otevřeném trhu ty komunismem zdecimované provozy neměly nárok.

Jinde se s tím potýkalo obdobně - německo muselo prakticky ze dne na den přijmout ndr, plné podobně “kvalitních” fabrik jako u nás, které vykazovaly podobně úsměvná čísla v duchu socialistických propagand - plníme plán na 120%, v reálu prázdné schránky plné lidí a nákladů.

Čas krásně ukázal že ten kdo přežít měl přežil (a je úplně jedno jestli se privatizoval “českou” cestou a nebo byl odprodán zahraničním korporacím rovnou), ten kdo neměl nárok nepřežil (a opěr je zcela jedno jestli to šlo cestou české privatizace a nebo zahraničního kapitálu). Ale to lze vidět až dnes, dlouhá léta někteří lidé žili v tom bludu jak byl náš průmysl vyvinutý, přitom totální utopie.
25. 3. 2021 15:36
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
Hmm, pane Klausi.

Za totáče jsme stavěli elektrárny parní, vodní a jaderné a vyváželi je do zahraničí (stavěli je tam), A to ze svých výrobků a ze svých projektů.

Jestli ovšem máte představu, kolik druhů výrobků v elektrárnách je:
- od těžké strojařiny po jemnou mechaniku
- od těžké elektrotechniky po elektroniku
- regulace, automaizace
- chemie
- stavařina
- geologie
atd.
a jak náročné je z nich elektrárnu vyprojektovat a postavit.

Když přijeli po Listopadu lidi ze záp. firem a energetiky do naší energetiky, říkali: "Vždyť vy tu všechno máte." A když jsme jim odpověděli, že to všechno bylo vymyšlené a vyrobené v této malé zemi, nechtěli tomu uvěřit: "U nás se nakupuje po celém světě, to není možné!", divili se.

Za ty roky mohu posoudit, co jsem viděl a zažil z mnohačetné spolupráce s nimi a u nich. Často říkávali: "Jak to víte? My na tom děláme deset let." Oni měli před Listopadem výhodu perfektní organizaci práce, kdežto tady to byl boj s nepořádkem, politikou a nařízeními, což mělo vliv na kvalitu atd., ale to všechno se snažili lidi kompenzovat usilovným fandovstvím, a proto a tím širším a hlubším věděním a umem, který vyústil v základní naší vlastnost: vykřesat z mála úroveň. Zde diskutovaný Favorit je toho jeden z mnoha příkladů.

Hmm, a tenhle základ velmi rychle pohřbila ona zběsilá povrchní privatizace pana Klause a Ježka. Znalosti a um lidí se nejen v nových polistopadových možnostech neuplatnily, ale skončily na ulici - nanejvýš v sámoškách.
25. 3. 2021 23:57
Re: Zmrtvýchvstání Škody Auto po roce 1991..
Jj jak už bylo uvedeno - tyhle socialistické pohádky v hlavách mnoha lidí žijí dodnes, což ale nemá na realitu sebemenší vliv.

Klasicky kličkuješ, nejdřív mluvíš o tom jak tu bylo všechno, po tom co jsi seknut že to fakt ne to najednou stáhneš na jedno okrajové odvětví a alespoň na něm zkoušíš uplatnit svůj dojem, což opravdu nefunguje ;-)

Většina průmyslu byla beznadějně zastaralá a nekonkurenceschopná, to je jasné a dané tím socialismem který to zdecimoval. Při hroucení ekonomiky celého socialistického bloku v druhé polovině 80.tých let se v rámci pudu sebezáchovy povedlo sem tam pár vyjímek, favorit byl úplně mimo galaxii - na to dokonce muselo být usnesení vlády, a i přes velkou snahu Hrdličky z toho byl v rámci západního trhu totální lowcost. Mimochodem i na favoritu byla právě vidět naprostá neschopnost našeho průmyslu, to že se na obrovské množství věcí musela zakoupit licence od západních firem byla jedna věc, ale to že náš průmysl regulérné sabotoval některé komponenty (dvoupříčkové topení, jiné paraboly atd atd) byla přesně ukázka toho jádra problému.

Čas pak dnes krásně ukázal že privatizace a její forma je prakticky nepodstatná, mnoho podniků které slavně zakoupili západní společnosti je dnes zavřených a výroba přetažená do Polska/Číny/na východ, a naopak spousta firem která putovala půdovně do českých rukou se po čase stejně stalo součástí nadnárodních korporací když český kapitál přestal stačit globalizačnímu tempu. V tom není problém.
Avatar - Roman Horký
23. 3. 2021 12:02
Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
tak by skončila rozkradená jako všechny ostatní fabriky. Předrevoluční mafián si totiž nemohl, ani kdyby se postavil na hlavu, přivlastnit a zplundrovat celou fabriku. Porevoluční už mohl.
Rozbalit vlákno
13
Avatar - Emel
23. 3. 2021 13:32
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
Hlavní nevyhnutelný problém by byl, že automobilka typu Škoda po roce 1989 nebyla ani náhodou konkurenceschopná, neměla know-how na výrobu auta evropských kvalit. Mohla by pár let šolíchat Felicii s 1.3 OHV a prodávat ji na východních trzích, podobně jako to nějakou dobu dělala Lada nebo Moskvič... ale tahle cesta neměla žádnou perspektivu.
23. 3. 2021 14:53
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
Tak předně to byl Favorit (a ne z něho Němci faceliftovaná Felicia). Favorit byl na svou dobu konstrukčně velmi povedený: nadprůměrně prostorný, s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi a esteticky díky Bertonově karosárně velmi povedený. To, že nebyl v detailech dílensky dotažený, leccos v něm bouchalo, to bylo socialistické. Ale stařičký motor OHV, který se už nemohl obnovit, měl na tu dobu velmi plochý moment a velmi dobrou tepelnou účinnost.

Hlavně díky tomuto Favoritu VW Škodovku koupil. Tehdy nejvyšší šéf VW p. Piech prohlásil, že nekupují továrnu, tu by si postavili, ale lidi, kteří ještě ukáží, jaký přínos to pro VW bude znamenat. Favorit byl pro VW konstrukční přínos a doteď přináší Škodovka do VW velkou část vývoje. Též v interních auditech VW-u se Šdodovka mezi vnitřními značkami většinou umísťuje na čelním místě.

Díky tehdejšímu ministru průmyslu p.Vrbovi a díky tehdejšímu premiérovi p. Pithartovi to byla s VW-em zdařilá promyšlená privatizace (stejně, jako Barum apod. v té době). Kdyby to bylo "o chup" později, nejspíš by Škodovka zanikla.
Avatar - Emel
23. 3. 2021 15:26
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
Osobně si právě myslím, že Felicie je zhruba vrchol toho, co by ještě Škodovka asi zvládla i sama - zvládla by si postavit motor 1.6, možná by zvládli i osadit posilovač nebo klimu... ale tím by to končilo.
Zrovna o článek vedle diskutujeme Civic 5G, to je přesně ten začátek devadesátek... a jeden z příkladů toho, jak Favorit nemohl mimo postsovětský skanzen obstát (a Felicia taky ne).
Píšeš to dobře (teda - podle mě), ale až v druhé větě - VW kupoval hlavně lidi. Favorit pro VW nepředstavoval žádný dlouhodobý přínos, jenom dočasné řešení na dobu, než to celé reorganizují a začnou vyrábět "normální" auta, na kterých už z toho Favorita nezbude vůbec nic.
23. 3. 2021 15:35
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
Tak jasně, sama by Škodovka těžko rychle zbudovala celé portfólio, přesto, ale:


Benzíňák 1,6 měla Škodovka připravený se 75 kW - na tu dobu velmi velmi pěkný výkon.(je v muzeu ve Formanu), ale Felicia dostala 1,6 od VW s 55 kW - dost nepovedenou: moment byl v malých a max. otáčkách stejný, jako dědek 1,3 Škoda., jen na "střeše úzkého" momentu měla 1,6 o 20 % moment vyšší. Dědek 1,3 Škoda měl nejlepší tepelnou účinnost v celém koncernu.

Felicia vedle kladu zlepšení dílenského zpracování a zlepšení pasivní bezpečnosti karoserie, přinesla zhoršení jízdních vlastností a vnitřního prostoru. Kromě jiného se jí třeba špinilo zadní okno.

Favorit v zásadních věcech - prostor a jízdní vlastnosti - převyšoval vozy Polo i Golf docela zřetelně. Díky vynikajícím jízdním vlastnostem se umísťoval v ralye mezi vozy s daleko většími motory a s 4x4.


Vedle privatizace tu však byla nutnost Škody s někým se spojit. Nastávala doba sdružování automobilek a automobilka, která v té době nevyrobila milion vozů ročně, neměla naději se udržet. Ing. Petr Hrdlička - duchovní otec Favoritu - marně na vedení Škody tlačil, aby se spojila. Odnesl to, ale naštěstí to nakonec dopadl pro Škodu dobře.

PS: Ing. Martin Hrdička - syn Ing. Petra Hrdličky - vede nyní vývoj podvozků a motorů. A můžete sledovat, co Škoda z toho, co od koncernu dostane, doslova vykouzlí!
Avatar - Emel
23. 3. 2021 16:22
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
Ta 1.6 s Felicií ale jezdila zásadně líp, než 50kW 1.3.
Jo, o vlastní 1.6 vím... jenže viz to co píšeš dál, blíží se Euro normy a mohutný rozvoj jiných technologií... a vývoj motorů bude čím dál dražší, pro malou automobilku nerealistický.
Myšlenka spojení evokuje spojení s někým na stejné úrovni... jenže Škoda spíš než spolupráci s nějakou Ladou potřebovala někoho, kdo ví, jak to má být. A značka na téhle úrovni zase nebude chtít rovnocenné partnerství s nějakou

Favoritem jsem jezdil... a asi i proto mám své pochybnosti, jestli za jeho úspěchy stojí dobrý základ, nebo jen kombinace nízké váhy a umu tehdejšího soutěžáckého týmu (+ fakt, že kategorie do 1,3l stála mimo zájem seriózních závodních týmů).
23. 3. 2021 17:08
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
No, 1,655 kW ve Feldě byla silně nepovedená, těžká a nevýkonná. Na tak lehké auto výkonem stačila, ale na nižší stř. třídu, nebo na střední, kam byla mířená, to zdaleka ne - tehdejší dobré 1,6 měly přes 70 kW - Škoda 75 kW.

1,3 MPI 50 kW: také jsem ji měl. Dostala motor-managamentem vč. vysokého napětí Siemens hodně na zadek (prorážení vn, blbnutí potenciometrů - zejména v odporovém můstku kolem škrtící klapky, ...) - měl jsem dojem, že si na tom Siemens zkouší vlez do automobilové branže. Podobný jsem měl dojem z celého "faceliftu" Feldy: ztráta prostoru, pohodlného sezení, horší jízdní vlastnosti, .... Jakoby VW zadal tento úkol nezkušeným mladším lidem, jako domácí cvičení.

Nadprůměrné jízdní vlastnosti byly vytvořeny jednoduchými zavěšeními, tehdy (i dnes) běžnými, ale lidi věděli, co dělají. Vezměme jen zadní klikovou nápravu. Uchycení v karoserii výškově blízko u těžiště (nad těžištěm) vozu - byť to zabíralo v kufru místo). Vyzkoušeli deset nastavení při hledání kompromisu mezi nakloněním vozu a pasivním přiřizováním zadních kol. Zkrutný stabilizátor nebyl potřeba - příčka stačila. A Němci ji na Feldě přidělali.

Přesto jsem přesvědčený, že privatizace Škody VW-enem bylo to nejlepší, co ji mohlo potkat. Díky tedy pánům Vrbovi a Pithartovi!
Avatar - Emel
23. 3. 2021 17:32
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
A tak výkon není všechno... btw, opět Civic - 1.6VTi měla 118kW... no, ale v té Feldě jsem měl pocit, že už je to na to auto moc :-)
23. 3. 2021 18:08
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
Byl předně na ni moc těžký. Ona měla McPhersonovy "hrnce" dost vzdálené od přepážky mot.-kab., a tím to ukotvení v karoserii bylo měkké - mírně i s tím hliníkáčem 1,3; bylo to trochu cítit. Ale tohle je na jiné povídání.

Hlavně "střechovitý" moment byl handicap té 1,6. Na tom bylo vidět, že se spalováním byli u VW na štíru. Ono vlastně do dneška u VW ty menší motory moc neumějí. Mají ale štěstí, že s téměř dnes nezbytným přeplňováním leccos přikryjí. I když i tady je vidět, jak jim max. moment končí na 3,5 tisících otáčkách, kdežto jiným lepším o tisíc výš.
Avatar - Emel
23. 3. 2021 22:51
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
V tomhle byl hezký ten speciál SM... on má každý z těch malých tříválců svoje. Nejlepší byl asi Ford, ale VW a Honda mají taky každý své přednosti (a nedostatky). Každopádně mám dojem, že nejmíň povedená je aktuálně ta 1.5 a naopak 1.0 i 2.0 jsou fajn.
23. 3. 2021 18:41
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
Jasně, je potřeba vzít v potaz že 1.6 ve feldě bylo jen takové dočasné řešení - už v té době bylo jasné že to je jen model na dožití (jen důkladný facelift favoritu) a nevyplatílo se řešit implementaci novějších 1.6 74kW.
Avatar - Emel
23. 3. 2021 18:57
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
Ta u VW přišla až koncem devadesátek, ne?
23. 3. 2021 19:00
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
V polovině no, takže by to většinu života felicie stihlo, ale nedávalo by to smysl.
23. 3. 2021 18:35
Re: Smutné je, že kdyby ji neprodali Němcům
V principu souhlas, jen těch naprůměrností je třeba ubrat - nadprůměrný nebyl prakticky v ničem, ale byl dobově srovnatelný jako lowcost i se západní konkurencí, což byl na tu dobu velký úspěch :yes:
Avatar - Lumix56
23. 3. 2021 14:42
Jaro 1989
Vzpomínám na ty fronty lidí před Mototechnami, než byl vyhlášen oficiální termín přijímání objednávek - pořadníky na Škodu Favorit. Kupčení s místy v pořadnících se tehdy zabývala í STB. Tehdejší samozvané samosprávy si vedli přesnou evidenci skutečných zájemců o nového Favorita (2x denně schůzka před Mototechnou + stálé hlídky monitorující přísun Favoritů z MB na prodejny) aby se zamezilo podvodům s prodejem. Takový byl tehdy hlad po autech. Přitom nešlo o žádný technický zázrak - značná poruchovost, reklamace... Námatkou: zadřený alternátor, uvařený motor (těsnění pod hlavou), poruchy zapalování (chod na 3 válce), zvlněné brzdové kotouče, zdeformované a nelícující díly nevyjímaje. Spolupráce s VW přišla v pravou chvíli.
Rozbalit vlákno
0