Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Citroën ZX: Král pouště měl dlouhý život v Říši středu

Citroën ZX nebyl tak extravagantní jako jeho předchůdci. Nevynikal ani kvalitou, ale o komerční propadák nešlo, své zákazníky si našel. Dlouhá aktivní kariéra jej čekala v Číně coby sedan i užitkové verze...
Zpět na článek
17. 5. 2021 16:49
17. 5. 2021 21:10
17. 5. 2021 11:27
Velmi pěkný článek
Děkuji za velmi informačně bohatý článek. Tady tu část bych (ke čtení) doporučil mladším ročníkům: "Dnes nám tyto parametry přijdou úsměvné, ale v devadesátých letech se vozy s nepřeplňovanými vznětovými motory prodávaly úplně běžně. Byly sice slabé a pomalé, ale také úsporné, devatenáctistovka jezdila pod šest litrů nafty. Na jednu 56litrovou nádrž tak dokázala urazit skoro 950 km. Zážehové motory spálily 7-8 l." První nový vůz, který jsem měl k dispozici byl Renault 19 (v roce 1993). Byl vybaven buď 1,4 benzínem nebo 1,9 naftou za podobné peníze a tenkrát byla jasná volba benzín.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - karoque
17. 5. 2021 16:45
Re: Velmi pěkný článek
1.9 50kW /68 koní byl běžný motor. 2.5 předkomůrka 66kW pak tahalo třeba plato s druhým kusem, ale nepřijde mi to tak dávno.
Avatar - wakantanka
17. 5. 2021 20:10
Re: Velmi pěkný článek
Ona sa ten R19 ale robil aj s inými motormi. Taký 3dv. s prívlastkom Williams mal ak sa nemýlim 1,8 16v a nejakých cca 150 koní.
18. 5. 2021 06:20
Re: Velmi pěkný článek
Máš pravdu proto píšu, že 1,9 a 1,4 byla za podobné peníze. 1,8 byla skoro závoďák.
Avatar - beibej
18. 5. 2021 18:51
Re: Velmi pěkný článek
R 19 měla jako vrchol model 16V. Williams byl jako vrchol pro Clio a byl to 2,0 16V.
Avatar - del42sa
17. 5. 2021 16:49
odpružení
"Jenže konstrukce s jednou „koulí“ na každé kolo auto zbytečně prodražovala a testovací vzorky s jediným tímto pružícím prvkem na každé nápravě se v praxi neosvědčily"

autor spíš myslel s jednou koulí na nápravu, tedy 2 pružící koule pro celé auto. 4 koule byl zcela běžný setup hydropneumatických citroenů ( když nepočítáme centrální kouli )
Rozbalit vlákno
4
17. 5. 2021 21:10
Re: odpružení
Nevím, školy nemám, ale oba píšete jinými slovy totéž, :-)
4 koule - drahý,
2 koule - neosvědčily se v testovacích vzorcích.
Avatar - del42sa
18. 5. 2021 09:48
Re: odpružení
spíš je to jen hodně kostrbatě přeložené z originálu

https://de.zxc.wiki/wiki/Citro%C3%ABn_ZX
18. 5. 2021 10:00
Re: odpružení
Neviem čo riešiš, je to napísané docela zrozumiteľne.
Avatar - del42sa
18. 5. 2021 10:57
Re: odpružení
smysl nedává hlavně ta údajná úspora, která by tím jakože měla vzniknout ... bez ohledu na nějaké výsledky testování, vypuštění dvou pružících koulí nedává z hlediska výrobních nákladů žádný smysl. Pro výrobce na tom autě budou tytéž komponenty jako u auta se čtyřmi koulemi, tzn. 4 pístnice, trubičky, hydraulické čerpadlo, centrální koule s regulátorem, dva korektory světlé výšky, atd. To je jako chtít ušetřit tím, že budu prodávat auto se čtyřmi pružinami ale jen dvěma tlumiči...
18. 5. 2021 00:05
Skvělý článek...
...o ne zcela skvělém autu. Designově vypadalo, jako trošičku zaoblenější Škoda Favorit nafouknutá o půl třídy nahoru. Favorit mi ale stejně připadal stylovější.
P.S. Ještě v 90sátkách jsem verzi 1.4/55 kW řídil. Auto jezdilo velmi plavně, ale pamatuju si, že při svižnějším sjezdu z dálnice jsem měl srdce až v krku, jak nejistě to auto působilo a jak výrazně se naklánělo (skoro jako to fávo :D ). Zřejmě práce té "úžasné" pasivně přiřizovací zadní nápravy... :-(
Rozbalit vlákno
3
18. 5. 2021 10:02
Re: Skvělý článek...
ZX som nejazdil, nasledujúcu Xsaru áno. Nakláňanie Citroenov bolo štadard, ale napriek tomu držal zadok na ceste jak pribitý. Kde konkurenčnému autu zadok už "ustrelil", Citroen s pískaním a zadkom pritlačeným k zemi bezpečne prešiel celú zákrutu.
Avatar - Stejsn
21. 5. 2021 11:09
Re: Skvělý článek...
To bylo takové období designu bez designu - R19, Xantie, Tempra, ZX - taková nějaká bezradnost.
21. 5. 2021 13:47
Re: Skvělý článek...
Poněkud designově bezradný mi z tehdejšího C segmentu přišel právě jen ten ZX. Naopak R19, 306 i Tipo byla parádní! :-) :yes:
18. 5. 2021 13:27
Paralela s Fiatem
Předně také chválím článek - fundovaný přehled, pane redaktore (jako už vícekrát)!

Jen malé upřesnění:

Jak už bylo v článku uvedeno, Fiat Tipo / Tempra a Brava / Marea posloužila jako vzor pro ZX4 a Xsara s kombíky. Nejen že mají stejný rozvor 2540 mm, na tehdejší nižší stř. třídu poměrně velký a prodloužené verze tak hraničí s tehdejší stření třídou(! - a to i výbavou!)), ale najde se spousta dalších společných prvků. Až to dělá dojem, že byla Citroenem okopírovaná i plošina. Ale při bližším ohledání zjistíte, že ne.

Pozn. k tehdejším velikostním třídám, které Citroen tehdy parádně zaplňoval:

AX byla malá třída.
SX4 byla náhrada za GX = nižší stř. třída (i proto neměla drahé a prostorově náročné hydro-pneumatické pérování Hydroactiv). Hatchback (liftback) = cca 4,0 m.
BX byl ve střední třídě (Hydroactiv ano).
CX byl vyšší třída (samozřejmě už tradičně Hydroactiv).

Dnes už Hydroactiv v rámci novodobých manažerů (manažerky) není vůbec! Kdo ho okusil a se s ním projel, má zážitek - nezapomenutelný!
Rozbalit vlákno
0