Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Hyundai začal v Česku nabízet vodíkové Nexo. Začíná pod dvěma miliony

Automobilka Hyundai začala v Česku prodávat svůj první vodíkový model Nexo. Po Toyotě Mirai jde o druhý osobní automobil na vodíkové palivové články na českém trhu. Firma Hyundai s uvedením vozu čekala na zprovoznění první veřejné čerpací stanice na vodík, která se otevřela minulý týden ve Vítkovicích.
Zpět na článek
4. 7. 2022 19:08
Non sense
Koukam ze PR kolem vodiku se rozjelo s otevrenim prvni cerpacky na plne obratky.

Prodejci fosilnich paliv by radi presli na neco podobneho.

Bohuzel cerpaci stanice pro elektromobil je kazda zasuvka. A cena auta i paliva je u BEV nizsi. A nikdy tomu nebude jinak. To je fyzika...
4. 7. 2022 17:34
1,9 milóna za základ?
Číre šialenstvo. To nebol zdravý mozog, čo nasadil takú cenu. A kúpi to za ňu tiež len podobne chorá myseľ. Alebo možno človek, ktorý nevie čo s peniazmi... Čo by v tomto prípade bolo vlastne to isté.

Edit: Podľa palcov tu už Hammuna bola a teda snažila sa... :D
6. 7. 2022 14:39
Re: Non sense
V porovnání s naftou jsi nezapocital obrovské ztráty v samotné elektrárně, min. 60% energie tam letí do vzduchu
5. 7. 2022 15:50
Re: Non sense
Zjišťoval jsi detaily (ceny) údržby?
A životnost palivových článků?
Avatar - Mikesus
5. 7. 2022 08:44
Re: Non sense
Ja to počítal u mirai. Pohybujeme se v nákladech orientačně něco mezi dieselem a benzínem. Takze prakticky stejne jako jakýkoliv jiný spalovak.
4. 7. 2022 20:12
Re: Non sense
Nevieš, aké sú náklady na km v prípade takéhoto auta?
7. 7. 2022 11:39
Re: Non sense
ucinnost od zasuvky po kola je u EV cca 80%
u spalovaku od tankovaci pistole po kola 20-25%
hybrid - kterym vodikovy auto vlastne je - ma malou "vyrovnavaci" baterku, ktera se stale nabiji a vybiji, klidne 10x na 100km od nabiti po vybiti
ma tak prinejmensi o rad vetsi pocet nabiti nez klasickej EV
samozrejme ze je konstruovana na vetsi pocet cyklu (nabijeni i vybijeni konci podstatne driv nez u EV), ale i tak ma mnohem tezsi zivot nez u EV
7. 7. 2022 11:31
Re: Non sense
podil uhelnych elektraren u nas je 40%
ted to mozna pujde kratkodobe nahoru ale trend je sestupnej.
zbytek jsou bezemisni zdroje.
prinejmensim cast tepelnyho odpadu je u turbinovejch elektraren vyuzitej na vytapeni
trend je opet vyssi vyuziti odpadniho tepla na vytapeni
realna ucinnost naftaku je 25%
zbytek jde do luftu, v zime mala cast toho na topeni

ted se snad rozjede dostavba JE, jejiz dodavatel mel bejt vybranej v 2013-2014, ale bak prisel sosan sobotka a StBak babis a pokrok za 8 roku nula
pritom jsme za nejakych 5-8 roku uz mohli strihat pasku
ted jsme diky sosanum a StBakoj stale na zacatku
Avatar - twistedTSD
6. 7. 2022 20:11
Re: Non sense
Proč by baterie vydržela méně? A EV taky není bezztrátové a ani se bezztrátově nenabíjí. Ani zdaleka.
6. 7. 2022 08:33
Re: Non sense
efektivitu vidis na prvni pohled - vodik 46kWh / 100km, elektro 20kWh/100km, rozdil 26kWh, pri najezdu 20tis km rocne to je 5MWh, coz je kompletni rocni energeticka narocnost dnesni novostavby...

a to jsem vynechal energiii, ktera je nutna na stlaceni vodiku.
nejcastejsi uvadena hodnota je 30% energie nutna pro stlaceni na 350baru, tedy 50% pri stlaceni na 700baru at to mame pekne kulaty
tedy k tem 37kWh/100km stlacenyho vodiku co mas v nadrzi potrebujes jeste dalsich elektrickych 18kWh na stlaceni - coz je hodnota, s kterou elektromobil ujede 100km, anebo misto 5MWh to mas 9MWh - to je energeticka narocnost 20 roku staryho klasickej baraku ...

nadrz na vodik vazi dost pres 100kilo, musis nejak resit vysokotlakej privod vodiku jak do nadrze tak z nadrze, mas tam palivovej clanek, kterej taky neni vecnej, nejaky filtry, baterku velikosti jako je v klasickym hybridu ktera nebude mit takovou zivotnost jako v elektro, odvod vody a samozrejme jeste vic elektroniky nez je v klasickym elektro.
nexo taky neni zadnej drobecek - 19-20q, srovnatelne velkej eniaq ma 20-23q podle vybavy
ve skladovani vodiku to zatim nevypada na nejakej prulom nebo aspon postupny vylepsovani, v pripade AKU se kazdy rok energeticka hustota zvysuje

a samozrejme - dalsi vec je kde to budes plnit - do roku 2030 ma byt 80 stanic, kdyz to rovnomerne rozprostres na 2tis km dalnic, tak to vychazi jedna plnicka na 50km dalnice.
a pak mas jeste prinejmensim silnice prvni tridy, ale tam nic.
zasuvku za 8 roku budes mit na kazdym rohu a k tomu ve svy garazi

vodik v prumyslovym meritku urcite jo, ale prinejmensim v osobni doprave tezko a to hlavne z duvodu energeticky neefektivity a malo plnicich stanic
Avatar - twistedTSD
6. 7. 2022 02:16
Re: Non sense
Efektivita je nic neříkající údaj. Zase to s sebou netahá stovky kg archaických bateriových článků, které se přehřívají a degradují.
5. 7. 2022 19:55
Re: Non sense
Ona úplne stačí aj tá nákupná cena auta - však je prakticky na dvojnásobku ceny EV...
5. 7. 2022 09:15
Re: Non sense
v ostrave pisou zavadeci cena 2500kc na nadrz, bez ohledu na jeji velikost.
v soucasnosti jsou schopni naplnit 40kg H2 denne, tedy cca 8-10aut.
tedy kdyz to privezes na podvalniku s prazdnou nadrzi, tak teoreticky tech 666km za 2500kc, tedy podobne jako dnes u benzinaku
ve skutenocti budes dotankovavat tak 80% nadrze kdyz pujdes skoro az na hranu a realnej dojezd na plnou bude tak 500km, takze to mas 400km za 2500kc, tedy cca 6kc/km.
o ceny v tomhle experimentalnim rezimu asi az tak nejde, ekonomicka cena (pro cerpacku) bude ale nejspis podstatne vyssi
nepotesi ani, ze plneni trva 50min, coz je cca to same jako u elektromobilu
kdyz vezmu, ze zasuvka bude na kazdym rohu, elektromobil si muzu dobit doma, a energeticka efektivita elektromobilu je tak o 100% vyssi proti vodikovymu, tam mi vodikovej pohon moc velky smysl nedava

a jeste trochu teorie:
1kg H2 ma cca 40kWh
tedy 6.3kg nadrz = 250kWh deleno dojezd 6.66 = 37kWh/100km = dvojnasobek elektromobilu
elektrolyza ucinnost cca 80%, tedy potrebujes 37/0.8 = 46kWh / 100km = vic jak dvojnasobek elektromobilu
energeicky naprosto neefektivni, ale porad lepsi nez naftak, kterej ma 6litru nafty * 10kWh = 60kWh + na vyrobeni kazdyho litru nafty potrebujes 1.6kWh elektriky, tedy celkem 60 + 6*1.6 = cca 70kWh
5. 7. 2022 09:39
Re: Non sense
Spotřeba Nexa je zhruba 1,1kg/100km https://youtu.be/scNuPayHGuo?t=765
The price for a kilogram of hydrogen at all public H2 MOBILITY filling stations is €12.85 (gross).
5. 7. 2022 08:32
Re: Non sense
Obecně jen náklady na palivo jsou vyšší než diesel.

A k tomu velmi drahá údržba - filtry pro palivové články, jejich repase atd.
Palivový článek na rozdíl od baterky rozhodně není bezúdržbový a má velmi omezenou životnost.
Avatar - Brmbalik
4. 7. 2022 21:14
Re: Re: Non sense
To tezko rict, ale vim kolik jsou u Ioniqu. Staci si najit test Autosalonu pri prujezdu 14 zemi. 2,15/km tomu rikam terno... Tohle bude snad uspornejsi