Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobilita

Zpět na článek

VW by mohl oživit výrobu elektrického e-Up!

65 komentářů

Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Ano, přesně do těchto malých šidítek dává elektropohon alespoň dílčí smysl.

Stále jsme ve vodách naprostého ekonomického nesmyslu. Stále jsme ve vodách kdy ekologický přínos obecně není žádný a pouze ve vybraných případech kdy výroba elektřiny je z OZE můžeme hovořit o nějakém ekologickém přínosu.

Ale aspoň u těchto vozů není malý dojezd zásadní překážkou, protože s tímhle nikdo daleko ani jezdit nechce. Aspoň tady není nutné mít velké těžké a drahé baterie. Aspoň tady můžeme hovořit o přínosu snížení lokálních emisí ve městech.

A přesně to jsou přece důvody, proč právě tohle VAG vyškrtal z výrobního programu a místo toho tlačí do výroby dvoutunové nesmysly za 2M s dojezdem plážového vozíku... Logické že??? Podle EU ano, protože malé vozy jsou emisně znevýhodňovány.
Xylo
Ono není moc divu, protože i v bohatém Německu byl e-up druhým nejprodávanějším elektroautem (po Tesla 3). Prodalo se ho za rok 2021 skoro 31 tisíc kusů, ID3 skoro 27 tisíc a ID4 skoro 13 tisíc kusů. Koukat se na EV optikou uživatele auta se spalovacím motorem je nesmysl (už kvůli nehorázným prodejním cenám).
DonVito
Na druhou stranu si petrolhead casto plete ekonomickou stranku veci a porizovaci cenu.

Ekonomicka stranka veci musi zahrnovat celkove naklady na PROVOZ. Ne jen na porizeni.

Vetsina lidi bere spotrebu 6l/100km x 30kc = 180Kc/100km jako normalni.
Elektromobil jezdi, dejme tomu za 20kWh/100km a kWh stoji 4Kc = 80Kc/100km.
EV tedy ujede 100km za cenu odpovidajici 2,7l benzinu.

Pro jednoduchost bych bral naklady na "palivo" pro EV polovicni oproti benzinu.

PS Za 20kWh dokaze za idealnich podminek jet i BMW iX, resp. je to jeho WLTP (tudiz realne dosazitelna) spotreba.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Což je návratnost 400 000 km.
DonVito
Muzes mi uvest tvuj vypocet "navratnosti"?
Spocti mi, kolik bude stat nakup vozidla a PALIVO benzinoveho Upu a pak elektrickeho na 400.000km. ;-)

Porizovaci cena benzinoveho Upu byla 310.000Kc.
Cena elektricke verze je v tomto clanku 426.000Kc.

Benzin na 100.000km stoji 180.000Kc
Elektrika na 100.000km stoji 80.000Kc.
Pri rozdilu v porizovacich cenach okolo 100.000Kc ja tam tu navratnost (srovnani celkovych nakladu se spalovakem) vidim zhruba po 120.000km? Ale klidne me oprav.
Avatar - Mikesus
Mikesus
a to ještě s tím spalovacím za 120tis jdeš minimálně 4x na garančku a ideálně 8x měníš olej.
DonVito
Jj a vymena rozvodu, svicky, spojka atd.
A se spalovakem platis dalnicni znamku a parkovny.

Ale ja bych to pro jednoduchost zuzil klidne jen na cenu auta plus palivo.

Akorat si myslim, ze twister uz se radeji neozve, nez aby napsal, ze EV se vyplati...
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Rozvody se tady snad ani nemění, svíčky budou za pár Kč, na oleji ušetříš polovinu, když po 4 letech opustíš autorizák. Spojka bude mít životnost individuálně od 90 do 300 000 km.
DonVito
Proto se tim netrap a spocti jen porizovaci cenu a palivo, ju?
Avatar - xxc
xxc
Dlhodobú spotrebu teraz v zime mám 15,7 kwh.
DonVito
Ale s benzinovym Upem se taky mozna da jezdit za min nez za sest.
Nechci EV zvyhodnovat.
Spis chci pesimisticky vypocet, proto 20kWh.
A nabijeni zdarma u Kauface, Lidlu nebo Penny taky nezapocitavam...

Kolik platis za kwh?
Avatar - xxc
xxc
Ale s ice by som tak nechodil, že naplno :-) Určite by som to nebral ako alternatívu. Ani neviem, koľko stojí teraz kwh, minulý rok bolo 0,16 €, teraz možno 0,2.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Počítat s dotovanou německou cenou (která je shodou okolností shodná s první plnou cenou Citigo iV), ach jo. :D Cenu ICE jsem počítal podle Citigo, tedy do 250 000 Kč, ale je pravda, že nevím, o kolik zdražily emise up!
DonVito
Edit:
Nemecka cena e-Upu s dotaci byla 13.000Eur.
https://www.auto-motor-und-sport.de/…auto-kleinwagen/

Ab November 2019 dann die Wende: VW überarbeitete den elektrischen Kleinstwagen, erhöhte die Reichweite auf 260 Kilometer (WLTP) und senkte zudem den Preis um 1.600 auf 21.975 Euro. Dank Umwelt-Förderung zahlten Kunden nur noch rund 13.000 Euro – ein Sensationspreis für ein Elektroauto.

Klidne si spocti cenu Upu s 250.000Kc.
Ale cena e-Upu bude 426.000Kc.
I kdyz vlastne po 400.000km, by to bylo stejne jedno.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Citigo za 250 vs. Up za 650 pro zjednodušení, to je rozdíl v ceně 400. Citigo prožere každých 100 000 km o 100 000 Kč víc, tedy 400 000 Kč = 400 000 km.
DonVito
650.000Kc je nesmysl.

Kdyz pred dvema lety stal 21.000Eur.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Zkopíruji EDIT: vycházel jsem z článku. Elektrický up u nás stojí nejmíň 625 000 Kč jako skladovka, levněji podle mě u nás nebyl. O oživení se spekuluje jedině v nejvyšší výbavě.
DonVito
Ok
Mea culpa
Fakt jsem nevedel, ze se dnes prodava skutecne pres 600. Vic k tomu a dotacim nize.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Pro upřesnění, asi u nás byl za stejných 450 jako Citigo, ale pouze 50 ks.
DonVito
Viz niz mobile.
Da se sehnat novy (jen prihlaseny, takze na nej Nemci nedostanou dotaci) za 18.000€.

Dotace 9.000€ samozrejme s cenou auta za 18.000€ udela divy...

Je jasny, ze elektricky auto ve vysledku s dotaci jen za 9.000€ by chtel skoro kazdy.
Dokonce se tu holedbal fostek, ze si ho v Nemecku na dotaci koupil.
Drzis ho 6 mesicu a pak ho muzes prodat...

Btw. v tomhle kontextu se nedivim, ze je nutny rozsirit dezinformaci, ze na tom prodelavam 250.000Kc. Aby zdrazeni o 200.000Kc nevypadalo, ze je jen kvuli nemecky dotaci.
Xylo
Edit - omyl
Hendly
Jestli se nepletu tak jsi tu známý kritik EV. Zakládáš svou kritiku vždy na takovém odhadu?

Takže realita.

Cena Citiga 5D v podobné výbavě v roce 2018-2019

Spalovák - 269tis
IV - 430tis

Rozdíl v ceně cca 160 tis

Vše dohledatelné v ceníkách na netu během 20s.

EDIT:
Ještě jsme zapoměl započíst další 2 výbavové pakety po 9500kč. Takže rozdíl bude kolem 140 tis
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Článek byl o up!u, tak jsem psal o něm (co se týče Citigo, dole diskutujeme, zda bylo rentabilní). Cenu si pamatuji jen Citiga, že stálo 250 v hezké výbavě.
Hendly
V porovnatelné výbavě s IV stálo Citigo k 300 tis.

E-UP lze taky dohledat, rozdil v ceně je větší( 320 vs 534), ale nejde rozhodně o 400. A orientovat se podle ceny na českém trhu u VW Up není směrodatné.
Avatar - xxc
xxc
Up stoji na slovensku 14 000 € s nejakou vybavou, zakladny eup stal pred 2 rokmi 17 970 €. Otazka bude, za kolko sa bude predavat teraz. Citigo stalo 17 590 €, len uz malo nejaku tu vybavu navyse. Zakladna cena spalovacieho upu je 11 690 €.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Ale Citigo-e iV bylo napěchováno výbavou především proto, aby tu cenu ospravedlnilo, navíc u EV je žádoucí efektivní vytápění.

Ok ať je to fér, nabušený up! stojí 400 000 Kč, nabušený e-up! 650 000 Kč. Návratnost je 250 000 km.
Hendly
Takže už to není rozdíl 400tis..
Avatar - xxc
xxc
ale tu nejde o navratnost, elektromotor je elektromotor a je to ovela vhodnejsie auto do mesta a okolia
Avatar - Mokrous
Mokrous
Mohl bys mi vysvětlit od kdy je 22 tisíc EUR 426 tisíc Kč ??? Nějak jsem se asi ztratil...
EDIT: raději jsem si přečet i český článek a tam našel tu cenu. Nenapadlo mě, že smícháš všechno dohromady. Psát si o tom co bylo a co možná bude i když nic z toho není. Jediné co z toho plyne, že se uvažuje o dotaci 9.000 éček stejně, jako ve 2019.
Každopádně tenkrát stálo okolo 550 tisíc a dnes plná cena skoro 650 tisíc.
Benzín stál v základu těsně nad 200 tisíc. Takže reálný rozdíl v nedotovaných cenách by byl skutečně okolo těch 400.000,- Kč.
DonVito
OK, máš pravdu, v článku je nějaká nesmyslná cena s dotací.
E-Up se skutečně prodává za 650.000Kč, což jsem nevěděl a to je dost nehorázný.

Takže abychom porovnávali jabka s jabkama:
Nejlevnější Up skladovka 341.000Kč
Nejlevnější e-Up skladovka 625.000Kč
https://skladovevozy.volkswagen.cz/
Rozdíl 284.000Kč.

Návratnost v nejhorším po 300.000km.
Což uznávám, že je zlý. :-)
Elektrický Up přes 600k je úlet.
A sám bych asi raději volil benzín a spíš jezdil vlakem. :D

PS Jen mně to potvrzuje, že kvůli dotacím, jsou ceny (obzvlášť takovýchto aut) vysoký a v zemích bez dotace nedávají smysl. Cena 650.000Kč je nastavena německou dotací, ne realitou běžných marží a výrobních nákladů. :-|
Až budou dotace menší, cena půjde dolů. Teď k tomu není žádný důvod, protože i podle mých výpočtů výše v případě ceny okolo 400.000Kč za EV se peníze investované navíc vrátí poměrně brzy.
Největší chybou (možná ještě větší, než brát v tomto případě v potaz cenu s dotací...) je podle těchto cen (bez dotace) dělat nějaké úvahy k budoucnosti (elektromobility).
rtomas
Mám velký zájem o elektrický UP za takovou cenu. Rád od vás koupím hned dva kusy po 450 000 Kč. Je to výhodné i pro vás, vyděláte skoro 50 000. Dohodneme se?
Avatar - Mokrous
Mokrous
:D:D:D:D:D:D:D
DonVito
No presne takto fungujou nemecke dotace. A je lepsi je vyuzit ve svuj prospech (mobile.de), nez proti sobe (cesky oficialni ceny kopirujici samozrejme nemecky bez dotace).

https://m.mobile.de/…auto/search.html?…

Podivej se tam. Mas tam spoustu e-Up (najeto 100km) prihlasenych, na ktery neni dotace.. za 18.000€. :-!
Protoze za 28.000€ je to samozrejme neprodejny.
Naopak za 18.000€ ty chces dva kusy. :-)
Pritom staci trochu zapatrat na netu.
A nekoukat na cesky skladovky.

https://m.mobile.de/…n/338140918.html?…
Ja tam vidim hned tri s najezdem 100km (ne tisic...) za 18.390€.

Myslim, ze muzes mit vic nez dva. ;-)
Avatar - speedfred
speedfred
Aj tak myslím že za takú malú krabicu je to stále dost.
Malé EV sa ale do toho mesta hodí asi najviac a má opodstatnenie aj keby malo dojazd 150km.
DonVito
Souhlas, je to hodně.
Ale ojetiny se dají koupit za relativně dobré ceny.
Často s baterkou v záruce...

Lidé jim nedůvěřují. Zbytečně.
Kromě Nissana Leaf, pokud vím, není problém s nadměrnou degradací baterky.
Jinak 150km by stačilo, ale čím větší kapacita, tím je to auto víc použitelné univerzálně.
Avatar - speedfred
speedfred
Vč som si jedno EV doviezol🤨 to som teda zvedavý.
DonVito
:yes:

Budes spokojeny, urcite.
Obzvlast kdyz mas kde nabijet a mas fixovane (nizke) ceny energie.
Prozradis co?
Klidne SZ
Avatar - .StenLi.
.StenLi.
:D To si ako vyratal pre boha.
Avatar - MS-sport
MS-sport
trošku mám pocit, že je v tom něco jinýho....a sice emisní limity. Chtějí a musejí prodávat dieselový auta jinak budou odkázaní výhradně na dotace.....protože u nich nikdo nic nekoupí.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
JJo teče jim do bot !!!!!
Mimochodem, před frontálním útokem na diesely, což zavinil VAG svými podvody, byly nejziskovějšími vozy diesely.
VAG přichází sníženým prodejem dieselů o velké peníze a někdo to konečně ve Wlkohradu spočítal :-[] :-[] :-[]
Placza
Kéž by rozjeli také výrobu benzínové verze aspoň s motorem 1.4 MPI.
Bojkas
Víš proč škodovka už nenabízí fabii junior? Protože to z těch desítek tisíc kupovali jednotky zákazníků.
Avantime
Presne. Kto by to dnes kupoval.
brk77
Jak jsou na tom v těchto autech baterky? Co jsem někde četl, tak Nisan Leaf v první generaci údajně moc neřešil termomanagement a na ojetinách je to prý znát. Tohle byla podle mě taky spíš taková koncernová z nouze ctnost, kdy potřebovali něco levného v omezeném počtu, aby splnili flotilové emise a asi si nedělám přehnané iluze, že to není jeden velký kompromis.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Nešlo ani tak o flotilové emise. Šlo o to naučit se pracovat s EV technologiemi. Kompromis ano. Z druhé strany za mě vlastně to že to je kompromis přináší i výhody proti současným EV zázrakůn.

Třeba už jen to, že baterie není pod podlahou znamená že prostornost kabiny je stejná jako u běžného UP!

K bateriím - ano máš pravdu. Ale má to opět dvě strany mince. Neumí nějak rychlé dobíjení, takže tyhle baterie prostě neodrovnáš na superchargerech.

A hlavně - i když budeš mít třeba jen 75% původní kapacity, tak prostě dojezd 150 km místo 200 km u městského auta sice zhorší užívání, ale stále to bude snesitelné. Zatímco -25% u běžného EV bude znamenat, že to budeš chtít hodit ze skály...
W210E320
nema to ziadny termomanazment, nieje ho tam kam dat. ked das dole zadne koleso, vidis hlinikovy kryt baterie, ktory mi museli vymenit po 3/4 pouzivania, kedze bol pravdepodobne poskodeny z vyroby
Avatar - lordlord
lordlord
to nebyly spekulace, bylo to dotováno nejméně 250 tisíci, pořád lepší než pokuty EU, proto výroba byla omezená
DonVito
Zdroj? Jedna pani povidala. :no:
CEO Skody toto primo poprel.
Dotovat auto v cene 400.000Kc sumou 250.000Kc?
Kolik by proboha byla cena baterky??? :D

Benzinovy Up stal 310.000Kc, to je bez dane 250.000Kc.
Vyrobni naklady odhadneme na 200.000Kc.
Ted vyrobni naklady e-Upu bez baterky odhadneme na stejnou sumu jako cely benzinovy e-Up.
Od 650.000Kc proklamovanych (patrne lzive) odecteme marzi 20%, t.j. 540.000.

540.000 celkem minus naklady na EV Up bez baterky 200.000Kc = 340.000Kc za baterku.
E-Up ma baterku 37kWh.
340.000/37=9.000Kc za kWh baterky. :-O :-O :-O
Tohle je v dnesni dobe absolutni nesmysl.
To by bylo 400$/kWh. :no: :no: To si mozna mysli pan Macek, kdyz cerpa z materialu z roku 2014, ze tolik stoji baterka dnes.

https://electrek.co/2021/11/30/electric-vehicle-battery-cost-falls-132-per-kwh-might-go-up/
132$x22=2.904Kc
Tohle pry stoji baterie dnes.
Proc pri dotovani 250.000Kc vychazi cena baterie na trojnasobek?

A naopak, kdyz k odhadovane vyrobni cene e-Upu bez baterie pripoctu aktualni cenu baterie 2.904Kc/kWhx37kWh=107.448Kc.
Takze vyrobni naklady e-Upu vyjdou takto na mirne optimistickych (rekl bych ze realna vyrobni cena baterky pro Up bude nekde mezi 132$ a 200$ za kWh) 307.448Kc. :-O

Kazdopadne doufam, ze je z tohoto JEDNOZNACNE videt, ze dotovani E-Upu 250.000Kc je absolutni NON-SENSE.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Ty jsi don Elektropičus :-[] Takové snášky blábolů co zde předvádíš se už vidí jen na proruském Sputniku :-)
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
A teď opačně...

Když od ceny Citigo-e IV odečteš 200 000 Kč, máš 230 000 Kč na baterii (i marži). To je asi 288 $ za kWh. Jsi si jistý, že za takovou cenu byl koncern schopen koupit kompletní baterii, kterých byl nedostatek, od externího dodavatele odněkud z Číny a vydělat? Možná to nebylo 250 000 Kč, ale bez flotilových emisí by se jim to těžko vyplácelo.
Avatar - xxc
xxc
Nerobia sa tie batérie v Poľsku?
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
To netuším. Pokud tak rychle našli dodavatele v EU, tak všechna čest.
Bojkas
Koncern se nedávno chlubil tím, že nakupuje baterie blízko 100 USD za kWh.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Pokud má tak super levného dodavatele, tak je zvláštní, že nebyl ochoten dodat baterií víc. Pokud mám převis poptávky, tak přece neprodávám s minimální marží, ne?
DonVito
Nemam rad spiklenecky teorie.

Castecne za tim byl nejspis nedostatek baterii.

Ale za timhle je pravdepodobne i politika / marketing. VW chce vydelat na velkych drahych EV, ne na techto mini, ktera jsou (mohla by byt) zbytecne levna.
Bojkas
Ty si opravdu myslíš, že auto, kde je roky zaplacený vývoj, vyráběl se jeho klon od škody a měl malou baterií, že by to VW prodával s prodělkem, nebo minimální marži? Nemají prostě dost baterek. To, že se škodovka údajně prodávala Citigo IV se ztrátou 200k je jen blábol, který tady šířilo autoforum. I kdyby se na 100 USD nabalilo dlasich 100 USD na bms, obaly, atd., tak na 38kWh baterii by to dělalo nějakých 170tis Kč, což je jasný nesmysl, že by zbytek auta bez baterie stál půl milionu.
Xylo
Tuhle spekulaci vyvrátil sám Thomas Schafer při svém rozhovoru na ČT24 - je tady z toho výtah, kde se uvádí: "Elektromobil Citigo skončil. Nástupce je ale v plánu. „Nikdy bychom nevěřili, že bude tak úspěšný. Je v podstatě vyprodaný.“ řekl Schäfer a zároveň popřel spekulace o jeho dotacích, hovořilo se o částce 220 tisíc korun za každý vůz. „Potřebujeme větší baterie pro Enyaq a hybridy, na Citigo zkrátka už nejsme schopni přijímat nové objednávky.“"
Zdroj: https://www.auto.cz/…yhnutelne-136711
cudzinec111
Tak klame alebo prinajmensom trochu zavadza, ja si pamatam vtedajsiu tlac a jasne to bolo vsade prezentovane, ze up a citigo sa predavaju so stratou, presnu sumu si napamatam, mari sa mi az do 8000 EUR na aute, preto to bolo aj tak limitovane, ale stale s tym boli spokojni, lebo strata bola mensia ako pokuty a zaroven vyvíjali a testovali EV.
Xylo
Píšeš, že ředitel Škody Auto a nynější ředitel VW lže? :D
cudzinec111
nasiel som, ze na e-up a e-golf sa v roku 2020 prerabalo az 5000 EUR:
https://efahrer.chip.de/…s-aendern_102464

Co si pamatam tak pri spusteni predaja to bolo do 8000 EUR. Nechce sa mi to hladat, dnes si kazdy hovori co chce...
Xylo
U nás tuhle blbost (o CitiGo iV) pustil do éteru a promoval auto.web.cz a právě proto se redaktorka v České televizi ptala ředitele Škody Auto, jestli je pravda, že výrobu dotovali a on řekl: "Ne".
Avatar - kari.laz
kari.laz
Je jasné, že VW potřebuje prodávat elektro, aby vyrovnal flotilové emise a ty jejich, ruku na srdce, že to je pravda, hnusný iD s cenou totálně mimo mísu, tolik nefrčí, aby jim to stačilo. Vemou tak "starou" techniku a vytvoří "levné" elektro, které jim v tom pomůže. I kdbyy to měli prodávat bez zisku.
gutex
Co se týče "frčení", tak prodají všechny EV, které vyrobí, nemají problém s odbytem, ale s nízkou produktivitou, a proto ta panika z elektromobilní ofenzivy Tesly a zejména velkovýroby z GigaBerlin :-!
cudzinec111
Ze nemaju problem s odbytom moze znamenat aj to, ze dokopy toho nevedia vela vyrobit. Oni tie I.D. chcu predavat v buducnosti na miliony a to je podla mna sci-fi.
ericn
Navíc to chtějí prodávat za miliony, ale zapomněli, že jde o Volkswagen - lidové auto. Což řada iD s cenou 1-2miliony opravdu není. Bez dotací i bez šance v ČR - 2021 iD3 93vozů a iD4 145ks, tipnu si že minimálně polovina jsou dealeři, jelikož musí mít obě jako testovací. Navíc zdražují i spalováky, aby si zaplatili vývoj elektra. Soukromí zákazníci už VW nekupují, jelikož i slušně vybavené POLO Style 1.0 81kW s DGS se motá kolem 550tis Kč :no: