Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: V tento den byl před třiceti lety vyroben poslední wartburg

Východoněmecký automobil Wartburg zůstává ve stínu menšího a slavnějšího trabantu, ve své době ale těchto celkem majestátních dvoutaktů jezdily i po československých silnicích desetitisíce.
Zpět na článek
10. 4. 2021 17:08
Odfláknutý.
Text i s chlupama překopírovaný z novinek. Pro novinky ok, tady - na specializovaném webu na auta - bych očekával něco navíc.

A fotogalerie tradičně s nepřesnými, nedbalými popisy. Uváděné roky neodpovídají jednotlivým vozům na snímcích, jsou jen výchozím rokem daného typu/modelu. Hrubá chyba je však u snímku 93, kde na průhledové kresbě není Wartburg 1.3 nýbrž prototyp 4x4 se dvěma dvoutaktními motory. To vám někdo vypíchnul voči ?

Jděte s takovou prací do p----, slušně k šípku.
10. 4. 2021 12:57
Krasnej
Ten kulatej Wartas ze 60tych let byl ale krasnej. Tata mel 3 takovy. Proti 353 to bylo elegantni auto. Pamatuju jak jsem si v tom jako dite hral, ale uz na zacatku 80tych let to byl starej srot . Ramova konstrukce, prisernej smrdici motor, neumim si predstavit v tom dneska jet :D
10. 4. 2021 18:39
Re: Krasnej
Já v něm, mimo jiné, absolvoval 2x Bulharsko, se stanem ve 4 lidech. Pikantní byla zejména cesta zpět 21.srpna 1968.
Avatar - karoque
11. 4. 2021 02:00
Re: Krasnej byl i 353
Rám ve tvaru podkovy ničemu nevadil a motor byl oproti Š100 pak Š105 jako včelka ;-) Jednička dost krátká, zbylé stupně pohoda. Řazení pod volantem bylo pohodlné, polička pod celým předkem. Neměl zvýšené prahy, takže vnitřek šlo vymést metličkou. Kufr byl dost velký a v kombíku dvojnásob. Jízda pohodlná, kolébavá. Když pominu specifický zvuk hen nen nen neeeen, dnes parodováno písní crazy frog, tak to nebylo tak špatné auto. Alespoň v kontextu východního bloku té doby. Málokdo dnes ví, že šel v domácích podmínkách dovařit čtvrtý válec a s ním to pak byla raketa.
Avatar - Stejsn
11. 4. 2021 19:50
Re: Žádná škoda ho nebyla
Ten plechový zvuk, jako když člověk kopne do kýble plného šroubů, nejde zapomenout. On ten zámek s otočným kolečkem byl vůbec kuriozní.
11. 4. 2021 01:41
W 353 - skvělé auto
Když nepočítám chronicky pokaženou Volhu 21 která tehdy stála asi 5 tisíc, byl Wartburg 353 moje první auto. Sedan, žlutá barva. Ve srovnání s tehdejšími Škodovkami 105-120-125... to byla špička. Ten motor táhl neskutečně. Žádné přidušené rozjezdy a skákání jako u Škodovky. A ten zvuk :D Ani moc nekouřil, dostával kvalitní olej. Také byl velmi masivní - plechy silné, vpředu obzvlášť. Měl jsem typ s chromovanými nárazníky. Jednou mi moderní auto nedalo přenost. Warbec měl lehce ohnutý konec nárazníku, rozbitý blinkr a trochu odřený plech, druhé auto bez nárazníku a zmuchlané. Měl jsem i čtyřtakt. Ten byl už takový dost těžkopádný, asi díky těžkému motoru vpředu praskaly pružiny. Pak úplně zrezavěl a šel...
11. 4. 2021 09:15
Re: Žádná škoda ho nebyla
Jenže tato auta se vyráběla i v mnohem silnějších a lépe vybavených verzích! :-)
12. 4. 2021 12:10
Měli jsme Wartburg 1.3
Výhodou byl velký kufr a velká kabina. Motor na východní auto relativně tichý a úsporný. Ale jinak to auto nemělo žádnou budoucnost. Prehistorická konstrukce a mizerná kvalita. Auto bylo dost poruchové a blbě se sháněly náhradní díly. Přechod do Felicie byl jako přesun do jiné dimenze.
12. 4. 2021 09:23
Re: W 353 - skvělé auto
Taky jsme ho měli.Prostorný byl fakt hodně. Kufr 500 l byl ve své době maxi. Ale jinak to byl šrot. Když jsme na konci 80. Mohli presednout do zigulika, připadali jsme si ze máme najednou luxusní káru. A to měl zigul původ v 70. Letech. :-O
12. 4. 2021 09:18
Re: Žádná škoda ho nebyla
Tak to ale pozor. Veškerá východní produkce aut byla minimálně od začátku 60. Let proste zastaralá a se západní konkurenci neporovnatelná. I když to třeba papírové vypadalo podobně jezdili “naše” a “jejich” auta úplně jinak. Dnes se muže zdát ze to tak nebylo ale vždy východ měl auta minimálně 10 let za svou dobou, většinou víc. Proste tech kompromisu a nedodelku na tom bylo vždycky dost.
11. 4. 2021 10:26
Re: W353
jj, jasně, to platilo v normálním světě, akorát v NDR na to měli úplně jiný pohled :-)
11. 4. 2021 09:23
Re: Žádná škoda ho nebyla
Srovnávejme srovnatelné, tedy +/- litrovou kategorii. O těch lepších výbavách v této třídě silně pochybuji.

Že se vyráběla i silnější a lépe vybavená auta nikdo nezpochybňuje, ale v jiných cenových relacích. Dělaly se i Mercedesy, Rollsy a Cadillacy.
11. 4. 2021 09:00
Re: W353
Z pohledu občana NDR ano.
Řešení výkonů, spotřeby, nákladů, životnost, servisní náročnost - myšleno obecně v automobilovém světě v té době......
11. 4. 2021 08:44
Re: Žádná škoda ho nebyla
Ani ve srovnání se západem žádný velký propad.
Ford Anglia 100E - 27 kW, tříkvalt, topení jen za příplatek,
Simca Aronde 1300 35 kW,
Opel Olympia Rekord 1500 29kW, tříkvalt
Peugeot 203 1300, 31 kW
Fiat 1100 26 kW
11. 4. 2021 07:06
Re: W353
Naprostá většina zákazníků Wartburgu neřešila ani výkony, spotřebu, servisní náklady, ani výrobní náklady nebo životnost. Typický občan NDR se zamlada zapsal do pořadníku a byl nevýslovně šťastný když vůbec stihnul si to auto koupit ještě před odchodem do důchodu ;-) :no:

Tušim že typická čekací doba byla snad i dvacet let
11. 4. 2021 02:00
Re: Žádná škoda ho nebyla
Měl jsem samozřejmě na mysli srovnání s tehdejšími západoevropskými stroji obdobné třídy. A ano, ani Spartak nebyl po technické stránce žádný zázrak, však navazoval na Populara z 30. let... Hlavní problém 353 byl v tom, že ani on se nezmohl na čtyřtakt a samonosnou karoserii, což bylo trapné již v tom roce 1966, natož pak v osmdesátkách... Ale zase měl asi nejhnusnější zvuk zavíraných dveří v celém automobilovém světě! :-[]
10. 4. 2021 23:55
Re: Žádná škoda ho nebyla
Jen drobná otázka, technická zastaralost W 311 v roce 1956 ? Třeba oproti Škodě 440 ?

Oba vozy na rámu, 29kW Škoda, 27kW Wartburg, oba listová péra, kapalinové brzdy, topení, 4st. převodovka (2,3,4st. synchron), W navíc vypínatelná volnoběžka, W - 4 dveře, Š - 2 dveře, Wartburg navíc centrální mazání podvozku pedálem. Nevidím nikde technickou zastaralost.

Osobní sympatie samozřejmě neřeším a chápu.
10. 4. 2021 23:21
Žádná škoda ho nebyla
Kulatá 900 (a později 1000) byla při vší té technické zastaralosti alespoň líbivá, ale 353 už byla jen ošklivá čoudící krabice (pravda, prostorná a měkce odpružená). To auto mi bylo stejně nesympatické už jako dítěti v hluboké totalitě (stejně jako celá NDR) a je mi nesympatické doteď... ☹️👎
10. 4. 2021 20:17
Re: W353
Je třeba na něj pohlížet v kontextu doby, kdy nebyl dvoutaktní motor ještě na pranýři a neměl cejch zabijáka života na modré planetě (kam se však hrabou všechny Wartburgy světa spolu s všema Trabantama na jeden ropnej tanker) . O zplodinách tehdy nikdo nic nevěděl, řešily se jen výkony, spotřeba, servisní náklady, výrobní náklady a životnost. V mixu těchto parametrů byl dvoutakt i vzhledem k jednodušší konstrukci a vyšší výkonové hmotnosti (oproti většině tehdejších čtyřtaktů) minimálně konkurenceschopný. Nevýhoda byla olej do benzínu, když se konečně podařilo lépe vyřešit oddělená mazání, už se začaly řešit zplodiny. Takže všechny dvoutakty no.

Protože 353 byla krabice, vnitřní prostor byl, jak říkáš, mimořádně veliký a výborně využitelný. Dovolím si oponovat, pérování excelentní, proto trochu bez ambicí na agresivní jízdu. O dnes překonané rámové konstrukci, která má však i svá nesporná pozitiva, psát nebudu, rám versus samonosná si snad dnes každý trošku fanda dokáže vyhodnotit sám.

Já bych 353 hodnotil lépe, rozhodně ne špatný ani podprůměrný. Spíše průměr, možná i lehce nadprůměr. Ona tehdy konkurence ve třídě nebyla také moc velká hitparáda a to nejen v soc. táboře.
Avatar - Stejsn
10. 4. 2021 19:45
W353
Ona ta 353ka měla i celkem dost pozitiv. Bylo z toho dobře vidět, uvnitř bylo hodně místa a mělo to velikánský kufr - na hloubku se tam pohodlně vešla tehdejší dřevěná televize, například. O kombíku ani nemluvím, ten byl prostě obří. A ten původní 353 před všemožnýma faceliftama byl na svou dobu i docela moderně vypadající vozidlo. Samozřejmě celková konstrukce podvozku, hrozný motor a spousta detailů z toho ve výsledku dělalo špatné auto, ale určitě ne nejhorší a stačilo málo a mohl být aspoň průměrný.
11. 4. 2021 12:27
Re: W 353 - skvělé auto
A hlavne voči škodovkám to bolo neskutočne priestranné auto. Smrad prekážal aj vtedy, ale smrdeli aj škodovky. Inak, ale smrdeli. Na tú dobu dobré autá, ale mnohí ich aj tak podobne ako trabanty nebrali, lebo to bol podradný dvojtakt od "dederónov". Naopak, kto Wartburga mal, ho ocenil.