Většina aut vydává při couvání zvuk, který někdo označuje za kvílení, jiný za kňučení. Víte ale, proč auto tento zvuk vydává? Vysvětlení je jednoduché.
Pekny clanok. Ja som sice uz vedel dovod, aj vyhody, nevyhody a pouzitie priameho a sikmeho ozubenia a tak som autora chcel iba skontrolovat, ale napisane je to dobre a pre nezasvatenych je vsetko pekne vysvetlene. :yes:
Já bych naopak nesouhlasil hned s několika tvrzeními. Například :
...Nevýhodou šikmého ozubení je působení axiální síly, tedy síly po ose otáčení, která vzniká právě postupným zapadáním zubů do sebe....
Axiální síla není vyvolána postupným zapadání zubů, ale jejich sklonem. Šikmo působící síla se rozkládá na obvodovou a axiální složku
...Opatření proti působení axiální síly zároveň omezují krouticí moment, který jsou převodovky schopny přenést. ...
Řekl bych právě naopak - opatření proti působení axiální síly zvyšují pevnost převodovky.
...Další ztrátu energie působí samotná axiální síla...
Tohle už je přímo proti fyzice, pouhé působení síly nemůže vyvolat žádnou ztrátu energie
...zpátečku řadíme pouze z klidu, není proto vyžadována hladkost chodu, s jakou do sebe zapadá šikmé ozubení. ...
Moc nerozumím co chtěl autor říct. Že rovné zuby kňučí už víme a na tom nic nezmění jestli zpátečku řadíme v klidu nebo za pohybu
Včil nevím, jestli jsem měl bramboru se synchronem na zpátečce, ale článek je dobře napsaný, stačí aby to při výběru auta nekoho nakoplo, neboť startovat v ulici diesla nebo couvat s netoyotou brzo ráno muže být i na hubu.
Tak zase nemyslim, ze malo ist o vyslovene clanok pre technikov, skor len nieco informacne, pre ludi, ktori sami taketo info nevyhladavaju.
Pri par veciach uz si sa zameriaval viac na presnu skladbu slov, nez na tu informaciu, ktoru chcel autor predat netechbickemu citatelovi, ktory sa aj tak nad tymi detailami az tak nezamysla.
No napr. s tym krutiacim momentom, ktory je schopna prevodovka preniest to myslim malo byt o limite ozubenia, nie o limite pevnosti skrine. Ta moze byt vystuzena proti axialnym silam ako len chce, ked samotne zuby sa rozoderu pri prenose obrovskeho momentu. Pri priamom ozubeni je ten moment lepsie rozlozeny po celej dlzke zubu, takze sa lepsie prenesie vacsi moment. To si myslim, ze autor chcel povedat a aj to podla mna nebolo napisane nejako velmi zle.
A to posobenie axialnej sily vyvolavajuce dalsie straty tiez jednoducho treba chapat len tak, ze ked posobi sila axialne na stenu prevodovky, tak je to dalsie miesto, kde vznika trenie a tym aj straty. Myslim, ze bezny clovek to z textu pochopi. Nie je to vedecky clanok, aby bolo treba slovickarit...
S tym zaradovanim spiatocky z pokoja sa podla mna myslelo iba to, ze kolesa so sikmym ozubenim do seba hladsie zapadnu ako pri priamom ozubeni, ale pri radeni spiatocky to nevadi, lebo sa netoci ani jedno zo spajanych kolies. Ale suhlasim, ze to je trochu cudne napisane a skor myslim, ze to suvisi so synchronmi, pricom pri spiatocke synchronizaciu netreba (pri novych autach si ale nie som isty)
Ano není to pro techniky což ovšem neomlouvá nesprávné informace
Článek pro techniky by musel psát technik ale bylo by to asi zbytečné protože technici šikmé ozubení dobře znají i bez takových článků.