Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Evropští výrobci aut mají vlastní plán, jak snížit emise

15 komentářů

"Na trhu není taková poptávka po úsporných automobilech" tvrdi automobilky. Hm a jaka usporna auta nam nabizeji? Vezmou bezne auto, udelaji delsi posledni tri rychlostni stupne, k tomu par plastovych krytu podvozku ve vyrobni cene radu desetikorun. Tim srazi spotrebu o par procent. K tomu pridaji napisy "EKO", zelenou barvu a za to si reknou o desitky tisic Kc vyssi cenu. To se opravdu nedivim, ze po takovych "uspornych" modelech nikdo netouzi. Dekuji nechci. Zavadeni modernich technologii, ktere maji potencial byt usporne a ciste ve skutecnosti, nejenom v PR materialech, dlouha leta odmitali. Nastesti je ta nenavidena smernice EU nakonec donutila pohnout zadnici a posledni autosalon ukazal, ze se konecne zacinaji zavadet moderni technologie do pohonu aut. Ale tech kecu co si musime vyslechnout, jak to nejde, jak je to obtizne, stehovani vyroby na vychod, nezamestnanost, krach, drahota a bla bla ..
Vy si vazne myslite, ze kdyby lide skutecne chteli usporna auta, ze by je nekdo nevyrabel? Lide chteji spoustu veci, jako "aby to malo zralo", "abych v tom odstehoval familii na chalupu", "aby to bylo bezpecny", "aby to nebyl takovej malej chcipak, v tom ja prece jezdit nebudu", "aby to melo vodpich a grip formule", "aby to bylo levny"... Prusvih je v tom, ze vsechno splnit nelze a vyrobci aut moc dobre vi. Nebo vy byste rad jezdil v tom lavoru od Jawy?
Zadny evropsky vyrobce donedavna nenasel odvahu vyvinout hybrid o elektromobilu nemluve, a byt tim prvnim, ktery bude investovat nemale prostredky a proslapavat cestu i pro ostatni. A jelikoz nikdo nenasel odvahu, tak ano, nikdo je nevyrabi. A dokud nikdo nenajde odvahu a nezkusi to, tezko tvrdit, ze to nikdo nebude chtit. Prius neni smerodatny pripad, protoze to neni "evropske" auto, ktere by chalupar, nebo otec rodiny ale ani milovnik dravejsi jizdy, upotrebili. Nastesti se veci meni a autosalon ukazuje, ze uz je konecne zacne nekdo vyrabet. A nemusi to byt zadne extradrahe systemy. StopAndGo ci rekuperacni brzdy, ci mikrohybrid, nestoji majlant. Ale trvalo to, a nebyt tlaku te smernice, tak by to nebylo dodnes.
nenasel odvahu protoze je nikdo nekupuje, prinezt auto natrh ktere ma dva motory, tri prevodovky, baterky atd.. je velmi risikove kdyz neni zajem. Prius ma v EU 0,7% podil na rocnim prodeji. Pochybuji ze se nekdo unas najde kdo si koupi stejne drahe auto jak mondeo nebo mazda6 jen proto ze je trochu cistsi, vyhoda v spotrebe neni- prumerne zere 6litru
Charlie
Mas recht. Vse, co jsi tu vyjmenoval, by melo byt v autech standardne. Jeste bych pridal Start&Stop, LED svetla pro denni sviceni, ...
Staci se kouknout na Kiu Eco nebo Smarta.
Lidé ve skutečnosti nechtějí auta, která jsou úsporná ale x násobně dražší. To je ten hlavní problém. A myslím, že neexistuje síla, která by výrobce spojila (celosvětově) za účelem vývoje úsporných technologií a o podělení se nákladů na tento vývoj. Nevím k čemu bude, když ty nejdražší auta budou ekologické - ty si koupí jenom boháči, kteří to vidí jako módní záležitost, Dokud to nebude masově zavedeno, tak to nemá žádný význam snad s výjimkou toho, že na těch drahých vozech se ty technologie odladí.
Cesta uplne kazde nove technologie vede nejdrive pres bohace. Teprve nasledne se to stane masovou zalezitosti. Airbagy, ABS, klimatizace, navigace ...... Vzdy zacaly jako premiova vybava u nejdrazsich modelu, beznym lidem nedostupne. U novych pohonu to nebude jinak.
Můžete vyrábět auta s průměrnou produkcí CO2 120 g/km, ale kolik škodlivin to auto vyprodukuje záleží jen na mě...
Ted si nekdo sednul na CO2 a bude tak dlouho sedet az konecne neco vysedi. Divne je, jak rychle na to obyvatelstvo skoci. Je videt, ze se da manipulovat s cimkoliv.
K tomu je potreba si uvedomit, ze i kdyby tady na tom ostruvku zvany - Evropa - mel kazdy auto ktere produkuje treba jen 80g CO2 na 100km tak to na tom celkovem otepleni zeme vubec nic nezmeni, na kvalite naseho mistniho ovzdusi samozrejme take ne !
Naopak, to o cem nikdo nemluvi je vyroba tech "sporivych a cistych" novinek. Kolik CO2 se vyprodukuje napr. sesrotovanim stareho vozidla a kolik CO2 se vyprodukuje vyrobou noveho ?? Kolik umelych hmot se musi recyclovat aby se daly opet pouzit a za jakych podminek ?? Kolik energie se musi premenit aby se roztavila tuma a zelezne rudy a bla bla bla ...
Kolik vody spotrebuje vyroba jednoho noveho auta ?? Kolik drahych kovu se potrebuje na jeden kratky autozivot ?? Napr. katalizatoru a jak narocna je jeho recyclace ?? No a i kdyz je v nekterych zemich autozivot delsi, tak dohromady vzato se musi podivat na celkovou bilanci a zamyslet nad tim kolik aut se rocne na cele planete vyrobi. To cislo stale prirusta, samozrejme take paralelne s prirustajicim poctem obyvatel . Prave tady je docela jedno kde obyvatelstvo prirusta. Jako vsude, dnes i v poslednim koutku Afriky, se nakonec z cloveka stane obycejny KONZUMENT. To nase slavne hospodarstvi chce a tim smerem nas take manipuluje.
Jako prvni jezdi nejdrive papez po svete a hlasa neco o milovani a rozmnozovani, za sebou tahne stado nenazrancu zvanych industrie a my jak blbeckove vsechno prijmame jak svate hostie 8-s

Nakonec si vsichni budete muset povinne koupit permanentku na deficitni MHD a zaroven si budete muset koupit "ciste" osobni vozidlo, ale jezdit s nim stejne smet nebudete a nebo jen ve vyhrazene dny . Dulezite je aby jste platili a zivili tak stale prirustajici stado lenochu kteri vam budou zadavat ukoly a nebo urcovat smer vasich tuh a myslenek ;-\
Hezky jsi se rozepsal, ale realita je trošku jinde. To co je klíčové pro zavádění(nezvádění) nových technologíí je cenová válka, a to je přesně ten důvod proč směrnice od komise EU má smysl, protože vytváří protipól k této cenové válce a zprůchodňuje masivnější zavádění nových technologiíí. Pokud budeš mít auto s 0,5 - 1 litr nižší spotřebou, tak to, že za něj dáš více se ti stejně vrátí ( a ve výsledku při masivním zavádění nebude o tolik dražší)- jde jen o to, aby jeho nasazení bylo co nejmasivnější a investice do vývoje a nové výroby s co nejkratší návratností. Zkrátka jde o to, aby automobilky zainvestovaly do budoucnosti a finančně počáteční období překlenuly, těch rezerv díky, kterým lze limity dosáhnout je opravdu dost, jde jen o peníze a investice do výroby - díky masivnímu přechodu je však jejich návratnost vysoce pravděpodobná.
To mas samozrejme pravdu. Ja to ale asi psal trochu z druhe strany, neco jako globalni pochod smerem - nenavratnost puvodniho stavu . Penize me v tom pripade zajimali jen sekundarne, me slo spis o to, ze tema je CO2 a temito restrikcemi se absolutne nic nevyresi po strance ochrany zivotniho prostredi o ktere nakonec v tomto tematu jde. Vyvoj, vyroba a vse co se toho tyce jsou sice na prvni pohled nutne, ale tyka se to jen zde, naseho maleho ostrova s hrstkou lidi. V posledni rade to prinese jen vice CO2 akorat tam, kde se momentalne zadne restrikce nedeji a dit ani nebudou. Je to jen prenaseni problemu z jedne strany na druhou bez jakehokoliv vysledku.
Jedine reseni pro budoucnost muze byt jen vycouvani z osobni privatni dopravy do hromadne dopravy. Osobni doprava pri stale rostoucim obyvatelstvu neni realizovatelna s zadnym novym momentalne znamym technologickym a technickym systemem.
Z pohledu ekologie se samozřejmě jedná o pseudoekologii - i když ani to nemusí být pravda pokud by akumulátory byly recyklovatelný. Pokud se však na to podíváš z pohledu lidí žijících ve větších městech, jsou tyhle systémy mnohem zajímavější. Ten, kdo chce plnit emisní normy musí snížit především spotřebu ve městě, tudíž mohou klesnout emise ve velkoměstech v řádu desítek procent. A pokud by to bylo i dieselů, tak už je to samo o sobě hodně zajímavá věc.
Zakladnim omylem kritiku sledovani CO2 je, ze tyto emise vypovidaji o produkovani "neskodneho" plynu. Ono totiz vubec nejde o ten "neskodny" plyn, jak se muze povrchnimu pozorovateli zdat. Emise CO2 je totiz jenom jine vyjadreni spotreby. Tim padem je v tomto jedinem cisle obsazen komplex parametru, ktere vypovidaji primo o spotrebe a dopadu auta na prostredi. Je to vlastne podobne, jako by pravidla stanovila maximalni spotrebu. Jenom chytreji stanoveno. Protoze proc nekomu ukladat maximalni spotrebu, kdyz si ten nekdo dokaze pokryt cast spotreby treba slunecnimi clanky. Proto se nesleduje spotreba, ale dopad teto spotreby na prostredi - jednim cislem emise CO2. Neni to uplne vseresici, ale pro praxi je to vyhovujici reseni.
:😉
Pravdepodobne to asi bude to nejrychlejsi reseni jak donutit vyrobce snizit spotrebu svych flotil. I kdyz ja si myslim, ze nejrychlesi a nejucinnejsi reseni by byla jednoduse vysoka cena pohonych hmot. Danove znevyhodneni napr. vozu s vysokym objemem neprinese ten ucinek pokud nekdo najede jen malo km . Naopak maly vuz s mensim obsahem, ale s mnoho najetymi km muze vyprodukovat o hodne vice CO2. Pravdepodobne prijdou reseni obe a k tomu jeste bude prikladem mesto, jako je napr. Singapur, kde se s vozem starsim 4 let praktikcky do meste dostat neda ...