Kdyby dementní vedení EU nevymýšlelo hovadiny, tak by se všem žilo výrazně lépe. Ono to začalo ale už dávno v minulosti kdy se kvůli hře na ekologii přestala postupně vyrábět ocel v Evropě a začala se dovážet z Asie. To málo co se tady dělá zničí Brusel se svýma emisníma povolenkama. Takže zbylé ocelárny padnou společně s uhelnými elektrárnami a teplárnami. Takže situace bude asi jen čím dál horší. My totiž nemáme moc šancí kde si tu ocel obstarat, než ji koupit z nějakých normálních zemí kde ještě slévárny normálně můžou fungovat, aniž by se tam pomatený sluníčka věšeli na brány a řvali, ať ten neekologický provoz zavřou.
Nejsem přesvědčený, že je to možné "hodit" na vedení EU. Myslím, že už se poměrně dost ví, že čím je Čína pro spotřební zboží a elektroniku, to samé platí pro Indii ve výrobě a vývoji léčiv (farmaceutický průmysl). V Evropě bylo někdy okolo roku 2010 (kdy jsem ještě tato čísla viděl) vytížení fabrik farmaceutického průmyslu cca 17 %. Veškeré API (aktivní substance) a velký podíl hotových lékových forem (API v tabletách nebo ampulích) se vozí z Indie. Většina fabrik v Evropě jen balí (blistruje, dává do lahviček, krabiček). Je to dané tím, že výroba API byla v šedesátých letech přestěhována z Velké Británie do Indie, protože šlo o chemičky (kdo chce dneska mít chemičku někde u baráku). Primárně samozřejmě šlo o úsporu nákladů, ale samozřejmě také šlo o to, že v Indii se sajrajt vyleje do Gangy, protože plovoucím mrtvolám je životní prostředí fuk.
Ano to máš pravdu. To se bavíme o oceli, ale farmaceutický průmysl bude to samý. Takže EU vymyslí regule v podobě ochraně životního prostředí v nesplnitelný až přehnaný míře, takže výrobce radši přestěhuje výrobu do Asie, kde přesně jak píšeš vylejou sajrat do Gangy a nazdar, ale to EU netrápí, sem se přiveze hotový produkt a ten žádný nebezpečný vlastnosti nemá, takže je to v pohodě. Jedno jestli jsou to kovy, plasty, léčiva, výrobky petrochem průmyslu atd. Asi bude nutný si připustit, že holt lidstvo potřebuje chemičky, ocelárny, teplárny a další ne úplně eko zařízení a holt je musíme v rámci technologickýho pokroku provozovat v co nejčistší míře, ale není řešení vypouštět sajrajt v Asii a tady nevyrábět pro jistotu radši nic, abychom nebyli náhodou neekologický.
Takže by bylo lepší vylejt sajrajt do Vltavy, než do Gangy? A bylo by lepší zasrat ovzduší na Ostravsku než kdesi v Číně? Nikdo je nenutí. Oni mají v plánu chcípat na děs běs choroby, my naštěstí ne.
Máš pravdu, sestra pracovala ve výrobně léčiv, spadali pod amíky a celou firmu skoupili indi a položili výrobu, aby nebyla konkurence, je to už 11 let zpět
To je to co jsem chtěl naznačit. Podle mého názoru ve většině případů za přesunem výroby stojí rozhodnutí majitelů, kteří prostě chtějí mít větší marži skrze nižší náklady. V případě Indů, může jít o podporu domácího průmyslu, což se v Evropě už moc "nenosí". Myslím, že podobně dopadla výroba Ávií (pokud se nepletu).
Ano nižší náklady je jeden z důvodů, ale ten environmentální aspekt, který zmiňuješ o kus výš hraje v určitých případech nepochybně taky roli. Takovou chemičku nebo ocelárnu budeš asi radši stavět v Indii než v EU, kde ti nahází tolik klacků pod nohy, že to buď vůbec nebudeš schopný postavit nebo to bude tak drahý, že si to radši rozmyslíš.
Já o tom nic nevím, jen chci ukázat na příkladu, že "péče o přírodu, klima ...." nemá vždy pro "vládce EU" absolutní prioritu. V případě továrny Tesla o nějakém kácení rozhodoval německý soud.
Tohle je demagogie. V případě Tesly se jednalo o hospodářský les, který byl kdysi zasazen, že se stejně pokácí. Stačí se podívat, že se jedná o smrkovou monokulturu. Takže kdyby ho nepokácela Tesla kvůli fabrice, tak nejpozději za pár let by šel stejně k zemi.
Tady se těží železná ruda? Hutě v evropě jsou, ale myslet si, že budou prodávat pod tržní cenou a přednostně - protože do evropy - je dost zvláštní uvažování..
Tady vidím klasickou kritiku EU, že je strašně "socialistická", ale navrhuješ řešení které je daleko více diktaturní a proti volnému trhu.
Nikdo nechce aby prodávaly hutě pod cenou, ale pokud je vysoká poptávka a nabídka mizerná (v Evropě se vyrábí málo oceli, z velké části se dováží), tak cena roste a mimo jiné snížením počtu emisních povolenek ocelárny musí platit výpalný do kasičky EU a to následně promítnout do ceny. Nevidím problém v ceně, ale v dostupnosti. Za socialismu nebyl hajzlpapír, vložky a pomeranče a teď za rozvinutého tržního kapitalismu nejsou plasty, čipy, ocel, karton, dřevo.... Jsem zvědavej kdy se tohle stabilizuje.
Protože se všechno vozí z Asie a s Covidem se naboural logistický řetězec a dostat něco z Asie je najednou 4x dražší než bylo před rokem. Kontejner stojí asi 9000 dolarů. Stával kolem 2000 USD. Navíc kapacity přeprav jsou strašně omezený. To je důsledek globalizace. Svět si myslel, že kvůli ekologii a nízkým výrobním nákladům bude všechno vyrábět v Asii a vozit to loděma do Evropy a ejhle strojek se zadrhnul. Čipy o který se hodně mluví jsou jen špička ledovce. Ocel, plasty, guma to všechno chybí taky. Automobilky si budou muset zvyknout, že budou zastavovat výrobu, protože nebudou mít z čeho dělat. To je realita, se kterou se budou muset smířit. Situace s ocelí je fakt špatná. Dodací termíny na kovový komponenty jsou teď běžně 32 týdnů, takže jestli si automobilky nevytáhnou hlavu z prd-elí a nezačnou plánovat víc dopředu a poskytovat TIER1 a TIER2 dodavatelům relevantní výhledy potřeb, tak budou prostě týdny stát a můžou se třeba stavět na hlavu.
Stav v číně lze těžko ověřit.
Tohle mi ale příjde jak z Okamurova plakátu. Jak cheš zajistit v globálním světě, aby podnik z EU dodával do EU? Nařídíš mu to? Budeš nařizovat prodejní cenu?
Svět je globální, všichni jsme přispěli k tomu, že se výroba stěhovala do číny. Vydělávali jsme na tom.
Stačí kdyby ty podniky v EU byly. O to kam budou dodávat bych se úplně nestaral. Myslíš, že by odmítaly dodávat na lokální trh? Celkem divoká hypotéza.
Netvrdil bych vydělávali jsme na tom, že se výroba přestěhovala do Číny. Možná někteří na tom vydělávali a vydělávají, ale neházej všechny do jednoho pytle. Globalizace narazila na svoje limity. Současné problémy s dopravou donutí velké hráče přehodnotit svoje byznys modely a pochopit, že transport zboží po Zeměkouli není vnitropodniková doprava.
Hutě v EU samozřejmě jsou, ale taky se samozřejmě chovají tržne. Proč dodávat do EU, když má smlouvy a lepší podmínky jinde.
Samozřejmě že celý západ na přesunu do Číny vydělal.
Re: Nedávno tady byla 1 mld kobylek, co se zmohla na auto
No já se trochu bojím, aby to nebylo tak, že "kobylek" schopných si v regulích EU koupit za chvíli auto bude valem ubývat (míněno z finančních důvodů), takže možná, že se spíš dočkáme růstu automotive průmyslu v Indii, Číně a Africe kde nebudou mít hovadiny typu EURO7 a zákaz fosilních motorů, který nám zřejmě G7 chystá. Jsem zvědav v jakém horizontu to plánují. Takže my tady budeme chodit pěšky, abychom zachránili planetu a v Indii a Číně se nám budou smát.
... takže EU CLO 25% nám zdražilo výrobky o stovky procent? Nevím, školy nemám, ale přijde mi to jako ten vtip o jednom občanovi, co říkal "Já nésu náročný, mi stačí 10% zisku. Za 50,- nakoupím a za 500,- prodám." ;-)
Novinár Ti presné údaje nedá. Faktom je, že suroviny idú hore, je ich nedostatok, takže prvovýroba ide hore, a náklady stúpajú a stúpajú. A čo je horšie, nedostatok surovín predlžuje dodacie lehoty, niekedy až extrémne. Ak potrebuješ úzkoprofilový tovar, najprv ho aj tak dostane väčší a solventnejší odberateľ alebo obchodný reťazec. Ty si počkáš pár mesiacov - ak nechceš utratiť aspoň o 100% viac u toho obchodného reťazca, ktorý ti to dodá za polovičnú dobu... Ja momentálne pracujem v automatizácii a na niektoré veci sú dodacie lehoty prakticky pol roka. A katalógové ceny sa menia pomaly každý mesiac.
Můj nový "sráč" jsem samozřejmě vybíral tak, aby měl 4válcový, hybridizací nesprasený motor se slušným výkonem, manuální převodovku a té elektroniky pokud možno co nejméně. :-) Abych toto coby zákazník ještě mohl udělat, koupi jsem proti dřívějším plánům o cca 4-5 let uspíšil. Protože za 5 let už si takové nové auto Evropan pravděpodobně vybrat nebude moct a pokud ano, tak za zcela nesmyslné peníze.. :-O:-(:no:
Takovejch aut se ovšem už moc nevyrábí a bohužel máš pravdu. Za 5 let to už asi bude v kýblu a nevím co se bude dát koupit na normální nový auto. To myslíš toho novýho Leona? :-)