Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: TEST Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV – Šetří, ale ne bez řečí

Kompaktní SUV japonské značky přijíždí ve třetí generaci, která je proti předchůdcům méně nápadná a výhradně hybridní.
Zpět na článek
7. 3. 2022 14:23
7. 3. 2022 17:18
7. 3. 2022 19:37
7. 3. 2022 17:55
7. 3. 2022 19:51
7. 3. 2022 20:40
8. 3. 2022 09:18
8. 3. 2022 10:26
8. 3. 2022 16:07
Avatar - Emel
7. 3. 2022 14:23
Cena
V Ceníku je základní cena 729.900
https://katalog.honda.cz/…V_MR22_20220301/?…

Výbava slušná, trošku zamrzí plastový volant a někoho třeba absence střešních ližin, pro které se musí až do top výbavy.
Rozbalit vlákno
0
7. 3. 2022 14:37
Rozporuplné auto
Bol som si HR-V vyskúšať a keďže máme doma hybridný Jazz a známa zas hybridnú CR-V, aj to mám s čím porovnať. Za mňa je to dosť rozporuplné auto a to nielen medzi konkurentmi ale aj v rámci ponuky Hondy.
Najviac sa mi to podobá na Mazdu MX-30. Hoci tá je elektrická, za volantom je to podobné. Fakt pekne kvalitne všetko spravené, ale tá praktická stránka je akosi zabitá, aspoň v kontexte slovenského a českého zákazníka a ak sa na to pozeráme ako na jedno auto v rodine.
Bavíme sa tu totiž o SUV v C segmente, ale teda priestorovo to nemá na Karoq ani Tucson či Qashqai. Je to drahšie ako Toyota C-HR (našťastie aj krajšie) ale nie moc univerzálne na SUV od 28-tis. eur. Do mesta totiž stačí ten Jazz (paradoxne má viac miesta pre cestujúcich vzadu, aspoň na hlavu, tiež magic seats a kufor menší len o 15 litrov). Kto chce rodinnú hybridnú Hondu, trochu doplatí a má CR-V.
Inak teda úplne to v tom teste myslím nezaznelo, ale treba si uvedomiť, že na tej diaľnici si nepomáha elektromotorom, ktorý je silnejší ako tá atmosférická 1,5-ka. To znamená, že síce v papieroch uvádzajú 131 koní a 253 Nm, na diaľnici sa vždy trápite so 107 koňmi a len 131 Nm pri 5000 ot./min.
Už to teda nie je tak univerzále auto ako predchodca s tou 1,5 turbo.
Rozbalit vlákno
66
Avatar - xxc
7. 3. 2022 15:42
Re: Rozporuplné auto
Presne tak, pred panelák kľudne stačí jazz, kto už má na toto, ten si vie priplatiť za normálny elektromobil. Ale auto pekné, len to využitie je otázne.
Avatar - Emel
7. 3. 2022 16:22
Re: Rozporuplné auto
Přesně to jsme tu psali minule - na rodinné auto malé, na městské auto drahé, dynamikou to taky neoslní... těžko se tomu hledá cílovka.
7. 3. 2022 17:09
Re: Rozporuplné auto
To mě vždycky zajímalo, jak funguje hybrid od Hondy. Předpokládám, že je jedno jestli je to 1,5 v Jazz a HR-V nebo 2,0 v CR-V.
Vím, že v menších rychlostech pohání auto výhradně elektromotor a od nějakých cca 80kmh se připojuje natvrdo spalovací motor s jedním stálým převodem. Ten zhruba odpovídá šestce, kterou by měl manuál. Ale myslel jsem si, že v případě akcelerace mu i v těch vyšších rychlostech pomáhá elektromotor. Je to tedy tak, že od těch cca 80kmh elektromotor "odpočívá" a veškerá práce je na spalováku?
To musí mít ale dost hrozné zrychlení, když to všechno tahá na těžký převod..
Avatar - petr petrumr
7. 3. 2022 17:35
Re: Rozporuplné auto
je tam spojka, ano spojka a tá je rozpojená a jde to z motoru na generátor a kola pohání elektromotor, motor bud jde nebo nejde a jak zvýšíš rychlost, tak se ti spojka sepne a přímo máš motor spojen s koly. Jak se sepne spojka, tak elektromotor odpočívá a s koly je jenom spojen generátor. Toyotáři ten paskvil nemůžou pořád pochopit neboť třeba u Ravky elektromotor pomůže i do 130km/hod. Okopírovali tatrovácký motorák. Tohle je vhodný do USA, do evropy toytácký hybrid.
7. 3. 2022 17:54
Re: Rozporuplné auto
No právě, já jsem taky Toyotář (Corolla 1,8) a pochopit to fakt nedokážu. :D

V tom případě to od Hondy není hybrid, ale paskvil. :no:
7. 3. 2022 20:02
Best Honda Hybrid
Promin, ale paskvil spis pripomina tvuj prispevek. Jsi jako barbar, ktery kdyz necemu nerozumi, tak to radeji znici (v tvem pripade jen pohani). :-)

Honda dela seriovy hybrid.
Paralelni je jen pri sepnute spojce.

Toyota s planetovou prevodovkou je serio-paralelni.

Oba tyto hybridy jsou absolutni svetova spicka. :-!
Honda ma sve vyhody, jako treba vetsi nezavislost spalovaku na rychlosti a moznost temer neustale pracovat v optimalnim rezimu z hlediska ucinnosti (nebo byt v idle).
Honda HEV je v principu v hybridizaci dal - bliz k EV. :yes:

Tady je jejich prime srovnani. Honda mela stejnou spotrebu v testu jako Toyota (5,4l) pri vyrazne lepsich (napr. 0-100 o vice nez 1s) dynamickych parametrech (do 130km/h).
https://www.autobild.de/…is-20926001.html
8. 3. 2022 07:43
Re: Best Honda Hybrid
Já jsem reagoval na příspěvek Avantime, který psal, že na dálnici tomu elektromotor nepomáhá. Je-li tomu jinak, pak se omlouvám.

Ale nerozumím této větě z Tvého příspěvku: "Honda ma sve vyhody, jako treba vetsi nezavislost spalovaku na rychlosti a moznost temer neustale pracovat v optimalnim rezimu z hlediska ucinnosti". V rychlostech, kdy není spalovací motor nepohání kola přímo samozřejmě ano. Ale podle informací, které mám, je tento stav jen do nějakých 70 - 80km/h. Pak se připojí spojkou s jedním stálým převodem. Potom ovšem nechápu tu nezávislost na rychlosti. Otáčky spalovacího motoru jsou pak na rychlosti přímo závislé a chodu v optimálním režimu si ten motor může nechta jen zdát. Na rozdíl od systému Toyoty.
8. 3. 2022 09:30
Re: Best Honda Hybrid
Omlouvat se nemusis. Dokud pises "paskvil" o vecech a ne o lidech, tak je to cajk. :-)

I pri primem spojeni pracuje (temer) v optimu, jinak by zase doslo k mechanickemu odpojeni. System vzdy vyhodnocuje, co je lepsi, zda elektricke ztraty a optimalni rezim ICE, nebo bez elektrickych ztrat a beh castecne mimo optimalni rezim.

Na dalnici se pak (pri vyssich rychlostech) prime spojeni opet odpojuje a tudiz opet bezi v optimu (pokud neni potreba prilis vysoky vykon). ;-)
Avatar - petr petrumr
8. 3. 2022 15:40
Re: Best Honda Hybrid
co se odpojuje?, nad 85 to pohání přímo motor, elektromotor je odpojen, nevydržel by takovou rychlost otáčení.
8. 3. 2022 22:40
Re: Best Honda Hybrid
Ne, od 120km/h je 100% hybridni mod - bez primeho spojeni spojkou.
Motor pohani generator a ten pohani elektromotor...
Chapes?

https://youtu.be/6glpZTRT6qE
Avatar - .StenLi.
9. 3. 2022 12:27
Re: Best Honda Hybrid
Toyotari na rozdiel od teba Honda e:HEV chapu dobre, nie je to paskvil, je to ovela elegantnejsie a komfortnejsie riesenie na jazdu v meste ako THS ktory vlastnim, a tieto auta tam travia drvivu vacsinu casu.

Pri rychlostiach nad 80km/h a zosliapnuti akceleratoru na podlahu sa pripoji elektromotor a pomoze spalovaku. To ze elektromotor nevydrzi :) rychlost otacania pri rychlosti do 170km/h je tvoj osobny vymysel ktory nema s realiatou nic spolocne co dokazuju EV s vysoko vyssou maximalkou.
Najprv sa vzdelavaj a potom pis rozumy..
7. 3. 2022 19:09
Re: Rozporuplné auto
Vieš čo, zrýchlenie problém nie je, vie to aj simulovať radenie rýchlostí, takže otáčky sa menia a správa sa to vtedy ako klasické e-CVT v Toyote. Smiešne je, že ani predajca v Honde mi to moc nevedel vysvetliť. Ale aby si mal predstavu, tu je video zrýchľovania novej HR-V. Za mňa je problém konštantná rýchlosť a už aj mierne stúpanie na diaľnici, vtedy to monotónne hučí a veľa sa toho nedeje.
http://www.youtube.com/watch?…
7. 3. 2022 20:19
Best Honda Hybrid
Tohle video je podle me jiny hybrid - i-DCD s dvojspojkou.
https://global.honda/innovation/technology/automobile/hybrid/i-DCD-picturebook.html

V Evrope se nabizi (pokud vim JEN) e:HEV (drive nazyvany MMD) - seriovy hybrid s jednou spojkou - stalym prevodem.
https://global.honda/innovation/technology/automobile/hybrid/i-MMD-picturebook.html

https://pledgetimes.com/…panese-suv-goes/

Skvostny kus techniky.
Spalovaci motor ve sve posledni evoluci s maximalni moznou ucinnosti.
Doplnen o uchvatny elektropohon.
Jen takto lze byt uspesny (tak jako Toyota) s hybridem. Diky inovacim, technologiim, odvaze delat veci jinak. Tohle nepisu jako reklamni zvasty. To pisu proto, jakou pokrokovou techniku (do posledniho detailu) Honda pouziva.
:-!

To mi pripomina Teslu. Ta zacala temer vse delat jinak. Po svem. Technicky a technologicky na state-of-art optimu.
S vertikalni integraci. Jen (predevsim) diky tomu je Tesla stale tak napred. Diky specializaci, skutecne masove vyrobe, omezenemu poctu variant atd.

Je uzasne sledovat, kdyz se veci delaji spravne. Tak jako hybridy Toyota/Honda nebo EV Tesla. :yes:

Skoda, ze tento (skutecny) hybrid Hondy zustava zatim nedocenen. Pri dnesnich cenach benzinu ale zase ziskava na vyznamu. A jeho cas mozna terve prijde s EU7...
8. 3. 2022 10:17
Re: Best Honda Hybrid
Jenže Toyota už před mnoha lety pochopila, že 1.5ka se hodí tak leda do městského Yarise. Do Priuse a dalších aut nižší střední třídy, kde se předpokládá i provoz mimo město, dává už jen větší motory 1.8 a 2.0.
7. 3. 2022 21:20
Re: Rozporuplné auto
To video vyzerá byť z iného auta/typu pohonu. Ak si pozrieš to pružné zrýchlenie, nevyzerá to, že by to dokázala samotná atmo 1,5 cez jeden stály prevod (bez masívnej pomoci el motora). Ešte nemusí byť správny popis :D "Patnáctistovka přímo roztáčí kola až od rychlosti 70 km/h"
Takisto (podľa mňa), to pružné zrýchlenie na videu hrubo nezodpovedá popisu: "V souvislosti s pohonem si dovolím zmínit dvě negativa – předně vadnoucí dynamiku v rychlostech nad 90 km/h, tady už se pohonnému ústrojí ani pod plným plynem příliš nechce"
Avatar - twistedTSD
8. 3. 2022 18:52
Re: Rozporuplné auto
To není tak, že by 1.5 při pružném zrychlení používala stálý převod. Kola jsou poháněna elektromotorem, který je krmen benzínovým motorem.
10. 3. 2022 09:14
Re: Rozporuplné auto
To propojení spalováku s koly stálým převodem se používá jen při nižší zátěži - udržování rychlosti či mírné zrychlování. Jakmile člověk šlápne na plyn, přechází spalovák do režimu "elektrocentrály" a o pohon se stará výkonější elektromotor (kterému v tu chvíli vedle generátoru pomáhá také baterie).
7. 3. 2022 21:02
Re: Rozporuplné auto
Nevím jak přesně je nastavené HR-V ale mělo by to fungovat tak že pro rozjezdy a nízké rychlosti pohání kola elektromotor napájený z baterky a případně generátorem připojeným ke spalováku. V pásmu nad těch 70 se kola připojí k ICE přímo přes mechanický převod. Při potřebě větší akcelerace se ale tohle spojení může rozpojit, ICE se vytočí do maxima výkonu a kola pohání opět elektromotor.

V testu jsou podle mě chybné imnformace o tom že "Spalovací motor slouží primárně pro dobíjení baterií". Podle mě ICE primárně slouží k pohonu auta, buď přes kobinaci generátor-elektromotor, nebo napřímo mechanickým převodem. Baterie je tam jen jako vyrovnávač a krátkodobá posila

A druhá nesprávná informace je že přímý pohon ICE v nižších rychlostech by pod 70 km/h kvůli stálému převodu obou motorů nebyl možný. Ve skutečnoti to omezení vyplývá ze stálého převodu výhradně ICE. Převod trakčního elektromotoru v tomhle není nijak důležitý.
7. 3. 2022 21:18
Re: Rozporuplné auto
První informace je od acz správně.
Jelikož se při běhu motoru baterky (obvykle) skutečně dobíjí.
A při (ICE) idle se zase vybíjí. :-)

Druhá informace asi souhlas s tebou.
Každopádně víme, jak to bylo myšleno...
7. 3. 2022 21:30
Re: Rozporuplné auto
Nerozporuju že ICE dobíjí baterky, rozporuju tvrzení že by to měl být primární účel. Není, primárně ICE pohání auto. Dobíjení baterek je vedlejší činnost., při jejich legrační kapacitě 1 kWh to ani jinak být nemůže. Baterka je jen maličký buffer.
7. 3. 2022 21:33
Re: Rozporuplné auto
jj, ale to je jen slovíčkaření.
Baterie skutečně dobíjí. :D
Ke všemu v hybridním režimu (střídání nabíjení a idle) se da mluvit i o primárním účelu...
7. 3. 2022 21:35
Re: Rozporuplné auto
Není to slovíčkaření, bavíme se o základním principu funkce tohoto konkrétního hybridu.
7. 3. 2022 21:36
Re: Rozporuplné auto
V tom případě si stejně trvám na svém. :-)
Řekl bych že máš bliž k pravdě na dálnici. ;-)
A já/acz zase všude jinde. :D
https://youtu.be/6glpZTRT6qE?t=397
7. 3. 2022 21:42
Re: Rozporuplné auto
Pokud by primárním účelem spalováku bylo dobíjení baterie, musel by to například dělat intenzívně i u stojícího auta. Což může taky vyjímečně nastat pokud bude baterka hodně vybitá, ale určitě to není primárním cílem.

Nemá žádnou logiku aby 1 kWh baterku primárně dobíjel motor s 80 kW.

Aĺe klidně si trvej na čem chceš
7. 3. 2022 21:44
Re: Rozporuplné auto
Podívej se na to video (viz já 21:36), poskytnul jsem ti odkaz i s časem.
Ve městě běží (ICE) motor 14% času. Co myslíš, že primárně dělá? ;-)
7. 3. 2022 21:48
Re: Rozporuplné auto
Pokud naskakuje ve městě, tak proto aby poháněl auto při občas vybité baterce, a ano taky aby tu baterku částečně dobil. Ale z toho nijak nevyplývá že to dobíjení je primární činnost.

Opakuju, je nesmysl aby primárním účelem 80 kW motoru bylo dobíjení 1 kWh baterky. Ten nepoměr je snad dost jasný, ne ? :-)
7. 3. 2022 21:49
Re: Rozporuplné auto
Ne není. :D
Víš něco o baterkách hybridu???
Kolik mají C-rate?

Než zapojíš svou logiku, doporučuji raději shlédnutí celého toho videa. ;-)
Bez urážky.

Edit:
Ale abys měl radost, tak tady máš čas, kde říká, jak jsi to myslel ty...
https://youtu.be/6glpZTRT6qE?t=80
Feeds directly into propulsion. :yes:

No, jak jsem psal, je to slovíčkaření.
Tvé tvrzení se blíží pravdě na dálnici. Mé ve městě...
7. 3. 2022 22:12
Re: Rozporuplné auto
Video jsem viděl už dřívě ale dík za odkaz.
Chápu samozřejmě princip efektivního provozu iCE v optimálních otáčkách. Ale to nic nemění na faktu že primárně se ICE používá pro pohon. Akumulátor může mít kolik chce C, při kapacitě 1 kWh na něj daleko nedojedeš. Aby auto jelo furt, musí ho pohánět ICE, to je ta primární funkce
Priortní nabíjení je pouze okrajová funkce v nízkých rychlstech nebo poskakování v zácpě. Všude jinde ICE primárně pohání auto

A tomu strejdovi z videa taky nemlůžeme věřit všechno. Například na tom zjednodušeném schématu pohonu na začátku tvrdí jak to eliminuje mechanické ztráty. Když se ale podíváš jak je ten pohon složitý v reálu, přes kolik ozubených kol se pohání generátor a přes kolik kol pak jde výkon z elektromotoru, tak se o těch nízkých ztrátách dá dost ppochybvat.
Nebo jak se na konci chlubí tou úžasnou torque efficiency a pak v testu čteš že v praxi nad 90 km/h autu dochází dech ...

Ale ok, asi oba víme o co jde
7. 3. 2022 22:20
Re: Rozporuplné auto
jj - oba víme jak to funguje. Já jen nejsem tentokrát tak kritický k acz.
Tomu strejdovi věřit můžeš.
Japonci si jen tak nevymýšlí.

Ve složitosti se mýlíš. Dej se vedle sebe DSG a tento pohon. ;-)
https://www.youtube.com/watch?…
https://www.youtube.com/watch?…
:D :D :D
Nic mechanicky jednoduššího se spalovacím motorem než Honda e:HEV neexistuje.
Podívej se na to druhé video o DSG a pak pochopíš, jak to ten strejda myslel. :yes:
Toto je nejefektivnější hybrid na trhu (spolu s Toyotou), kterému se nic (kromě Toyoty) nepřibližuje.
7. 3. 2022 22:41
Re: Rozporuplné auto
Já jsem nekomentoval složitost jako takovou, ale ve vztahu k mechanickým ztrátám převodů. Tj. ke ztrátám které vznikají především na ozubených kolech přenášejících výkon. A pokud je spočítáme u klasiky nebo u DSG, tak tam jde výkon od motoru až na pneumatiky jen přes dva páry ozubených kol.

Kolik takových párů má tenhle hybrid na cestě ICE - generátor a elektromotor - kola ?
A to nemluvím o elektrických a elektromagnetických ztrátách
7. 3. 2022 22:44
Re: Rozporuplné auto
Mrkni na ty videa. ;-)
https://youtu.be/mj1Vk7SE-TI?t=372
Vážně ti tohle přijde jednodušší než Honda e:HEV??

Když už jsme u účinnosti VW T-Cross měl v testu spotřebu 6,2l (úsporná jízda 5,0l), zatímco Jazz a Yaris Cross 5,4l (úsporná jízda 3,9l). A to v německym testu...
7. 3. 2022 22:53
Re: Rozporuplné auto
Ne nepřijde mi to jednodušší a nikdy jsem to ani netvrdil. Nerozumím proč se na to ptáš ?
7. 3. 2022 22:54
Re: Rozporuplné auto
Protože polemizuješ se strejdou:
''A tomu strejdovi z videa taky nemůžeme věřit všechno. Například na tom zjednodušeném schématu pohonu na začátku tvrdí jak to eliminuje mechanické ztráty. Když se ale podíváš jak je ten pohon složitý v reálu, přes kolik ozubených kol se pohání generátor a přes kolik kol pak jde výkon z elektromotoru, tak se o těch nízkých ztrátách dá dost pochybovat.''

Já když dám vedle sebe DSG a e:HEV, tak se strejdou 100% souhlasim.
Avatar - Emel
7. 3. 2022 23:03
Re: Rozporuplné auto
Protože mícháš dvě věci - složitost řešení a mechanické ztráty.
Že je něco složitý ještě nutně neznamená, že to má velký ztráty.
DSG velký ztráty nemá, jak píše Othello... je tam v každou chvíli jen pár převodů.
Že celkem je tam těch koleček víc a je to složitý a třeba potenciálně poruchový, to je jiný téma.
Efektivita toho hybridu spočívá v něčem jiném než v malých ztrátách... spočívá v tom, že se přes baterku dá optimalizovat provoz spalováku.
Jezdit za 5,5 v normálním režimu zvládne každý druhý subkompakt... ok, subkompaktní SUV už možná ne.
7. 3. 2022 23:05
Re: Rozporuplné auto
Mýlíš se. :D
Díval ses na ty videa??
Viděl jsi, co všechno se tam otáčí?
A viděl jsi e:HEV?

Kromě té předposlední věty samozřejmě.
Avatar - Emel
7. 3. 2022 23:39
Re: Rozporuplné auto
Někdy se k nim vrátím. Strejda za 4min videa řekl, jaký je poměr zubů a že tam je diferenciál... asi 10x. To se nedá.

Klonim se k Othellovi - že se spolu s hřídelí točí další 3 kolečka podle mě významné ztráty negeneruje, podstatné jsou ty aktivní... Hlavně při konstantní rychlosti. Ve městě možná ne, tam pak narostou setrvačné ztráty i tepelné na spojce třeba.

Ps: Řekněme si pro jistotu, jak chápeme ty jízdní odpory - jako výkon ztracený mezi motorem a koly, souhlas? Tj. efektivita motoru se do toho nepočítá...
Pps: ani ten výsledek není nijak oslnivý. 5,5l s autem, co dá 100 za 11s... vzhledem k okolnostem si myslím, že za tím je efektivita motoru spíš než malé ztráty. Jsi nějakých 10-12% pod 1.0tsi, které je ale dynamičtější.
7. 3. 2022 23:07
Re: Rozporuplné auto
Emel to říká správně
7. 3. 2022 23:09
Re: Rozporuplné auto
Ne, správně to říká Ko Yamamoto.
''e:HEV minimizes whole friction of the system.
This is very important information.
This has been misunderstood very often.'' Hoši. ;-)
7. 3. 2022 23:16
Re: Rozporuplné auto
Zjevně na to máme každý jiný názor. Já jsem svůj podpořil logickými argumenty. Víc pro to udělat neumím.
7. 3. 2022 23:17
Re: Rozporuplné auto
Logické argumenty mě v technice vždy pobaví.
Obzvlášť když se podívám na konstrukci DSG. :D
Poskytnul jsem vám videa. Víc pro to asi udělat neumím...
7. 3. 2022 23:19
Re: Rozporuplné auto
Dám ti otázku - Variátor je taky mnohem jednodušší než DSG. Vyplývá z toho že i on má i menší ztráty ?

EDIT: a pokud tě logické argumenty v technice rozveselí, čemu dáváš přednost ? Modlitbám, zbožným přáním nebo čemu ?
7. 3. 2022 23:22
Re: Rozporuplné auto
Dobrá otázka.
Moderní variátory mají vynikající účinnost (což se moc neví..).
Ale v tomto případě to nebude o jednoduchosti, jsou tam zase jiné ztráty.
Problémem variátoru (CVT) je především cena, životnost (kritického komponentu - speciálního řemenu/řetězu), nízký moment a neatraktivní projev.

V případě e:HEV to o jednoduchosti je.
Je tam mnohem menší tření, vše je mnohem, mnohem jednodušší.
Jestli to z těch videí nevidíš, tak není o čem...
7. 3. 2022 23:26
Re: Rozporuplné auto
Jednoduchost vidím, ale menší tření ne

Asi nechápeš že ozubené kolo které se volně protáčí na valivém ložisku skoro žádné tření nemá

Na rozdíl od páru kol který přenáší výkon
7. 3. 2022 23:27
Re: Rozporuplné auto
Tak si spočítej ložiska.
A počet ozubených kol, která se točí při jakémkoli zařazeném stupni.
Stačí?

Nebo jak se určuje tření v tvém světě?
Já vím, logikou. :D

Né, promiň. Jinak fajn diskuze. :yes:
Jen nebuďte tak sveřepí. ;-)

A důvěřuj Japoncům, když něco tvrdí, tak to má svůj důvod. :-)
7. 3. 2022 23:31
Re: Rozporuplné auto
Pochop že na ztráty mají primární vliv jen zatížená kola a ložiska. Jen tyy ztráty jsou úměrné přenášenému výkonu
Ostatní kola jsou jen volně otočný balast s minimální ztrátou

Třecí síla závisí na přítlaku ! V tom je ta logika, v souladu s fyzikálními zákony !
7. 3. 2022 23:34
Re: Rozporuplné auto
Tak to nechápu. Sorry.
Jaká převodovka má jaký přítlak?
Kolik ozubených kol se tře (a přitlačuje) navzájem v DSG a kolik v e:HEV?
Nejsem si jistý, zda ty chápeš o čem mluví ten Japonec.
Mám dojem, že o těch ''minimálních'' ztrátách. ;-)

Víš, já když se podívám na ta tvá ''volně se protáčející'' ozubená kola DSG, tak tomu Japonci rozumím.
Ty ne.
Koukni se prosím na toto video:
https://www.youtube.com/watch?…
7. 3. 2022 23:43
Re: Rozporuplné auto
Tření vzniká přítlakem ploch. V převodech konkrétně je to přítlak mezi zuby jednotlivých párů kol. Třecí síla je tím větší, čím větší silou na sebe ty zuby působí, zjednodušeně závisí na momentu. A ztrátocý výkon je součinem té třecí síly a otáček. Čím větší moment, tím větší třecí ztráta. Čím větší výkon kola přeníšejí, tím větší ztráta na nich vzniká a ohřívá je.
Nezatížené kola nezařazeného kvaltu mají přítlek mezi zuby jen minimální, takže i ve vysokých otáčkách vytvářejí jen minimální ztrátu.

Bavíme se o úplných základech fyziky a mechaniky. Říká to tak i ten japonec ?
7. 3. 2022 23:46
Re: Rozporuplné auto
Ano, a kolik je v DSG zatížených a nezatížených kol???
A kolik v e:HEV?
Mám dojem, že Japonec to (narozdíl od tebe) porovnal!
A netvrď, že nezatížená kola nemají tření!

wtf
8. 3. 2022 00:09
Re: Rozporuplné auto
V DSG je zatížený vždy jen jeden pár kol, + stálý převod. Všechny ostatní kola jsou volná. Kolik jich je záleží na počtu kvaltů.
Počet zatížených kol u eHEV jsem už zmínil výše, při HEV režimu jich budou tři páry. Jeden u generátoru, dva u elektromotoru

A že nezatížená kola nemají tření nikde netvrdím. Píšu jasně že mají, ovšem je malé a navíc nezávisí na výkonu přenášeném převodovkou

Dobrou! :-)
Avatar - Emel
7. 3. 2022 21:51
Re: Rozporuplné auto
1kWh, to je třeba 30kW po dobu 2min. To není zase tak málo jak to vypadá.

Ten 80kW motor má optimální účinnost ne v maximu, ale třeba taky při poskytování těch 30kW (to jen tak střílím). Jo, z tý kapacity je jasný, že baterka slouží víceméně jako průtokáč, co do ní spalovák naleje je v horizontu maximálně minut spotřebováno... a tak furt dokola.

V tom městě to asi i k něčemu bude, jinak ale normovaná spotřeba 5,4l není na takovej "klenot" žádnej zázrak.
7. 3. 2022 21:54
Re: Rozporuplné auto
Jenže třeba v testu Jazzu byla testovaná (novináři...) spotřeba rovna normované. :yes:
A při eko jízdě dosáhli (žádný extrém - bez problému) 3,9l. A to už je fajn.
7. 3. 2022 22:27
Re: Rozporuplné auto
A právě jsem zapnul AdBlock. Přijde mi úplně na palici aby mi dvacetkrát po sobě vyskočila přes půl stránky jedna a ta stejná reklama. Navíc když jsem na ni třikrát kliknul a nic pozitivního mi stejně nenabídla.
7. 3. 2022 22:21
Re: Rozporuplné auto
Emel: 30 kW po dobu dvou minut ti nevystačí ani na čtyři kilometry. Důstojné použití auta by mělo počítat s trochu větší vzdáleností.
7. 3. 2022 22:34
Re: Rozporuplné auto
Myslím, že tento hybrid je nejdůstojnějším spalovacím (bez plug) pohonem ve městě. :yes: Lepší už může být jen (PH)EV...
A myslím, že ani tak to není žádná láce.
Vždy je to kompromis mezi cenou a technickými ideály. ;-)

Btw. technický ideál je samozřejmě EV se svým čistě rotačním bezemisním pohonem způsobeným elektromagnetickým polem. :yes:
ICE (se svými x tisíci výbuchy za minutu, šíleným třením a ztrátami, nedokonalým spalováním, složitou nespolehlivou technikou náročnou na údržbu) patří do minulého století...
7. 3. 2022 22:50
Re: Rozporuplné auto
Blbé je že ten technický ideál můžeš seriózně použít jen na cesty okolo komína. Pokud chceš někam dál, a nedejbože v zimě, musíš potupně vzít zavděk tím minulým stoletím.
7. 3. 2022 22:53
Re: Rozporuplné auto
A jsme zase u ''seriózního'' použití.
Které spočívá pokud možno v co nejdelším zadržování moči na dálnici, aby se projevila výhoda ICE. :D

Ale OK, EV se stále vyvíjí a zatím jsou drahá.
Také je zatím možnost volby.
7. 3. 2022 22:56
Re: Rozporuplné auto
Můžeš mít pravdu že prostatik si elektro obhájí snadněji :-)
7. 3. 2022 22:59
Re: Rozporuplné auto
No nejde jen o prostatu. :D
Jde o záda, sedací partie, v podstatě o celé tělo.
Je fajn se třeba po dvou hodinách alespoň protáhnout...

https://www.lidovky.cz/…52_ln-zdravi_ape

''Neměli bychom omezovat příjem tekutin z obav před návštěvou toalet.''
''Během samotné cesty je potřeba využít každé příležitosti k pohybu.''
;-)

Ale samozřejmě chápu, že v diskuzi na acz je prioritou rekordní čas na dálnici... Ne zdraví.
7. 3. 2022 23:04
Re: Rozporuplné auto
Možná starší lidi. Mi zatím nedělá žádný problém jet v kuse třeba tisíc, s jednou nebo dvěma kratičkýma zastávkama. Holt asi nejsem ještě na elektro připravený :-)
7. 3. 2022 23:32
Re: Rozporuplné auto
Jo, ale když tak jedeš jednou ročně, tak by tě pár dobíjecích zastávek nezabilo...
Obzvlášť když přejdeš na EV dejme tomu za pět let.

A když jezdíš 1000km bez pauzy častěji, tak to fakt zdravý není.
Ale je to tvůj život. :-)
7. 3. 2022 23:38
Re: Rozporuplné auto
Nejezdím dálky moc často - bohudík - a klidně bych si elektro koupil.
Ale seriózní elektronáhradu mých oblíbených aut opravdu nikdo nevyrábí.a nic nenasvědčuje že by se to mělo nějak brzy změnit. Tahle technika je stále v plenkách
Avatar - speedfred
8. 3. 2022 05:27
Re: Rozporuplné auto
Minulý týždeň som spravil cca 3000km , keby boli iba EV tak ten minulý týždeň by trval asi aj tento týždeň. :D
8. 3. 2022 07:45
Re: Rozporuplné auto
Jenze oni EV zatim JEN nejsou. :-)
Az budou JEN (iba) EV, bude rozdil zanedbatelny.

Pri predpovedich je nutne se oprostit od aktualniho stavu...
8. 3. 2022 07:50
Re: Rozporuplné auto
Ano, taky na první pohled slovíčkaření ale význam je zásadně odlišný

Ale třeba v té vzdálené budoucnosti kdy budou JEN EV už budou i fungovat. V podstatě stačí aby energetická hustota aku narostla třeba 3x a půjde s tím slušně jezdit
8. 3. 2022 11:36
Re: Rozporuplné auto
Pro me je treba jeste dulezitejsi nez energeticka hustota cena...

A takova Kia EV6 BY me neomezovala snad v nicem.
Ktera btw. nabiji z Prahy do Ostravy jednou a trva to 21 minut!
Fakt je tolik lidi, ktery resi rozdil v radu minut?
Ne kazdy jezdi 3000km tydne. :-)
Avatar - Emel
8. 3. 2022 11:54
Re: Rozporuplné auto
Kia EV6 je šikovně střižený auto, takovej rozumnej kompromis... 500+ litrů kufr, dost místa pro rodinu, solidní dynamické parametry včetně maximálky, těch 77kWh baterky je taky takovej slušnej standard... a cena 1,3M je prostě odpovídající.

S tím dojezdem... četl jsi zdejší test?
"já se nejlépe dostal na 20,9 kWh/100 km, a to vcelku klidnou jízdou po silnici vedoucí převážně mimo města a zcela mimo dálnice. Na dálnici průměr činil 29,1 kWh, ve městě 26,1 kW. Po týdenním testu palubní počítač ukazoval hodnotu 25,6 kWh/100 km" - ano, v zimě, kdy se teplota "často blížila nule". S takovou spotřebou bys po dálnici ujel 265km, pokud bys měl baterku na 100 a vyplácal jí fakt do nuly... takže reálně třeba 230-250km? To není žádná sláva (ale Kia v tom zřejmě nebude žádná výjimka).

Můj hlavní problém teda je, že se mi EV6 moc nelíbí, hlavně z profilu je to taková podivnost... Ioniq je mi mnohem blíž
https://img.auto.cz/…pbWc/7510773.jpg?…
PS: konkrétně tu Ostravu jsem běžně jezdíval vrchem, ta trasa by nepochybně EV seděla líp než D1
7. 3. 2022 17:18
BoBik
Elektromotor pomáhá i při vyšších rychlostech, je to však také otázka nabití baterie. Logicky nejhorší je dálnice, kde je malý prostor k rekuperaci. Jednou z variant je režim sport, který udržuje baterii více nabitou, a umí potom lépe reagovat např. při potřebě zrychlení.
Rozbalit vlákno
6
Avatar - petr petrumr
7. 3. 2022 17:38
Re: BoBik
ano vyšší rychlost je pro tebe 80km/hod, při 90 je elektromotor už mimo poloosy.
7. 3. 2022 19:37
Re: BoBik
Ono to není tak jednoznačné, jak píšeš. Záleží také na tom, jaký požaduješ výkon. i Na dálnici ubereš plyn, nebo jedeš s kopce. Umí to využít elektriku i při rychlosti výše než 90, když nepožaduješ výkon.
Avatar - petr petrumr
8. 3. 2022 15:53
Re: BoBik
to pochybuji, ten elektromotor by se přetočil a spojky by shořely.
7. 3. 2022 17:55
Re: BoBik
To nabíjí baterku jen rekuperací? To snad ne . . .
7. 3. 2022 19:51
Re: BoBik
Nenapsal jsem to přesně. Baterie se dobíjí buď rekuperací, nebo spalovacím motorem v režimu hybrid. Pokud jedete po dálnici v režimu spalovací motor, tak ten baterii nedobíjí. Ale i v dálniční rychlosti při ubrání plynu se auto umí přepnout do jiného režimu, pocitově necítíte nic, žádný přechod.
Avatar - 3_diamanty
7. 3. 2022 21:12
auto krasne
ale skoda ze uz to nie je ta stara dobra hrvcka ... jednoducha vcelku dostupna a tak nejak este nepredrazena ... ved predchodca bol s 1,5kou od 18 tisic.... nove hrv s pridavkom hybridu ale razom poskocilo kdesi na uroven 28 tisic eur.. to je proste moc.... za 28 tisic je uz o cislo vacsi sportage v 4kolke.. alebo nejaka uz reprezentativna mazda 6 a pod... ach jaj.... ale tak co cakat ked aj maly jazz stoji v hybride uz cez 20 tisic... to uz davalo tusit ze nova hrv uz bude v tomto cenovo v pr.deli... skoda... auto priptom krasne... paci sa mi tento elegantny dizajn s rovnymi liniami... ale za 28 litrov je uz tolko inych moznosti... a sikovnesjich volieb ze fakt neviem kto je primarna cielovka novej hrv hondy... mozno len niekto kto na to ma a paci sa mu proste a neriesi ine auta tak tenn si to kupi.. inak teda aspon u nas v kontexte nasich potrieb ako jedno auto pre stredoeuropana nepredajna kara... skoda...
Rozbalit vlákno
0
7. 3. 2022 23:06
Nekoupitelné auto
Tak povinnou hybridizací Honda své HR-V totálně zabila. Již nyní je jisté, že její trystní prodejní výsledky v Evropě určitě nevylepší, právě naopak! :-O :-( :no: :no: :no:
P.S. Hybridy nebrat! :-)
Rozbalit vlákno
1
Avatar - 3_diamanty
9. 3. 2022 20:13
Re: Nekoupitelné auto
dnes som ju videl.... auto skutocne krasne.. nadherny dizajn.... ale za dane prachy nekupitelny voz suhlas... navyse ani na dialnicu sa svojim pohonom nehodi darmo ze bude pohodlny .... ani na okrsky to nei je nic moc ... a do mesta auto za 30 babiek to je snad vtip... to radsej 2 spacestary co pojdu za 5L a neznicis ich motoricky ani za 15 rokov ...

len nedavno ma sklamal vizazou co by konkurent HRVecky .. a to novy S cross vedla ktoreho som zrovna parkoval .. jak je po facelifte predok krasny a masivny tak zadok je neskutocne spackany... https://img4.auto.cz/…228f6f77ffac.jpg .. a vobec neladi k zbytku auta... navyse aj S cross uz stoji u nas okolo 20 litrov... predosly bol v cene okolo 18 litrov... cele zle... vsetko sa zdrazuje... a pritom mnohe nove kusky nie su ani tak prakticke ako ich predchodcovia... divna to doba nastala

PS: suzuki skratka nevie peknze zadky... aj S cross aj ignis ale aj swift su zozadu strasne divne a nesurode... neladia k zbytku .... snad jedine vitara to este ako tak zvlada....
8. 3. 2022 09:18
K čemu je
složit a drahý šlapkostroj, který v reálu jezdí skoro za 7 litrů?
https://www.spritmonitor.de/…da/747-HR-V.html?…
když kdejaký benzíňáček zvládá jezdit o půl litru úsporněji
https://www.spritmonitor.de/…/1773-Kamiq.html?…
a malé diesely jsou se spotřebou úplně někde jinde
https://www.spritmonitor.de/…1305-Captur.html?…
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Emel
8. 3. 2022 10:26
Re: K čemu je
To jsou ale vesměs HR-V minulý generace s jinou technikou... jako taky souhlasím s tím, že ta úspora není tak zázračná, hlavně když člověk vezme v potaz malou užitnou hodnotu (čti kufr) v kombinaci s nijak přesvědčivou dynamikou... jo, možná to jezdí o půl litru úsporněji než nějaký Kamiq, jenže ten Kamiq je jak rychlejší, tak prostornější... ale předpokládám, že nová HRV bude na spritmonitoru někde kolem 5,5.
8. 3. 2022 12:08
Re: K čemu je
mea culpa, přehlédl jsem, že se jich zatím prodalo jenom minimum a myslím, že s touto cenovkou a použitelností jenom ve městě to tak i zůstane.
Avatar - 3_diamanty
9. 3. 2022 19:55
Re: K čemu je
zrovna dnes som prvykrat nazivo videl nove HRV a ako som uz pisal dizajn je krasny.... pekne rovne linie... ako taka jachta plavajuca vznasajuca sa na vode ... len skoda tej ceny.... teda skoda ze to nema aspon ako zaklad aj nejaky bezny benzin ... nieco ako ma povedzme suzuki s cross ktory je nadalej vcelku povedzme ze kupitelny a tym co ponuka aj obhajitelny ... inak ten som videl pred par dnami ked som bol nakupovat u nas v kaufe vid https://img4.auto.cz/…228f6f77ffac.jpg ... akurat ze tu mi to prislo ze facelift aspon tej zadnej casti je krokom dozadu... predok fajn.. tam vidiet pokrok ale tie strasne divne zahranatene ufiknute zadne svetla na styl akoby toyoty yarisu su otrasne .. to mohli radsej nechat tie povodne pasovali by viacej aj zvhladom k masivnemu predku .... ale ono tiez v beznom turbobenzine vie stat s cross uz aj cez 20 litrov.... no co uz.... auta sa zacinaju stavat luxusom ... preto poctivo sporim a uvidime co prinesie buducnost.... hrvecka to ale uz bohuzial nebude .... pritom ta predosla s 1,5kou tu by som dnes hadam aj mal v hladaciku do buducna ale tak co uz ....
8. 3. 2022 16:07
hybridy Hondy
Hybrid od Hondy patří principiálně spolu s Toyotou mezi nejlepší hybridy, každý má jiné výhody a nevýhod. Můžu říct zkušenost s Jazzem který se koupil loni (a snad už dorazí i objednaný hybrid z koncernu Toyoty). :yes:
U Hondy spalovací motor nejčastěji vyrábí elektriku - spalovací motor je přímo a natvrdo propojen s elektromotorem který prakticky výhradně jen vyrábí elektriku (a pak ještě staruje motor a slouží jako setrvačník). A někdy pohání přes olejovou spojku kola na přímo. A ano umí zároveň i přímo pohánět kola a bud vyrábět elektriku anebo připojit současně druhý elektromotor a jet v kombinovaném režimu. Ale obecně přímé projení používá jen cca od 70 km/hod - do 140 km/hod (+/-) a to jen pokud je zatížení relativně malé bez velkých změn dynamiky, jinak i při těchto rychlostech jede auto na druhý elektromotor, pod a nad touto rychlostí jede vždy na druhý elektromotor (u Jazzu 80kw a 253Nm), protože jak Honda tvrdí je efektivnější. A Stejně jak první elektromotor je na tvrdo propojen se spalovacím motorem tam druhý je na tvrdo připojen na kola vozu (v případě hybridu CRV je pak celkový převod mezi druhým elektromotorem a koly 8,4:1 u Jazzu sem zatím nedohledal).
A hybridní koncepce (pomineme li rekuperaci energie) umožňuje spalovací motor vyrábí i jiné (větší i menší) množství energie, než potřebuje druhý elektromotor k provozu, podle toho co zrovna mu umožní být ve vyšší efektivitě spalování benzínu. Když k optimálnímu zatížení motoru je potřeba vyššího zatížení, nadbytek energie se uloží do baterky, když míň tak baterka do kompenzuje potřebnou energi. Takže aktuální výkon spalovacího motoru se často neodvíjí od požadované energie pohonného elektromotoru. Limitující u Jazzu je relativně malá kapacita baterky a tím i maximální vybíjecí proud, což ale umožňuje trochu rozhodovat kdy auto připojí spalovací motor (stačí jen lehce víc přišlápnou plyn, naskočí motor a elektrika v baterce zůstane na později). Stejně tak umožňuje jako asi jediné koncepci hybridu odrhnout otáčky motoru od dynamiky, jakmile se příkon elektromotoru dostane na hranu kdy hybrid začíná výrazně zvyšovat otáčky spalovacího motoru stačí jemně povolit plyn a otáčky se zklidní a dynamika zůstane pocitově skoro stejná (u Toyotí koncepce hybridu toto nejde). Navíc motor virtuálně pod zátěží "řadí" a mění otáčky když už je potřeba stoupnout na plyn jak na rýč. Jazz s výkonnějším systémem z HRV by bylo supr auto.
I tak je v některých momentech zlatý, ale pak jsou věci co v Hondě brutálně nezvládli. Jedna drobnost v zimních plískanicích na zabití jsou katastrofické ostřikovače skla, pak jejich asistenty, ale hlavně není elektrický příhřev topné vody, takže i když je plná baterka v zimně auto stejně nechá běžet spalovací motor, protože řidič chce teplo v kabině. A to umí se spotřebou divy. Jinak to, že umí ve vyšší rychlosti jet s přímo připojeným motorem, je výhoda oproti koncepce Toyoty, protože výkonové ztráty jsou v daný okamžik výrazně menší. U Toyoty tím, že hnací moment vzniká diferenciálem spalovacího a elektro motoru, tak delších přesunech kdy je prázdná baterka, nechává druhý elektromotor, aby vyráběl elektriku a tu okamžitě přes řídící elektroniku posílá do prvního motoru, který ve spolupráci se spalovacím pohání auto, což je o mín efektivní (má větší vnitřní náklady) než přímí pohon.

Dokud ale něco u HRV neudělají podstatného s cenou tak Toyota CHR / Lexus UX nabízí podle mě výrazně lepší poměr cena výkon, hlavně ve srovnání s dvou litrovým hybridem, proti kterému HRV nemá výkonovou odpověď zatím.
Rozbalit vlákno
0