Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, co je to hloupý wallbox? Udělejte si s námi pořádek v možnostech domácího nabíjení

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)

V testech elektromobilů nejčastěji řešíme rychlonabíjení. Zapomínat bychom ale neměli ani na domácí dobíjení, tedy takzvané wallboxy. A tak jsme si o nich popovídali s expertem Porsche ČR.

Síť rychlonabíjecích stanic elektromobilů a plug-in hybridů se v České republice pozvolna rozrůstá. Nejčastěji se setkáváme se stojany o výkonu 50 kW, sporadicky ale zastavíme i u ultrarychlé nabíječky, jako třeba naposledy při testu Volkswagenu ID.4, kdy jsme zkoušeli nabíjení na 150kW stanici.

Celá řada značek však připomíná, že pro majitele elektromobilu jsou důležité nejen rychlonabíječky, ale také možnost dobíjet doma. Mezi takové automobilky patří i ty zastoupené společností Porsche Česká republika. Zeptali jsme se tedy jejího experta na elektromobilitu Pavla Tomíčka, jaké dnes mají zákazníci pořizující elektrifikované auto možnosti.

A zjistíme, že výběr je to opravdu pestrý. Jednoduché, s nadsázkou řečeno „hloupé“ wallboxy pořídíte domů za pár tisíc korun. Sofistikovanější řešení propojené s chytrým telefonem je logicky o něco dražší, umožňuje ale třeba vzdálený přístup skrz mobilní aplikaci. No a nejsofistikovanější řešení přijdou i na vyšší desítky tisíc korun. To už se ale bavíme o regulérních stojanech vhodných pro průmyslové využití, tedy například do areálů firem. Ale nebudeme předbíhat, všechno důležité se dozvíte ve výše přiloženém videu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)

Doporučujeme

19. 6. 2021 17:47
Re: Wallbox
Ok tohle neznám. U nás na jihu jsem potkal jen sloupky, ale nabíjím výhradně doma (z obyčejné zásuvky 230V), takže praktickou zkušenost s nabíjecí stanicí nemám.
19. 6. 2021 16:19
Re: Jedenáct kilowattů za hodinu
Jj, první se už hlásí :-)
19. 6. 2021 15:48
Wallbox
Myslím, že trochu pletete wallbox a veřejné nabíječky. Wallbox = "krabice na zdi" je sofistikovanější zástrčka pro domácí nabíjení. Pro (výdrž) baterie je lepší nabíjet "co nejmenšíma kilowattama" za co nejdelší čas. Samozřejmě pokud budete mít Teslu S, tak budete potřebovat vyšší příkon, protože 100 kWh baterku by z normální 230 V zásuvky trvalo nabít asi víc než dva dny. Normální tříkolík (400V) má myslím cca 11 kW, tou by to asi šlo přes noc nabít a domácí wallbox je jen sofistikovanější tříkolík (zástrčka pro motorový proud) a může mít až 22 kW. Můj Smart Fortwo ED (s baterií 17,6 kWh) má pro domácí nabíjení kabel se zástrčkou do normální (230V) s 2,3 kW a druhý pro veřejné dobíjení a wallbox s maximem 22 kW. Hloupý wallbox je bez možnosti ovládání přes telefon (nevím tedy úplně na co je to dobré) a stahování statistik a podobných nesmyslů. Chtěl bych jen podotknout, že dle návodu se má nejdříve nejprve kabel připojit do zásuvky (wallboxu) a až pak do auta, což by si pan redaktor měl dostudovat ;-)
Avatar - KANKUNEN
19. 6. 2021 14:39
Re: Jedenáct kilowattů za hodinu
Tohle nepiš, techničtí analfabeti tě zamínusují.
Avatar - KANKUNEN
19. 6. 2021 14:38
Miliony keců a vypovídající hodnota nula
Konkrétní příklad jak výkonná nabíječka na zeď potřebuje jištění nám neřekl. Kdo měl doma elektrokotel tak měl hlavní jistič 3 x 32 A. Ty měly tak něco kolem 12kW. Wallbox 22 kW je jištěný jen sám 3x 32 A, takže to je strop, ale už bych k tomu ani nepral. A jednorázový wallbox se mi jeví jako totální nesmysl, to snad každý elektromobil musí umět to samé.