Novinky
Přihlásit pro přidání komentáře
Ada - stop rendlíkovskému odpadu
Pro začátek stačí, když přestanete používat vozy s automatickou převodovkou! Až ujedete s normálním autem - diesel - manuální převodovka - první milion km, přihlašte se na školu smyků. Potom doporučuji 100 tisíc km s karavanem. 😄
webpaja
...ano, mnoha řidičům chybí základní správný potaz za volantem a jeho držení, o schopnosti s volantem točit ani nemluvím.
Moc pěkně podáno, stejně tak možnosti zdokonalování.
Moc pěkně podáno, stejně tak možnosti zdokonalování.
Což o to, s volantem dnes točí každý, kdo vyleze z autoškoly. Ale tím to pro většinu bohužel končí. Kurz bezpečné jízdy je fajn na první seznámení se s tím, jak to vypadá, když se utne adheze, ale na získání správných návyků je i to málo. Předpokládám, že nebudu mluvit jen za sebe, když řeknu, že nejlepší školou je prostě závodní okruh. Teprve tam se člověk naučí ctít fyzikální zákony.
Marybel
Bohužel, některé věci zde napsané nejsou úplně stoprocentně správně. Nejhorší je ale zmínka o tom, že s automatem má člověk lepší kontrolu nad autem. To je naprostý nesmysl. Možnosti ovládání spojky a řazení jsou pro maximální kontrolu nad autem velmi důležité - jsou to další nástroje, jak donutit auto, aby dělalo přesně to, co chcete. Je to asi stejné jako říct, že všechny fotky na své zrcadlovce vyfotíte nejlépe na automatický režim. Možná pro lidi, co neumí fotit (přeneseně řídit) ano, ale dobrý fotograf udělá lepší fotku vždy na manuální nastavení, protože ví co a jak.
Na tom je jasně vidět, že lidi co neumí pořádně řídit a stoprocentně ovládat auto na limitu by se neměli k této otázce vůbec vyjadřovat. Byť žijeme ve světě, kde dělají instruktory správného řízení všichni ti Červenkové, tak se nemůžeme ničemu divit.
Na tom je jasně vidět, že lidi co neumí pořádně řídit a stoprocentně ovládat auto na limitu by se neměli k této otázce vůbec vyjadřovat. Byť žijeme ve světě, kde dělají instruktory správného řízení všichni ti Červenkové, tak se nemůžeme ničemu divit.
Zvonik54
Řídil jsem se přísně vašimi radami v článku a při pomalé jízdě (30km/h) ve městě jsem projel díru v silnici, protože jsem se vyhýbal jiné a zničil jsem si přední gumu! Kdybych to nedělal, jistě bych se vyhnul... Děkuji...
Kdyby to bylo jak se tvrdí v článku, nebylo by možné vyrovnávat téměř žádný smyk a po sebemenším uklouznutí by auta kvůli výrazné ztrátě adheze končila ve škarpě.
Mluvím teď o suchém povrchu. Na ledě to samozřejmě může vypadat jinak
https😐/cs.wikipedia.org/…/T%C5%99en%C3%AD
ne ze by wiki byla zdrojem 100% bezchybnych informaci, ale zde ji davam za pravdu.
vem sanky, poloz je na chodnik, nekoho na ne posad a zkus ho tahnout po tom chodniku.
nejvetsi silu budes potrebavat na to, abys ho vubec rozpohyboval
Určitě nezpochybňuju, že je tření za pohybu zpravidla menší než tření v klidu. Důležité je ovšem to slůvko "zpravidla". Protože zpravidla to platí pro tuhá tělesa a taky určitě pro fyzikální dokonale tuhé těleso.
Ale tady se bavíme o pryžových pneumatikách, které mají k tuhému tělesu zatraceně daleko a proto jejich chování je výrazně odlišné. A proto je tady výjimka z toho "zpravidla", neplatí ona poučka, ale pro nejvyšší koeficient tření naopak potřebují mírný skluz
Nečekal bych že někdo s praxí v autě nebo na motorce vůbec může tápat v tak evidentních zákonitostech
kdyz budes mit tvrdou gumu je to jako kus dreva
kdyz budes mit mekou gumu, mas to jako zele
vysledek bude vzdycky stejnej
pote co ty sanky z klidu odtrhnes, tak se ti potahnou lip
kdybys při prvním uklouznutí ztratil 25% tření jak tvrdíš, nikdy bys žádný smyk nevyrovnal
v okamziku kdy mi na chodniku ujedou nohy, tak s tim uz moc nenadelam.
a je jedno jestli jdu v gumakach nebo v polobotkach s kozenou podrazkou
Můžeš začít třeba tady😒br /> strana 25, obrázek 11 + doprovodné texty
https😐/k622.fd.cvut.cz/…_vopava_2013.pdf
nebo tady na straně 25
https😐/www.fd.cvut.cz/…%20pneumatik.pdf
Citace: Maximální adhezní možnosti v podélném směru poskytuje pneumatika, jejíž běhounová plocha se odvaluje po povrchu vozovky s určitým skluzem (podle konstrukce pneumatiky a druhu dezénu 10 až 30😖.
(Ústav soudního znalectví - Adheze pneumatiky v analýze silničních nehod)
asi zmenim nazor
jeste se k tomu vratim ..
Sorry ale zkus radši víc přemýšlet než tu napíšeš další nesmysl, ať se pak nemusíš sám před sebou stydět
https😐/dspace.vutbr.cz/…final-thesis.pdf?…
Toptenovy argumenty jsou samozřejmě také v pořádku, což si nakonec každý může vyzkoušet na příkladu těch zmíněných saní. Nedorozumění však zřejmě vzniklo aplikací pouček pro čistě smykové tření na tření s valením, což není totéž.
Pro smyk, tedy s vlivem bočních sil, to platí analogicky, viz obr. 5 na str. 15.
https😐/www.vutbr.cz/…ubor_verejne.php?…
Smutné je, že informací je dost, ovšem lidem se v případě pochybností zřejmě nechce hledat.
Nemusim nic hledat predchozi inzenyr to nasel za me
S přínosem ABS pro možnost řídit vozidlo i při brzdění však zcela souhlasím.
Děkuji.
A navíc ve smyku a jeho vyrovnání (neuvažuju řízený smyk) je důležité snížit rychlost obnovit adhezi a smyk vyrovnat.
A protáčející se kola můžou zpomalit rozjezd, jen když se protáčí hodně a adheze tím silně klesna. Při malém prokluzu je naopak adheze vyšší a rozjezd proto nejrychlejší. Tahle praxe kterou využívají i závodníci je v plném souladu s teorií, například s tím grafem na staně 24 obrázek 11 co jsem tady už dal, kde adheze s malým prokluzem zřetelně roste a s vysokým zase prudce klesá
https😐/k622.fd.cvut.cz/…_vopava_2013.pdf
Lidi zjevne vubec nevi jak se pneumatika chova.
Ano, nejvetsi adheze je pri mirnem skluzu.
Ano, plati to podelne i pricne.
Ano, ABS se snazi zustat presne na te hrane skluzu a kazda novejsi generace ABS je v tom lepsi a lepsi.
Ne, bezny ridic (temer jiste ten, kdo to cte) nema sanci ABS porazit, v 8-9 pokusech z 10 ABS vyhraje. Obcas vyhraje clovek.
Profesionalni zavodnici umi vyhrat asi 7/10. Nekde v anglii to zkouseli a tohle jsou vysledky.
Profesionalni ridici rikaji, ze je to stejne uplne jedno, protoze ABS resi vec, kterou nikdo, ani zavodni jezdec, nemuze vyresit. Jde o instinkt.
Kdyz vam pred auto vbehne dite, kazdy clovek na svete i ten nejtrenovanejsi zavodni jezdec proste skoci na brzdu vsi silou. Je to reflex, instinkt a nelze s tim nic udelat. Muzete to trenovat cely zivot a stejne se toho reflexu nelze zbavit. ABS v takovou chvili vyrazne zkracuje brzdnou drahu a zavodni jezdci s tim naprosto souhlasi.
A přestože je hmotnost auta stejná, tření se mění i s dynamickými změnami přítlaku kol. Ale to je zas jiné téma
Na druhou stranu je pravda ze tzv kinematické tření ( za pohybu) je menší o ca 20%, proto je vždy největší problém těleso rozpohybovat. V praxi vidíme třeba na lyžích. Stojíme bez pohybu z mírného kopce, odraz hůlkami nás rozpohybuje a už bez vnějšího zásahu nezastavíme.
K adheze. Pamatuju názornou ukázku ze strojárny. 4 stejně velké a těžké kousky oceli, 2 ve stavu valcovaneho plechu ( což je i tak relativně rovné) 2 lapovane Rozdíl v úhlu kdy po sobě sklouzly přestože tření bylo shodne byl dost velký. Díky adhezi.
Pokud máš ale výhrady, jasně jsem napsal že materiálů na tohle téma je k dispozici hafo. Klidně najdi sám, co podle tebe problematku popisuje líp.
Já našel ještě tohle - univerzitní učební texty a od strany 30 je vše popsané velice podrobně, a opět v souladu s mým tvrzením.
https😐/www.kme.zcu.cz/…nika-vozidel.pdf
Která pneumatika Vás bude držet lépe 100xR18 nebo 225xR18? U obou je tření jako takové stejné.
Amontonsovy zákony tření:
-Velikost třecí síly je u kinematického tření přímo úměrná kolmé tlakové síle
-Velikost tření nezávisí na velkosti stykové plochy
A zároveň: Coulombův zákon tření: Tření za pohybu (přesněji velikost třecí síly u kinematického tření) není závislé na rychlosti.
Copak jsi mel z fyziky na zakladce?
Proč se na to ptáš ? Ty jsi taky nevěděl že pneu musí pro nejlepší adhezi trochu klouzat ?
V autoškole i ve škole bezpečné jízdy nám instruktoři říkali, že zablokovaná pneu brzdi hůř než otáčející se těsně před zablokováním. Nam říkali, že to je kolem 10%.
Ale tohle co rikas je fakt. Kdyz podrzis brzdu tesne pred zablokovanim, brzdnou drahu zkratis. Je to prave tim, ze pneumatika v prokluzu ma mensi adhezi. Presne podle principu sanek od toptena. Otelo proste popira skutecnost ze se jedna o podelny pohyb. Je mozne ze to je zpusobene natazenim lamel pneumatiky a zvetseni stycne plochy s podkladem. Tomu se verit da, ale ze lehky bocni smyk zvysuje adhezi, to si fakt muze strcit kam chce.
Můžeš se snažit do mě trefovat jak chceš, nic nezměníš na faktu že to tak je. Je to prokázané, ověřené, zdokumentované. Místo svých laických teorií radši trochu pohledej na internetu, materiálů je k tomu dost. Já se touhle problematikou zabýval podrobněji před pár lety tak už mám tvou fázi hlubokého tápání dávno za sebou
Kdyby byla závislost adheze na smýkání ryze negativní jak si mylně myslíš, auta by byla i v mírném smyku téměř neřiditelná
Ale budu rád když podpoříš své tvrzení o nižším koef.tření při smyku oproti klidovému stavu pádným argumentem. Můžeš k tomu použít přímo ten "svůj" odkaz, nejlépe graf obr.11 na straně 24. Poradíš si s tím ?
No a článek sice mluví o bezpečné jízdě beze smyků, ale zároveň zmiňuje motokáry, jízdy na okruhu apod. a tam se mírný skluz určitě využívá dost
Nicméně článek několikrát tvrdí že ve skluzu tření jen klesá, což je jak vidět tvrzení mylné, a chybné jsou proto i závěry a doporučení z toho vyplývající.
Škoda že takové články nepíše někdo kdo problematice opravdu rozumí, napáchají tak někdy víc škody než užitku
A to někteří doteď ani netušili že jízda mírným smykem je vůbec možná
Samozřejmě s tím 15% prokluzem výrazně pomáhá i ABS, pokud ho vozidlo má