Osmadvacátého března tohoto roku uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy byla podepsána smlouva předznamenávající spojení společnosti „Škoda, automobilová akciová společnost“ s koncernem Volkswagen.
Zájem koncernu Volkswagen o automobilku Škoda údajně sahal až do sedmdesátých let minulého století, vážnější se však stal až v druhé polovině osmdesátých let, kdy se v Československu pomalu rozbíhala výroba nového modelu Favorit. Koncern VW totiž nabízel licenci na motory řady EA 111, zahraniční brzdové obložení i další komponenty.
Tehdy ještě k uzavření spolupráce nedošlo, údajně především z ekonomických důvodů, koncern Volkswagen však stihl v roce 1987 testovat jeden z prototypů Škody Favorit s vestavěnými koncernovými motory řady EA 827 a EA 111, který měl na koncern udělat pozitivní dojem. A právě to mohlo hrát v blízké budoucnosti významnou roli.
Po sametové revoluci v roce 1989 bylo jasné, že lokálně populární značka to nebude mít na otevřeném trhu zrovna lehké. Roční kapacita se totiž pohybovala okolo 200.000 vozů zastaralé konstrukce s motorem vzadu a jedinými moderními modely s moderní koncepcí byly hatchback Favorit a kombík Forman. K úspěchu na světovém trhu by to ale nejspíš nestačilo, Škoda zkrátka potřebovala silného partnera.
Východiskem z nesnadné situace se měla stát privatizace státem vlastněného podniku, který měl v rukávech několik trumfů. Díky modelům Favorit a Forman mohla Škoda nabídnout konkurenceschopný produkt, ve společnosti byla kvalifikovaná, kreativní i motivovaná pracovní síla a navíc značce nechyběla ani tradice výroby dopravních prostředků vlastní konstrukce.
Česká vláda v čele s Petrem Pithartem původně zvažovala spolupráci s 24 automobilkami ze západní Evropy i ze zámoří, v létě 1990 jich ale nakonec oslovila pouze osm. Pouze čtyři z nich předložily nabídku a do užšího výběru se nakonec v srpnu 1990 dostaly pouze dvě: aliance Renault – Volvo a koncern Volkswagen Group.
Ve dnech 9. a 10. prosince 1990 probíhají jednání vlády, na jejichž základě byla 21. prosince 1990 podepsána smlouva o spolupráci s předkladatelem vítězného návrhu – koncernem Volkswagen. Ve prospěch nabídky Volkswagen Group měl kromě velkorysého investičního plánu hovořit i souhlas s přáním české strany rozvíjet tradiční značku Škoda s vlastním vývojem a pokračovat ve výrobě modernizované řady Favorit a Forman.
Po prosincovém podpisu smlouvy následovala náročná a detailní jednání expertních týmů, vedení Volkswagen Group a domácích představitelů, především místopředsedy české vlády Františka Vlasáka a ministra průmyslu Jana Vrby. Jako neformální zprostředkovatel pak vystopoval Hanuš Holzer, pozdější československý konzul v Basileji.
Dne 28. března 1991 pak ministr průmyslu české vlády Jan Vrba a předseda představenstva koncernu Volkswagen Carl Horst Hahn uzavřeli hlavní smlouvu o vytvoření společného podniku na výrobu automobilů Škoda. Po splnění příslušných bodů smlouvy získal 16. dubna koncern Volkswagen Group za vklad 620 milionů marek celkem 31 % akcií mladoboleslavské automobilky. Během následujících let pak koncern svůj podíl navyšoval a 30. května 2020 dosáhl 100% vlastnictví.
Od Favoritu k deseti modelům
V první fázi pokračovala automobilka Škoda, nově částečně vlastněná koncernem Volkswagen, ve výrobě modelů Favorit a Forman, které posléze doplnila ještě lehká užitkové verze pick-up. V roce 1994 byl představen nástupce Favoritu, model Felicia, který poprvé nabízel komponenty koncernu Volkswagen. Nabídka byla obohacena například o ABS, airbagy, posilovač řízení, klimatizaci nebo koncernové motory 1.6 MPi a 1.9 D.
Prvním modelem kompletně vyvinutým na koncernové podvozkové platformě A4 se stala Škoda Octavia, představená v roce 1996. Nový liftback se začal vyrábět v jedné z nejmodernějších automobilových továren v Evropě, rychle se vypracoval na pozici bestselleru značky a od minulého roku je dostupný již ve čtvrté generaci.
V roce 1999 byla představena první generace modelu Fabia, nástupce modelu Felicia, který se v průběhu jara tohoto roku také dočká již čtvrté generace. V roce 2001 se v nabídce opět objevilo jméno Superb, které v ní vydrželo dodnes, následně představené modely Yeti nebo Roomster však skončily po jedné generaci. Další velký zlom pak nastal v roce 2016, kdy automobilka Škoda zahájila svou velkou SUV ofenzívu představením modelu Kodiaq .
Dnes má Škoda ve své nabídce 10 modelových řad automobilů, z 600 zaměstnanců vývojového oddělení je dnes tým 2 000 vysoce kvalifikovaných specialistů, namísto 17.000 lidí v roce 1991 dnes celosvětově zaměstnává 42.000 lidí a její roční produkce vzrostla z 172.000 vozů v roce 1991 na téměř šestinásobek. Ostatně od roku 2014 se roční produkce pravidelně pohybuje nad hranicí jednoho milionu vozů a v roce 2020 automobilka již sedmý rok v řadě dodala více než 1 milion vozů zákazníkům po celém světě.
K původně třem domácím závodům také postupně přibývaly továrny v zahraničí, konkrétně v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, kde Škoda produkuje většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Ve spolupráci s lokálním partnerem však běží výroba například i na Ukrajině.
V rámci koncernového svazku společnost Škoda Auto samostatně vyvíjí a vyrábí kromě automobilů také komponenty a montážní celky, jako motory či převodovky. Kromě toho také nese zodpovědnost za aktivity celého koncernu Volkswagen na indickém subkontinentu (projekt India 2.0), v Rusku a od 1. ledna tohoto roku také na severu Afriky.
V rámci nového programu pro budoucnost Next Level Škoda se pak automobilka zaměří na rozšíření modelového portfolia směrem k dostupným vozům, vstup na nové trhy a další růst ve velkoobjemovém segmentu.