Zatímco většina výrobců od manuálů upouští, šéf BMW M se nechal slyšet, že v eMkových vozech bude manuál dostupný, jak nejdéle to bude možné. Hlavně, když budou prodeje.
nadsázka. každopádně, tvrdit, že je manuál těžší, když vyrábím stejné auto s manuálem a automatem, a verze s automatem váží víc, to je trapas. ale ta verze s automatem má o třicet koní navíc a možná jsou to ty koně:)
První jsem byl já, ale než jsem otevřel návštěvě, předběhnul jsi mě:) M3 s automatem je o cca 25 kg těžší. A o pohonu všech kol nemluvě, ten přidává dalších 50-70 kg...
Když šéf divize BMW M pomlouvá manuální převodovky za pomocí lží ("je těžší a máte vyšší spotřebu paliva"), tak je něco opravdu špatně.
Automatická převodovka ZF 8HP používaná v BMW M5 má hmotnost cca 90 kg.
Srovnatelná manuální převodovka Tremec TR-6060 pro americké muscle cary má hmotnost cca 70 kg.
No ono není důležité, kdo je první na pásce, ale kdo má pravdu. A tu máme oba, ačkoliv každý z nás použil jiné srovnání.
Jen doplním, že pro muscle cary s atmosferickým plněním lze použít ještě lehčí převodovku Tremec TR-3160 s 55 kg.
Predbehol si ma, rovnako som chcel reagovať na klamstvo, že manuál je ťažší.
Že je radenie s automatom rýchlejšie, je nesporné, ale tá spotreba je čisto otázka toho, že automat má viac stupňov (8) ako manuál (6), ten preto logicky na 6ke točí vyššie otáčky a má vyššiu spotrebu ako automat na 8ke. Dajte férové porovnanie MT vs AT s rovnakým počtom stupňov a nižšia spotreba automatu ako argument padne.
Ja myslím, že to bude citeľne viac, manuál na 6ke pri 130ke bude točiť cca. 3000 rpm (benzín), kdežto automat na na 8ke bude tak 2200. A to je rozdiel liter v spotrebe.
EDIT: našiel som konkrétne údaje u minulej M240I: manuál 2900, automat 2000 ot. Teda rozdiel citeľných 900 ot.
Že ten pán blábolí o tom žádná, ale tvé srovnání moc nesedí, ZF8 má 8 stupňů, tremec jen 6, udělej tremec s 8 st. a hmotnost naroste obávám se někam k těm 90 kg (každý stupeň navíc znamená hromádku koleček, navíc plus větší skříň, plus větší olejová náplň etc.). A navíc ta hmotnost toho tremecu je bez spojky, obávám se, že se spojkou bude ta hmotnost hodně blízko té 8ZF nebo i vyšší.
Objektivní fakt? Jen částečně.
Dle starší a dosti zavádějící metodiky NEDC, podle které se počítají pokuty za CO2, je 8AT úspornější o 0,6 l/100 km.
Dle o něco více realističtější metodiky WLTP je 8AT úspornější mnohem méně, konkrétně jen o 0,2 až 0,3 l/100 km.
A lze očekávat, že v reálném provozu se to plus minus vyrovná a bude spíše záležet na tom, kdo sedí za volantem. Řidič, který umí jezdit úsporně, bude mít pravděpodobně nižší spotřebu s manuálem. Řidič, který neumí jezdit úsporně, pravděpodobně s automatem.
Spotřeba MT vs AT bude hodně záviset na řidiči a způsobu jízdy. Možná by bylo zajímavé dohledat spotřeby v jednotlivých režimech testu WLTP a pak také z amerického testu spotřeby.
Aj to môže hrať určitú rolu, pri bavoráku s manuálom sa dá predpokladať, že vodič je mladší, petrolhead a častejšie využíva potenciál motora (= má vyššiu spotrebu), kdežto človek s automatom je starší a jazdí rozvážnejšie. Ale je objektívny fakt, že 8°AT je úspornejšia ako 6°MT.
a dlouho, min. do doby, než nařízený pokrok zruší spalovací motory. Zrovna u emek není důvod, aby nešlo. Jakkoliv je manuál, logicky, u běžných aut na ústupu, u sport variant vždycky bude dost zájemců o kvedlání. Za tenhle přístup má bmw jedničku. :yes:
Proč by někdo dělal manuál s 8 st. je snad jasné. Důvody jsou zcela totožné jako u automatů (6 st. u nich také stačí, stejně jako v jisté době stačily 3 st.), spotřeba, minimálně ta normovaná. Třeba Porsche svého času mělo 7 st. manuál a alternativně 7 st. pdk, tam by se hmotnost dala srovnávat, rozdíl byl tehdy tuším 25 kg ve prospěch manuálu. Já nezpochybňuji, že manuál je lehčí, ale je potřeba srovnávat srovnatelné a ne hrušky a jablka.
A btw. spojka je 10kg možná v nějakém kompaktu s umrněným čtyřválečkem s mrňavým krouťákem, u aut s krouťákem diskutovaných 6 nebo 8 válcových turbo nebo kompresorových motorů hodně přidej, v podstatě ta hmotnost lineárně roste s krouťákem.
Proč by někdo dělal manuál s 8 stupni? 6 stupňů IMHO stačí. A navíc stupně navíc nemusí znamenat vyšší hmotnost, sedmistupňová převodovka pro Corvette váží plus minus stejně. Možná za cenu menší robusnosti, nebo dražších materiálů.
Spojka je odhadem cca 10 kg navíc, k oficiálně udávaným 66 kg by to znamenalo cca 76 kg.
Je otázkou, co do hmotnosti automatu nezapočítalo ZF a o kolik je varianta pro M5 těžší než běžná verze. Ano, je nutno přiznat, že nové typy automatů jsou nečekaně lehké i přes vysoký počet rychlostí.
To je jako kdybys řekl, že je objektivní fakt, že 520d žere 5,5 na sto. Objektivně záleží na tom, kdo sedí za volantem. A mistři úsporné jízdy jezdí vždycky s manuální převodovkou. Všechny křižovatky, zácpy, situace, kdy stojíš na brzdě, ale motor jede ve vyšších otáčkách, kdykoliv ochoten vyrazit po puštění brzdy... manuál je úspornější.
edit: jsem ochoten připustit, že s hybridem, kdy všechnu energii spotřebovanou při brždění bereš zpátky, je automat úspornější, především proto, že hybridních manuálů se už moc neprodává - tuším poslední byla ta Honda?
do technických dat, jestli je skutečně manuál těžší než automat - a není, o 25 kg lehčí. O spotřebě diskutovat nehodlám, ve skutečně velkých rychlostech, pro které je eMko určené to nepochybně jakýsi efekt mít bude, ale pro emisní normy s 50/90/130 apod. je podle mého ten rozdíl mizivý. Resp. manuál musí být úspornější.
nemusí být ani stejný počet stupňů. ten efekt více kvaltů má šanci se projevit v opravdu vysokých rychlostech. nemyslím si, že by při dálniční povolené 130ce točil šestikvalt o mnoho víc, než osmi nebo desetikvalt. každopádně, při každém brzdění, stání na světlech, plachtění a dojíždění ke křižovatkám, všude tam se šetří desetinky.
Pro daily car, běžnou konfekci, je manuál mrtvý, jsi jeden z mála, kdo tuto prostou skutečnost ještě nepochopil, manuál je dnes čistě ekonomická volba, takže u značek s vyšší cenou (typicky prémioví výrobci) už logicky vymizel.
Hmotnost konkrétní spojkové sady jsem nenašel, na nějakém americkém fóru k muscle carům jsem našel hmotnosti jednotlivých dílů sady a jak se dají sehnat lehčí díly. Takž je to jenom hrubý odhad, nemusí to být správné.
Však je to v nadpisu článku napsaný - jde o ekonomičnost - prostě se jich už teď neprodává nijak mnoho a bude hůř. Konec manuálů v M-kách je podle mýho na spadnutí.
- nevím, jestli tohle udělá litr, ale budiž, pokud někdo jezdí denně po dálnici, třeba rozdíl pozná
- protože pak je ještě spousta dalších možností, než ustálená vysoký rychlost
- protože cituji
In real-world tests, manuals can still eke out 2-5% better fuel economy than their automatic counterparts. And in the hands of a master, up to 20% better in the same traffic conditions, even with a super-efficient automatic as on the Mitsubishi Mirage. On cars where the automatic transmission is superior in the real world—as in the CR-Z—the advantage is much lower than official numbers would have you believe.
a tomu opravdu věřím, protstě člověk má spoustu možností, kdy odpojí motor spojkou od kol, zatímco automat takovou možnost nemá vůbec, s výjimkou plachtění.