Režisér Vít Klusák se letos vrhl s dokumentární tvorbou do motoristických vod. Sugestivní snímek 13 minut je příběhem o fatálních následcích, když za volantem pospícháme. Jaký je sám tvůrce vlastně řidič?
Bohužel ani pan režisér se nevyhnul oblíbenému omylu, jímž je zaměňování rychlosti nepřiměřené a nepovolené. Nehody způsobuje jízda nepřiměřenou rychlostí, což může, ale taky nemusí být jízda rychlostí nepovolenou. Zatímco 150 km/h na suché dálnici a s vozidlem v odpovídajícím technickém stavu sotva někoho ohrozí, jsou situace, kdy bezpečná není ani povolená 130ka.
"...dlouhodobě nejčastější příčinou nehod je nevěnování se řízení, nedodržování bezpečné vzdálenosti a nesprávné otáčení nebo couvání."
"Policie ve svých pravidelně vydávaných ročenkách nehodovosti sleduje v souvislosti se slovem „rychlost“ několik ukazatelů. Zajímavé je, že pravidelně je mění, dost možná proto, aby se pak dalo strašit. Ale budiž, hlavní jsou tři. A to právě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (jeli jste rychleji než co dovolovaly aktuální podmínky) a nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (typicky má silnice takový profil, že přijedete rychle ze zatáčky a vyletíte ze silnice) a nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu (jeli jste rychleji, než co zvládá vaše auto nebo náklad, který veze)."
"Pokud bychom tedy sečetli údaje všech tří statistických ukazetelů, které nějak zmiňují slovíčko „rychlost“, skutečně půjde o nejtragičtější příčinu nehod. Nicméně ne z těch 40 %..."
"V roce 2019 tak řidiči osobních a nákladních aut a motocyklů způsobili nehody, při kterých zahynulo 491 osob. Počet obětí nehod, ve kterých se nějakým způsobem objevuje slovíčko rychlost, je celkem 152. Ať počítáme, jak počítáme, i tak nám vychází údaj 31 %. A to opravdu sčítáme jablka a brambory do jednoho, jako to dělají ti „experti“ v BESIPu a na ministerstvu, aby jim to vycházelo. Když do toho započteme i ty cyklisty, klesne nám podíl „obětí nějak souvisejících se slovíčkem rychlost“ na 30,6 %. Tak skutečně nevím, kde se v BESIPU k tomu číslu 40 % dopracovali."
"Ani data z roku 2020, která ale nejsou vzhledem k celostátnímu nucenému poklesu dopravy moc vypovídající, se k číslu 40 % nepřibližují. Podle dostupných policejních statistik zemřelo v roce 2020 na českých silnicích 460 lidí, řidiči motorových vozidel pak způsobili nehody nějak související se slovíčkem „rychlost“ ve statistikách, při kterých zahynulo 151 osob. I tak nám ten podíl vychází na 32,8 %, ne na 40 %. Jestli tedy chce BESIP zaokrouhlovat a napsat „zhruba nějaké číslo“, tak by měl uvádět „zhruba třetinu“ nebo „zhruba 30 %“."
To je dost zásadní rozdíl...