Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Renault 5 (1972-1992): Francouzská revoluce v malém

Renault 5 započal před půlstoletím novou epochu malých vozů. Nejen v nabídce jedné z nejstarších dosud existujících automobilek světa. Byl takřka globálním přelomem.
Zpět na článek
13. 2. 2022 11:04
10. 2. 2022 19:38
Vysoká kvalita článku...
...nepřekvapí, když je autorem pan Dragoun. Jeden z mála ostrůvků, kvůli kterým stojí za to sem ještě chodit. Děkuji.

Já považuji R5 pro Renault jako jeden z klíčových úspěšných modelů v jeho historii, vedle, v článku zmíněné R4, potom snad R8, R16, Twingo a té pojízdné kabinky od lanovky - Espace. Jako třeba u Citroënu, kde to byly Traction Avant, 2CV, DS, a možná i CX. Vše auta, která něčím vyčnívala ve své době nad hladinu průměrnosti a zažitých pravidel konstrukcí a celkového pojetí.
Rozbalit vlákno
0
11. 2. 2022 00:49
Skvělá práce a ...
navíc neuvěřitelně podrobná a informačně bohatá, vč. dokumentace. Už se moc těším na obdobně rozpitvanou Superpětku!
P.S. Jenom jedna pochybnost, resp. dotaz na autora - skutečně měla R5 zkrutné týče vpředu příčné a vzadu podélné.? Nebylo to spíš naopak?
Rozbalit vlákno
1
11. 2. 2022 13:26
Re: Skvělá práce a ...
k PS:
Opravdu. Příčné zkrutné tyče vzadu "ležely" vodorovně vedle sebe - jedna víc vepředu, druhá víc vzadu, a tím vznikly rozdílné rozvory na pravé a levé straně. Stejné rozvory při stejném způsobu pérování měly až Peugeoty, kde byl stejný rozvor na obou stranách docílen pákami tak, že moment od propérování kola na obě tyče byl stejný.
Avatar - KANKUNEN
11. 2. 2022 05:47
Fakt dobrý článek
o autě co psalo dějiny. Dnes by takový prcek byl pokutován za svoji podváhu.
Rozbalit vlákno
0
11. 2. 2022 13:31
Podélně uložený motor za př. nápravou a převodovkou
Aby bylo využití obestavěného prostoru i vepředu tak příkladné, jak je z článku dobře vidět, byl podélný motor zastrčený až pod přední okno a zabíral místo v kabině. Seřizování ventilů atd. tak nebylo zrovna snadné. Teprve druhá generace R5 už měla uspořádání agregátu napříč. Proto jsou přední kola umístěná až do rohů karoserie tak nápadně před úrovní začátku kabiny.

Pozn.:
Mini už to mělo dříve.
Ale už ve třicátých letech to měl prototyp naší Jawy (pan Pilát), a to dokonce nejprve tak, jak se to dělá dnes = motor a převodovka za sebou napříč, ale protože to bylo příliš revoluční, tak potom nad sebou, jako to mělo Mini o 20 let později.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Stejsn
13. 2. 2022 11:04
Lectric Leopard
LL je zajímavý projekt a kromě Renaultu 5 (nebo tedy Le Caru) se pod stejným názvem prodával i elektrický Fiat Ritmo (v USA Strada). Není k tomu moc informací, ani se asi neví kolik Ritmo Leopardů se vlastně prodalo, mám k tomu několik fotek a oficiální prospekt s parametry. Jinak Aleši jako vždy na jedničku :yes:
Rozbalit vlákno
0