Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Autonomní řízení změní auta víc než elektromobilita, tvrdí šéf VW

72 komentářů

Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
moct autem na pivo. A děcka to bude vozit samo na kolo.
Xylo
Já v tom vidím také hlavně pozitiva. Významně by se měl snížit počet parkujících aut, tím pádem i města by mohla opět být méně parkovišti a více místem, kde se dá i žít.
Avatar - Anonym
Anonym
Jak autonomní řízení sníží počet parkujících aut? Co mi uniká?
Avatar - Emel
Emel
Otvírají se možnosti pro a) sdílení aut s tím, že objednané auto samo přijede před dům b) parkování mimo sídliště opět se stejnou myšlenkou - dojedu si autem domů a pak ho "pošlu" zaparkovat.
traveldrive
Auto a manželka sa nepožičiavajú. 😉
Avatar - Emel
Emel
To je ten dnešní pohled... mám nadupanou káru a starám se o ní a jsem na ní pyšnej.

Tahle úvaha je spíš už ve směru "car as a service" - prostě potřebuju s rodinou odvézt na hory, nechám si přistavit dodávku 4x4. Potřebuju na nákup, nechám si přistavit nějaký mini. A pokud to budou EV, no tak to řeší i slavné téma nabíjení na sídlištích.

Řídit nebudu, auto bude jezdit podle předpisů... tak mě asi výkon moc nezajímá.

Jestli by takhle začátkem července nenastal v Praze nedostatek dodávek je věc jiná 😄
Avatar - lyon667
lyon667
Ono "starám se o ní a jsem na ní pyšnej" je to klíčové.

Spousta projektů sdílených aut, kol, koloběžek už tu byla a zanikla, protože co uživatelům nepatří, je za chvíli v troskách (Autolib ve Francii, Revolt v Česku, Bluegogo a Ofo v Číně apod.). Rčení "z cizího krev neteče" nevzniklo jen tak pro parádu, ale vystihuje lidskou podstatu i to, proč každá socialistická myšlenka nakonec skončí katastrofou: je to lákavé jen v momentě, kdy ty čerpáš výhody, zatímco starat se musí někdo jiný. Jakmile se karta obrátí, je s tím konec.
Arese
Naprosto přesně vystiženo. Ale socialistické chyméry v hlavičkách některých nenapravitelných levičáků bohužel stále žijí.... 😲 😒 :no:
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
A navíc i ta slavná sdílená auta musí někde parkovat 😄

Velice nedomyšlený příspěvek.
ericn
přesně tak, a že by třeba někde v Praze vznikli Carpool parkoviště si nemyslím, o pozemky je tu boj... Takže další utopie jako carsharing :no:
Mig_35
Sdílená auta - to znamená, ze místo toho, aby mělo třeba pět domácností pět aut, vystačí s jedním - a jejich počet se zredukuje. Nedomyšlená byla tvoje reakce 😉
Mig_35
Chyméra dostala ynfarkt
Avatar - Emel
Emel
A mít sdílené servery v IT je taky socialistická myšlenka? Já bych to nebral tak ideologicky, ve finále je to nejvíc o penězích, ne?

"Starat se"... pokud si to kupuju jako službu, tak ano, stará se poskytovatel - on tankuje, on mění gumy, on provádí servis. A pokud bude řídit auto samo, tak jsem pasažér podobně jako ve vlaku... jo, můžu třeba zmazat sedačky apod.

Ad Revolt atd. - víš co, dokud si můžeš koupit za 50.000 ojetinu a pustí tě s ní do města a dokážeš v něm zaparkovat, tak to budou mít ty alternativy těžké, protože budou drahé. Pokud by ti ojetina za 50 neprošla STK a s Euro 3 měla zakázaný vjezd do širšího centra, zase by to bylo jiné. Plus je fakt, že spousta lidí si to nespočítá a mají dojem, že jezdí autem za 2Kč/km.

U nás se v dohledné době nic nezmění... tohle jsou spíš takové vize, třeba za 20 let.
Mig_35
Já chci mít svoji tramvaj! Nesdilenou
Avatar - Anonym
Anonym
Sdílení = komunismus. Mnoho lidí o to nemá a nebude mít zájem. Když pošleš auto zaparkovat jinam, tak bude parkovat jinde. Neznamená to, že parkovat nebude.
Avatar - Emel
Emel
Znamená to, že nebude parkovat na sídlišti, ale třeba o kilometr dál v nějakém parkhausu. Respektive... otevírají se možnosti. Neříkám, že to tak bude nebo že by mělo.
Avatar - lyon667
lyon667
Takhle to přece funguje i teď, jen těch parkhausů na sídlištích je jaksi už teď nedostatek a žádné automatické parkování jejich počet mávnutím kouzelného proutku nezvýší.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
opravuji, nejsou žádné 😄 nebo o nějakém víš?
Avatar - Emel
Emel
Když budeš mít parkhaus třeba kilometr (nebo pět) od domu, tak se ti v něm nebude chtít parkovat a pak chodit pěšky. Ale pokud by tě auto odvezlo domů a pak se tam jelo samo zaparkovat, tak už by to šlo.
Avatar - lyon667
lyon667
Parkhaus mám už dnes pěšky 800 metrů, což už je skoro onen kilometr a lepší to nebude.

Občas mi přijde, že spousta těchto úžasných nápadů budoucnosti je tvořena s dost iluzorními představami, bez pochopení reálného stavu.
Avatar - Emel
Emel
No a kdyby tě večer auto zavezlo domů a pak se tam samo zaparkovalo? To by bylo fajn, ne?

Víš co... do budoucnosti nevidíš. Kdybys někdy kolem roku 2000 lidem říkal, že SMS jsou mrtvá služba a navigace v autě bude řešená připojením mobilu, taky bys našel 100 důvodů, proč to je blbost. A ještě nějakou dobu by se zdálo, že máš pravdu. Takže proč si dneska trošku nezafantazírovat o tom, kde by to mohlo být třeba za 20 let.
Avatar - lyon667
lyon667
Víš jak. Kdybys lidem v 60. letech řekl, že v roce 2020 furt nebudeme létat na Měsíc na dovolenou, a že tam vlastně nebudeme létat vůbec, nejspíš by se ti vysmáli. Holt sci-fi představy častou zůstanou jen sci-fi představami, jakkoli se jeví jasné a samozřejmé...
Bojkas
Když jsem byl paneláková krysa, tak jsem mohl mít garáž za pár korun, no, bylo to daleko od domu. Hej, vy lidi, nemáte sebemenší představivost, hned se snažíte automaticky plivat na vše, o čem nic nevíte, nedovedete si představit. Můžu za pár korun koupit pozemek pár kilometrů od paneláků, pokud z něj udělám hlídané parkoviště a byla by autonomní auta, mohou je s klidem v duši parkovat na tom místě. Pokud bychom nebyli v ČR, bez problému můžu dát kryté stání s FVE a nabíjet EV, případně prodávat do sítě.
Avatar - lyon667
lyon667
Bejvávalo, dnes už minimálně tady v Brně garáž za pár korun neseženeš - při současných cenách jsi v podstatě na ceně nového auta. A pozemky za pár korun pár kiloometrů od sídliště jsou stejná utopie, bez ohledu na to, o které sídliště jde. To není o představivosti, to je o současném stavu.
Bojkas
Ale ono je opravdu dost míst, jen nesmíš hledat stavební pozemky na bydlení, já bydlel na jihu Brna, Lískovec/Bohunice a tam je u dálnice a kolejí spousta potenciálu, kde si dům nepostavíš, ale s garáží mít problém nebudeš. Stejně tak v okolí je spousta standardních garáží, které pronajímají za pár tisícovek.
Avatar - lyon667
lyon667
Zda jde o pozemky pro komerční, nebo bytovou výstavbu, je vcelku jedno, težce nedostatkové je dnes obojí, takže musíš mít dobře spočítáno, aby se ti něco takového rentovalo.

Zrovna pod Lískovcem toho volného prostoru moc dlouho nebude - část už je dnes zastavěna novou rezidenční čtvrtí Leskava, zbylé volné pozemky nejspíš čeká brzo totéž a v zahrádkách bez dopravního propojení parkhaus nemá smysl.

Já bydlím na severu, v bezprostřední blízkosti pozemky fakticky nejsou, městská část úzkostlivě řeší, kam rozšířit bytovou výstavbu a třeba areál královopolské je už z okolních sídlišť poněkud z ruky. Prostě žádná hitparáda.

Jinak ano, pronájem je pro většinu lidí aktuálně jediná možnost. A nabídka se vcelku logicky postupně tenčí.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
takže kvůli zkratu budu stavět garáž, což vyjde tak na půl míče a ještě k ní budu denně klusat 2 kilometry 😄
pardon já zapomněl na zkratokola a zkratoběžky, vážení zkratopošuci 😒] 😒] 😒]
Bojkas
Ty nemůžeš mít garáž, ač si myslíš, že diesel vlastně čistí vzduch, tak by si tam asi umřel na zadušení z toho hnusu, co patří zpět do země, ani do kamen se to nehodí. Už si byl doplatit daně za to, že jezdíš o něco úsporněji, ještě k tomu tě musím dotovat, protože nechceš platit plnou spotřební daň, ale přitom tvůj diesel více opotřebovává cesty a škodí to zdraví všem okolo?
Xylo
Předpokládá se, že vlastnit auto (poté co budou autonomně řízená) už nebude pro lidi tak zajímavé. Ve městě by měla auta fungovat jako robotaxi, tím by se zvýšila ekonomika provozu (vytížení) a samozřejmě usnadnilo jejich nabíjení/servis. Vychází se z předpokladu, že současné auto funguje pouze po dobu 5 % času a zbytek stojí zaparkované. Píší o tom třeba tady v New York Times - https😐/www.nytimes.com/…coronavirus.html
Avatar - Anonym
Anonym
Tohle všechno už bylo vynalezeno a jmenuje se to MHD a taxi. V extrémním případě se tomu říká komunismus.
martin.blader
Vždyť to je taxi, akorát bez řidiče a autonomní. Tím pádem mnohem levnější, což povede k mnohem širší adopci a tomu, že víc lidí si už vlastní auto kupovat nebude.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Podívej se na stav všeho sdíleného. Rozbité, poblité.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Rozblité a poblité
Rozbité a pobité
😄
Xylo
To není o sdílení, ale o nabídce služby místo výrobku. Máš zkušenost, že všechna letadla jsou poblitá a rozbitá?
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
To je proto, že ty letadla nejsou sdílené.
ericn
Letadlo je dopravní prostředek hromadné dopravy nikoli individuální 😉 Teda pokud na to nemáš dostatek peněz 😒]
Bojkas
Třeba nemyslí boeing, ale klubová letadla, ULA, Cessny, kdy platíš pár tisíc za letovou hodinu. Můžeš si to půjčit a letět kam potřebuješ. 😊 Třeba v Brně máš v klubu Cessnu 152 za 4k na hodinu, ještě jsem tam neslyšel o nenatankovaném letadle, neumyté, poblité občas, ale to si musí pilot vyřešit.
ericn
Tak to je trochu jiný princip, kluby, nekomerční báze 😉 On právě myslí komerční lety alá Smart Wings 🤣🤣🤣
Xylo
Já myslím, že auta bude vlastnit třeba Waymo CZ a bude se o ně patřičně starat.
ericn
Tak nevím, pokud budu používat auto, tak sám nebo v nejbližší rodině. S nikým jiným ho neplánuji sdílet… už jen z té představy se mi dělá zle… A nejspíš ho budu i vlastnit 😉
Xylo
Nemyslím si, že ti někdo může bránit v tom auto vlastnit a řídit 😉
ericn
Tak v hlavách europoslanců se může zrodit lecos. Třeba i to, že v rámci vyššího dobra musíme obětovat různé svobody a budeme zase tam, kde jsme byli… dalších 40 let tam, kde slunce nesvítí 😉
Avatar - lyon667
lyon667
Předpokládalo se, že komunismus bude fungovat. No, nefungoval nikde.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
ha !!!!!! zá se že minimálně dva soudruzi marxisté s tebou nesouhlasí, komunizmus se povedl !!! 😒] 😒] 😒] 😒] 😒]
Avatar - Mokrous
Mokrous
No, já bych se tomu ani nesmál. Zrovna jsem dosledoval sérii dokumentů o hrůzách marxismu-leninismu v Rusku a z toho by člověk blil až do smrti.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Ty wole teď jsi se otevřel. Levicový plátek New Your Time - jsi jasnej. Jeď se do Trevíru poklonit čínskému Marxovi.
Xylo
traveldrive
A čo budeš robiť potom, keď to aj s deckami niekde nabúra?
Avatar - Anonym
Anonym
---***
Avatar - lyon667
lyon667
Manažeři mohou slibovat, co chtějí, ale realita je prostě jiná.

https😐/www.wsj.com/…said-11622865615
Xylo
Jsem to nemohl dočíst, protože nemám předplatné Wall Street Journal. Tak co je zásadní problém a proč je pan Diess totálně mimo ?
Avatar - lyon667
lyon667
Hmm ještě ráno byl článek dostupný v celém rozsahu. Škoda. 😒

Jinak z něj plyne v podstatě to, co jsem tu už dřív popisoval, tedy použití současných konceptů strojového učení pro autonomní řízení, jelikož ty byly navrženy pro hledání vzorů, případně jednoduchou extrapolaci nad známými daty a na tak komplexní úlohy se nehodí. Ona ta umělá inteligence prostě není dost "inteligentní" na to, aby mohla fungovat bez stálého dozoru.
Xylo
Takže Google, Apple, Tesla a VW vyhazují peníze na neuskutečnitelný projekt?
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Ano. Oni mají peněz dost, tak ať utrácejí.
A přitom by stačilo, aby se zeptali Járy Da Cimrmana. 😒]

Jo a kdyby si snad někdo myslel že Jára snad zemřel, tak ani náhodou !
S Elvisem hrají na Bermudách golf. :yes: :yes: :yes:
Avatar - KretencizeK
KretencizeK
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse. Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
gil54
....nebudou mít co žrát.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Ale klid, autonomní řízení bude potřebovat několik lidských asistentů 😒] 😒] 😒] 😒]
PowerHouse
Kdyby se to auto dalo přivolat a poslat pryč na základnu, tak by se mohla situace hodně změnit.

Bude záležet na ceně, dnešní taxíky jsou drahé, nevíme za kolik budou ty budoucí bez řidiče.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Kde je ta základna? V ulicích Prahy jak je tomu dnes, kde na divoko parkují různé "sdílené" osloviny?
Nebo máš na mysli nějakou vesmírnou základnu, třeba na Měsíci nebo na Marsu? 😒] 😒] 😒]
Takhle koukám uvažují všichni eko-elektro-zkratoaktivisté.
Avatar - KretencizeK
KretencizeK
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse. Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Arese
nikdy a nikde pořádně nefungovaly nefungují a fungovat nebudou: autonomní jízda, sdílení aut, elektrodebilita atd., atd.... 😒] :no:
MrBeranek
...skutečně autonomní auta nikdy jezdit u nás nebudou. Tyhle sny vždycky narazí na právní realitu, až se začne rozdávat Černý Petr spočívající v tom, kdo ponese právní odpovědnost za škodu způsobenou provozem takového vozidla. Uvidíte ten ústup z pozic každého, komu by měl zůstat v ruce. Všichni zařadí zpátečku a nechají Černého Petra řidiči, takže to bude konec autonomním autům, protože to stejně zůstane na řidiči.
Arese
😄 :yes:
Xylo
Jasně 😉 https😐/www.gov.uk/government/news/government-paves-the-way-for-self-driving-vehicles-on-uk-roads
MrBeranek
Jo, a co jsi tím chtěl říct? V tom článku není o odpovědnosti za škodu způsobenou provozem takového vozidla ani "ň".

Takovýchle PR keců bude všude plno, ale až se začnou řešit detaily, tzn. řidičům a provozovatelům takových vozidel se řekne, že je ta odpovědnost na nich, uvidíš ten úprk. Nebo mi ukaž toho blázna, který bude chtít jít do vězení nebo nést škodu za to, že "auto něco udělalo". Úplně vidím podmínky pojišťoven, které ti stejně jako podmínku dají, že ty musíš mít plnou kontrolu nad autem a když ji mít nebudeš, tak za škodu odpovídáš sám.

Kdepak. Jen vlhké sny a PR články. Srážka s realitou právní odpovědnosti za škodu je pro všechny nevyhnutelná. Samozřejmě top-korporátní panáci typu Diesse nemají o takových věcech ani ponětí, protože tyhle týpky detail nikdy nezajímá. Jejich úkolem je jen marketing. Nenech se podobnejma řečma přesvědčit, že mají něco vymyšlené a dotažené do konce. Jsou to jen žvanilové, kteří o detailu problematiky nemají ani to nejmenší ponětí.
Xylo
Nerozčiluj se 😉 . To není článek, ale oznámení britské vlády, že bude legální (od konce tohoto roku) v běžném provozu používat autonomní auto (zatím level 4). Pokud máš max level 4, tak za řízení odpovídá řidič. Je samozřejmé, že toho pojišťovny využijí a sazby pro autonomní vozidla budou dražší. I z toho důvodu se domnívám, že jakmile bude level 5 (tedy bez volantu a pedálů) stane se z řidiče přepravovaná osoba (jako třeba v letadle) a pak je bez jakýchkoliv pochybností, že přepravovaná osoba, pokud si třeba nehraje s odjištěným granátem asi těžko může nějak ovlivnit chování automobilu.
MrBeranek
Já jsem úplně v klidu. 😄 Jen se vždycky musím smát polovičatým PR článkům o tom, jaké nás čekají světlejší zítřky bez detailní znalosti problematiky.

O levelu 4 ale Diesse nemluvil. Rozplýval jsem tam nad "autonomními" vozidly, tj. nad levelem 5 a na to jsem reagoval. Dokud je vše při starém, tzn. za vše nese odpovědnost řidič/provozovatel vozidla, tak to není žádná změna nebo pokrok, o kterém Diesse nadšeně hýká, tj. na tom není nic "autonomního".

Smiř se s tím, že level 5 nikdy nebude, protože kdo by nesl právní odpovědnost za škodu způsobou provozem vozidla, když ne řidič/provozovatel?
Xylo
Že level 5 nikdy nebude je možná (já kvůli tomu plakat nebudu), ale docela bych se divil, že když už příklon k autonomně řízeným vozidlům hlásá i pidifirma VW (vedle opravdových gigantů jako je Google a Apple), že by z toho nic nebylo. Podle mého (osobního) názoru rozhodně se to nezadrhne na nějakých právních názorech (ty slouží méně úspěšným firmám k prodlužování statu quo). Přepravovaná osoba je poučena jak se v přepravním prostředku má chovat a pokud vše dodrží pak nese (za případné průsery) zodpovědnost výrobce nebo provozovatel (jestli dodržovat servisní pokyny atd.). Myslím si, že majorita autonomních aut bude vlastněna velkými společnostmi, které pro případ průseru budou mít dobrou pojistku. Asi podobný systém jako u aerolinek. Už je ti jasnější, co myslím ?
MrBeranek
Výrobce že ponese a převezme odpovědnost za to, že se jeho auto "zblázní" a někam to napálí? Tak to chci vidět. Dokud to neuvidím, tak tomu neuvěřím. Navíc se tím neřeší otázka trestně-právní odpovědnosti řidiče. Že bychom ji z řidiče úplně sejmuli, je prostě právní sci-fi. Už vidím tu argumentaci u soudu typu "já nic, já tady jen sedím, to ono samo". 😄 To bych nechtěl zastupovat. Pár příkladů, kdy to lidi šeredně u soudu odskáčou, povede k rychlému vystřízlivění.

A provozovatel takového auta? Ale to jsem přece já jako vlastník takového auta, takže to není žádná změna.

I u aerolinek je provozovatel letadla odpovědný za vzniklou škodu a pilot taky nese odpovědnost za porušení vlastních povinností (zejména tu trestně-právní odpovědnost). To, že je provozovatel pojištěný, na to nic nemění, to je u aut dneska stejně. A že by pojišťovny chtěli převzít odpovědnost za auta, která nikdo neřídí? Takové pojištění bude (pokud bude) strašně drahé, protože riziko je násobně větší (blbej počítač na neobvyklé situace nebude schopný přiměřeně reagovat tak, jako to dokáže řidič).
Xylo
Pořád se na to koukáš očima současné situace. Výrobce level 5 autonomního vozidla bude nést samozřejmě odpovědnost za to pokud se jeho auto zblázní a někam to napálí. Provozovatel nebudeš ty (přeci nebudeš mít svůj vlastní taxík v garáži - na co?). Ty jako cestující si zavoláš auto a auto tě převeze na pivo do centra (na pláž do Itálie .... na letiště). Proč by si měl nést zodpovědnost za to co auto po cestě dělá. Provozovatel bude mít povinnost dodržovat pokyny výrobce a samozřejmě provádět servis. Pilot není - je to autopilot 😒] Myslím, že provozovatelé budou Waymo (Google), Apple iCar, Aurora (Uber), Tesla. Výrobci pro Waymo jsou Volvo a Jaguar LandRover, pro iCar asi Hyundai, Aurora asi Ford, píše se i o Hyudaii, Tesla - ta jediná si "železo" bude dělat sama. Myslíš, že takoví provozovatelé budou mít problém sjednat si pojistku "na blbost" ?
MrBeranek
Protože se na moje auto dívám jako na můj majetek. Já se o něj starám, já ho servisuju, já ho uklízím, já pečuju o jeho lak, kůži, já ho tůním atd.

Ale budiž, o mně to není. No, až se tu sejdeme za 50 let, nemyslím si, že situace bude jiná. Uvidíme.
Xylo
Jo v pohodě 😉 . Za 50 let si o tom poklábosíš s někým jiným, protože já už budu spokojeně "pod drnem".