Elektromobily
Koukam ze PR kolem vodiku se rozjelo s otevrenim prvni cerpacky na plne obratky.
Prodejci fosilnich paliv by radi presli na neco podobneho.
Bohuzel cerpaci stanice pro elektromobil je kazda zasuvka. A cena auta i paliva je u BEV nizsi. A nikdy tomu nebude jinak. To je fyzika...
Prodejci fosilnich paliv by radi presli na neco podobneho.
Bohuzel cerpaci stanice pro elektromobil je kazda zasuvka. A cena auta i paliva je u BEV nizsi. A nikdy tomu nebude jinak. To je fyzika...
Nevieš, aké sú náklady na km v prípade takéhoto auta?
To tezko rict, ale vim kolik jsou u Ioniqu. Staci si najit test Autosalonu pri prujezdu 14 zemi. 2,15/km tomu rikam terno... Tohle bude snad uspornejsi
Obecně jen náklady na palivo jsou vyšší než diesel.
A k tomu velmi drahá údržba - filtry pro palivové články, jejich repase atd.
Palivový článek na rozdíl od baterky rozhodně není bezúdržbový a má velmi omezenou životnost.
A k tomu velmi drahá údržba - filtry pro palivové články, jejich repase atd.
Palivový článek na rozdíl od baterky rozhodně není bezúdržbový a má velmi omezenou životnost.
Ja to počítal u mirai. Pohybujeme se v nákladech orientačně něco mezi dieselem a benzínem. Takze prakticky stejne jako jakýkoliv jiný spalovak.
v ostrave pisou zavadeci cena 2500kc na nadrz, bez ohledu na jeji velikost.
v soucasnosti jsou schopni naplnit 40kg H2 denne, tedy cca 8-10aut.
tedy kdyz to privezes na podvalniku s prazdnou nadrzi, tak teoreticky tech 666km za 2500kc, tedy podobne jako dnes u benzinaku
ve skutenocti budes dotankovavat tak 80% nadrze kdyz pujdes skoro az na hranu a realnej dojezd na plnou bude tak 500km, takze to mas 400km za 2500kc, tedy cca 6kc/km.
o ceny v tomhle e😜erimentalnim rezimu asi az tak nejde, ekonomicka cena (pro cerpacku) bude ale nejspis podstatne vyssi
nepotesi ani, ze plneni trva 50min, coz je cca to same jako u elektromobilu
kdyz vezmu, ze zasuvka bude na kazdym rohu, elektromobil si muzu dobit doma, a energeticka efektivita elektromobilu je tak o 100% vyssi proti vodikovymu, tam mi vodikovej pohon moc velky smysl nedava
a jeste trochu teorie😒br /> 1kg H2 ma cca 40kWh
tedy 6.3kg nadrz = 250kWh deleno dojezd 6.66 = 37kWh/100km = dvojnasobek elektromobilu
elektrolyza ucinnost cca 80%, tedy potrebujes 37/0.8 = 46kWh / 100km = vic jak dvojnasobek elektromobilu
energeicky naprosto neefektivni, ale porad lepsi nez naftak, kterej ma 6litru nafty * 10kWh = 60kWh + na vyrobeni kazdyho litru nafty potrebujes 1.6kWh elektriky, tedy celkem 60 + 6*1.6 = cca 70kWh
v soucasnosti jsou schopni naplnit 40kg H2 denne, tedy cca 8-10aut.
tedy kdyz to privezes na podvalniku s prazdnou nadrzi, tak teoreticky tech 666km za 2500kc, tedy podobne jako dnes u benzinaku
ve skutenocti budes dotankovavat tak 80% nadrze kdyz pujdes skoro az na hranu a realnej dojezd na plnou bude tak 500km, takze to mas 400km za 2500kc, tedy cca 6kc/km.
o ceny v tomhle e😜erimentalnim rezimu asi az tak nejde, ekonomicka cena (pro cerpacku) bude ale nejspis podstatne vyssi
nepotesi ani, ze plneni trva 50min, coz je cca to same jako u elektromobilu
kdyz vezmu, ze zasuvka bude na kazdym rohu, elektromobil si muzu dobit doma, a energeticka efektivita elektromobilu je tak o 100% vyssi proti vodikovymu, tam mi vodikovej pohon moc velky smysl nedava
a jeste trochu teorie😒br /> 1kg H2 ma cca 40kWh
tedy 6.3kg nadrz = 250kWh deleno dojezd 6.66 = 37kWh/100km = dvojnasobek elektromobilu
elektrolyza ucinnost cca 80%, tedy potrebujes 37/0.8 = 46kWh / 100km = vic jak dvojnasobek elektromobilu
energeicky naprosto neefektivni, ale porad lepsi nez naftak, kterej ma 6litru nafty * 10kWh = 60kWh + na vyrobeni kazdyho litru nafty potrebujes 1.6kWh elektriky, tedy celkem 60 + 6*1.6 = cca 70kWh
Efektivita je nic neříkající údaj. Zase to s sebou netahá stovky kg archaických bateriových článků, které se přehřívají a degradují.
efektivitu vidis na prvni pohled - vodik 46kWh / 100km, elektro 20kWh/100km, rozdil 26kWh, pri najezdu 20tis km rocne to je 5MWh, coz je kompletni rocni energeticka narocnost dnesni novostavby...
a to jsem vynechal energiii, ktera je nutna na stlaceni vodiku.
nejcastejsi uvadena hodnota je 30% energie nutna pro stlaceni na 350baru, tedy 50% pri stlaceni na 700baru at to mame pekne kulaty
tedy k tem 37kWh/100km stlacenyho vodiku co mas v nadrzi potrebujes jeste dalsich elektrickych 18kWh na stlaceni - coz je hodnota, s kterou elektromobil ujede 100km, anebo misto 5MWh to mas 9MWh - to je energeticka narocnost 20 roku staryho klasickej baraku ...
nadrz na vodik vazi dost pres 100kilo, musis nejak resit vysokotlakej privod vodiku jak do nadrze tak z nadrze, mas tam palivovej clanek, kterej taky neni vecnej, nejaky filtry, baterku velikosti jako je v klasickym hybridu ktera nebude mit takovou zivotnost jako v elektro, odvod vody a samozrejme jeste vic elektroniky nez je v klasickym elektro.
nexo taky neni zadnej drobecek - 19-20q, srovnatelne velkej eniaq ma 20-23q podle vybavy
ve skladovani vodiku to zatim nevypada na nejakej prulom nebo aspon postupny vylepsovani, v pripade AKU se kazdy rok energeticka hustota zvysuje
a samozrejme - dalsi vec je kde to budes plnit - do roku 2030 ma byt 80 stanic, kdyz to rovnomerne rozprostres na 2tis km dalnic, tak to vychazi jedna plnicka na 50km dalnice.
a pak mas jeste prinejmensim silnice prvni tridy, ale tam nic.
zasuvku za 8 roku budes mit na kazdym rohu a k tomu ve svy garazi
vodik v prumyslovym meritku urcite jo, ale prinejmensim v osobni doprave tezko a to hlavne z duvodu energeticky neefektivity a malo plnicich stanic
a to jsem vynechal energiii, ktera je nutna na stlaceni vodiku.
nejcastejsi uvadena hodnota je 30% energie nutna pro stlaceni na 350baru, tedy 50% pri stlaceni na 700baru at to mame pekne kulaty
tedy k tem 37kWh/100km stlacenyho vodiku co mas v nadrzi potrebujes jeste dalsich elektrickych 18kWh na stlaceni - coz je hodnota, s kterou elektromobil ujede 100km, anebo misto 5MWh to mas 9MWh - to je energeticka narocnost 20 roku staryho klasickej baraku ...
nadrz na vodik vazi dost pres 100kilo, musis nejak resit vysokotlakej privod vodiku jak do nadrze tak z nadrze, mas tam palivovej clanek, kterej taky neni vecnej, nejaky filtry, baterku velikosti jako je v klasickym hybridu ktera nebude mit takovou zivotnost jako v elektro, odvod vody a samozrejme jeste vic elektroniky nez je v klasickym elektro.
nexo taky neni zadnej drobecek - 19-20q, srovnatelne velkej eniaq ma 20-23q podle vybavy
ve skladovani vodiku to zatim nevypada na nejakej prulom nebo aspon postupny vylepsovani, v pripade AKU se kazdy rok energeticka hustota zvysuje
a samozrejme - dalsi vec je kde to budes plnit - do roku 2030 ma byt 80 stanic, kdyz to rovnomerne rozprostres na 2tis km dalnic, tak to vychazi jedna plnicka na 50km dalnice.
a pak mas jeste prinejmensim silnice prvni tridy, ale tam nic.
zasuvku za 8 roku budes mit na kazdym rohu a k tomu ve svy garazi
vodik v prumyslovym meritku urcite jo, ale prinejmensim v osobni doprave tezko a to hlavne z duvodu energeticky neefektivity a malo plnicich stanic
Proč by baterie vydržela méně? A EV taky není bezztrátové a ani se bezztrátově nenabíjí. Ani zdaleka.
ucinnost od zasuvky po kola je u EV cca 80%
u spalovaku od tankovaci pistole po kola 20-25%
hybrid - kterym vodikovy auto vlastne je - ma malou "vyrovnavaci" baterku, ktera se stale nabiji a vybiji, klidne 10x na 100km od nabiti po vybiti
ma tak prinejmensi o rad vetsi pocet nabiti nez klasickej EV
samozrejme ze je konstruovana na vetsi pocet cyklu (nabijeni i vybijeni konci podstatne driv nez u EV), ale i tak ma mnohem tezsi zivot nez u EV
u spalovaku od tankovaci pistole po kola 20-25%
hybrid - kterym vodikovy auto vlastne je - ma malou "vyrovnavaci" baterku, ktera se stale nabiji a vybiji, klidne 10x na 100km od nabiti po vybiti
ma tak prinejmensi o rad vetsi pocet nabiti nez klasickej EV
samozrejme ze je konstruovana na vetsi pocet cyklu (nabijeni i vybijeni konci podstatne driv nez u EV), ale i tak ma mnohem tezsi zivot nez u EV
V porovnání s naftou jsi nezapocital obrovské ztráty v samotné elektrárně, min. 60% energie tam letí do vzduchu
podil uhelnych elektraren u nas je 40%
ted to mozna pujde kratkodobe nahoru ale trend je sestupnej.
zbytek jsou bezemisni zdroje.
prinejmensim cast tepelnyho odpadu je u turbinovejch elektraren vyuzitej na vytapeni
trend je opet vyssi vyuziti odpadniho tepla na vytapeni
realna ucinnost naftaku je 25%
zbytek jde do luftu, v zime mala cast toho na topeni
ted se snad rozjede dostavba JE, jejiz dodavatel mel bejt vybranej v 2013-2014, ale bak prisel sosan sobotka a StBak babis a pokrok za 8 roku nula
pritom jsme za nejakych 5-8 roku uz mohli strihat pasku
ted jsme diky sosanum a StBakoj stale na zacatku
ted to mozna pujde kratkodobe nahoru ale trend je sestupnej.
zbytek jsou bezemisni zdroje.
prinejmensim cast tepelnyho odpadu je u turbinovejch elektraren vyuzitej na vytapeni
trend je opet vyssi vyuziti odpadniho tepla na vytapeni
realna ucinnost naftaku je 25%
zbytek jde do luftu, v zime mala cast toho na topeni
ted se snad rozjede dostavba JE, jejiz dodavatel mel bejt vybranej v 2013-2014, ale bak prisel sosan sobotka a StBak babis a pokrok za 8 roku nula
pritom jsme za nejakych 5-8 roku uz mohli strihat pasku
ted jsme diky sosanum a StBakoj stale na zacatku
Edit: Podľa palcov tu už Hammuna bola a teda snažila sa... 😁