Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vít Klusák o řízení a filmu 13 minut: Nechci být jednou z postav svého filmu

Tomáš Hadač
Diskuze (6)

Režisér Vít Klusák se letos vrhl s dokumentární tvorbou do motoristických vod. Sugestivní snímek 13 minut je příběhem o fatálních následcích, když za volantem pospícháme. Jaký je sám tvůrce vlastně řidič?

Potkáváme se v kině, po promítání, přímo pod plátnem. Právě se vypařily poslední titulky syrového filmu 13 minut: dokumentárního snímku, jenž poukazuje na tragické důsledky pětice viníků, již zvolili nepřiměřenou rychlost. Režisér Vít Klusák je dobře naladěný, ale my, co jsme jeho hodinu a pětadvacet minut dlouhý počin zhlédli poprvé, jsme dostali silné sérum emocí. I když to byl patrně záměr…

Proč název 13 minut?

Je inspirovaný průměrným časem, který řidič ušetří na cestě z Prahy do Brna, pokud překračuje povolenou rychlost o dvacet kilometrů za hodinu.

Nejsou však palčivější problémy, jako je nepozornost za volantem?

Rozhodně neříkáme, že neexistují další, ale my jsme si vybrali rychlost, která se podle mě stále podceňuje. Nechal jsem si kvůli tomu vyjet tvrdá data – a ta čísla jsou opravdu strašlivá.

Například?

Že z důvodu nepřiměřené rychlosti zemřelo v letech 2011 až 2020 2168 lidí, že 86 % českých řidičů překračuje rychlost v obci i mimo ni, že každý desátý motorista ji překročí o dvacet kilometrů za hodinu! Obecně je však nejsmutnější fakt, že za čtyřicet procent úmrtí v posledních deseti letech může právě nepřiměřené tempo.

Jak byste se definoval coby řidič?

Výborná otázka. Mám papíry čtrnáct let, což není příliš mnoho, protože je mi jedenačtyřicet. Pár drobných ťukanců za sebou mám – především v prvních letech. Přiznám se, že dřív jsem na to dupal víc. Jinak se domnívám, že jsem docela dobrý řidič.

Svět motorů 37/2021 Svět motorů 37/2021

 

Změnil jste se s tímto dokumentem?

To víte, že jo. Když sedíte tváří v tvář lidem, kteří někoho zabili, změní vás to. Než chci sešlápnout plyn, v mozku se mi rozsvítí kontrolka, že to nemám dělat. Hodně jsem zkrotl. Čili radši nepřijedu na minutu na čas, než abych byl jednou z postav svého filmu. Často myslím i na jejich výpovědi.

Která se vám vybaví teď?

Kupříkladu mladého Romana: „Seděl jsem s Ludvíkem u silnice a sledoval, jak kamarádku půl hodiny zkouší resuscitovat. Nedala to. Chtěl jsem si jen koupit cigarety a přespat u kamaráda. Místo toho se na mě všichni v okolí dívají jako na vraha.“

Kde jste viníky sháněli a proč mezi nimi není žádná žena?

Jejich hledání platilo za vůbec nejtěžší, nejnáročnější fázi. Ať už se jednalo o probační a vězeňskou službu, právníky, nebo inzeráty, zmíněnému Romanovi jsem napsal na facebooku. A co se týče žen, taky jsme jednu chtěli, ale obecně s rychlostí mají více potíže muži. Ženy spíše zmatkují, civí do mobilů, proto je naše pětice ryze pánská.

Proč jste zvolil metodu rekonstrukci reálných nehod s herci?

V ten moment se naši viníci „svlékli donaha“, vybavili si jednotlivé detaily, jak se kolize přesně odehrály, žádné kličkování, byť to kolikrát bylo vážně nepříjemné. Film nicméně není o hezkých věcech…

Když jste za volantem, přehráváte si některé situace, které se objevují ve 13 minutách?

Při cestách po republice potkávám různé řidiče a samozřejmě se mi to propojí s našimi provinilci. Třeba proti nám jel někdo, kdo měl zhasnuto. Okamžitě mi připomněl příběh, kde se vedla polemika, jestli protijedoucí auto svítilo. Jinak jak jste se mě ptal, jaký jsem řidič, a já odpověděl, že celkem dobrý, tak to byla totální blbost. Neboť jsem v životě neabsolvoval žádnou školu smyku, bezpečné jízdy a tak dále. Zavázal jsem se ale, že práci na tom filmu přetavím do něčeho reálného a nějaký kurz absolvuji. Tohle vzdělávání bych doporučil každému.

Když nemáte problémy s rychlostí, s čím zápasíte?

S parkováním v Praze. Protože firmu mám v Praze 1, střižnu na trojce a bydlím na šestce – takže největší nepřítel jsou modré zóny. Poněvadž kdybych to měl platit po všech Prahách, nezbude dětem na pribináčky. Zaplaťpánbůh že nedostávám rychlostní pokuty.

Přeskočme chvíli na pozitivní notu. Podělte se s čtenáři o nějakou zajímavou motoristickou příhodu.

Před jedenácti lety, když jsem randil se svojí dnešní ženou, vyrazil jsem ze střižny a volal jí, že ji naberu. Že pojedeme na plovárnu. Pospíchal jsem na ni, ať si oblékne plavky a jde dolů. Jenže…

Co?

Na autě byla botička. Takže jsem vytočil strážníky, kteří vytočili mě. Po chvíli když přijeli, jeden z nich se zeptal: „Jestlipak víte, co jste udělal, pane řidiči?“ Neměl jsem na to náladu – a potom si pán ještě přisadil: „Kolik byste si dal pokutu?“ Už jsem se rozčílil a říkám, že to vidím na padesát korun, s čímž překvapivě souhlasil. Zatímco jsem hledal mince po kapsách, vytáhl čokoládu a položil ji na kapotu. To už jsem nevěřil ničemu, nebo možná úplně všemu.

Zajímavé…

To nebylo finále. Pokračoval slovy, že se jedná o nový motivační program, pakliže se viník chová slušně. Jenže to celé bylo trochu jinak. Žena poslouchala hovor strážníků – a když slyšela slova botička a Holešovice, spojila si to a šla se za mě rvát. Okamžitě vyběhla do krámu nakoupit dvě čokolády a řekla jim, ať si jednu nechají a druhou dají mně. Takže mě zachránila.

Ale chvíli jste vytočený byl, že?

Jo, ale rychle se hodím do klidu. Mám to tak, že občas s dětmi ze srandy ostatní v provozu komentujeme. Když nám někdo hodí myšku, hrajeme si na Jamese Bonda a střílíme prsty divně jedoucí řidiče. Vím, že těch mých statistik máte dost. Ale ještě jednu na závěr: při natáčení jsem se od expertů dozvěděl, že když je někdo rozčílený, odpovídá to tomu, jako by měl promile alkoholu v krvi.

Video se připravuje ...

Vít Klusák

  • Český filmový režisér a dokumentarista se narodil 24. března 1980 v Praze. 
  • Vystudoval fotografii na Střední průmyslové škole grafické v Praze.
  • Rovněž je absolventem katedry dokumentární tvorby na FAMU. Od října 2006 přednáší na FAMU předmět Základy filmové řeči, od ledna 2011 se stal vedoucím dílny prvního ročníku dokumentaristů. Ve svých filmech se systematicky vrací k třecím plochám mezi tvorbou a společností.
  • Spolu s Filipem Remundou založil a od roku 2003 vede filmovou společnost Hypermarket Film, která se zaměřuje na produkci autorských dokumentárních filmů.
  • Mezi jeho nejviditelnější projekty patří série autorských dokumentů pro Českou televizi s názvem Český žurnál či dokumentární portrét neonacisty Svět podle Daliborka z roku 2017.
  • Velkou odezvu měl též jeho nedávný (2020) psychosociální experiment a dokument V síti, jenž se věnuje zneužívání dětí na internetu.
  • Se svým Subaru Outback ročně najede kolem 40.000 kilometrů.

Víte, že…

… loni zemřelo při nehodách způsobených nepřiměřenou rychlostí 179 osob?

… 43 % českých řidičů spěchá a chce dojet co nejrychleji?

… tendenci k rychlejší jízdě přiznávají nejvíce mladí muži? Konkrétně se jedná o 37 %.

… každých 10 km/h navíc zvyšuje při nárazu do stromu 1,5x riziko vážného zranění?

Tomáš Hadač
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - JohnyRnR
20. 9. 2021 13:59
Re: Těch 40% je nesmysl
To rozhodně není, protože těch 40% je lež, navíc šířená oddělením Ministerstva dopravy. Stát by neměl lhát.
Avatar - pradeda777
20. 9. 2021 09:30
Re: Těch 40% je nesmysl
Tož úplně zbytečně mrtví nejsou. Kdyby jich nebylo, neměly by autority čím strašit.... :-(
20. 9. 2021 07:37
Re: Těch 40% je nesmysl
A neni uplne jedno, jestli je to 30 nebo 40 procent? 150 uplne zbytecne mrtvych lidi.
19. 9. 2021 21:28
Opět směšování nepřiměřené a nepovolené rychlosti
Bohužel ani pan režisér se nevyhnul oblíbenému omylu, jímž je zaměňování rychlosti nepřiměřené a nepovolené. Nehody způsobuje jízda nepřiměřenou rychlostí, což může, ale taky nemusí být jízda rychlostí nepovolenou. Zatímco 150 km/h na suché dálnici a s vozidlem v odpovídajícím technickém stavu sotva někoho ohrozí, jsou situace, kdy bezpečná není ani povolená 130ka.
Avatar - JohnyRnR
19. 9. 2021 19:54
Těch 40% je nesmysl
"...dlouhodobě nejčastější příčinou nehod je nevěnování se řízení, nedodržování bezpečné vzdálenosti a nesprávné otáčení nebo couvání."
"Policie ve svých pravidelně vydávaných ročenkách nehodovosti sleduje v souvislosti se slovem „rychlost“ několik ukazatelů. Zajímavé je, že pravidelně je mění, dost možná proto, aby se pak dalo strašit. Ale budiž, hlavní jsou tři. A to právě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (jeli jste rychleji než co dovolovaly aktuální podmínky) a nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (typicky má silnice takový profil, že přijedete rychle ze zatáčky a vyletíte ze silnice) a nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu (jeli jste rychleji, než co zvládá vaše auto nebo náklad, který veze)."
"Pokud bychom tedy sečetli údaje všech tří statistických ukazetelů, které nějak zmiňují slovíčko „rychlost“, skutečně půjde o nejtragičtější příčinu nehod. Nicméně ne z těch 40 %..."
"V roce 2019 tak řidiči osobních a nákladních aut a motocyklů způsobili nehody, při kterých zahynulo 491 osob. Počet obětí nehod, ve kterých se nějakým způsobem objevuje slovíčko rychlost, je celkem 152. Ať počítáme, jak počítáme, i tak nám vychází údaj 31 %. A to opravdu sčítáme jablka a brambory do jednoho, jako to dělají ti „experti“ v BESIPu a na ministerstvu, aby jim to vycházelo. Když do toho započteme i ty cyklisty, klesne nám podíl „obětí nějak souvisejících se slovíčkem rychlost“ na 30,6 %. Tak skutečně nevím, kde se v BESIPU k tomu číslu 40 % dopracovali."
"Ani data z roku 2020, která ale nejsou vzhledem k celostátnímu nucenému poklesu dopravy moc vypovídající, se k číslu 40 % nepřibližují. Podle dostupných policejních statistik zemřelo v roce 2020 na českých silnicích 460 lidí, řidiči motorových vozidel pak způsobili nehody nějak související se slovíčkem „rychlost“ ve statistikách, při kterých zahynulo 151 osob. I tak nám ten podíl vychází na 32,8 %, ne na 40 %. Jestli tedy chce BESIP zaokrouhlovat a napsat „zhruba nějaké číslo“, tak by měl uvádět „zhruba třetinu“ nebo „zhruba 30 %“."
To je dost zásadní rozdíl...