V testech elektromobilů nejčastěji řešíme rychlonabíjení. Zapomínat bychom ale neměli ani na domácí dobíjení, tedy takzvané wallboxy. A tak jsme si o nich popovídali s expertem Porsche ČR.
Ok tohle neznám. U nás na jihu jsem potkal jen sloupky, ale nabíjím výhradně doma (z obyčejné zásuvky 230V), takže praktickou zkušenost s nabíjecí stanicí nemám.
Myslím, že trochu pletete wallbox a veřejné nabíječky. Wallbox = "krabice na zdi" je sofistikovanější zástrčka pro domácí nabíjení. Pro (výdrž) baterie je lepší nabíjet "co nejmenšíma kilowattama" za co nejdelší čas. Samozřejmě pokud budete mít Teslu S, tak budete potřebovat vyšší příkon, protože 100 kWh baterku by z normální 230 V zásuvky trvalo nabít asi víc než dva dny. Normální tříkolík (400V) má myslím cca 11 kW, tou by to asi šlo přes noc nabít a domácí wallbox je jen sofistikovanější tříkolík (zástrčka pro motorový proud) a může mít až 22 kW. Můj Smart Fortwo ED (s baterií 17,6 kWh) má pro domácí nabíjení kabel se zástrčkou do normální (230V) s 2,3 kW a druhý pro veřejné dobíjení a wallbox s maximem 22 kW. Hloupý wallbox je bez možnosti ovládání přes telefon (nevím tedy úplně na co je to dobré) a stahování statistik a podobných nesmyslů. Chtěl bych jen podotknout, že dle návodu se má nejdříve nejprve kabel připojit do zásuvky (wallboxu) a až pak do auta, což by si pan redaktor měl dostudovat ;-)
Čekal jsem že se dozvíme mnohem více o technických parametrech a schopnostech wallboxů. Ale informace o příjmu 11 kW za hodinu na konci videa byla taky zajímavá, Porsche má nějakou speciální fyziku?
Konkrétní příklad jak výkonná nabíječka na zeď potřebuje jištění nám neřekl. Kdo měl doma elektrokotel tak měl hlavní jistič 3 x 32 A. Ty měly tak něco kolem 12kW. Wallbox 22 kW je jištěný jen sám 3x 32 A, takže to je strop, ale už bych k tomu ani nepral. A jednorázový wallbox se mi jeví jako totální nesmysl, to snad každý elektromobil musí umět to samé.