Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Veterán

Zpět na článek

Citroën ZX: Král pouště měl dlouhý život v Říši středu

15 komentářů

Xylo
Děkuji za velmi informačně bohatý článek. Tady tu část bych (ke čtení) doporučil mladším ročníkům: "Dnes nám tyto parametry přijdou úsměvné, ale v devadesátých letech se vozy s nepřeplňovanými vznětovými motory prodávaly úplně běžně. Byly sice slabé a pomalé, ale také úsporné, devatenáctistovka jezdila pod šest litrů nafty. Na jednu 56litrovou nádrž tak dokázala urazit skoro 950 km. Zážehové motory spálily 7-8 l." První nový vůz, který jsem měl k dispozici byl Renault 19 (v roce 1993). Byl vybaven buď 1,4 benzínem nebo 1,9 naftou za podobné peníze a tenkrát byla jasná volba benzín.
Avatar - karoque
karoque
1.9 50kW /68 koní byl běžný motor. 2.5 předkomůrka 66kW pak tahalo třeba plato s druhým kusem, ale nepřijde mi to tak dávno.
Avatar - wakantanka
wakantanka
Ona sa ten R19 ale robil aj s inými motormi. Taký 3dv. s prívlastkom Williams mal ak sa nemýlim 1,8 16v a nejakých cca 150 koní.
Xylo
Máš pravdu proto píšu, že 1,9 a 1,4 byla za podobné peníze. 1,8 byla skoro závoďák.
Avatar - beibej
beibej
R 19 měla jako vrchol model 16V. Williams byl jako vrchol pro Clio a byl to 2,0 16V.
Avatar - del42sa
del42sa
"Jenže konstrukce s jednou „koulí“ na každé kolo auto zbytečně prodražovala a testovací vzorky s jediným tímto pružícím prvkem na každé nápravě se v praxi neosvědčily"

autor spíš myslel s jednou koulí na nápravu, tedy 2 pružící koule pro celé auto. 4 koule byl zcela běžný setup hydropneumatických citroenů ( když nepočítáme centrální kouli )
gil54
Nevím, školy nemám, ale oba píšete jinými slovy totéž, 😄
4 koule - drahý,
2 koule - neosvědčily se v testovacích vzorcích.
Avatar - del42sa
del42sa
spíš je to jen hodně kostrbatě přeložené z originálu

https😐/de.zxc.wiki/wiki/Citro%C3%ABn_ZX
traveldrive
Neviem čo riešiš, je to napísané docela zrozumiteľne.
Avatar - del42sa
del42sa
smysl nedává hlavně ta údajná úspora, která by tím jakože měla vzniknout ... bez ohledu na nějaké výsledky testování, vypuštění dvou pružících koulí nedává z hlediska výrobních nákladů žádný smysl. Pro výrobce na tom autě budou tytéž komponenty jako u auta se čtyřmi koulemi, tzn. 4 pístnice, trubičky, hydraulické čerpadlo, centrální koule s regulátorem, dva korektory světlé výšky, atd. To je jako chtít ušetřit tím, že budu prodávat auto se čtyřmi pružinami ale jen dvěma tlumiči...
Arese
...o ne zcela skvělém autu. Designově vypadalo, jako trošičku zaoblenější Škoda Favorit nafouknutá o půl třídy nahoru. Favorit mi ale stejně připadal stylovější.
P.S. Ještě v 90sátkách jsem verzi 1.4/55 kW řídil. Auto jezdilo velmi plavně, ale pamatuju si, že při svižnějším sjezdu z dálnice jsem měl srdce až v krku, jak nejistě to auto působilo a jak výrazně se naklánělo (skoro jako to fávo 😁 ). Zřejmě práce té "úžasné" pasivně přiřizovací zadní nápravy... 😒
traveldrive
ZX som nejazdil, nasledujúcu Xsaru áno. Nakláňanie Citroenov bolo štadard, ale napriek tomu držal zadok na ceste jak pribitý. Kde konkurenčnému autu zadok už "ustrelil", Citroen s pískaním a zadkom pritlačeným k zemi bezpečne prešiel celú zákrutu.
Avatar - Stejsn
Stejsn
To bylo takové období designu bez designu - R19, Xantie, Tempra, ZX - taková nějaká bezradnost.
Arese
Poněkud designově bezradný mi z tehdejšího C segmentu přišel právě jen ten ZX. Naopak R19, 306 i Tipo byla parádní! 😄 :yes:
starý_kluk
Předně také chválím článek - fundovaný přehled, pane redaktore (jako už vícekrát)!

Jen malé upřesnění😒br />
Jak už bylo v článku uvedeno, Fiat Tipo / Tempra a Brava / Marea posloužila jako vzor pro ZX4 a Xsara s kombíky. Nejen že mají stejný rozvor 2540 mm, na tehdejší nižší stř. třídu poměrně velký a prodloužené verze tak hraničí s tehdejší stření třídou(! - a to i výbavou!)), ale najde se spousta dalších společných prvků. Až to dělá dojem, že byla Citroenem okopírovaná i plošina. Ale při bližším ohledání zjistíte, že ne.

Pozn. k tehdejším velikostním třídám, které Citroen tehdy parádně zaplňoval😒br />
AX byla malá třída.
SX4 byla náhrada za GX = nižší stř. třída (i proto neměla drahé a prostorově náročné hydro-pneumatické pérování Hydroactiv). Hatchback (liftback) = cca 4,0 m.
BX byl ve střední třídě (Hydroactiv ano).
CX byl vyšší třída (samozřejmě už tradičně Hydroactiv).

Dnes už Hydroactiv v rámci novodobých manažerů (manažerky) není vůbec! Kdo ho okusil a se s ním projel, má zážitek - nezapomenutelný!