Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: BMW M bude nabízet manuální převodovky, jak nejdéle to půjde

Zatímco většina výrobců od manuálů upouští, šéf BMW M se nechal slyšet, že v eMkových vozech bude manuál dostupný, jak nejdéle to bude možné. Hlavně, když budou prodeje.
Zpět na článek
27. 6. 2022 16:07
Re: Kozel zahradníkem
nadsázka. každopádně, tvrdit, že je manuál těžší, když vyrábím stejné auto s manuálem a automatem, a verze s automatem váží víc, to je trapas. ale ta verze s automatem má o třicet koní navíc a možná jsou to ty koně:)
27. 6. 2022 15:59
Re: Kozel zahradníkem
První jsem byl já, ale než jsem otevřel návštěvě, předběhnul jsi mě:) M3 s automatem je o cca 25 kg těžší. A o pohonu všech kol nemluvě, ten přidává dalších 50-70 kg...
27. 6. 2022 15:55
Kozel zahradníkem
Když šéf divize BMW M pomlouvá manuální převodovky za pomocí lží ("je těžší a máte vyšší spotřebu paliva"), tak je něco opravdu špatně.
Automatická převodovka ZF 8HP používaná v BMW M5 má hmotnost cca 90 kg.
Srovnatelná manuální převodovka Tremec TR-6060 pro americké muscle cary má hmotnost cca 70 kg.
27. 6. 2022 16:04
Re: Kozel zahradníkem
No ono není důležité, kdo je první na pásce, ale kdo má pravdu. A tu máme oba, ačkoliv každý z nás použil jiné srovnání.
Jen doplním, že pro muscle cary s atmosferickým plněním lze použít ještě lehčí převodovku Tremec TR-3160 s 55 kg.
Avatar - iudex
27. 6. 2022 16:09
Re: Kozel zahradníkem
Predbehol si ma, rovnako som chcel reagovať na klamstvo, že manuál je ťažší.
Že je radenie s automatom rýchlejšie, je nesporné, ale tá spotreba je čisto otázka toho, že automat má viac stupňov (8) ako manuál (6), ten preto logicky na 6ke točí vyššie otáčky a má vyššiu spotrebu ako automat na 8ke. Dajte férové porovnanie MT vs AT s rovnakým počtom stupňov a nižšia spotreba automatu ako argument padne.
Avatar - iudex
27. 6. 2022 16:34
Re: Kozel zahradníkem
Ja myslím, že to bude citeľne viac, manuál na 6ke pri 130ke bude točiť cca. 3000 rpm (benzín), kdežto automat na na 8ke bude tak 2200. A to je rozdiel liter v spotrebe.
EDIT: našiel som konkrétne údaje u minulej M240I: manuál 2900, automat 2000 ot. Teda rozdiel citeľných 900 ot.
Avatar - Ham.
27. 6. 2022 21:57
Re: Kozel zahradníkem
Že ten pán blábolí o tom žádná, ale tvé srovnání moc nesedí, ZF8 má 8 stupňů, tremec jen 6, udělej tremec s 8 st. a hmotnost naroste obávám se někam k těm 90 kg (každý stupeň navíc znamená hromádku koleček, navíc plus větší skříň, plus větší olejová náplň etc.). A navíc ta hmotnost toho tremecu je bez spojky, obávám se, že se spojkou bude ta hmotnost hodně blízko té 8ZF nebo i vyšší.
27. 6. 2022 21:32
Re: Kozel zahradníkem
Objektivní fakt? Jen částečně.
Dle starší a dosti zavádějící metodiky NEDC, podle které se počítají pokuty za CO2, je 8AT úspornější o 0,6 l/100 km.
Dle o něco více realističtější metodiky WLTP je 8AT úspornější mnohem méně, konkrétně jen o 0,2 až 0,3 l/100 km.
A lze očekávat, že v reálném provozu se to plus minus vyrovná a bude spíše záležet na tom, kdo sedí za volantem. Řidič, který umí jezdit úsporně, bude mít pravděpodobně nižší spotřebu s manuálem. Řidič, který neumí jezdit úsporně, pravděpodobně s automatem.
27. 6. 2022 16:34
Re: Kozel zahradníkem
Spotřeba MT vs AT bude hodně záviset na řidiči a způsobu jízdy. Možná by bylo zajímavé dohledat spotřeby v jednotlivých režimech testu WLTP a pak také z amerického testu spotřeby.
Avatar - iudex
27. 6. 2022 16:40
Re: Kozel zahradníkem
Aj to môže hrať určitú rolu, pri bavoráku s manuálom sa dá predpokladať, že vodič je mladší, petrolhead a častejšie využíva potenciál motora (= má vyššiu spotrebu), kdežto človek s automatom je starší a jazdí rozvážnejšie. Ale je objektívny fakt, že 8°AT je úspornejšia ako 6°MT.
Avatar - Dinar
28. 6. 2022 07:53
Ono to půjde,
a dlouho, min. do doby, než nařízený pokrok zruší spalovací motory. Zrovna u emek není důvod, aby nešlo. Jakkoliv je manuál, logicky, u běžných aut na ústupu, u sport variant vždycky bude dost zájemců o kvedlání. Za tenhle přístup má bmw jedničku. :yes:
Avatar - Ham.
27. 6. 2022 23:15
Re: Kozel zahradníkem
Proč by někdo dělal manuál s 8 st. je snad jasné. Důvody jsou zcela totožné jako u automatů (6 st. u nich také stačí, stejně jako v jisté době stačily 3 st.), spotřeba, minimálně ta normovaná. Třeba Porsche svého času mělo 7 st. manuál a alternativně 7 st. pdk, tam by se hmotnost dala srovnávat, rozdíl byl tehdy tuším 25 kg ve prospěch manuálu. Já nezpochybňuji, že manuál je lehčí, ale je potřeba srovnávat srovnatelné a ne hrušky a jablka.
A btw. spojka je 10kg možná v nějakém kompaktu s umrněným čtyřválečkem s mrňavým krouťákem, u aut s krouťákem diskutovaných 6 nebo 8 válcových turbo nebo kompresorových motorů hodně přidej, v podstatě ta hmotnost lineárně roste s krouťákem.
27. 6. 2022 22:30
Re: Kozel zahradníkem
Proč by někdo dělal manuál s 8 stupni? 6 stupňů IMHO stačí. A navíc stupně navíc nemusí znamenat vyšší hmotnost, sedmistupňová převodovka pro Corvette váží plus minus stejně. Možná za cenu menší robusnosti, nebo dražších materiálů.
Spojka je odhadem cca 10 kg navíc, k oficiálně udávaným 66 kg by to znamenalo cca 76 kg.
Je otázkou, co do hmotnosti automatu nezapočítalo ZF a o kolik je varianta pro M5 těžší než běžná verze. Ano, je nutno přiznat, že nové typy automatů jsou nečekaně lehké i přes vysoký počet rychlostí.
27. 6. 2022 17:14
Re: Kozel zahradníkem
To je jako kdybys řekl, že je objektivní fakt, že 520d žere 5,5 na sto. Objektivně záleží na tom, kdo sedí za volantem. A mistři úsporné jízdy jezdí vždycky s manuální převodovkou. Všechny křižovatky, zácpy, situace, kdy stojíš na brzdě, ale motor jede ve vyšších otáčkách, kdykoliv ochoten vyrazit po puštění brzdy... manuál je úspornější.
edit: jsem ochoten připustit, že s hybridem, kdy všechnu energii spotřebovanou při brždění bereš zpátky, je automat úspornější, především proto, že hybridních manuálů se už moc neprodává - tuším poslední byla ta Honda?
Avatar - iudex
27. 6. 2022 16:36
Re: Už to moc dlouho asi nepůjde
Nijak mnoho? Aktuálny prieskum hovorí, že u M2 je to cez 50%.
27. 6. 2022 15:59
Schválně jsem se podíval
do technických dat, jestli je skutečně manuál těžší než automat - a není, o 25 kg lehčí. O spotřebě diskutovat nehodlám, ve skutečně velkých rychlostech, pro které je eMko určené to nepochybně jakýsi efekt mít bude, ale pro emisní normy s 50/90/130 apod. je podle mého ten rozdíl mizivý. Resp. manuál musí být úspornější.
27. 6. 2022 16:14
Re: Kozel zahradníkem
nemusí být ani stejný počet stupňů. ten efekt více kvaltů má šanci se projevit v opravdu vysokých rychlostech. nemyslím si, že by při dálniční povolené 130ce točil šestikvalt o mnoho víc, než osmi nebo desetikvalt. každopádně, při každém brzdění, stání na světlech, plachtění a dojíždění ke křižovatkám, všude tam se šetří desetinky.
Avatar - Dinar
28. 6. 2022 13:24
Re: Ono to půjde,
Pro daily car, běžnou konfekci, je manuál mrtvý, jsi jeden z mála, kdo tuto prostou skutečnost ještě nepochopil, manuál je dnes čistě ekonomická volba, takže u značek s vyšší cenou (typicky prémioví výrobci) už logicky vymizel.
28. 6. 2022 12:45
Re: Ono to půjde,
Souhlas, ještě by ale měly nabízet manuál i k běžným verzím Trojky! :-O
28. 6. 2022 12:21
Re: Kozel zahradníkem
Hmotnost konkrétní spojkové sady jsem nenašel, na nějakém americkém fóru k muscle carům jsem našel hmotnosti jednotlivých dílů sady a jak se dají sehnat lehčí díly. Takž je to jenom hrubý odhad, nemusí to být správné.
27. 6. 2022 16:26
Už to moc dlouho asi nepůjde
Však je to v nadpisu článku napsaný - jde o ekonomičnost - prostě se jich už teď neprodává nijak mnoho a bude hůř. Konec manuálů v M-kách je podle mýho na spadnutí.
27. 6. 2022 17:06
Re: Kozel zahradníkem
- nevím, jestli tohle udělá litr, ale budiž, pokud někdo jezdí denně po dálnici, třeba rozdíl pozná
- protože pak je ještě spousta dalších možností, než ustálená vysoký rychlost
- protože cituji
In real-world tests, manuals can still eke out 2-5% better fuel economy than their automatic counterparts. And in the hands of a master, up to 20% better in the same traffic conditions, even with a super-efficient automatic as on the Mitsubishi Mirage. On cars where the automatic transmission is superior in the real world—as in the CR-Z—the advantage is much lower than official numbers would have you believe.
a tomu opravdu věřím, protstě člověk má spoustu možností, kdy odpojí motor spojkou od kol, zatímco automat takovou možnost nemá vůbec, s výjimkou plachtění.