Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Veterán

Zpět na článek

Autobianchi Primula (1964–1970): Průkopník motoru napříč a pohonu předních kol

5 komentářů

TT
Výborný článok, zaujímavé info, čítavý, vycibrený štýl, relevantné obrázky. :yes: Škoda, že takýchto fajn článkov je na ACZ tak málo.
starý_kluk
Ano, pěkný článek o genialitě Danteho Giacosy.

Asi bychom měli připomenout, že tuto koncepci s motorem napříč a převodovkou vedle s předním náhonem navrhl pan Pilát v Jawě už ve 30-ých letech. Poradci Ing. Janečka se to ale nezdálo, a tak to musel pan Pilát překreslit souměrně - tj. karter motoru nad převodovkou tak, jak to mělo Mini o 20 let později.
Tento prototyp jezdil řadu let, ale v karoserii (p. Kejvala) vytvořené společné pro motor podélně i s převodovkou za přední nápravou (Ing. Vykoukal), takže ohromné místo, které by umožňovala Pilátova koncepce "vše napříč" bylo nevyužito - za agregátem byla pod dlouhou kapotou před kabinou díra. Pan Pilát s tímto prototypem jezdil i po 2. válce řadu let. Jawa přijala koncept Ing. Vykoukala a narodil se Minor 1. Ani Minor 2 neměl Pilátovu koncepci, když Ing. Vykoukal pro něj navrhl vše podélně před přední nápravou.

A možná by bylo dobré připomenout brněnskou Zetku, která měla před 2. válkou k přednímu pohonu zavěšená přední kola už s náznakem McPhersonů (tlumičové vzpěry).
TT
:yes:
Avatar - narona
narona
A do sériové výroby to dovedl Trabant 500 v roce 57 😄
starý_kluk
Byla ještě polská Syréna, což byl do Polska předaný Minor 3, který se u nás nezačal ani dělat.