Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V tento den byl před třiceti lety vyroben poslední wartburg

ČTK
Diskuze (22)

Východoněmecký automobil Wartburg zůstává ve stínu menšího a slavnějšího trabantu, ve své době ale těchto celkem majestátních dvoutaktů jezdily i po československých silnicích desetitisíce.

Podobně jako za menším bratříčkem zůstávaly i za "warťasem" oblaka dýmu, také on ale majitelům poskytoval spolehlivé služby. Poslední wartburgy sjely z výrobních pásů v Eisenachu 10. dubna 1991, jen tři týdny předtím, než se rozloučil i trabant.

Motor wartburgu byl sice dvoutakt jako u trabanta, na rozdíl od něj byl ale vodou chlazený a disponoval třemi válci o objemu 900 a později 992 kubických centimetrů a zhruba dvojnásobným výkonem až 50 koní. Jeho původ je možné vystopovat do doby před druhou světovou válkou, kdy firma DKW vyvíjela vůz, později vyráběný jako dvoudveřová IFA 9. Z něj první wartburg převzal i přední poháněnou nápravu a odpružení. Typ, který nesl označení 311 a který začal z bran továrny vyjíždět v roce 1956, patří dodnes k nejelegantnějším vozům východní provenience.

Automobil s oblými tvary se vyráběl v řadě variací - základem byl čtyřdveřový pětimístný sedan, existovaly i kombi, kupé nebo kabriolet. Právě "třistajedenáctka" patří mezi sběrateli k ceněným kusům, zachovalé se v Německu prodávají za (v přepočtu) půl milionu korun i dráž. Devět let po představení modelu 311 přišel do výroby mezityp, označený 312, který v karoserii stávajícího modelu skrýval podvozek teprve chystaného typu 353. Všech provedení tohoto vozu se vyrobilo na 300.000 kusů.

Wartburg 353 byl veřejnosti představen na lipském veletrhu v roce 1966 a tehdy asi nikdo netušil, že jen s dílčími úpravami bude z výrobních pásů sjíždět celé čtvrtstoletí. Karoserie nového typu ztratila téměř vše z elegance předchůdce, její tvary ze všeho nejvíc připomínaly několik vzájemně pospojovaných krabic. Co ale zůstalo, byl velký vnitřní prostor - tentokrát ale jen sedanu, kombi a později vyvinutého pickapu - a také nemilosrdně zastarávající dvoutaktní motor.

Konstruktéři v NDR sice přišli s několika návrhy na novou pohonnou jednotku (včetně rotačního Wankelu), případně na celý nový vůz. Už v roce 1968 se ve vývojovém oddělení VEB Automobilwerk Eisenach zrodil wartburg kupé se zbrusu novou karoserií z plastu a motorem od Renaultu. Ze spolupráce s francouzskou automobilkou ovšem nakonec sešlo a bez dopadu na vozový park skončila i několikaletý vývoj automobilu, který měl vznikat v kooperaci NDR a ČSSR.

Z plánů ale nakonec zůstalo jen několik osamocených prototypů v muzeích v České republice a Německu. Nového motoru se wartburg podobně jako věrný souputník trabant dočkal až na konci kariéry v roce 1988. I v jeho případě se jednalo o pohonnou jednotku z produkce Volkswagenu, tentokrát o objemu 1,3 litru. Ani nový motor, kvůli kterému museli konstruktéři wartburg podstatně předělat, ale zastaralý automobil, kterého se celkem vyrobilo skoro 1,4 milionu kusů, nemohl zachránit.

Výroba aut v Eisenachu má bohatou tradici, první vůz se jménem Wartburg (podle blízkého hradu) vznikl ve francouzské licenci už v roce 1898. Začátkem 20. století začala továrna vyrábět auta pod značkou Dixi a v roce 1928 celou firmu převzalo BMW. "Bavoráky" se zde vyráběly až do roku 1942, kdy dostala přednost válečná výroba. Po válce se Eisenach ocitl v sovětské zóně a zařízení poničené továrny mělo skončit v SSSR.

Nakonec ale do továrny vrátila výroba aut, z bran vyjížděly předválečné modely, od roku 1951 pod označením EMW - v té době totiž obnovila výrobu i bavorská továrna a prosadila svá práva na značku (všechny "bavoráky" z let 1945 až 1951 tedy pocházejí z Eisenachu). V polovině 50. let nakonec přišlo nové zadání a továrna se z luxusních šestiválců přeorientovala na dvoutakty pro širší okruh zákazníků. Automobilový průmysl z Eisenachu ale neodešel ani po roce 1991, dnes za městem vznikají vozy Opel.

ČTK
Diskuze (22)

Doporučujeme

12. 4. 2021 12:10
Měli jsme Wartburg 1.3
Výhodou byl velký kufr a velká kabina. Motor na východní auto relativně tichý a úsporný. Ale jinak to auto nemělo žádnou budoucnost. Prehistorická konstrukce a mizerná kvalita. Auto bylo dost poruchové a blbě se sháněly náhradní díly. Přechod do Felicie byl jako přesun do jiné dimenze.
12. 4. 2021 09:23
Re: W 353 - skvělé auto
Taky jsme ho měli.Prostorný byl fakt hodně. Kufr 500 l byl ve své době maxi. Ale jinak to byl šrot. Když jsme na konci 80. Mohli presednout do zigulika, připadali jsme si ze máme najednou luxusní káru. A to měl zigul původ v 70. Letech. :-O
12. 4. 2021 09:18
Re: Žádná škoda ho nebyla
Tak to ale pozor. Veškerá východní produkce aut byla minimálně od začátku 60. Let proste zastaralá a se západní konkurenci neporovnatelná. I když to třeba papírové vypadalo podobně jezdili “naše” a “jejich” auta úplně jinak. Dnes se muže zdát ze to tak nebylo ale vždy východ měl auta minimálně 10 let za svou dobou, většinou víc. Proste tech kompromisu a nedodelku na tom bylo vždycky dost.
Avatar - Stejsn
11. 4. 2021 19:50
Re: Žádná škoda ho nebyla
Ten plechový zvuk, jako když člověk kopne do kýble plného šroubů, nejde zapomenout. On ten zámek s otočným kolečkem byl vůbec kuriozní.
11. 4. 2021 12:27
Re: W 353 - skvělé auto
A hlavne voči škodovkám to bolo neskutočne priestranné auto. Smrad prekážal aj vtedy, ale smrdeli aj škodovky. Inak, ale smrdeli. Na tú dobu dobré autá, ale mnohí ich aj tak podobne ako trabanty nebrali, lebo to bol podradný dvojtakt od "dederónov". Naopak, kto Wartburga mal, ho ocenil.