Přední výrobce baterií pro elektromobily, čínská společnost CATL, vyvíjí baterie s novou materiálovou technologií M3P. Nabídnou vyšší energetickou hustotu, tedy delší dojezd, a nižší cenu.
On taky v podstatě vůbec nezlevnil. I když to zkratoprdi evidentně nepochopí. Ale je to tak. Že má baterie lepší vlastnosti než před 10ti lety, to nepochybně pravdou je. Jenže za 10 let udělaly značný pokrok nejen baterie, ale i ty spalováky že.
To, že něco má lepší parametry ,ale neznamená vůbec že to je levnější. Ne, EV nezlevňuje. Jen se uměle zdražují spalováky. A až kombinace s nesmyslnými absurdními dotacemi dělá z EV produkty, které někdo koupí...
OK, cena se snížila na 10 procent, pokud si ta čísla nejsou vycucaná z prstu. Moc tomu nevěřím, protože 1kWh baterie do mého auta stojí 1800 USD. No ale budiž. Jenže co se prakticky nezměnilo, tedy jen zanedbatelně, to je kapacita vztažená k objemu a hmotnosti. Takže konstrukční omezení pro EV stále značná. A to nemluvím o dlouhé době potřebné pro doplnění energie. Zde opět pokrok žádný, či zanedbatelný.
Jenže je třeba si uvědomit několik věcí. Vývoj takových baterek od nápadu přes ověření v laboratoři přes testování prototypů, stavby továrny a zahájení velkosériové výroby, to je běh tak na těch 10-15 let. Takže teprve teď se začnou objevovat výsledky toho, co se začalo dělat kolem let 2008-2012. Cena akumulátorů sice v posledních dvou letech nijak moc neklesá (spíše stoupá), ale přesto jsme na téměř desetině toho, co před 10 lety (zejména to platí pro LFP pro automotive). Hustota se také zatím nijak moc nepohnula, za těch 10 let jsme se dostali z cca 270 na 300 Wh/kg, což je podprůměrný nárůst (10 % za 10 let, obvykle to bývá okolo 3-4% ročně). Nicméně třeba NIO by během pár měsíců mělo začít prodávat ET7 s 360 Wh/kg, podobně tak se kolem této hranice má v následujících 2 letech pohybovat několik dalších firem. I když jim připočteme zpoždění, které jistojistě nastane (a některé firmy to asi nedají), roky 2025-2026 by v tomto mohly být dost zajímavé.
To mi teda řekni, kdy se dá v baterkách očekávat to, co během dneška zvládlo moje benzinové auto? Dnes jsem ujel se svým Touranem 1.4TSI s celou rodinkou a plným kufrem trasu reálných 810km na jednu nádrž a v cíli mi zbýval ještě dojezd 50km. Po vyložení všeho, jsem jel dotankovat a do 60l nádrže jsem natankoval 55.7l ;-)
Sa mi paci, ako tu vzdy ratate, kolko dlhych jazd urobi clovek rocne. Ale ide hlavne o to, ze hocikedy. Rano vstanem, hodim bike do Kufra a idem si zapedalovat do alp, omocit vajka do balatonu, kuknut kamosa do kodane a nic neriesim... a ev to nezvlada, tak sa necudujte, ze je tu skupina ludi, co sa nejde z ev po....
Ale to já se nových věcí nebojím. Jen jsem už dost starej na to abych věděl, že ne všechno co je novější je taky zároveň lepší než to předchozí ;-)
ano baví mě to. A neříkám, že jsou k ničemu, ale není to adekvátní náhrada ke spalovákům. Pouze k některým dle druhu jejich použití. Někde jsou EV ideální. Např. městské autobusy, dodávky pro rozvoz zboží po okolí, auta na pohyb po městě atd. Není to náhrada pro velká dieselová/benzínová auta, která mají veliké měsíční nájezdy. Tam je EV totálně na prd. Ještě vás to s Hamunou a dalšíma baví si přiznat holý fakt, že EV není všespásné řešení pohonu?
Motorista, ktorý najazdí 15.000 km ročne a tankuje 1x týždenne, tak strávi na čerpačke viac ako 6 hodín ročne.
EV-ista, ktorý má možnosť nabíjať doma, v práci, prípadne využíva destination chargers, tak strávi na rýchlonabíjačkách 2 hodiny ročne.
Otázka je, či je dlhšia hodina trávená na rýchlonabíjačkách pri dlhej ceste na dovolenku, kde sa súčasne vyčúram a najem, alebo je dlhšia hodina za dva mesiace tankovaní, keď musím neustále držať tankovaciu pištoľ.
Stejně jako se argumentuje ideálním stavem pro Spalovací auta😁.
Reálné je samozřejmě situace jiná.
Dnes si může každý koupit co chce a ještě to tak dlouho bude.
Celá otázka je jen k tom, jestli až za pár let přijde ev s dojezdem 400km s cenou nižší než spalovak (a ta doba přijde viz tenhle článek) budou lidi dal kupovat spalovak.
Ty vravíš o roku, kedy (pravdepodobne) zakážu predaj nových spaľovákov. rohor hovorí "poté, co po zákazu spalováků dojdou ojetiny". To potrvá zrejme podstatne dlhšie ako do roku 2035, myslím, že rok 2050 je realistický spodný odhad.
Zrovna ty *** neco povidej. Ty co povazujes rocni auto za starej kram a nikdy by sis neco tak podradnyho nekoupil, najednou kalkulujes s 20 letyma ojetinama a nabizis je jako samozrejme reseni? Tak si vyber co chces. Proste pravda je takova ze nova auta se spalovakem nebo hybridem za 12 let konci. Zbytecny aby si to dal okecaval. Jasne ze lidi muzou hoblovat 20 lety auta pokud je udrzi v chodu, ale o tom se jaksi nebavime.
No tak to teda nevím, no. Na 15.000 km natankuju 1x měsíčně a celkově mi to za rok zabere max. 1 hodinu. Vždy při cestě a bez zajížděk. (Fronty neznám, na Ono nejezdím a platím appkou u stojanu a dovnitř ani nelezu.) Nevím přesně kolik času zabere EV fanatikovi cca 100 úkonů najetí a zapojení kabelu a seznámení se s obsluhou stojanu a následné odpojení a odjetí. a zda má stojan vždy 100% při cestě a volný. Obávám se, že to pod 1 hodinu nedá.
Takže zcela zbytečná diskuze.
Že si tam hordy špeků vybírají předražený cukrový vody, jedovatý sladkosti, bagety a cigára je mi u zadku. Jejich boj. Ať si zdechnou na co chtěj. Já tam jezdím na 3-5 minut jen natankovat plnou a mizím. Někdy se tam i vysypu a to je pak těch 5 minut.
Nikomu samozřejmě neberu stát cestou na dovolenou někde u popelnic na zaflusaným parkovišti 5x hodinu a poslouchat hukot chlazení stojanu a slastně u toho relaxovat s vidinou, že dojedu o několik hodin později, nestihnu večeři, nebo procházku před spaním, nebo večerní koupání (dosaď si cokoli).
Díky, ale zkoušet to nehodlám. Mě stačí vidět reálný rychlosti na nabíječkách, kde to nakonec stejně jede +/- 40kW a musíš tím nabít baterku řekněme 77kWh mínus 20%, tj. cca 60kW.
No, za jak dlouho to asi bude? A kolik, že to SUV ujede po dálnici 140-150 tacho? No? 200km? No a kolikrát budeš nabíjet na mé trase 1083km???
Mokrous: Řekl bych, že s někým, kdo tato fakta popírá či bagatelizuje nemá asi smysl se bavit. Jsou to taková ta známá jména, Vito, Hamuna, teď i Ondore. Sami se navzájem plusují :-) asi zamrzlá puberta.
Asi si sám zacnu dávat palce dolů když je to pro vás tak důležité :-) . Jako by nestačilo, že když jedu s ev tak se snažím nejet pomaleji než 130km/h abych nenastval spalovaky😁
Tady je na to tema hezky clanek. Myslim ze realita je jeste cernejsi nez si mnozi mysli. Volani na infolinky provozovatelu stojanu a dalsi libustky to je fakt jen pro masochisty :-[]
Jak znám svoje nervy, tak při třetím záseku jdu do nejbližšího sportu koupit baseballku a roztřískám jak auto, tak i stojan a jdu si sednout do místní basy. Tohle fakt zažívat nehodlám.
Kdysi jsem takhle ve Slovinsku švihnul o zem s navigací TomTom, když mě už počtvrtý poslala někam do místního JZD, místo na hlavní silnici.
Věci mají fungovat a nebo si je můžou narvat do řití.
@ryccardo: Dík za odkaz na článok, žiadny iDnes level, bol vážne dobrý! Obrovská pochvala autorovi, pekné spojenie cestovateľského a motoristického blogu v jedno, odporúčam.
Autor vie, kde všade spravil chyby, že je lama a ďalší raz bude s EV cestovať lepšie. Decentne to nespomenul, ale väčšina jeho problémov by neexistovala, keby zvolil iný EV. A už som spomínal, aká bol lama? Tak bol! :-) Trochu rozmýšľania a tiež by pár problémov nemal. Povedzme si na rovinu, to je niečo, čo by mnohí tunajší hejteri nezvládli.
Záver? Mohol by som napísať podobný článok o ceste spaľovákom do Nórska pred rokmi. Nemožnosť natankovať v noci, neprijímanie
našich kreditných kariet, tiež toho nájdeme nerátane. Alebo ako som po prvý raz nedokázal natankovať na čerpačke v USA. Skrátka iný kraj iný obyčaj. A neplatí to len pre EV.
Tak to tu chodí. Na jednej strane máme Mokrousa, majiteľa zázračného spaľováku, ktorý má o dva litre menšiu spotrebu ako je priemer na spritmonitore a ešte o pol litra menšiu, ako tam uvádza najlepší užívateľ s daným autom a motorom. Vždy je prvý na benzínke a nikdy nečakal na tankovanie. Gratulujem.
No a podľa toho istého Mokrousa musí majiteľ EV absolvovať 100 úkonov, aby sa vôbec mohol pripojiť a cestou do Chorvátska musí 5 hodín nabíjať.
A presne takíto ľudia sa následne dožadujú objektívnej diskusie :-D
"Tuhle jsem psal, jak jsem jel naloženej a na horním limitu povolených rychlostí přes Rakousko ze Salzkamergut do Budějic a bylo to za 4,4."
Hele a já mu i věřím. Kdo tu cestu zná, je na i plno rychlostních omezení a spotřeba tam fakt klesá.
Ale zrovna tuhle cestu das s ev bez nabíjení s rezervou.
Rovnako nemám problém veriť mu danú spotrebu na danej trase. Ale on na jednu nádrž prejde 1.300 km celoročne, akékoľvek trasy, za akýchkoľvek podmienok. A toto mu už tak úplne neverím ;-)
A tady budu mimořádně souhlasit i já s tebou. Věřím, že nabité EV tuto trasu cca 250km dá na jedno nabití, jelikož se více jak polovina jede rychlostmi 50, nebo 100km/h.
Potíž byla v tom, že jak jsem přejel čáru, švihal jsem dalších 250km přes Vysočinu a nehodlal jsem kvůli tomu stát hodinu v Budějicích. A v cíli to bylo 4,8/100, neboť jsem velmi nedodržoval...
Taky mi nepřijde ta spotřeba nějaká brutálně nemožná. Tenhle úsek je totiž naprosto příšerný. Neustále omezení 100 nebo 80, který se tam pravidelně střídá. S benzínovým Superbem naloženým lyžema jsem dojel do Budějek lehce přes 6,5 litru, protože jsem se asi 200 km plížil rychlostma kolem stovky. Takže moderní nafťák udělá 4,4 litru na tomhle úseku s přehledem.
Když přijedu Priusem k benzínce, tak otevřu nádrž, zvednu hadici ze stojanu, zasunu do hrdla nádrže a tankuju, potom ji vrátím do stojanu.
Když dobíjím Teslu tak zvolit režim nabíjení (musím najít blešku a trefit se na ni prstem na dotykáči) Potom se musím trefit se s kabelem do zdířky. To je vzhledem k počtu pinů obtížnější, než trefit se hadicí do hrdla. Pak jít něco namačkat na stojanu na jeho dotykáči. Po nabíjení potvrdit okončení na dotykáči stojanu, vytáhnout kabel, vrátit ho do stojanu.
Hodne premýšľam, kedy si Ty dobíjal Teslu, popisuješ úkony, ktoré žiadny teslista nerobí. Ale čo robí každý majiteľ spaľováku a Ty nie je, že po natankovaní musí ísť zaplatiť. Celkovo vidím v Tvojom popise pár rozdielov oproti realite.
Já nevím, já už dlouhou dobu platím stylem, že než nateče nafta, tak si otevřu appku a nachystám si platbu přes QR a jak klapne pistole, tak ji vrátím do stojanu a kliknu na zaplatit pomocí QR a sedám do auta a odjíždím. Jak prosté.
@rohor: Ale samozrejme! V prvom rade mi príde prirodzené, ak teslista preferuje tesla nabíjačky, kde stačí vystúpiť, zmačknúť tlačítko na nabíjacom konektore (port sa sám otvorí) a zasunúť. Pri skončení nabíjania odpojíš a odchádzaš, port sa zatvorí sám.
Ak nabíjaš na inej ako Tesla nabíjačke, tak na otvorenie nemusíš nutne mačkať "blešku na dotykáči", možeš použiť hlasový príkaz, mobil, alebo jednoducho prídeš a mierne potlačíš v spodnej časti a port sa otvorí. Ostatné je otrava presne ako popisuješ, čo ale nie je chyba Tesly, ale výrobcov stojanov, že (zatiaľ) nepodporujú Plug&Charge štandard.
Stop! Hned po první větě Stop. To by se pravý Teslista musel pohybovat v ČR jen mezi Prahou a Brnem. Už mi nepiš, jsi stejně trapný či hloupý či fanatický, jako třeba Vito. Nemá smysl s tebou diskutovat.
@rohor: Je to prúser, keď nevidíš superchargery v Plzni, Budějovicích, Olomouci a inde, nehovoriac o tom, že destination chargery to majú rovnako jednoduché!
Pokojne ma volaj fanatikom, ale sám sa potom nazývaj zaslepencom.
Hele mě vůbec nezajímá, co napíšou celí 4 uživatelé zvýšené verze Alltrack 4x4 se syrovým motorem s nájezdem 7000km na Spritmonitor.
Lepší je podívat se na spotřeby u Golfu TDI EVO. Tam je lepší vzorek přes 40 aut. A hlavně to jsou především předokolky na menších kolech včetně kombíků a dlouhodobé spotřeby tam oscilují okolo 5,1/100 při německém stylu jízd.
Já jezdím předokolku na 215/55 R17 a nejezdím furt 200 po bahnu, ani přískoky u Muzea. Jezdím svižně dálky a jezdím mezi 4,5 a 6/100. Poslední 3 tisíce km mám dlouhodobou 5,3 po dotankování. Před tím jsem měl 5,5/100.
Není to zázračný spalovák. Je to normální moderní efektivní motor, který nám zakážou, aby nám vnutili ty svoje EV pítchoviny.
Vždy nejsem první. Někdy jsem i druhý a čekám minutu, než se vrátí ten první od pokladny.
A těch 100 úkonů bylo ročně, jestli umíš číst.
A kolik hodin to bude na těch nabíječkách 50kW po cestě? Hm? Když reálný rychlosti na nabíječkách jsou stejně +/- 40kW a musíš tím nabít baterku řekněme 77kWh mínus 20%, tj. cca 60kW. No, za jak dlouho to asi bude? A kolik, že to SUV ujede po dálnici 140-150 tacho? No? 200km? No a kolikrát budeš nabíjet na mé trase 1083km???
A diskuze s tebou se vůbec nedožaduju. Díky!
Ono už to po vyložení jet natankovat.
Ale zároveň je pravda, že cesta ev by v tomhle případě byla jiná a delší.
Jestli je to ale rozhodující je otázka.
No tak já byl kupříkladu pár týdnů zpátky v Chorvatsku. Cestu zpátky jsem zvládnul za 10 hodin. Tankoval jsem 2x a celkově stál si 30 minut. Vždycky jen natankovat protáhnout a jet. S EV by to bylo tak o 3 hodiny delší. Sorry ale normální lidi chtějí být rychle doma a ne se poflakovat s dětma po benzínkách a modlit se jestli bude volný nabíjecí stojan. EV jsou řešení do města a ježdění kolem komína. Zatím nemají šanci nahradit spalováky na delších trasách. Takže ano je to naprosto rozhodující otázka.
Na ceste na benzínku strávim presne 0 sekúnd. Vždy tankujem po ceste. Vlani som tankoval cca 20-25 krát plnú, tak nech som strávil na pumpe hodinu. Ak by som mal EV, tak by som musel asi 4-5 krát nabíjať mimo dom a nejak neverím, že 4 plné nabitia by som dal pod hodinu. Pri ľudoch z paneláku by ten pomer vyšiel ešte oveľa horší.
Ok, super za reálný příklad. I když všechny tankování plne nádrže pod 3 minuty je hodně optimistické, ale ok.
Takže tipuju nájezd někde přes 15 000km ročně. A časová ztráta za celý rok v řádu jednotek hodin.
Tak vidíš trotle chytil ses do vlastní pasti. Popři, fakt že TM3 dojede na jedno nabití 500km a popři fakt, že dobití bude trvat nejméně 30 minut. Takže kolik hodin ztratíš nabíjením? Aha, 15 hodin. Tatímco on ani ne 2 hodiny. A to jsem ti hodně ale moc hodně nadržoval a jemu škodil v těch číslech. Víš co, jdi už tam, kde je velká tma ty tmáři.
Opět, existuje řada jiných možnosti jak můžeš vyřešit své psychické problémy.
PS:Diskutujes zde na malém, českém webu a dáváš si tolik práce s tim, aby jsi uvedl výpočet odtrženy od reality jen z důvodu ukázat jak je ev špatně.. U toho samozřejmě spoustu urážek.
Jo je to jeden ze způsobu jak zničit diskuze pod články a je často využíván. Odradit normální diskutující a otrávit oponenty neustálou snahou o urážky a uhybanim od tématu.
Ty jsi idiot :D:D Co se to tady snažíš vytvářet za nesmyslný statistiky? Teď bychom mohli ještě spočítat kolik času ti ročně zabere hledání ovladače k televizi nebo zavazování tkaniček u bot :-D
Koho myslíš, že zajímá údaj kolik času mu zabere ročně stání u stojanu na pumpě?
Dobu kterou stravis s nabíjením auta tu řešis ty.
Já se jen zamyslím jestli je ztráta hodiny při nabíjení cestou na dovolenou dvakrát ročně je podstatna a rozhodující pro rozhodnutí zda pořídit ev.
Se spalovakem dnes musíš pravidelně zajizdet k čerpací stanici (kulturu tohoto prostředí zanedbavam) ne vždy se to hodí, ne všude je otevřeno a nebo výhodná cena. Ev nabíjí doma a máš každý den plnou.
Dnešní trh s auty velice široký. Každý si může vybrat.
Ev se ukazuje jako řešení mobility budoucnosti.
Majitel bytu v 7. patře bude mít časem možnost nabíjet také. Stejně tak bude mít možnost koupit spalovací auto. Jde jen o to, zda se mu v budoucnosti vyplatí investice do spalovacího auta.
"Majitel bytu v 7. patře bude mít časem možnost nabíjet také. " Tahle věta mě zaujala. Chorobný optimismus se pane doktore samostatně nevyskytuje. Pouze v souvislosti s bipolární poruchou osobnosti, dříve tzv. maniodeprese. Hlídáš se? Je to nebezpečná nemoc.
A mohl bys to upřesnit z technického hlediska, jak to bude s místem (protože na sídlišti ani nezaparkuješ, natož tedy u nabíječky) a upřesnit století, ve kterém ten ráj nastane?
Budování připojených míst v ulicích už nekde probíhá.
Kdy to bude ve velkém opět záleží jen na ochotě lidi kupovat spalovací auta.
Já si myslím, že v momentě vyrovnání ceny spalovacích a ev aut se bude poměr rychle obracet.
To samozřejmě bude mít dopad na cenu spalovacích aut...
PS: o ráji mám jiné představy.
Ano protože to je v řádech desítek minut pokud je volný stojan. Pokud ne tak klidně hodinu a více. Pokud někam jedu, tak to je poměrně zásadní problém. Co mám po tu dobu dělat? Sedět v autě nebo zevlovat kolem pumpy? Že se to vy EV trolové snažíte neustále bagatelizovat mi zůstává záhadou. Se spalovákem nemusíme pravidelně zajíždět k žádné čerpací stanici. Těch je tolik, že kolem nějaké vždycky jedeš, takže cesta na ní ti nezabere žádný čas jak se tady snažíš prezentovat. Co se ti nelíbí na kultuře benzínových pump proboha a kde to žiješ, že u vás nemáte otevřený benzínky? Takže co tu statistiku hledání televizního ovladače a zavazování tkaniček neuděláme si taky?
Soudím jen podle své zkušenosti. Větu "jestli jedeš druhým autem tak jeď dřív, je potřeba natankovat'" za rok párkrát slysim🙂
Proti tomu je mnohdy celkem krátká zastávka na nabíječe párkrát do roka celkem v pohodě věc.
Kulturní zážitek z návštěvy čerpací stání opravdu nevyhledavam 😁
Krátká zastávka na nabíječce je docela protimluv :-D A nějak jsi se do toho zamotal, protože s EV si tu kulturu čerpací stanice budeš užívat daleko delší dobu. BTW pořád jsi mi nevysvětlil co se ti nelíbí na moderních benzínkách? Chápu, že taháš za kratší konec špagátu, tak hledáš důvody kde to jde, ale tvrdit, že je snad nějaký negativní zážitek strávit 5 minut na benzínce to je už tvrzení, který kulhá na obě nohy ;-)
Máte to plusování a mínusování s Hamunou dobře pošéfované. Je vidět, že si to vzájemně hezky palcujete :-D
Nicméně abych ti odpověděl, tak kolik času strávím cestou na benzínku mě ale vůbec nezajímá. S ohledem na fakt, že cestou z práce do práce minu asi 4 pumpy je to naprosto bezvýznamný údaj. Jak tě taková hovadina vůbec napadla? Jo tak už vím, aby si odvedl pozornost od faktu, že s EV na cestě do Chorvatska strávíš po nabíječkách tak čtvrtinu času co tam pojedeš ;-) Takže k tomu se pro jistotu vyjadřovat nebudeš viď?
No jasně, že ne. 3x10 min zastavky a v pohodě. Jen pro zajímavost, tam kde jsem stavěl, dálniční odpočívadla v Rakousku a Slovinsku, nebyla jediná nabíječka ;-)
No a "smradlavej" 147kW EVO dehet v naloženým Passatu v sobotu dal 1083km na jeden zátah a v cíli měl dojezd ještě přes 200km a dotankovat jsem teda nemusel :-!
Kolony, vedra, dálnice 110-150 tacho podle situace, občas okresky, nebo horský průsmyk se stoupáním 910m, kde jsem si dal svačinu, protože tam bylo krásně. Ne proto, že to chtělo auto. Nabíječka tam ale žádná nebyla. :-!
Nejvíc mě rozesmály údaje na displayi v cca 1/3 cesty (většinou dálnice), které jsem si ze srandy musel vyfotit, právě pro srovnání s EV, které tou dobou už dávno stojí na nabíječce.
Bylo tam:
Ujeto 352km, průměr 83km/h, 4,8/100 a potom zbývající dojezd 1.100 km :-!:-!:-!
A 110kW TDI EVO by to uměl ještě líp. Tím nechci soupeřit s tvým současným a mým bývalým 1.4TSI 110kW. Jen rozšiřuju pohled na tu realitu, když člověk jede dál.
Jsem sklerotik. Čím, že se to vozíš? Corolla/Auris/Prius hybrid?
Hybrida jsem zvažoval taky. Do města a na okresky je to super. Ale na štreky už míň...
No dám tempomat a nic neřeším jak je dlouhá trasa. Ano, v dalnicni rychlosti už těžko budu konkurovat spotřebou, už z principu většího odporu vzduchu. Ale spotřebu 5l není problém dosáhnout též na dálky.
Nicméně zpět k tomu dojezdu, i když jezdím dálky, v EV nevidím problém tolik. Ano, aktuálně to je nepohodlné a pro někoho třeba i stresující, ale dokázal bych s tím žít.
Proti hybridům obecně nebojuju. To ty bojuješ proti Pluginům ;-)
Akorát nechci slabý auta a to ani spalovák natož hybrid. Jenže Camry není slabý auto ;-)
Tak ja by som s tým žiť vedel ak by v rozumnej cene bolo kombi C segmentu, ktoré zvládne 3 hodiny jazdy po diaľnici rýchlostnou 130-140 aj v zime. Ale poskakovať po hodine, max dvoch od nabíjačky k zabíjačke sa mi nechce. Uvidíme čo prinesie budúcnosť.
jj, HSD pohon v Priusu. Jinak 4,8 je skvělé číslo. Škoda, že diesel elektrické hybridy se kvůli složitosti moc nedělají (nemyslím PHEV s dieslem). To by byly spotřeby. Jinak vzpomínám jak mě jednou vezl kámoš oktávkou v dieslu, je to už asi 25 let. A měl na dálnici spotřebu 3,6.
Nojo, první Ovce s rotačkou 1.9 66 kW uměla neskutečný spotřeby, když se jelo v klidu. Horší to bylo s emisema. Postupně se zkoušelo všechno možný a díky tomu spotřeba zase lezla nahoru a vznikaly menší saze a víc NOx atd., tak se zase zvýšila až přišly chcanky a nedávno i dvojitý chcanky, viz EVO.
A dnes už umí nová Ovce na dálnici jet za tuším 2,8L/100. Zkoušeli to ti mlaďoši z Německa při tom jejich hypermilingu. https://www.youtube.com/watch?…
Já jsem "bohužel" vzal tu 147kW verzi a ta už tolik úsporná není.
Samozřejmě, když pojedu v režimu Tesla (pravý pruh a 90km/h), tak taky pojedu pod 4/100. Ale když jedeš narvanej na/z dovči a valíš to kopec nekopec "co to dá", nebo spíš jde a přidáváš plyn až na podlahu, když je třeba a ne jako děda s platem vajec, tak je to o kousek víc, no.
Ale i tak si nestěžuju. Tuhle jsem psal, jak jsem jel naloženej a na horním limitu povolených rychlostí přes Rakousko ze Salzkamergut do Budějic a bylo to za 4,4. A uznávám, že jezdit za 5/100 v benzínu bych bral radši, to zase jo.
Zjevně moc nesleduješ o co se zelená lůza ve vedení EU snaží? Zatím to nevypadá, že to bude další desítky let, když současný plán (který doufám padne) je konec prodejů v roce 2035 a to ještě nevíme jestli to nazakáže EURO7 už v roce 2025.
No to já taky doufám, že tenhle nesmyslný plán padne, ale zatím je to pořád oficiální datum. A pokud budou baterky v EV stát polovinu co teď, vážit polovinu co teď a jejich kapacita bude jednou taková, tak fakt nemám problém si EV za 15 let koupit. Zatím je to pořád technologie, která je horší než současná spalovací auta nebo nedej bože hybridy. Krom komplikací nenabízí svému uživateli nic moc.
před pár lety SI TU ŠÍŘIL demagogie že víc nabíječek výkonu Ionity a ZBORTÍ SE SÍTĚ = a léta běží
pře pár lety bylo 250kW u Tesel skvělá rychlost dobíjení dneska https://www.svethardware.cz/…za-5-minut/58255
to všechno BĚHEM PÁRPÁPÁR let = vymyslel si že DNEŠKEM VÝVOJ SKONČIL?? A co ty projekty na které si dostal ty odkazy? VŠECHNY VŠECHNO NEúspěšné = právě jsme dosáhli maxima?
zrovna TY jsi kompletně KOMPLET všechny info + odkazy si dostal. a POTÉ vyplodíš = TOHLE??dtto co před nimi?? :-O
Tak hlavne tu ignorujete faktory realneho sveta. Je jedno kolko stoji baterka v dobe, ked sa pre nedostatok el. Energie v cine odpajaju ibdustrialne zony, el. Je na pridel, fabriky na cipy stoja, litiove bane stoja... tak asi cena ev nebude klesar
Důvod je hlavně prudký rozmach průmyslu. Nicméně tam nevládne tupá zelená lůza, takže si problém uvědomují a mají ve výstavbě asi 120 uhelných elektráren, aby své potřeby naplnili. K tomu mají srandu z našich snah o boj s klimatem, které vede k devastaci našeho po generace budovaného průmyslu ;-) Prča je že zelení tupani nechápou, že naše snahy o řízení klimatu jsou naprosto směšné a i kdybychom v Evropě všichni šmahem vyhynuli, tak to s klimatem nehne ani o nudli. Nicméně i přes tato fakta je CO2 footprint současná mantra zelených idiotů po celé Evropě.
Chce to slušnú dávku ignorancie a slepoty napísať pod článok, v ktorom sa hovorí o nabíjaní 10-80 % za 10 minút a náraste energetickej hustoty o 10-20 %, že sme sa nikam neposunuli :-)
Najlepšie je spoľahnúť sa na odborníkov, ktorým stačí fyzika základnej školy, aby v pondelok vedeli spočítať dobíjacie prúdy batérie a v utorok nám dajú prednášku o mikrobiológii a očkovaní, lebo to vyštudovali cez veľkú prestávku.
Pak jsou zde tací, kterým chybějí i ty technické znalosti, že kluci? Ale je s vámi aspoň sranda, teda já z vás mám. Nicméně Mig35 skutečně jisté technické znalosti prokazuje. DonVito je technický negramot.
Jo, mám opravdu těžký psychický problém. Nesnáším fanatiky s důrazem na fanatiky náchylné k totalitarismu, jako třeba rudé komunisty nebo zelené ekoteroristy.
No spíš to vypadá a působí, že NESNÁŠÍŠ znalost a změnu = a tupě opakuješ to co většina NEZNALÝCH
do jednoho pytle házíš ODPŮRCE všeho eko komuniSSty = s těma co nesnášeLI a pozor DÁL furt NESNÁŠÍÍÍÍÍÍ ;-)
kdo nechápe SAKRA KU..VA ROZDÍL mezi tím co proč jak KOMUNISSTA a věda znalosti inteligence vědecký pokrok (TO PROTI ČEMU komunista vždy byl) = ten by... měl dát na staré komunistické UČIT SE UČIT SE UČIT SE :-!
Chlapci dovolím si vstúpiť do diskusie a vrátiť ju k normálu. Topten má pravdu s 2C - ak hovoríme o Li-ion, resp. on to povedal ako odporúčanú hodnotu vzhľadom na dlhodobú životnosť batérie, nie ako fyzikálny limit. Ale článok hovorí o M3P, takže nie je dôvod pochybovať, že nabíjanie tam bude zásadne kratšie.
OK, tak teraz sa mám asi rozhodnúť - budem veriť najväčšiemu výrobcovi batérií na svete (ktorý ovláda viac ako tretinu celosvetového trhu), alebo rohorovi? Hmmm, je to fakt dilema!
Fakt si nikdy nepočul o tom, že napríklad Apple vyrába nové iPhony dlho predtým, ako ich uvedie na trh, aby si vytvorili skladové zásoby? Fakt si nikdy nepočul o postupnom nábehu výroby a postupnom zvyšovaní výrobných kapacít? Budeš asi prekvapený, keď na auto.cz vyjde asi 2 mesiace stará "novinka", že CATL predstavil batériu s 1.000 km dojazdom. Jasné, podľa tej ich čínskej normy, ale aj tak. Volá sa Qilin a - citujem: "has a “record-breaking” volume utilisation efficiency of 72% and an energy density of up to 255 Wh/kg – achieving “the highest integration level worldwide so far”.
Namísto toho už cca 10 let sleduju jak každý rok baterie zlepšují svoje parametry o desítky procent, zatímco my všude kupujeme pořád stejné baterie jako před 30 roky. Sorry jako.
"zlepšují svoje parametry o desítky procent" - chápem, takže tu máme ďalšieho frustrovaného, ktorý nastaví očakávania proklete vysoko a potom je sklamaný, že svet netancuje ako on píska. A ako to máš doma - plat sa Ti zvyšuje každoročne o desiatky percent? Deťom rastie iq každý rok o desiatky percent? Manželkine poprsie dúfam nezaostalo za Tvojimi očakávaniami!
To je celkem uboha reakce, odhadoval jsem tě na vic. Asi to budou ta moje přehnaná očekávání. Popiras, že každý rok vyjde několik článků jako je ten dnešní? O kolik procent se zvýšila kapacita běžných AA sekundárních článku v regálu Kauflandu mezi lety 1990 s 2022?
Zamieňaš si pojmy a dojmy.
Áno, každý týždeň vychádza článok o novej revolučnej batérii z nejakého labáku o ktorom sme nikdy predtým nepočuli. Nie, neregistrujem články o CATL batériách vo výrobe, ktoré by napokon neexistovali.
Osobne si vyberám ktorým informáciám verím aj podľa toho, kto to hovorí. Rád sa nechám poučiť, aké batérie CATL, PANASONIC alebo iný svetový výrobca sľuboval a nedodal.
Nič si z toho nerob, hodne ľudí žije podľa vytvorených stereotypov, život je jednoduchší, ak nemusia premýšľať.
To, že Čínsky rýchlovlak ide "iba" 600 km/h a Japonský "až" 602 km/h síce znamená, že sú na druhom mieste, ale viac to znamená to, že zvyšok sveta vrátane nás im nesiaha ani po päty.
Tak ony AA jsou většinou NiMH (i když existují i Li-Ion), ty už se moc dál neposouvají, protože se primárně vyvíjí Li-Ion a další podobné typy. Li-Ion existuje obrovské množství typů (LFP, LCO, LTO, NMC, NCA, NMCA,...), každá má trochu jiné výhody a vlastnosti. Ale pokud vezmeme rozdíl mezi počátkem 90. let (kdy se Li-Ion komerčně začaly prodávat) a dneškem, tak se hustota zvýšila z cca 100 Wh/kg na 300 Wh/kg a z cca 200 Wh/l na nějakých 700 Wh/l. Pokud vyjde alespoň jeden jediný z mnoha projektů, které by měly začít vyrábět baterky v následujících 3 letech, tak bychom tu brzy měli mít cca 350 Wh/kg a 900 Wh/l.
Nevím jak to dělají Číňané, ale asi jim opravdu jde o změnu a vylepšení životního prostředí oproti ziskům. Nejprodávanější EV a zároveň druhé nejprodávanější auto za první kvartál 2022 je Wuling Hongguang Mini EV (za Nissan Sylphy). Toto auto bylo představeno před dvěma roky zde v článku s názvem "Nový elektromobil do 100.000 Kč? V Číně už ho nabízejí". U nás se prodávalo eCitiGo za 450 tisíc, ale muselo se zrušit, aby "nerušilo" nástup řady ID.
Jestli myslíš Wulig Mini EV tak prodeje jsou z leden až březen 2022, kde je pořád na druhém místě. Co se týká ceny, tak máme informace opět z auto.cz z března letošního roku - článek se jmenuje "Čínský elektrický bestseller Wuling Mini EV přijíždí ve speciální edici GameBoy". V této verzi: "Výkon modelu Mini EV totiž výměnou elektromotoru vzrostl z původních 20 kW na 30 kW." Baterka má větší kapacitu - "Nová by měla být také baterie s kapacitou 26,5 kWh, která podle čínský médií nabídne nejvyšší dojezd až 280 kilometrů – ovšem podle standardu CLTC. Stále se však bavíme o výrazném nárůstu ve srovnání se starší verzí, která nabízela dojezd 120 až 170 km." A cena: "Cena nové edice Mini EV GameBoy by měla startovat od 4200 dolarů po 5700 dolarů za vrcholnou verzi (cca 99.000 – 134.400 Kč). Stále se však bavíme o nejlevnějším elektromobilu na čínském trhu."
Xylo,vybehni si do Ciny,aby si nazivo videl ako im zalezi na zivotnom prostredi :D
Fakt si myslis,ze EV auta to vyriesia?
Dobre a trefne to myslim napisal Hendly,alebo Don (neviem teraz presne ktory z nich to bol),ze Cinania su CO2 otrokmi svojho uspechu,kedze sa tam vsetko vyraba pre cely svet.
Mozno ,ze to mysli dobre vodca komunistov,ale s realitou to nema nic spolocne.
Rovnake dristy ako melu aj EU sasovia v Bruseli.
CO2 im proste dalej rapidne stupa.Taka je realita.
Staci si tam zabehnut a uvidis to na vlastne oci ;-)
Psal jsem to já, ale ty jsi si z toho vybral jen první část.
Čína na snižování produkce emisí a i emisí Co2 tlačí daleko více než EU.
Její problém je, že má daleko horší manévrovací možnosti.
Co s tím provede aktuální situace v Číně se uvidí.
Hov*no leda. Nechápeš pořád že jízdu na elektřinu miluju a TM3 bych měl kdybych na ni měl. Akorát nejsem fanatický dement a nežeru PR rudokožných firem.
Done,a v ktorom EV si tie zazracne za 5 min nabite baterky mozem kupit v roku 2022?
V ziadnom,vsak?Hlavne,ze uz sa "vyrabaju" :-!
Trochu sebareflexie by ti tiez obcas neuskodilo,kedze nepatris medzi vylizanych ludi ;-)
Verim,ze raz sa dockas,ze budu take baterky aj realne v EV autach, ale to uz dufam bude doba ,ked budeme jazdit na 800 konovych strojoch do ktorych budeme za par minut tankovat zeleny vodik z Omanu ;-)
Tiež čakám odpoveď od Teba. Pýtal som sa, "aké batérie CATL, PANASONIC alebo iný svetový výrobca sľuboval a nedodal."
rohor odpoveď: "Srovnávat japonskou kvalitu s čínskými komunistickými noky, to je silná káva. Asi se už nemáme o čem dal bavit." je velmi hloupá (nie, nikde som kvalitu neporovnával) a alibistická, keď máš dodať dôkaz kde svetový výrobca sľuboval a nedodal nejaké batérie, tak utekáš.
OK, takže rohor najskôr tvrdí, že sa batérie spomenuté v článku nedajú vyrobiť: "Kdyby takové baterie opravdu uměli vyrobit, tak by o tom tajemně nežvanili. Ale zaplavili by s nimi trh."
A potom rohor tvrdí, že sa batérie nikam neposunuli:
- "O kolik procent se zvýšila kapacita běžných AA sekundárních článku v regálu Kauflandu mezi lety 1990 s 2022?"
- "Namísto toho už cca 10 let sleduju jak každý rok baterie zlepšují svoje parametry o desítky procent, zatímco my všude kupujeme pořád stejné baterie jako před 30 roky. Sorry jako."
Ja tvrdím, že nemáš pravdu.
Nie, nevidel som batérie spomenuté v článku naživo, ale predstavil ich najväčší svetový výrobca na svetovej konferencii. Toto má pre mňa väčšiu váhu, ako tvoje pochybovanie.
A mám pre Teba aj odpoveď ohľadne AA batérií, dokonca nepotrebujem ani 30 rokov, aby som videl pokrok:
- 1. generácia (2005) - počet nabíjacích cyklov 1,000
- 2. generácia (2010) - počet nabíjacích cyklov 1,500
- 3. generácia (2011) - počet nabíjacích cyklov 1,800
- 4. generácia (2013) - počet nabíjacích cyklov 2,100, viac nájdeš tu: https://en.wikipedia.org/wiki/Eneloop
EDIT: Sorry, pôvodne som tam mal aj kapacitu batérií, ale omylom som spojil dva rôzne typy batérií. Nič to však nemení na tom, že progres tam je.
Vybral sis z té tabulky třešničky a opomenul jsi vše co se nehodí. Například to, že non light verze má kapacitu pořád stejnou, jako na začátku. A že růst kapacity je vykoupen poklesem životnosti na 25 procent původní hodnoty. A takhle se zde argumentuje.
Počkaj, počkaj, ja si vyberám čerešničky? Nepíšu tam, že Est. lifetime cap. (Wh) sa z 1.500 zvýšila na 5.292?
A s vážnou tvárou nám tu tvrdíš, že pred 30-timi rokmi sme mali v obchodoch AA batérie 2.700 mAh?
Toto bude veselá debata
Mohol by si byť konkrétnejší, kde si túto "čerešničku" našiel?
Ale bez ohľadu na odpoveď, čo tak riešiť podstatu - naďalej nám tu tvrdíš, že za 30 rokov sa batérie nezlepšili?
A to, ze fyzikalni limit je 2C.
Protoze to napsal topten do diskuze.
On ani nevi, co je fyzikalni limit.
Natoz aby tusil, kde takovy limit maji dnesni baterky a kde ty budouci.
Tady neco konkretniho k C-rate. https://www.quantumscape.com/…ation-batteries/#…
Od rohora se dozvis o technice jen jeho dojmy. Mysli si, ze kdyz je inzenyr (nenapadne ho, ze s nim muze diskutovat clovek mnohem znalejsi oboru at uz s matururitou nebo PhD., to je jedno), ze je nejvic. Nemam rad povysovani. Ohaneni se titulem je uz naprosta ubohost. Podle toho taky vypadaji jeho prispevky, na tema fyzikalnich limitu nebo pokroku v bateriich (ktery popira).
However, we believe that mass-market EV adoption will require a more comparable experience ICEs. To achieve this, battery technology must be improved to enable a car to charge at substantially faster rates so that drivers can “fill” their batteries in minutes instead of hours. This is a key reason why certain next-generation battery technology is so important.
Zvlastni, vyvojar dalsi generace baterii evidentne nezna rohorovi (fyzikalni) limity a chce nabijet v radu minut. :-O
PS Odkazu potvrzujiciho rohorovo tvrzeni se nedockas. On to proste cetl. Neco jako Zeman o Peroutkovi. Ale kdyz mame takoveho prezidenta, neni divu ze ti s nizsi moralkou se chovaji stejne. :no: https://cs.m.wikipedia.org/…ler_je_gentleman#…
Realita
- evocolt si vymyslí baterky nabité za 5 minút a dožaduje sa ich od Dona, vzápätí po ňom chce trochu sebareflexie
- v článku je veta: "čínský výrobce označuje zkratkou M3P. Už však neuvádí, kdy je začne vyrábět ve velkém". evocolt požaduje EV, ktoré tie batérie používa a ktoré si môže kúpiť v roku 2022.
- článok hovorí o dvoch typoch batérií. Jedny by mali byť lacnejšie M3P a druhé, ktoré sa nabijú za 10 min. v rozsahu 10-80%. evocolt ich spojil do jednej.
Celé mi to príde, že to nie je o tom, že jedni adorujú EV a druhá skupina to hejtuje. Zdá sa, že je to viac o tom, že jedni majú schopnosť prečítať a pochopiť význam slov.
Jeste bych doplnil, ze jedna ze skupin je tu schopna napsat absolutni bullshit bez jedineho dukazu (resp i kdyz to vubbec nedava smysl). A ani se za to nestydi.
Pravda vitezi
PS Az prijde baterie m3p do serie, tak si povime znovu o fyzikalnich limitech.
Romane,jedno je ,ale iste,ze pocitac to nerobi,kedze ani skoro po hodine nemam ziadny minus :D
Ocividne tro(t)ll HamunaKylieAmateraus spi :D:D:D
Verim tomu,ze rano to dobehne tro(t)ll :D:D:D