Už i automobilka Dacia nabízí elektromobil. Model Spring je nejdostupnějším elektrovozem na českém trhu. Před tradičním testem jsme jej krátce obhlédli společně s kamerou.
Dobrý den,
Před cca třemi lety existoval třeba Swift s automatem za cenu cca 350t. Nepřímovstřikový motor, euro 5, žádné ekologické drama... Jezdilo (jezdí a bude dvacet let jezdit) za 5,5 litru benzínu v dlouhodobé kombinaci.... Malé lehké auto, z uživatelského a praktického pohledu ve všem lepší než spring.... Taky o 150 000 korun levnější... Což pokrývá náklady na palivo (ona ta elektřina taky není a nebude "zadarmo") v podstatě na celou dobu životnosti vozu.
"Ekologicky" jsme zlikvidovali malá, ekonomická, ekologická auta a jako "pokrok" jsou udávány tyhle šílené plečky (dacii palec nahoru za snahu, ale fakticky je to děs a nechcete tohle ani potkávat v provozu. Bude to podobná hrůza jako Aixami jedoucí 45 apod.).
Nebo jsou "ekologické" přes dvě tuny vážící věci plné obtížně získatelných a na rafinování energeticky náročných ušlechtilých, drahých, někdy toxických kovů...
Co je na fabii, fiestě, yarisu tak eko hrozného?
Nezhoršují ovzduší ve městech z většiny staré diesely na hranici životnosti, nebo obecně auta ve špatném technickém stavu?
20 let stará fabie plnící Euro 4, emisně v pořádku... nemám pocit, že by z toho šel nějaký šílený "smrad". Jistě, není to rozkvetlá louka, ale skutečně je to hlavní problém?
Ono to časom vypáchne. Ja som býval na autosalónoch rozčarovaný z ruskej Lady, tá páchla neskutočne, plasty a lepidlá v interiéri dávali razantne o sebe vedieť. Podobne čínske autá. Ale to sú nejaké roky dozadu, hádam sa už zlepšili.
Áno, dynamika je úplne v pohode. Neviem, prečo si ľudia stále predstavujú, že sa za každým rozbiehajú z miesta na stovku. Také pripájanie na mestský okruh a do kopca je už horšie, ale stačí vypnúť režim eko a tiež žiadna tragédia. Rozgúľa sa to aj na 130-ku.
Vedli jsme tu sahodlouhou diskuzi o dynamice Springa.
Tvrdil jsem, ze do mesta a primestskeho provozu je to dostatecny. https://www.auto.cz/diskuse/79570/1
No a to samy tvrdi i Standa ve videu. :yes:
Spring by mohl mit uspech. Je maly, lehky a relativne levny.
O tomhle snad nikdo normalni nemuze prohlasit, ze neni ekologicky (ve srovnani se spalovakem).
Nedává. Co ušetřím na tom, že to je elektro, vydám za servis. Nespolehlivost se na webu probírá často. A obouvat malé auto za min. 12 tisíc je ekonomicky nesmysl.
Ano souhlas. Vypadá to na fajn vozítko na ježdění kolem komína. Dojezd adekvátní a rychlost nabíjení přijatelná na způsob použití. I ta cenovka není špatná. Zrychlení nevidím u takovýho auta jako podstatný parametr. Závodit s tím nikdo nebude. Já myslím, že se to bude prodávat celkem dobře.
Áno, ale elektrické Citigo sa na Slovensku predávalo asi tak mesiac. Stálo 21-tisíc eur, Škoda dala na začiatku zľavu 3000 eur a potom prišla tá nesystémová štátna podpora elektromobilov, ktorá bola za pár minút fuč. Komu sa ušla, znamenala -8-tisíc eur. Takže komu sa ušlo, mal podarený malý elektromobil za 10-tisíc eur. Tie autá denne stretávam, musia mať vzadu nálepku, že im na to prispelo ministerstvo hospodárstva.
Bol som na toto auto dosť zvedavý po vyskúšaní elektrickej Škody Citigo aj predošlého Fiatu 500e, ale zároveň nemal nejaké veľké očakávania. Nie je to zlé auto, no v roku 2021 ani žiaden zázrak. Jazdil som celý čas v meste a v eko režime. Dojazd bol sotva 100 km a časy nabíjania, ktoré auto deklarovalo, boli dosť nepresné. Slušná svetlá výška tiež klame, nie je problém podvozok šuchnúť aj v meste. Škoda. Ale dobre, niekde začať treba a fandím každému pokusu o cenovo dostupný elektromobil.
Ale Vitíku, neber to tak doslovně. Trochu se sekl, ale myslím že každý ví, kam tím Honza mířil. Prostě pokud jsem obyčejný člověk a jezdím třeba 10 tisíc ročně, je lepší koupit třeba Sandero za 270 a dostanu rozhodně lepší auto. A než se mi celkové náklady, včetně servisu a paliva, po osmi letech srovnají s pořizovací u Springu, mohu si klidně zase koupit nové auto.
No a kdybych byl šťoura, tak si započítám LPG Sandero a to už je ten EV vůz úplně v háji s návratností prvotní investice a mohu si najezdit i skoro 15 tisíc ročně a po těch osmi letech to bude cenově +/- plichta.
Prostě ať si každý koupí co mu vyhovuje. Pokud potřebuji každý den jezdit s pizzou 150 km po městě, tak ten Spring asi dává smysl a za 1,5 roku ten rozdíl mám v kapse a to nemluvím o možnosti nabíjet zdarma. Prostě vždy záleží na okolnostech.
A co se týče ekologie, tak i 150 kg baterie je pořád dost vzácných surovin.
Moje druhý auto v rodině má ročně 2000km, třeba Zoe v odkazu najelo ročně nějakých 6000km (a to je asi tak normálka)... jezdit se Zoe 15000+ po dobu 10 let je dost blízko mé představě automobilového pekla :-)
Ak to nebol sarkazmus, môžem vedieť kedy a za akých okolností? Takéto som zažil len keď prerábali niečo na D1 a chvíľu sa muselo z pripájacieho rozbiehať zo stopky.
Asi tak a na mestké auto má dostatočný dojazd, nevozí nezmyselne veľa bateriek (cena, hmotnosť). Ešte tak znížiť cenu o 3-4000€ bez dotácií a majú vypredané :D:D
Čistý vzduch vonku áno, ale vo vnútri auta to hrozne smrdí umelinou. :D Ale spracovanie fajn celkom, len je to tak na čínske zadky. Inak by Suzuki spravilo z Ignisu elektromobil, bolo by to podobné.
150.000Kč je při ceně paliva 35Kč a spotřebě (jen) 5l/100km palivo na 85.714 km.
Prej ''na celou dobu životnosti vozu''. Ty se mi snad zdáš!
Fakt si myslíš, že spolehlivé Suzuki Swift má životnost ani ne 100.000km???
To se dá najet v pohodě za pět let!
Jinak souhlas, ze starsi benzinova auta nejsou takovy problem jako dieselova...
PS Cena elektřiny oproti benzínu je pro provoz malého auta zhruba třetinová? - ano není zadarmo....
PPS Baterka Springu váží asi 150kg a Spring celý pod tunu! Takže zbytečný plky o ekologii, Honzíku, si nech. A raději si zjisti životnost Swiftu, cenu paliva atd. Pak teprv přispívej do diskuze. ;-)
hlavně kolem i3 je poměrně rozsáhlá komunita, jdou dělat swapy baterek za silnější atp. To nepíšu kvůli tomu, že by se to dělalo nějak často, ale ve chvíli, kdy ta baterka zdechne, tak je možno použít větší. A nebývají nějak extra drahé. Ta "prostřední kapacita" stojí na bazarech kolem 6000-6500€.
Ovšem pak tu jsou i negativa - BMW je drahé. Servisně, díly, všechno drahé. I pneumatiky nejsou za hubičku, navíc je vyrábí jen dvě firmy, celoročky snad jen jedna.
To máš samozřejmě pravdu. Ale dovedl bych pochopit když nějaký bioeko člověk, kterýmu je jedno kolik peněz vyhodí za auto si to prostě koupí. Za 8 let to střelí za 100k a budou rádi. Ona teda možná ta baterka za 8 let do Dacie nebude stát takový ranec, aby se nedala koupit nová. Nicméně někdo kdo má doma fotovoltaiku a může s tím jezdit tím pádem zadarmo se to může vyplatit víc než LPG. Hele prodejní trhák to asi nebude, ale rozumím tomu, že si to někdo koupí spíš než, že se někdo koupí elektrickýho Enayqa.
Jak už tu někdo psal, mě tohle auto při dané ceně smysl nedává téměř žádný. Stále jsem přesvědčen o tom, že koupit sandero s LPG za podstatně méně je násobně smysluplnější. Nevidím v tom ani jedno negativum, krom snad striktního požadavku na "malost" vozu. Veškeré ostatní parametry Sandera jsou lepší, než u tohoto chcípáku. Dát 460 a za šest let se s tím bát jet do Kaufu mi nepřijde vůbec ekologické, natož rozumné. Co s tím šuplíkem budou majitelé za 8 let dělat? Jak to bude prodejné s vyšeptalou baterkou? :-(
Pekne srovnani.
BEV (obycejny elektromobil) je drahy, ale ma levny provoz a da se nabit z kazde zasuvky.
FCEV (vodikove auto) je extremne drahe a ma drahy provoz (a na tom se nic nezmeni, to je dany fyzikalne). A jako tresnicka na dortu - FCEV neni kde natankovat.
PS K tomu, ze neni infrastruktura na BEV - (temer) kazdy kdo ma domek s obycejnou zasuvkou a dostane k EV 1-f nabijecku a muze doma nabijet. Prumerny denni najezd se timto (nejpomalejsim moznym) tempem dobije za par hodin.
i3 bude nasobne drazsi na servisu a to i tom beznem, jen ty spesl kola na i3 stojej svoje cca 3 tisice za kus, tohle si musi kazdy spocitat sam jestli se mu vyplati olitana nebo nova hracka
pokud bych mel rozvoz, tak Spring je a bude jasna volba, tak jako byla jsna volba elektricke Citigo, 4-6 let to bude drit v rozvozu, nalita to treba 200-250 tisic, na palivu to usetri treba 300-350 tisic na palivu a servisu oproti spalovaku, a pak se to proste zahodi na dily
na rozvazeni decek do skoly a jezdeni na nakup bych volil spis tu i3, neb to rocne asi nenalita 50-60 jako pri rozvozu, ale treba jen 10-20 a vyjde to cenove za 4-6 let podobne jako ten Spring, jen s lepsim komfortem a lepsim pcitem z jezdeni, a nebude to na konci sve zivotnosti (treba i te moralni, a ze dnes nam veci zastaravaji spise moralne nez fakticky)
Re: To auto má dostatečný dojezd na průměrný dojíždění do pr
jako co bys chtel od prestavenyho spalovaku u kteryho byla planovana zivostnost tak 10-12 let, proste to ma podobnou zivotnost i s baterkou a elektromotorem
jakoze fakt musej mit nekde nejakou nalepku? a co kdys to dotycnej sunda tu nalepku, dostane za to poznamku, dutku a musi na koberecek k ministrovi? :-[]
vratime se jen nejakych 5 dni zpet kdy Stanisla Kolman po probuzeni po 5 letech objevil vedle sveho stani elektrickou Dacii a vodikovou Toyotu, jedno z aut ma na delku necele 4 metry (3734mm) a druhe ma na delsku temer 5 metru (4975) , ve videich obou tech aut Stanislav Kolman uzasne zacina kufrem a nasleduje prostor na zadnich sedackach, zacneme Dacii Spring kter ama kufr 290 lidtu a pokracujme na Toyotu Mirai ktera ma 291 litru, no.... tak si tedy sedneme sami zasebe coby Stanislav Kolman se 178cm , a zjistime ze s prostorem na zadnich sedadlech je to opet velice podobne, a Stanislav Kolman se 178 centimetry se tam vejde jen tak tak aby neskrtal....ale musime zminit ze v Toyote Mirai ma precijen vice mista vedle sebe, neb Mirai coby limuzina je preci jen trosku sirsim autem......
hele kdyby v Dacii udelali Spring o 2 centaky desli, a dali tomu kufr o 5 litru vetsi, tak maj s pidiautem za par stovek lepsi stehovak nez Toyota s autem o 4 tridy vetsim autem za cca 2 miliony, jako tyhle dve auta se proste museli sejit, ja se doslova primlouvam za srovnavaci test techto dvou aut :-[]
a jako prvni disciplynu bych treba udelal kdo driv objede Ceskou Republiku po silnicich ktere jsou blizko hranic :yes:
Když započítás reálnou usporu na palivu (mi vychází u obdobného auta okolo 1,20-1,50 Kč/km) , běžný nájezd, který je normální člověk ochoten s takovým autem jezdit (do 10tkm ročně max., spis ještě míň, viz. inzerce ojetin) a započítás náklady ušlé příležitosti, tak po těch 10 letech budeš rád, že se dostaneš u EV s náklady "na nulu" vůči klasice.
Na druhou stranu s EV setris podle najezdu napr. 30.000Kc rocne (pro >15.000km).
To je 300.000Kc za deset let.
A to nepocitam servisy, parkovny, dalnicni znamky, silnicni dane atp.
Resp. i kdyz je Megane o 150.000 levnejsi, po deseti letech se Zoe vic jak 150.000 Kc usetris. :-!
No jenže pak je ten Zoe pořád doklad toho, že se to nijak nelepší... ve srovnání s obdobně jetým spalovákem B-segmentu je pořád za dvojnásobek... a tady máš třeba za necelých 300 Megane, 2018 27tkm, 1.3TCe... abychom zůstali v rámci značky a barvy (ok, trošku holátko asi) https://www.sauto.cz/…/megane/19165053
Přímo tady v článku:
Proč Dacia nedisponuje výkonnějším nabíjením? Důvod je prostý, výrobce totiž zcela rezignoval na jakýkoliv termomanagement akumulátorů, který by cenu vozu zvyšoval.
Tak mě napadá... u spalováku bys napsal totéž, nebo je tahle úvaha (nevadí že jsou nový drahý když se daj koupit tříletý) nějak specifická pro EV?
Což o to... mně se Zoe líbí - design je takovej futuristickej, ta přední světla s modrejma prvkama jsou cool... naopak Cígo se mi moc nelíbí. Jinak to ale zase takovej zázrak není... papírová dynamika je dokonce horší než Cígo, kufr sice trošku větší, ale zase s nedělenou lavicí... nabíjení pomalejší... a interiér u toho Zoe mě taky moc nebere.
Samozrejme to porovnani ojeteho s novym neni fer. :-)
Ale jde o to, ze uz tu takovy moznosti jsou. A netreba smutnit, ze uz neni Citigo, kdyz za stejnou cenu se da sehnat zanovni o tridu (lepsi - muj nazor) vetsi auto v zaruce atd.
A vetsina soukromniku si kupuje tak jako tak ojetiny.
Presne toto mi napadlo keď som s tým Springom jazdil. Že či by nebol už lepší nejaký jazdený elektromobil v lepšej výbave, napríklad také BMW i3. Za tú cenu Springu a aj menej som našiel hneď 5 ponúk. Len teda zas sme pri tom, čo všetko jazdené si vieš kúpiť za cenu novej Dacie. Nové je nové. Ale keď sa vrátime k tomu dojazdu, tu je napr. i3 s nájazdom mierne cez 20-tis a vraj reálnym dojazdom 180 km, čo by znamenalo, že stále viac ako ten Spring. Fakt neviem aká je tam degradácia. Áno, bol by tam drahší servis aj tie neštandardné gumy, ale je to úplne iná liga. Takže toť dilema. http://www.autobazar.eu/bmw-i3-advanced-id19302331.html
Ono to ani nie je o zarobení ďalším predajom. Na poskakovanie po meste si podobnú malú plechovku viem predstaviť, dojazd cca 100-150 je v pohode a nabijem ho pred domom. Nájazd by bol nízky...
Je to auto konzistentně ve všech ohledech ohlodaný na kost. Zaslepený tlačítka na volantu, nedělená zadní lavice, malý baterie bez termomanagementu, motor bez výkonu, pomalý nabíjení... nikde není nic navíc (jen ty oranžový dekory... no dobře, zvenku je to docela vymakaný). Pochybuju, že by to dosáhlo na ty 2*, co má z EuroNCAP Sandero.
Jako proč ne, dojet s tím pro děti do školky a k doktorovi a na nákup to zvládne, mně to takhle smysl dává... jak byla vždycky mantra lowendových kovbojů - na nic si to nehraje :-)
Že takový mrzáček stojí půl milionu i s tím, že za něj jsou ekoodpustky v hodnotě 13t€, by nás zavedlo k diskusi o (ne)klesajících cenách elektroaut...
Větší o kousek jo (Spring je delší, ale užší), kufr je 250 vs. 300... ale Cígo má větší výkon, rychlejší nabíjení, větší baterku...
Cenu tři roky starýho auta na bazaru asi nemá smysl srovnávat... jinak Zoe dtto, na délku to větší je, ale je to taky taková "užovka" https://d19-a.sdn.cz/…_F_Y/GR84qj.jpeg?…
Áno, nedalo sa to zobrať na leasing a auto si musí majiteľ nechať minimálne dva roky, ale aj po nich verím, že to vie predať tak, že ešte na tom zarobí. Mám ale známeho, čo si to Citigo kúpil a neplánuje ho predať, lebo síce by zarobil, ale už by ďalšie nové elektro za takú dobrú cenu nekúpil.
Nemam spocitane naklady, ale v zime to vychadza na polovicu a v lete na tretinu nakladov spalovacich aut. Naklady podla mna nie su to hlavne, skor pohdlnost pouzivania.
Na jednej ceste mam stopku a vyjazd na "okruh", kde je 90ka a na druhej ceste je zly vyhlad, nie je tam stopka, ale kazdy zastavi a ked chvilu nic nevidno, da plny plyn a ide. Pomalsie auta obmedzia tych na hlavnej, sem tam aj ohrozia, ale havarie nie su caste. Je to este blizko domu, diesel byva studeny. S Citigom, kedze mam este skoro plne nabite, vraj to da pod 10s a plynulo sa zaradim bez vycitiek.