Piš si co chceš. Bav se, smajlíkuj jak divej, ale třeba mně V8 nezošklivíš.
I když je všech objektivních parametrech elektromotor lepší, jak píšeš, tak já si počkám, až bude existovat nějaký EV, který po 18 letech provozu a bezmála 300 tis. km bez jakékoliv významné investice do techniky dokáže dát Praha Brno Praha na jeden šťouch bez jediné kávičky v Humpolci s v max. 250km/h. Natankuji za 5-6 minut a klidně znovu, třeba 3x za den.
Obecně fosil je o dost levnější, než srovnatelný EV. V tom tvém kontextu je tedy relevantní si spočítat, kolik km ujedu s fosilem, než ten rozdíl v pořizovací ceně srovnám.
Když tak rád počítáš, kontexte, tak si můžeš spočítat kolik korun sežere za 300 000 km EV, které umí Vmax. 250km/h nabíjené, dejme tomu, 50% na rychlonabíječkách a 50% za "levno" doma, se kterým se bude uvolněně jezdit. Odečti od 900 000 Kč a jsem zvědavý na kolik batterypacků a zničených elektromotorů zbude. Klidně k benzínu můžeš připočítat i výměny oleje.
Můj příspěvek byl primárně k motoru V8 o kterém se v textu článku píše a ke kterému jsi se s despektem vyjadřoval.
Navíc v autech se nejvíce kazí elektronika a v EV je jí ještě více a navíc se to bude opravovat výměnou celých celků a na vrakáč zapomeň. Komunikovat součástky ze dvou aut spolu komunikovat nebudou. Stačí, že se auto ani někdy nebaví s nabíječkou.
Na pohonném médiu tedy ušetřeno cca 300 000 Kč + třeba 30 000 Kč na oleji.
To však nestačí ani na jednu výměnu baterie a motorů možná ani z poloviny. Promiň, ale nevěřím, že za 18 let a 300 000 km to Tesla zvládne s originální baterií a motory. https://tn.nova.cz/…le-poradne-draho
A na co si lidé kupují taková auta, především na cestování.
Model iX je v něčem lepší, ale v něčem i horší než V8. Záleží jaké parametry budou předmětem porovnávání. Třeba kromě toho tankování jede jen 200.
No nepřesvědčíš mě asi, že životnost je teda dost smutná. Slovní spojení - baterka vydrží věčně mi přijde dost nadsazený. Kamarád servisuje jednoho Priuse a v něm je baterka už po 12 letech totál vyřízená. Prakticky už to není hybrid, ale čistý spalovák co s sebou tahá mrtvou baterku. V případě EV musíš ale baterku vyměnit u hybridu se na to můžeš vykašlat a auto dojezdit.
Spíš bych řekl, že v dnešní době jsou daleko lépe zajištěni EV fandové, protože při těch cenách novýho auta a jejich reálné životnosti je to teda hodně drahý ježdění. Proti tomu jezdit s V8 je levný provoz :-D
Chtel jsem dat do kontextu 300.000km s V8 a naklady na palivo.
Pri cene benzinu 30Kc a spotrebe 10l je to 900.000Kč.
Petrolhead neresi.
Normalni clovek vetsinou ano.
Myslel jsem, ze nemusis byt elektrofan, abys resil, zda das za palivo +- půl milionu Kc...
Ale jak pisu, petrolheadi jsou obvykle dobre financne zajisteni a mne nezbyva, nez jim to prat. :yes:
Jen se proboha nevyjadrujte k ekologii.
Tak jako se v tomto clanku pise o omezeni emisi. :-)
V souvislosti s V8 je to ponekud zavadejici.
Nebo k elektromobilite, ta je i o nakladech na palivo.
To jsou asi extrémy ne? To se můžeme rovnou bavit o tom, kolik stála tvoje M5 a kolik stojí model S...
co mi dává smysl tak srovnat třeba iX M50 s M440i... a tam už je to bohužel dost jednoznačné, servisy, spotřeba atd při stejné nebo podobné pořizovací ceně... schválně nedávám do srovnání M3
Měl jsem 545i rv 2004. Moc dobrý auto. Kupoval jsem ho v Německu jako Jahreswagen, měl najeto 30tis km. Ja najel bez problémů 200tis km a užil si to. :yes:
Baterka Priusu ma 1kwh a zazije desetitisice cyklu.
Baterka iX ma 100kWh...
A na jeden cyklus najede 400km.
Kdyby mela (jen) tisic cyklu, tak je to 400.000km. ;-)
"even the best-known Tesla NCA battery can only maintain 70% of its capacity after 3000 cycles" https://poworks.com/…-and-lfp-battery
"Only" - jen 3.000 cyklu... :D
S baterkou 100kWh.
I kdybys najel jen 200km (na baterku) na cyklus, tak je to 600.000km. :-!
A baterka bude mit porad 70% kapacity (SoH).
https://www.auto.cz/…ni-rizeni-141407
Toyota:
"Automobilka také zdůrazňuje, že po 10 letech, respektive ujetí 240.000 km má kapacita akumulátorů klesnout maximálně o desetinu."
Takto vypada realita - zivotnost, ne zaruka... :yes:
Po 240.000km na 90% SoH (state of health) baterie. :-!
PS Kolik mel ten Prius najeto? Myslim, ze i u toho Priusu byla zivotnost vyrazne delsi nez zaruka...
V kontextu k vyvoji V8 me uprimne pobavilo toto:
"Lidé v automobilce totiž věří, že k efektivnímu omezení :-O globálních emisí CO2 BMW bude značka potřebovat v příštích letech spalovací motory, které budou vlastně uměleckým dílem."
U BMW asi omezuji emise pomoci up-sizingu. :D:D
Proc jakakoliv zprava tykajici se pokracovani spalovaku nedava uplne smysl?
At si BMW pokracuje, ale at nevypousti tenhle PR bullshit... :no:
R6 jsou u BMW spicka. O V8 bych to netvrdil.
Jak chce V8 konkurovat elektromotorum, ktere jsou ve vsech objektivnich parametrech lepsi?
Moje e65 750i žere dlouhodobě 13,7l používám ji převážně na trasu 25km do prahy a zpět, takže taková ideální kombinovaná doprava. kus okresky, kus dálnice, kus praha do centra. V praze žere cca 15,5l a při současné zimě mám poslední 1tkm za 13,9l
jinak ta spolehlivost N62 taky není neprůstřelná. spousta těch motorů posílala auta do bazaru - v autorizáku motorschaden, oprava nerentabilní. garážník přetěsnil hlavu válce ale zadarmo to taky nebylo. nicméně osmiválce v Fkách byly jiná pohroma. Touhle optikou ty Éčka byly skvělý :-)
U motoru N62 spotřebu příznivě ovlivňují systémy valvetronic a double vanos a to zejména ve spektru nižších a středních otáček. Nevím, jestli u třílitru v E 46 už byly, double vanos asi jo.
Samozřejmě že krátké jízdy a nedostatečně ohřátý motor jsou negativní vlivy vzhledem ke spotřebě.
Hodnoty, které jsem uvedl nejsou asi také úplně objektivní, všechny čerpány jen z údajů palubního měřáku, ale sledováno léta. 4.8 prý žerou víc o 1 -1.5 litru než 4.4, ale osobní zkušenost nemám, prý...
Ja nemam problem s prumerem, ani s tema 8L v ramci limitu, jen s tim zimnim mestem. Sam vim ze jsem se s r6 po Brne hybal kolem 15l. Kdyz jsem delal jen cukacky do 5-7km a byla echtzima (takze se vlastne motor ani nikdy uplne neohral), pak 15-17l prumer na nadarz po dotankovani. Znamej s V8 (650i) bejval v tomhle rezimu na 20l, spis nad.
Ano, jak píšeš, za 8 let hodit do šrotu. Ale po 1,5 milionu kilometrů. :-) Resp. milion na jednu baterku, viz níže.
Vzhledem k tomu, že při takovém nájezdu jezdí (zdarma) jen po superchargerech, jsou dvě baterky? (v článku se píše o dvou výměnách...) velký úspěch.
Tady je to přesněji: https://elektrickevozy.cz/…-pomluvy-odpurcu
''Protože nemáme žádné informace o dalších výměnách, mohla by tato baterie být první, se kterou najela Tesla 1 milion kilometrů.'' :-!
Jakou máš záruku na své auto / motor?
Odpovídá to životnosti? ;-)
Tesla má na Superchargeru cenu 8.10Kč. Spotřeba (dálniční) 35kWh/100km.
To je 425.250Kč na 150.000Km.
Domácí cena energie (teď vysoká) tedy 4Kč/kWh.
To je 210.000Kč na 150.000km.
Celkem 635.250Kč na 300.000km.
S velmi, velmi nepříznivým výpočtem pro EV. S vysokými cenami, spotřebou a s velkým podílem cestování. S >50% cestování si zatím kupuje EV málokdo.
A nezapomeň, že tomu V8 jsem počítal spotřebu jen 10l.
Ale i tak je tam úspora minimálně (velmi pesimistický výpočet pro EV) cca 30% na palivu. https://www.tesla.com/…_CZ/supercharger
PS Když si porovnáš ty parametry s iX M60, tak si V8 despekt zaslouží. https://www.auto.cz/diskuse/83469/1#…
To, že benzínový auto rychle natankuješ samozřejmě nepopírám.
Ja si sveho casu prubnul "jen mesto v zime" s blbym trilitrem v lehke e46a vysledek byl podle toho jak moc zima byla ta zima: od 15l nahoru. To zimni mesto s benzinovou V8 za 12,5l bude bud nejaka vetsi vesnice bez semaforu, provozu a zacp s trasama 15km+ atd. nebo prazskej okruh.
Pamatuju si, kdyz s ni poprve prisli. V krasnym aute. :yes: https://www.bimmertoday.de/…egs-v12-wird-30/
Ale V12 byla u BMW trochu nadbytecna vzdy.
Pochybuju, ze se jeji vyvoj vubec zaplatil.
V dnesni dobe neni divu, ze konci.
V8 ji bude brzy nasledovat.
C'est la vie
PS Vis v cem predevsim vynikala V12? V kulture chodu. :D
https://youtu.be/LwzCffpTMBU
V souvislosti se spalovacim motorem protimluv, ale ok. Dnes uz mame v autech nastesti kulturnejsi pohony. A bez skubani prevodovky.
Kdepak. Baterka degraduje při takovým použití především cyklováním a přetěžováním na superchargeru. 8 let není žádný problém.
Na časovou degradaci se ještě skoro žádný moderní elektromobily nedostaly. Ani ten Leaf, ten degradoval především kvůli přehřátí (nedostatečnému termomanagementu - chlazení).
Naopak je z toho článku vidět, že životnost baterky je obrovská...
A porovnej si jí se zárukou BMW 160.000km, Tesla 8 let 192.000km.
Reálně bude životnost v kilometrech minimálně trojnásobná.
Záleží ale na způsobu používání - mnoha faktorech, především:
maximální obvyklý limit nabití (doporučeno 80% - před cestou není problém 100%)
hloubka cyklů (pokud možno co nejmenší, ideálně dobíjet každý den)
rychlost nabíjení (při vysokorychlostním nabíjení stárne rychleji, viz článek)
Když se budeš tímhle řídit, tak ti baterka vydrží věčně. :yes:
Záruku to splní s rezervou i při worst-case použití...
PS Teď jsem se přistihnul, že se mi začíná ta iX docela líbit. 8-s
Akorát (přestože) je nehorázně opulentní.
Ano to pochopím u motoru, který musel těch 1,5 milionu nakroutit, ale baterka degraduje hlavně časem. Pokud by tam byla pořád stejná baterka a měnil se jen 4x motor, tak bych to bral jako v pohodě, ale aby auto z roku 2013 mělo v roce 2021 už druhou baterku a to kdo ví v jakém stavu mi přijde dost bída.
Nevím. Moje auto má 320 tis, původní motor a stále vrčí a to se jedná o mizerný nespolehlivý 1,8 TSI.
Že se prodávají neznamená, že to není Černý Petr a takový nový majitel si bude rvát vlasy z hlavy co si to koupil za past na peníze.
Fakt u toho EV je, že krom baterky a elektromotoru se tam nemá co vysypat, protože tam nic jinýho není :D Takže až nebudou EV novinka a bude to běžná technologie a ceny náhradních motorů a baterek budou na přijatelnějších cenových hladinách díky druhovýrobě, tak to bude možná, tak za 10 let super druh pohonu ;-)
Ne narážím na článek o Tesle, kde se za 8 let protočily 2 baterky. Že odešly 4 motory bych ještě bral. Poukazuje to sice na strašnou nespolehlivost, ale budiž, ale že baterka nevydrží 8 let je dost smutný a to ještě není jasný v jakým stavu je ta druhé baterie.
Motory se menily u prvni generace Tesel. Ted uz se meni velmi zridka. Z principu je motor Tesly temer nesmrtelny.
Baterie vydrzi 300.000km bez problemu.
Cestovanim bylo mysleno pomer mezi daily a trip.
K parametrum iX M60:
Tyto hodnoty znamenají, že iX M60 zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 3,8 sekundy a jet nejvyšší rychlostí 250 km/h. Jedná se tak o nejrychlejší elektromobil z dílny BMW. Dojezd pak činí až 566 km podle metodiky WLTP. Využitelná kapacita baterií činí 105,2 kWh.
Tzn. iX M60 je pohonem lepsi ve VSECH neritelnych parametrech, krome dojezdu a doplnovani paliva.
Tak o elektroniku bych až tak strach neměl. Ta je i v nových spalovacích autech. Nicméně to že si po 5 letech vyměníš baterku tě finančně asi dost zhuntuje.