Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M bude nabízet manuální převodovky, jak nejdéle to půjde

Filip Melich
Diskuze (22)

Zatímco většina výrobců od manuálů upouští, šéf BMW M se nechal slyšet, že v eMkových vozech bude manuál dostupný, jak nejdéle to bude možné. Hlavně, když budou prodeje.

Šéf BMW M, Franciscus van Meel, v rozhovoru s kolegy z britského Autocaru vyjádřil odhodlání nabízet vozy s manuální převodovkou, jak nejdéle to bude možné. Je to přímý opak stávajícího trendu, kdy mizí jeden manuál za druhým. Například Mercedes-Benz se nedávno nechal slyšet, že postupně začne vyřazovat manuální převodovky z nabídky od roku 2023.

Výjimek je pomálu – jmenujme například Toyotu, která na základě přání fanoušků po letech výroby čistě automatické Supry přede dvěma měsíci představila provedení s manuálem. Potěší proto, že se BMW M manuálních převodovek nemá v plánu jen tak vzdát.

Konkrétně se van Meel k manuálu vyjádřil takto: „Z technického hlediska není moc důvodů ho zachraňovat. Je těžší, pomalejší a máte horší spotřebu paliva než s jeho alternativou. Ale zákazníci a fanoušci manuál skutečně milují. Dává jim to spojení, které jim umožňuje dokázat, že zkrotí bestii – a o to jde. Chceme ho zachovat.

Podkladem pro rozhodnutí značky je také skutečný zájem zákazníků, ne jen řeči fanoušků. Například u chystaného BMW M2 výrobce eviduje 50 % objednávek na verzi, ve které si řidič může řadit převody sám. Slovy van Meela: „V případě M2 je každé druhé koupené auto s manuálem. Lidi chtějí říct, že tu bestii zvládnou. Když mají způsob jak ukázat, že to dokážou, tak ho chtějí – a součástí toho je manuální převodovka.

Video se připravuje ...

Je to součást emocionální přitažlivosti našich aut, a to je důvod, proč manuální převodovky milujeme. Amerika je největším trhem, a když budou zákazníci i nadále říkat, že manuál chtějí, tak skvělé.“ Může se tedy stát – a nebylo by to poprvé – že bude manuální eMkové BMW nabídnuto pouze v Americe. Ale dokud budou vznikat řidičská auta s manuálem, můžeme být rádi – ať už se k nám dostanou nebo ne.

Oficiální premiéra BMW M2 se již blíží. Přestože značka zatím nesdělila konkrétní datum, odhalení se očekává v nejbližších měsících. K prodejcům má totiž auto zamířit už koncem letošního roku.

Filip Melich
Diskuze (22)

Doporučujeme

Avatar - Dinar
28. 6. 2022 13:24
Re: Ono to půjde,
Pro daily car, běžnou konfekci, je manuál mrtvý, jsi jeden z mála, kdo tuto prostou skutečnost ještě nepochopil, manuál je dnes čistě ekonomická volba, takže u značek s vyšší cenou (typicky prémioví výrobci) už logicky vymizel.
28. 6. 2022 12:45
Re: Ono to půjde,
Souhlas, ještě by ale měly nabízet manuál i k běžným verzím Trojky! :-O
28. 6. 2022 12:21
Re: Kozel zahradníkem
Hmotnost konkrétní spojkové sady jsem nenašel, na nějakém americkém fóru k muscle carům jsem našel hmotnosti jednotlivých dílů sady a jak se dají sehnat lehčí díly. Takž je to jenom hrubý odhad, nemusí to být správné.
Avatar - Dinar
28. 6. 2022 07:53
Ono to půjde,
a dlouho, min. do doby, než nařízený pokrok zruší spalovací motory. Zrovna u emek není důvod, aby nešlo. Jakkoliv je manuál, logicky, u běžných aut na ústupu, u sport variant vždycky bude dost zájemců o kvedlání. Za tenhle přístup má bmw jedničku. :yes:
Avatar - Ham.
27. 6. 2022 23:15
Re: Kozel zahradníkem
Proč by někdo dělal manuál s 8 st. je snad jasné. Důvody jsou zcela totožné jako u automatů (6 st. u nich také stačí, stejně jako v jisté době stačily 3 st.), spotřeba, minimálně ta normovaná. Třeba Porsche svého času mělo 7 st. manuál a alternativně 7 st. pdk, tam by se hmotnost dala srovnávat, rozdíl byl tehdy tuším 25 kg ve prospěch manuálu. Já nezpochybňuji, že manuál je lehčí, ale je potřeba srovnávat srovnatelné a ne hrušky a jablka.
A btw. spojka je 10kg možná v nějakém kompaktu s umrněným čtyřválečkem s mrňavým krouťákem, u aut s krouťákem diskutovaných 6 nebo 8 válcových turbo nebo kompresorových motorů hodně přidej, v podstatě ta hmotnost lineárně roste s krouťákem.