Auta z východního Německa byla mimo můj zájem, ale Simsona mělo spousta mých spolužáků z gymplu, takže jsem měl možnost ocenit, jak výrazně přesahuje tehdejší produkci Jawy (měl jsem Mustanga). O něco později se můj otec plácl přes kapsu a koupil nám s bratrem dvě červené MZ 251. Tahle motorka jela a její podvozek byl výborný včetně brzd.
Simsona sme měli tak, od roku 1985 do roku 2015, taky sem na něm něco najel. Malé motorky uměli, to jo. MZ taky celkem slušný no. Ale ty dvoutaktní tráboše a Wartasy byly trága, totálně zastaralé už počátkem 80. let :-)
Smutné je, že naprostá většina domácích auto/moto výrobků, které si běžný člověk mohl koupit, byly objektivně hrozné křápy. V porovnání se "západní" konkurencí měly zoufalé uživatelké vlastnosti a stály majlant. A přesto byl člověk rád, když si je mohl (směl) koupit... :-(:-(:-(
Simsona jsem měl a MZ ETZ 150 mám dodnes. Luxusní a perfektní motorka. V NDR uměli dělat hodně dobré a kvalitní věci, jen škoda že neinvestovali do vývoje a inovací. Nicméně motorky byly určitě nejlepší v celém východním bloku. Vždyť Jawa vyráběla křápy už jako nové. Jen škoda, že Wartburg a Trabant nepřišli začátkem 80. let s něčím novým a modernějším.
Za to, jak se investovalo a do čeho, mohlo plánované hospodářství a noty z Moskvy. O trabantu je na YT dokument (i když sám už hodně retro), kde popisují, jak museli dělat věci potají, aby vůbec něco vyvinuli.